Skocz do zawartości

Bardziej liberalne prawo budowlane


Recommended Posts

Z 8 lipca 2009 r. weszły w życie nowe warunki techniczne dotyczące usytuowania na działce budynków oraz innych obiektów. Dzięki dość precyzyjnym zapisom nowe prawo ogranicza uznaniowość organów administracyjnych w przypadku sytuowania budynku przy granicy działki. Nowe przepisy wydają się bardziej liberalne i przyjazne inwestorom, lecz mogą być niekiedy krzywdzące dla sąsiadów.


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/budowlane-abc/poradnik-prawny/a/9965-bardziej-liberalne-prawo-budowlane

Link do komentarza
Może ktoś napisać co zrobić jeśli działka jest 40cm za krótka i czy można za zgodą sąsiada zmniejszyć odległość od jego granicy o te 40cm (nie 4m tylko 3.60) Czy zgoda sąsiada może wspomóc tę zmianę z pozwoleniem na budowę Będę wdzięczny za podpowiedź
Link do komentarza
Gość Ekspert
Przepisy te nie są bazowane na żadnych reczywistych przesłankach. Jest to typowa radosna twórczość aroganckich pseudo-specjalistów. Szczególnie ostatni wariant (ten o 5,5 i 3 m) udowadnia, że poprzednie zakazo-nakazy są bez uzsadnienia. Amatorzy bełkoczą o dostępie dla strażaków i o prywatności. Obydwa są bzdurne. Nie ma potrzeby 4 m w razie pożaru. Jeżeli strażacy mogą gasić 100 tasiemce jednorodzinnych slamsów to dadzą sobie radę z domkiem wolnostojącym bez 4 metrów. A co do prywatności - to nikt nie słyszał o firankach i zasłonach? Bełkot prawdziwy bełkot. A szczególnie w Polsce wszystkich stać na marynowanie ziemi dla urojonych strażaków i pseudo prywatności! Inne znacznie bogatsze narody nie stać na takie nic nie dające przepisy.
Link do komentarza
PRAWO PRAWEM , A I TAK URZEDNIK DECYDUJE O WSZYSTKIM -----I INTERPRETUJE TAK JAK MU PASUJE ! CZY JEST JAKIS SPOSOB NA LENIWYCH URZEDASOW , ODSYLACYCH INWESTORA W NIESKONCZONOSC PO KOLEJNE "WYMYSLANE'' JUZ PAPIERY --PO TO BY ZYSKAC NA CZASIE I PRZECIAGNAC CALA PROCEDURE ?
Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
Podpisalam umowę przedwstępną na działkę 500m2 ,dom stoi na granicy działki z sąsiadem.tzn. granica biegnie w miejscu gdzie kończy się budynek, właściciel zgodził się żebym ociepliła dom w przyszlym roku korzystając z jego działki,tylko czy mozna ocieplić zgodnie z prawem?Bo to jednak parę centymetrow na działce sąsiada.
Link do komentarza
  • 7 miesiące temu...
Gość herrman
A co w przypadku, gdy chce się rozbudować już istniejący dom, który stoi 2m od granicy (z ulicą) i chce się dobudować na zewnątrz klatkę schodową, czyli nie tylko w górę?.
Link do komentarza
  • 12 lata temu...
Gość Agata
Kupiłam budynek gospodarczy z garażem. Budynek jedną ścianą jest połączony z domem sąsiada (dom przerobiony z dawnego chlewa). Sąsiad ma jedną część piwnicę pod swoim budynkiem i drugą (przechodnią) część pod moim budynkiem gospodarczym. Na mapkach przedstawiony jest obrys jego domu i części piwnicy bez części która leży pod moim budynkiem gospodarczym. Chciałabym przerobic mój budynek gospodarczy na mieszkalny i zrobić caly podpiwniczony razem z częścią sąsiada ktora leży pod moją własnością. Ja to wygląda w przepisach. Czy mogę poprostu zamurować wejście przechodnie z jednej do drugiej części piwnicy i mogę kontynuować powiększanie mojej piwnicy i remonty?
Link do komentarza

Właścicielem budynku, razem z jego częścią podziemną, jest co do zasady właściciel danego gruntu (działki). Tak więc uprzedziłbym sąsiada o zamiarze zajęcia i wyremontowania tej części piwnicy, tak aby mógł spokojnie zabrać swoje rzeczy. Następnie zgłosiłbym się do wydziału budownictwa i architektury w starostwie, oficjalnie, na piśmie, informując o tym jak faktycznie wygląda część podziemna budynku. Niech to sobie uwzględnią w ewidencji i na mapach. Żeby potem nie było problemów i podejrzeń, że to dopiero nowy właściciel zrobił piwnicę.

Link do komentarza
Gość Agata
Kupiłam budynek gospodarczy z garażem.... Działki są przepisane na własność. Sąsiad ma kwadrat swojego domu w tym tylko jedna część piwnicy. Moja własność na mapce Budynek gospodarczy i odejmuje część piwnicy którą zajmuję sąsiad. Czyli jak wchodzi do drugoej części piwnicy to jest pod moim gospodarczym. Czy moge usunąć go z tej części pode mną?
Link do komentarza
Gość Agata
Kupiłam budynek gospodarczy... dawniej oba budynki były "wuja" sąsiad miał przepisane, w umowie wymiary budynku na ziemi, ja kupiłam od "wuja" na umowie mam wymiary na ziemi
Link do komentarza

Jeżeli piwnica pod częścią budynku nie jest w ogóle uwzględniona w planach i ewidencji to najpierw trzeba to wyprostować formalnie. Dlatego pisałem o oficjalnym zgłoszeniu w urzędzie. Ponadto sprawę usunięcia rzeczy przez sąsiada też trzeba uregulować w cywilizowany sposób. Najlepiej polubownie i spokojnie, nie warto zaczynać od zrobienia sobie wroga. 

Link do komentarza
Gość Agata
Kupiłam budynek gospodarczy... wejście do piwnicy sąsiada jest z jego strony, do drugirj części jest właśnie jako przechodnie wejście od sąsiada. Więc tam trzebaby było zamurować i robić z mojej strony. Powiem tak miłością do siebie nie pałamy, grzecznościowe dzień dobry i każde w swoją stronę. Przewiduję problemy po stronie sąsiada.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Mam trzy takie regały i bardzo je sobie chwalę. Owszem, przy składaniu pierwszego popełniłem błąd, wierząc bezkrytycznie w instrukcje sprzedawcy i nie zaginałem "języczków" wsuwanych w wycięcia kątowników, no i regał mi się rozsypał już pod koniec montowania. Ale gdy wszystkie zagiąłem (łatwe to nie jest, ale da się). regał jest lekki i nie do zdarcia. Nośność jednej półki to 125 kg, więc w warunkach domowych spokojnie wystarcza do niemal wszystkiego. Nawet w garażu.   Regałów niczym nie mocuję do ścian. Nie ma potrzeby. Oczywiście, jeśli stoją na wyrównanym i pewnym podłożu.  Da się je kupić w cenie poniżej 80,00 PLN, więc uważam, że naprawdę warto.   PS. To się nie chwieje, zapewniam!
    • Komentarz dodany przez agata: czy ktos wie czy kostka z brukbet jest warta uwagi? przymierzamy sie w koncu do zakupu
    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...