Skocz do zawartości

Obniżenie zwierciadła wody gruntowej


Recommended Posts

Napisano
Witam
Przepraszam jeśli ten wątek już się kiedyś pojawiał ale nie mogę go namierzyć.
Mój ojciec razem z bratem rozpoczynają budowę domku letniskowego ale nie do końca , domek ma być murowany i ocieplony z kominkiem wymiar 6x8 m, więc jak się człowiek uprze to i zima będzie można pojechać. Mamy poważny problem z miejscem wyznaczonym przez geodetę,miły pan narysował iż domek ma stać w tym miejscu bo tyle od lasu tyle od sąsiada tylko zapomniał sprawdzić co siedzi pod ziemią. Niespodzianka piasek mieszany z torfem a później do 2,6 m sam torf,nie dość że grunt praktycznie nienośny to sąsiadka wykopała sobie oczko wodne jakieś 10 m od planowanego budynku i naruszyła jakąś żyłę wodną efektem jest do iż w wykopie pod płytę fundamentową ukazała się woda. Obniżenie w stosunku do poziomu terenu ok 10 cm ( usunięty humus + 50 cm gruntu rodzimego zasypane dwoma rodzajami żwiru jeden gruby, drugi troszkę drobniejszy ale taki do betonu. Woda podchodzi do tego stopnia iż w dołku zrobił basen, gdy troszkę obeschło próba zagęszczenia gruntu kończy się wybijaniem a raczej upłynnieniem gruntu.
Troszkę się pożaliłem a teraz do sedna.
Mam pytanie osób które wykonywały lub muszą wykonać drenaż w celu obniżenia zwierciadła wody gruntowej, czy nie wiecie z jakiego obszaru zbiera wodę drenaż. Mam pewne obawy iż opaska na około z rur drenarskich nie rozwiąże problemu i woda nadal będzie wybijać, planuję dac rury 80-100. Mam w tym całym ambarasie jedną dobrą sytuację iż jakieś 10 metrów od boku planowanego budynku jest rów melioracyjny do którego istnieje możliwość puszczenia tej wody.Jeśli macie może jeszcze jakieś pomysły jak dać sobie radę z tym bałaganem bardzo proszę o sugestie. Tak w nawiasie mówiąc skończyłem uczelnię o profilu budownictwo ale od lat nie pracuje w zawodzie i mniej więcej wiem gdzie dzwoni ale nie dokładnie w którym kościele.Sprawa rozbija się głównie o koszta i możliwość realizacji większości prac własnymi rękoma, na budowlańców nas nie stać.
Napisano
Niestety problemem nie jest woda (zakładając, że dom jest bez piwnicy) tylko niestabilny grunt. Pozostają więc dwie możliwości - posadowienie budynku na palach sięgających warstwy nośnej lub wykonanie fundamentu płytowego ocieplanego na powierzchni gruntu.
Napisano
Dziękuje za odpowiedź
Budynek a raczej budyneczek ma być posadowiony na płycie, problematyczne jest wykonanie samej płyty w momencie gdy w wykopie stoi woda. Dlatego też planuję ułożyć drenaż, po pierwsze powinno opaść lustro wody po drugie uda się bez większych problemów wylac płytę. Chciałbym wiedzieć czy mozna policzyć przekroje potrzebnych rur drenażowych oraz czy lustro opadnie na żadaną wysokość , nie chciałbym robić tego dwa razy.
Napisano
masz dwie mozliwosci albo zrobienie drenazu i odpprowadzenie wody lub wykopanie studni i uzywanie wody do podlewania i nadmiar wylewac do rowu-kanalizacji itp
na pytanie jak daleko sciąga wode drenaz to odpowiem tylko tyle studnia wykopana na 6m i utrzymywanie poziomu wody na 5m od gruntu to w odległosci od studni 20m bedziesz miał wode w gruncie na 1,5m taka jest zaleznosc oczywiscie jeszcze zalezy od gruntu
dlatego proponuje takie rozwiazanie bo jest skuteczne
Napisano
Do odwodnienia wykopu przy zalewaniu fundamentów należy zastosować raczej igłofiltry niż drenaż grawitacyjny. Napływ wody gruntowej może być tak duży że drenaż nie zdoła jej odprowadzić. Natomiast przy doborze rur drenarskich do drenażu opaskowego można skorzystać z diagramów opracowanych przez producentów tych rur.
Napisano
Warto zwrócić uwagę na to, że płyty nie leje się w wykopie, tylko odsuwa się rodzimy grunt, wypełnia żwirem, piaskiem lub pospółką zagęszczając jednocześnie i płytę izolowaną od dołu min 10 cm styropianu wylewa ponad poziomem działki.
Wtedy też łatwo ją izolować i ocieplić z boku.
pozdrawiam
Napisano
Dziękuję teraz już jestem bliżej rozwiązania tematu zadzwonię do pobliskiej hurtowni sprawdzić jakiego producenta rury posiadają.
  • 2 lata temu...
Napisano
Cytat

Dziękuję teraz już jestem bliżej rozwiązania tematu zadzwonię do pobliskiej hurtowni sprawdzić jakiego producenta rury posiadają.


No i problem rozwiązany ojciec umówił się z kolega na transakcje wiazaną on mu drenaż w zamian za istalacje w domu , zwierciadło wody opuszczone, płyta wylana. Dalej nie mogą ruszyć ale to juz nie mój problem. Teraz będę się budował na swoim kawałku ziemii.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Matko moja, instalacja bez zaworów??? To kto ją, kuwwa wykonywał? Hydraulik czy zamiatacz ulic?
    • Zmiękczacz HELIX 20 Uruchom pełną regenerację z solą wysokiej jakości. Dezynfekuj żywicę środkiem jak Res-Up lub chlor (zgodnie z instrukcją producenta – sprawdź manual). Jeśli to nie pomoże, wezwij serwisanta od zmiękczaczy.   Filtry: Wymień wszystkie (siatkowy, mechaniczne, węglowy) – nawet jeśli niedawno, bo mogą być skolonizowane. Rozważ dodanie filtra UV po zmiękczaczu na bakterie.   Rury i podgrzewacz  przepłucz całą instalację, otwórz wszystkie krany na 10-15 min.
    • Rzeczywiście, ogólna zasada działania jest mniej więcej taka, jak Pan opisał. Najpierw powietrze dostaje się do wnętrz (pokoi) przez nawiewniki w oknach i inne nieszczelności. Następnie powietrze przepływa przez pokoje do kuchni i łazienki, czyli pomieszczeń, w których znajduje się wyciąg. Tam pionowymi kanałami wentylacyjnymi ulatuje na zewnątrz.  Żeby wentylacja, czyli po prostu wymiana powietrza, działała muszą równocześnie funkcjonować trzy czynniki: - sprawny nawiew;  - skutecznie działający wyciąg;  -swobodny przepływ powietrza pomiędzy nawiewem i wyciągiem.    W tym konkretnym przypadku do sprawdzenia jest kilka rzeczy. 1. W drzwiach do łazienki nie ma otworów, ale czy te drzwi są podcięte nad podłogą? Na ile często te drzwi pozostają niedomknięte? Bo gdy są niedomknięte to powietrze przepływa w miarę swobodnie.  2. Proszę sprawdzić, używając zapalonej świecy lub zapałki, czy w łazience jest ciąg w kierunku kratki wentylacyjnej, ale przy wyłączonym wentylatorze. Jeżeli go nie ma to znak, że wentylacja w łazience jest niesprawna.  3. Okna można wymieniać na nowe z nawiewnikami. Tu kluczowe jest aby nawiewniki po prostu były.   
    • Niestety nie ma możliwości odcięcia tej zaślepionej części instalacji ponieważ wymagałoby to niszczenia świeżo wykończonego domu. Instalacja jest z cyrkulacją c.w.u. Układ jest z rurami i od nich na trójnikach odgałęzieniami na poszczególne krany.    Tak jak pisałem. Ta woda zaraz za wodomierzem nie ma tego nieprzyjemnego zapachu.   Czy przyczyną może być problem ze zmiękczaczem? Faktycznie jakby się zawiesił i przez jakieś 2 miesiące praktycznie nie zużył wsypanej soli. Zaglądałem kilkukrotnie do niego ale dopiero po takim czasie zastanowił mnie fakt, że tej soli prawie nie ubywa.   Czy istnieje jakiś sposób na samodzielne "przepłukanie" instalacji jakąś chemią, która ją wyczyści i zdezynfekuje? Może to będzie jakieś rozwiązanie problemu?
    • Cześć, chcę zapytać Was o wentylacje jak ona działa, jak ją utrzymywać - słabo się na tym znam.   Tło: Kupiłem mieszkanie kilka miesięcy temu, póki co nie ma większych problemów z nim, ale zobaczymy jesienią/zimą. Budynek z 2007-go roku, najwyższe piąte piętro.   Stan: Wentylacja w kuchni jest grawitacyjna - nie wiem czy mocna - jest w stanie zgasić zapałkę, na pewno ciągnie płomień do siebie, po czym płomień gaśnie.   Wentylacja w łazience - jest jakiś wiatrak zamontowany przy samej górze w miejscu wentylacji? Czy to dobrze? Wiatrak jest wzbudzany na przycisk. Czy mam możliwość sprawdzić jej wydolność - czy w przypadku wiatraka ma sens test zapałki - jak go zrobić? Tak dla własnej świadomości jaka jest jej efektywność. Niestety w łazience nie ma okna. Nie mam też dziurek w drzwiach łazienki na dole. Nie ma też nawiewników we wszystkich oknach - tylko drzwi balkonowe mają. Jak więc ma to działać? Rozumiem, że powinno to być tak, że powietrze z mieszkania (np. z nawiewników okiennych wędruje dziurkami na dole drzwi w łazience i w ten sposób jest wymiana powietrza?    Jak rozpoznać problemy z wentylacją w łazience? Poczernione są silikony przy prysznicu, ale nie jakoś bardzo - generalnie z poprzednich doświadczeń jestem przyzwyczajony do poczernionych fug/silikonów.   P.S. W przyszłym roku chciałbym założyć okna dźwiękoszczelne z nawiewnikami (które jakoś też są dźwiękoszczelne) - czy to ma sens? Myślę, że tak. O ile okna będą szczelniejsze niż są o tyle będą nawiewniki tak więc będzie przepływ powietrza teoretycznie lepszy nawet pomimo faktu szczelniejszych okien.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...