Skocz do zawartości

dom na płycie fundamentowej - wasze sugestie


Recommended Posts

Napisano
Witam wszystkich zainteresowanych tematem
zastanawiam się nad wybudowaniem swojego przyszłego domu na płycie fundamentowej - odchodząc od tradycyjnych ław i ścian fundamentowych kieruje się głównie chęcią polepszenia energooszczędności planowanego budynku - jak wszystkim zainteresowanym wiadomo chodzi tu o eliminacje mostka termicznego na styku muru ze ścianą fundamentową , które są częściowo eliminowane poprzez zastosowanie wszelkiego rodzaju pustaków z wkładkami styropianowymi itd.(isomur czy jakoś tak ) albo przez zastosowanie szkła spienionego , bloczków z gazobetonu o niskiej gęstości a dobrym współczynniku albo zwyczajnym zasypaniu ceramiki perlitem w pierwszej warstwie murowanych pustaków .... są to dla mnie jedynie półśrodki i nie dają takiego efektu jak płyta icon_sad.gif jest to temat rzeka ale zastanawiam się jakie są opinie i założenia innych którzy spotkali się z tematem , są w trakcie jego analizowania lub też już wdrożyli go w życie icon_biggrin.gif
kwestia energooszczędności to raz ; płyta nadaje się także na grunty mało przyjazne budowaniu to dwa ; możemy na etapie wylewania płyty rozprowadzić podłogówkę i mamy gotową podstawę domu razem z podłogami na które można układać panele/płytki ; skracamy czas inwestycji ; ale podnosimy ryzyko wystąpienia błędów bo przed wylaniem musi być już docelowo rozprowadzona instalacja wodno-kanalizacyjna , przepusty elektryczne , ewentualnie od GWC lub dolnego źródła pompy ciepła itd.

nie chce pisać długiego wywodu a raczej sprowokować dyskusję na temat wyżej opisanej płyty
pozdrawiam wszystkich i z góry dziękuję za podjęcie tematu
Napisano
Też stałam przed takim dylematem jak zaczynałam budowę swojego domu. Z płyty zrezygnowałam, ponieważ tak jak piszesz należy na tym etapie mieć rozplanowane media. Poza tym z punktu widzenia technicznego tez jest jeden problem:
jak stawiać stemple i w którym momencie pod świeżo wylany strop, na płycie styropianowej która ociepla płytę, tak po prostu? do tego nie byliśmy raczej przekonani. Poza tym finansowanie: już na etapie stanu wylewania fundamentów musisz ponieść koszty wielu rzeczy na które ja osobiście nie miałam pieniędzy na tym etapie budowy i dlatego płyta odpadła. Za to jest isomur:))
Ale jeśli ktoś ma finansowanie na całą budowę, bardzo dobrze przemyślane instalacje (np. buduje już kolejny dom i wie co gdzie i dlaczego), ekipę która ma doświadczenie w takim rodzaju fundamentów to płyta na pewno skraca wiele spraw
Napisano
z tego co czytałem na forum muratora to skraca i to znacznie - co do tych stempli to u mnie raczej nie będzie tego problemu - dom parterowy i strop drewniany , jedyne miejsca znacznego nacisku na płytę to obrzeża czyli ściany konstrukcyjne i jedna przez środek na której oprze się dach. o nacisk to się raczej nie przejmuje bo to jest już działka konstruktora by tak obliczył grubość płyty i budowę zbrojenia by miejsca największego nacisku zaplanować tak by większa pow. rozkładały te siły - nie wiem dokładnie jak ale zakładam ze odbywa się to przez odpowiednie rozmieszczenie zbrojenia. domów na płytach stoi mnóstwo - może nie u nas ale na zachodzie i ponoć skandynawia taką technologią "stoi".
Zastanawiam się jeszcze nad tym czy pod styro można zamiast zagęszczonej pospółki użyć keramzytu ??? u mnie jest jakieś 30 cm humusu a później na głębokość 2-3 metrów sam piasek icon_sad.gif sprawdzałem , wykopałem z ciekawości dołek 2x2x2 chcąc sprawdzić na jakiej głębokości jest woda ale o 2 m dałem sobie spokój icon_smile.gif - teren pod budowę zakładam że dobry ale pod planowany duży ogród to już raczej nie :/

i w przypadku płyty dochodzi jeszcze jedno pytanie , czy jeśli garaż ma być dostawiony do bryły budynku ale od niego oddzielony to czy można bom postawić na płycie a garaż na normalnych fundamentach ? kwestia równomiernego osiadania ? czy raczej pod wszystko płyta ( ale to stworzy mostek pomiędzy domem a nieocieplonym garażem icon_sad.gif )

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
    • Za wtyczkę jest 17.99. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Drogi jak cholera. 10 PLN to góra, którą dałbym za niego. Ale pod względem przekroju żył, przewód jest właściwy. Wtyczka też w porządku. Pytanie dodatkowe, ten piekarnik to przenośny czy część jakiegoś stacjonarnego urządzenia?. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...