Skocz do zawartości

Na co zwracać uwagę przy wyborze producenta domów drewnianych ?


Monnika

Recommended Posts

Napisano
Witam

Chciałam zasięgnąć informacji jak w temacie. Na co zwracać uwagę przy wyborze wykonawcy naszego domku?
Posiadam działkę i jestem zdecydowana na postawienie na niej domku drewnianego mieszkalnego (konstrukcja szkieletowa). W chwili obecnej w regionie górnego śląska powstało wiele firm, które zajmują się takową budową domów, dlatego też podejmowanie decyzji na którą z nich się zdecydować nie jest takie proste.

Jak sprawdzić czy drzewo użyte do budowy naszego domu zostało dobrze zaimpregnowane oraz odpowiednio przygotowane?

Jak dobrze zabezpieczyć drewno wystawione na warunki atmosferyczne panujące w Polsce?

Następną rzeczą jaka mnie trapi to jak użytkować taki dom aby w pięknym stanie służył nam przez długie lata?

Pytań mam sporo ale najważniejsze jest takie - czy drewniany dom za który na dzień dzisiejszy zapłacę o połowę mniej niż za murowany za parę lat będzie nadawał się do zamieszkiwania?

Bardzo proszę każdą osobę, która ma choć jakąś część wiedzy na ten temat o wypowiedź, dla mnie każda będzie bardzo cenna. A może są tutaj osoby, które budowały sobie dom tą metodą i mogą mi coś podpowiedzieć, doradzić?


Pozdrawiam serdecznie
Monika
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Nawet ważniejsza niż impregnacja jest odpowiednio niska wilgotność drewna (poniżej 20%). Drewno pod zadaszeniem (wiatą) schnie do tej wilgotności ok. 2 lata, może też być suszone komorowo, wówczas wysoka temperatura zabija też zarodniki grzybów i larwy szkodników drewna.

Drewno konstrukcyjne suszone komorowo i strugane stosuje się nawet nie impregnowane.

Drewno wilgotne wypacza się w czasie schnięcia (już jako element konstrukcji), trudno mu w ogóle wyschnąć a więc pojawia się grzyb.

Natomiast na elewację, jeśli jest wykonana z desek można stosować drewno nie suszone, bo i tak będzie narażone na kontakt z deszczem, ale na elewacji ma też jak wyschnąć. Trzeba tylko pamiętać o jego impregnowaniu co kilka lat.

Największym wrogiem wszelkich konstrukcji drewnianych jest wilgoć, dlatego dom drewniany musi być bardzo starannie wykonany (izolacje) i mieć mieć sprawną wentylację (usunie ona nadmiar pary wodnej z pomieszczeń).

Nie sposób opisać tu wszystkich elementów istotnych dla poprawnego wykonania domu szkieletowego. Na naszym rynku niestety wciąż trudno o dobrych sprawdzonych wykonawców. By sprawdzić firmę najlepiej dotrzeć do jej poprzednich klientów, którzy kilka lat już mieszkają w swoich domach. Wszelkie "niedoróbki" dość szybko się ujawniają.
Napisano
Dziękuje za odpowiedź i proszę o dalsze podpowiedzi. icon_smile.gif

Wilgotność drzewa ma być w podanych przez Pana parametrach. Przyjmijmy, że wykonawca zapewnia nas o tym, że drewno zostało odpowiednio suszone i jego wilgotność ma w granicach 16-18% - ale jak można sprawdzić wiarygodność informacji, którą podaje wykonawca? Nie jestem fachowcem , który swym sprawnym okiem jest w stanie określić jakość drewna oraz określić jakim procesom zostało ono poddane..a przecież zdrowe i odpowiednio przygotowane drewno to podstawa domu drewnianego.

Prosiłabym o podanie szerokości ścian nośnych i działowych w budynku drewnianym - mieszkalnym (normy), bo z moich rozmów telefonicznych z firmami nic nie wynika, każda z nich podaje inne wymiary..

Pozdrawiam serdecznie
Monika
Napisano
Wilgotność sprawdza się specjalnym wilgotnościomierzem do drewna, mają je np. dobrzy parkieciarze. Czasem można dostać zaświadczenie/certyfikat opisujący parametry drewna. Warto czegoś takiego zażądać i wpisać ten wymóg parametrów drewna do umowy, w razie potrzeby będzie się na co powołać, jeśli trzeba by dochodzić od niesolidnej firmy odszkodowania (jak ktoś odmówi, to lepiej nie zawracać sobie nim głowy).
Normowe minumum spełnia już ściana zewnętrzna o izolacji z 15 cm wełny ale warto zrobić grubszą, to w przyszłości mniejsze rachunki za ogrzewanie icon_smile.gif
Ściany wewnętrzne najlepiej zrobić z izolacją 10 cm, jeśli jest cieńsza to z izolacją dźwiękową są kłopoty. Tu bardzo ważny jest np. sposób oparcia na stropie (na pasku gumy lub filcu) i wypełnienie wszelkich szczelin.
Wariantów technologii szkieletowej jest wiele, i niestety trzeba porównywać szczegóły. Nie każdy też potrafi poprawnie ułożyć instalacje w "szkielecie".
Napisano
Dziękuje ślicznie za podpowiedź. icon_smile.gif

A co do drewna ..Przeważająca większość firm w Polsce, zajmująca się tą technologią, do budowy i wykończeń używa dwóch rodzajów drewna - sosny i świerka (względy finansowe) i teraz prosiłam bym o sugestie. Które drewno lepiej nadaje się na elew. zewn. a które na elew. wew. , które polecacie na podłogę?


Którą elewacje wew. i zew. polecacie i jakie są ich plusy i minusy - drewniana deska czy płyta typu farmacell (wew) a zew. tynk?

Pozdrawiam serdecznie
Monika
Napisano
Właściwości mechaniczne drewna świerkowego i sosnowego są podobne, tyle że świerk ma więcej sęków i ja wolałbym sosnę. Na podłogi, jako ostatnia warstwa (parkiet) nadają się co najwyżej do sypialni, bo są zbyt miękkie. Do tego deski to mało stabilny podkład pod okładziny podłogowe np. terakotę. Dlatego podłogi wykańcza się raczej płytami wiórowymi (najlepiej typu V100 czyli uodpornionymi na wilgoć) lub OSB.
Na parterze można wykonać też klasyczną podłogę na gruncie, tak jak w domu murowanym.
Ściany od wewnątrz wykańcza się zwykłymi płytami gipsowo-kartonowymi. Można też zastosować płyty wiórowe z atestem higienicznym do użytku w pomieszczeniach. Warto je zastosować tam, gdzie ściana może być łatwo uszkodzona np. w korytarzu lub gdzie będzie okładzina z płytek - w miejscach wilgotnych (łazienka, kuchnia) też powinna to być płyta V-00 a nie zwykła V20.
Co do elewacji to osobiście jestem zwolennikiem desek. Przy tynku bardzo trudno uniknąć jego pękania na styku z innymi materiałami a to grozi zawilgoceniem konstrukcji.
Napisano
Jeszcze co do elewacji. Jeśli będzie z desek, to w tym jednym przypadku drewno nie musi być suszone ani strugane. W Szwecji tak budują od lat, wychodząc z założenia, że na elewacji drewno i tak ma kontakt z wodą deszczową. U nas natomiast jest ostatnio moda na drewno suszone i strugane na elewację, ale to tylko zwiększa koszty.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Taras z drewna to inwestycja na długie lata, ale tylko pod warunkiem regularnej i prawidłowej konserwacji. Najważniejszym momentem w całym roku jest zabezpieczenie drewna przed zimą. To właśnie w tym okresie taras jest narażony na największe obciążenia: wilgoć, stojącą wodę, mróz, częste zmiany temperatury oraz ograniczone nasłonecznienie sprzyjające rozwojowi glonów i grzybów. Jako osoba pracująca na co dzień z produktami Osmo, przedstawiam sprawdzony i skuteczny sposób zabezpieczenia tarasu przed sezonem zimowym. Dlaczego warto zabezpieczać taras przed zimą Niezabezpieczone drewno bardzo szybko traci swoje właściwości. Wnika w nie woda, która zimą zamarza, powodując mikropęknięcia. Drewno szarzeje, staje się szorstkie i podatne na ścieranie oraz biodegradację. Wiosną często okazuje się, że konieczne jest szlifowanie lub nawet wymiana części desek. Oleje tarasowe Osmo działają inaczej niż lakiery. Wnikają głęboko w strukturę drewna, nie tworzą łuszczącej się powłoki i pozwalają drewnu oddychać. Dzięki temu wilgoć nie zostaje zamknięta wewnątrz desek. Krok pierwszy – dokładne czyszczenie tarasu Przed nałożeniem oleju taras musi być idealnie czysty. Stare osady, szarość i naloty biologiczne osłabiają skuteczność impregnacji. Najlepsze efekty daje zastosowanie Osmo Gel 6611 do usuwania starych powłok z  drewna lub specjalistycznego środka czyszczącego do tarasów. Preparat usuwa poszarzałe warstwy drewna, pozostałości starego oleju oraz zabrudzenia biologiczne. Po umyciu taras należy spłukać wodą i pozostawić do całkowitego wyschnięcia na minimum 24–48 godzin. Drewno musi być suche w dotyku i w strukturze. Krok drugi – wybór odpowiedniego oleju Osmo Dobór oleju zależy od rodzaju drewna oraz oczekiwanego efektu wizualnego. Osmo Olej Tarasowy Naturalny nr 007 polecany jest osobom, które chcą zachować naturalny kolor drewna. Chroni przed wodą i ścieraniem. Oleje tarasowe Osmo w wersjach kolorystycznych (takich jak Bangkirai 006, Modrzew 009 Szary 019 ) pozwalają jednocześnie zabezpieczyć i odświeżyć kolor tarasu. Dla tarasów bardzo nasłonecznionych szczególnie polecana jest jako pierwsza warstwa, wersja z filtrem UV 420, która znacznie ogranicza proces szarzenia drewna. Krok trzeci – prawidłowa aplikacja oleju przed zimą Olejowanie powinno odbywać się w odpowiednich warunkach atmosferycznych. Temperatura powietrza i podłoża nie powinna być niższa niż 10 stopni Celsjusza. Nie należy olejować przy zapowiedzi opadów w ciągu kolejnych 24 godzin. Olej nakłada się cienką warstwą przy pomocy wałka, pędzla lub pada do tarasów, zawsze wzdłuż słojów drewna. Nadmiar oleju należy równomiernie rozprowadzić, nie pozostawiając kałuż. Czas schnięcia to około 8–10 godzin do lekkiego użytkowania oraz 24 godziny do pełnej odporności. W przypadku tarasów regularnie konserwowanych zwykle wystarcza jedna warstwa oleju przed zimą. Krok czwarty – zabezpieczenie tarasu na czas zimy Na okres zimowy warto usunąć z tarasu donice i meble stojące bezpośrednio na deskach. Nie należy przykrywać tarasu szczelną folią, ponieważ prowadzi to do gromadzenia się wilgoci pod spodem. Bardzo ważny jest swobodny odpływ wody. Zimą nie wolno skuwać lodu ostrymi narzędziami, ponieważ prowadzi to do mechanicznych uszkodzeń powierzchni. Drewno zabezpieczone olejem Osmo nie chłonie wody, nie pęka, nie łuszczy się i bardzo łatwo odnawia się wiosną jedną warstwą oleju. Jak często olejować taras Tarasy zadaszone wystarczy olejować raz w roku. Tarasy odkryte i silnie nasłonecznione warto zabezpieczać dwa razy w roku – wiosną i przed zimą. Olejowanie jesienne pełni funkcję ochronnej impregnacji na trudny sezon. Najczęstsze błędy popełniane przy konserwacji tarasu Do najczęstszych błędów należą: olejowanie wilgotnego drewna, nakładanie zbyt grubej warstwy oleju, brak wcześniejszego czyszczenia powierzchni, stosowanie lakierów zamiast olejów oraz olejowanie przy zbyt niskiej temperaturze późną jesienią.
    • Na niektóre "damskie" oko wygląda jak "amelinium"  - po co wyprowadzać z błędu?
    • Zapach będzie jak się będą paliły. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Może to korytko jest grubsze. Na pewno jest drogie 10 zł mb.  https://www.ekombig.pl/suche-systemy/394-al-panel-prosty.html
    • Czyli to inox, nierdzewka. A Tytan w skladzie ma kwas fosforowy, który reaguje ze stalą nierdzewną.    https://allegro.pl/kategoria/srodki-czyszczace-srodki-do-lazienek-323418?string=MATMAT TRISOL
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...