Skocz do zawartości

WZ na dwa domy na jednej działce


*milek*

Recommended Posts

Witam

Zastanawiam się nad kupnem połowy działki 3000 m2, na którą wydane są WZ na dwa domy jednorodzinne. Nie wiem jednak, jak to wygląda w praktyce - kiedy się dzieli, kiedy występuje o pozwolenie na budowę i czy mogę wystąpić o pozw na bud tylko dla jednego domu?
Będę wdzięczna za objaśnienie procedury.
Link do komentarza
Cytat

Ryzykowna inwestycja. WZ obejmują konkretną działkę. Po podziale WZ, w zasadzie tracą ważność, bo przestaje istnieć działka, na którą wydano te WZ.
Zawsze wpierw podział, a dopiero wtedy WZ.
Sprzedający w ten sposób „podbija” wartość działki – najmniejszym kosztem.



Hm.... ponieważ był to grunt rolny, nie można było podzielić na mniej niż 3000 w celach budowlanych - stąd chyba pomysł na wz na dwa domy, bo inaczej to raczej się tu nie da. Cena jest raczej normalna, z tego co się orientuję, to nie jest zawyżona jak na tą okolicę. W ogłoszeniu nie było nawet podane, że są te wz wydane (i nie było to argumentem za ceną). Gdzieś tu w jednym podobnym wątku ktoś pisał, że po podziale można złożyć wniosek o decyzję zamienną warunków zabudowy. Więc jak to jest?
Link do komentarza
Cytat

Cena zgodna z ceną działki budowlanej - zapewne?
Czy faktyczny podział już nastapił? Jeśli tak, to jak jest opisana ta działka w KW?


W tej okolicy właściwie niewiele jest działek typowo budowlanych, gdyż nie ma tam planu. Tym niemniej, jeśli są to są droższe (ale ma to raczej związek np z lepszym dojazdem - asfalt, czy dostępnością mediów. To jest po prostu dość atrakcyjna dzilelnica, gdzie nie ma aż takiego znaczenia, czy działka jest rolna czy budowlana, o ile można się tam zbudować.
Podziału jeszcze nie ma - właściciel czeka na propozycje od kupujących. Zastanawiam się, czy rozwiązaniem w takiej sytuacji, w celu zabezpieczenia się, byłoby spisanie umowy przedwstępnej po podziale (kiedy znane będą już nowe numery działek), w której zawarte byłyby warunki, że do transakcji dojdzie po otrzymaniu właściwych wz dla konkretnej, nowopowstałej po podziale działki (obojętne, czy nowych, czy przepisanych)?
Link do komentarza
To są dwie różne sprawy. Sprzedawca kombinuje dobrze, bo w wypadku, gdy dla danego terenu nie ma miejscowego planu zagospodarowania, to w myśl zasady ustalonej w art. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, przeznaczenie terenu, określa się w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wydanej w trybie tej ustawy. Zatem w razie potrzeby dokonania podziału nieruchomości w sytuacji braku planu zagospodarowania przestrzennego, gdy nie ma pewności, czy nie jest ona przeznaczona na cele rolne lub leśne, w pierwszej kolejności zachodzi konieczność wydania decyzji WZ. Tę decyzję trzeba uzyskać przed złożeniem w gminie wniosku o podział. Dołącza się ją bowiem do tego wniosku.
Natomiast po podziale, wystąpić trzeba będzie o nowe WZ dla każdej nowej dzialki - ale to już inna bajka.
Link do komentarza
Deggial - nie mam pojęcia w jakim trybie będzie dzielona działka (dlatego też założyłam ten wątek)- nie ja będę ją dzielić, tylko właściciel. Ja jestem potencjalnym kupcem wydzielonej części.


bajbaga - No właśnie myślę tak samo, pytanie czy można dla zabezpieczenia postąpić tak, jak napisałam wcześniej?

A co powiecie o możliwości złożenia wniosku o decyzję zamienną warunków zabudowy? Niektórzy tak robili.
Link do komentarza
Cytat

bajbaga - racja, ale żeby zrobic podział decyzja o wz musi być pod podział a nie zwykła decyzja o wz. Potem po podziale należy wystąpić o nowe wz, ale wtedy powinno być szybciej po juz jakby decyzja jest.


Nie ma czegoś takiego jak WZ pod podział. WZ określają, w tym przypadku, przeznaczenie tej działki pod zabudowę, czyli spełnia taką role dla tej, wymienionej działki, jak ustalenia w MPZP dla danego terenu, lub (i) działki – czyli przeznaczają ten teren pod zabudowę.
Ale jest jedna uwaga. WZ musi być dla całej działki, a nie dla części działki przeznaczonej pod zabudowę. To ostatnie ma miejsce w przypadku dużych działek, gdzie WZ mogą być wydane tylko dla części działki – np. w WZ stwierdzenie, że w pasie 30m od drogi.

Prawdą jest jednak również to, że bardzo często, mając na uwadze nieuzasadniony opór urzędniczy, stosuje się występowanie o WZ dla kilku domów na jednej działce – co potocznie nazywane jest, jako WZ pod podział – licząc po cichu, na możliwość zamiany jednych WZ na kilka, dla wydzielonych działek
Link do komentarza
Ja na Twoim miejscu zrobiłabym tak:
zażądałabym od właściciela działki wystąpienia do gminy z wnioskiem o jej podział, a następnie wystąpienia przez niego z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla wydzielonej i wybranej przez Ciebie działki. Moim zdaniem tylko wtedy masz pewność, że rzeczywiście zakupiony przez Ciebie grunt jest przeznaczony na cele budowlane.
Potem tylko wystarczy taką decyzję przepisać na Ciebie jeślibyś kupił tą działkę.
Chyba, że sprzedawca sprzedaję wydzieloną działkę jako rolną i po cenie gruntów rolnych, to wówczas już Twoje ryzyko czy uda Ci się uzyskać warunki zabudowy, a potem pozwolenie na budowę.
Wybór należy do Ciebie icon_smile.gif)
Życzę powodzenia
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Witajcie,
jestem wlascicielka takiej wlasnie dzialki. Obecnie mam wydane WZ dla dwoch domow ,ale zamierzam zrobic podzial na trzy dzialki i wystapic o przepisanie WZ . Wtedy WZ beda wydane dla dwoch dzialek ,poniewaz wczesniejsze byly na dwa domy ,a na trzecia trzeba bedzie wystapic osobno. W powyzszym przypadku bedzie to prostsze ,bo wlasciciel chce podzielic dzialke na pol, a WZ ma wydane na dwa domy wiec przepisanie WZ to raczej formalosc ( zalezy to od gminy). Oczywiscie to wszystko powinien zalatwic WLASCICIEL , przed sprzedaza , dla jasnosci sytuacji chociazby.Pozdrawiam.
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
znajowy mial podobna sytuacje chcial kupic dzialke ktora miala powstac z podzialu wiekszej dzielki, ale umowil sie ze sprzedajacym ze kupi dopiero jak beda WZ i dzialka bedzie podzielona wiec, wystapili do gminy o WZ dla dzialki i na mapce zaznaczyli podzial tej dzialki. Po 3 miesiacach WZ otrzymali dla dwoch dzialek ktorwe w zalozeniu maja powstac z tej jednej duzej. Teraz geodeta zaczal dzielic ta dzialke i jak juz ja podzieli to wtedy trzeba wystapic o WZ dla nowo powstalych dzialek i zalaczyc poprzednie WZ.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Przygotowanie otworu pod bramę garażową to jeden z najistotniejszych etapów na drodze do sprawnego i bezproblemowego użytkowania garażu. Choć wielu inwestorów skupia się głównie na wyborze samej bramy i napędu, to właśnie odpowiednie przygotowanie ścian, nadproża, posadzki oraz instalacji elektrycznych decyduje o tym, czy brama będzie pracować płynnie oraz czy późniejsze koszty eksploatacji (m.in. ogrzewania garażu) nie okażą się niepotrzebnie wysokie. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/stan-surowy/garaz/a/114870-jak-przygotowac-otwor-pod-brame-garazowa
    • Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Marzec jest pierwszym miesiącem w roku kiedy fotowoltaika pokazuje swoją moc. Niesie to za sobą poważne konsekwencje.  Wyraźnie wzrasta napięcie w sieci, ale za to spada  cena energii od prosumentów w net-billingu (RCE)    Obydwa zjawiska są niekorzystne dla posiadaczy paneli fotowoltaicznych. Zjawiska te będą tylko narastać, ponieważ nowa dyrektywa budynkowa narzuca obowiązek montażu fotowoltaiki na każdym domu oddawanym do użytku już od 2030r. Jednak do tak gwałtownego przyrostu mocy w fotowoltaice nie zdążyły i raczej do 2030 roku nie zdążą przygotować się sieci energetyczne które były projektowane do przesyłu energii od elektrowni poprzez sieci wysokiego i  średniego napięcia do sieci niskich napięć i odbiorcy końcowego. i Jednak rozwój energetyki rozproszonej sprawił że w słoneczne dni energie trzeba kierować w przeciwnym kierunku. W dzielnicach w których fotowoltaika jest popularna pojawił się problem wysokich napięć i w konsekwencji wyłączanie się mikroinstalacji fotowoltaicznych. Sytuacja z roku na rok będzie jeszcze gorsza, przerwy w ciągu dnia będą coraz dłuższe, a problem zacznie się już w ostatnim miesiącu zimy i potrwają do późnej jesieni. Częste wyłączanie mikroinwertera ma negatywny wpływ na jego żywotność, a co gorsze nie mamy własnej produkcji akurat w czasie kiedy powinna być najwyższa. Jak się przed tym chronić, co zrobić aby nasze instalacje w słonecznie dni produkowały prąd a nie tylko szpeciły dachy. O tym w dalszej części. Wersja dla nie lubiących czytać: Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Optymalny  poziom napięcia w sieci, powinien wynosić  230V i może wahać się maksymalnie o 10%, czyli w przedziale 207-253V. Zgodnie z tymi parametrami ustawiane są również falowniki, czyli główne urządzenia w instalacjach fotowoltaicznych, które przetwarzają prąd. Falownik wyłączy się jeżeli  napięcie w sieci przez 10 minut przekracza  253 V , a wyłączy się natychmiast jak przekroczy 264V natychmiast. Falownik trójfazowy wyłączy sią nawet jeśli napięcie choćby jednej z trzech faz przekroczy dopuszczalną normę.  Problem ten powstaje najczęściej, gdy wiele instalacji PV jest podłączonych do jednej linii energetycznej. Nasila się on podczas słonecznej pogody, kiedy panele fotowoltaiczne produkują najwięcej energii. Jeżeli moc zainstalowana fotowoltaiki w obrębie stacji tansformatorowej znacznie przekracza moc transformatora, to problemy są niemal pewne. Ponadto problem występuję często w domach, które są daleko od transformatorów i w mniejszych miejscowościach.     Co możemy zrobić z problemem wysokich napięć? Jeżeli napięcie w sieci jest stale wysokie to można zgłosić problem do ZE, wysyłając specjalny druk RPV. Może to skutkować obniżeniem napięcia na transformatorze, jednak jeżeli napięcie za transformatorem już jest większe niż zadane, to zabieg ten nie przyniesie spodziewanego efektu.  Po drugie transformatory teoretycznie są dwukierunkowe,  ale nie we wszystkich przypadkach tak jest.  Całkowite rozwiązanie problemu zazwyczaj wymaga wymiany transformatora na trafo o większej mocy, montaż większej ilości transformatorów na danym obszarze, a czasem i wymianę przewodów na grubsze.  Jak wiemy Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych (OSD) mają ograniczone budżety, więc zazwyczaj pozostaje nam samodzielnie poradzić sobie z problemem.  Mamy tu kilka opcji do wyboru.      Najprościej jest  zwiększyć autokonsumpcję produkowanej energii. W tym celu musimy zmienić swoje przyzwyczajenia. Wiele urządzeń elektrycznych uruchamiamy często wieczorem lub po zachodzie słońca.   Obecnie większość takich urządzeń jak zmywarki, pralki, suszarki do ubrań, bojlery, systemy nawadniania,  pompy ciepła czy klimatyzatory wyposażona jest w programatory czasowe lub timery pozwalające uruchomić urządzenie po określonym czasie. W naszym przypadku celujemy w godziny w których napięcie w sieci zbliża się do krytycznego. Wówczas inwerter będzie miał mniej energii (nadwyżki) do „wypchnięcia” na zewnątrz, a więc napięcie nie będzie tak intensywnie podbijane. Ponadto w domu mamy wiele urządzeń na baterie które należy ładować, jak np odkurzacze automatyczne, laptopy, tablety, latarki,  elektronarzędzia, rowery elektryczne i powoli pojawiają się samochody elektryczne.  Większość z nas w godzinach południowych jest albo w pracy albo w szkole, więc powstaje problem z włączeniem  ładowarek.  Tutaj z odsieczą przychodzą systemy zarządzania energią, a zwłaszcza  inteligentne gniazdka, które możemy zaprogramować aby włączały przesyłanie prądu o dowolnej porze, możemy też sterować nimi zdalnie.  Gniazdka te pozwalają także na automatyzację, czyli możemy określić warunki w jakich zostanie uruchomiony przepływ prądu. Można np zadać warunek że prąd zaczyna lub przestaje płynąć po osiągnięciu określonego napięcia np 250V.    Link do takiego gniazdka podam w opisie filmu. Warto też do autokonsumpcji prądu w szczycie produkcji namówić sąsiadów, bo tylko wtedy to przyniesie wyraźny spadek napięcia w sieci i zwiększy produkcję prądu przez nasze instalacje.     Co jeżeli nawet to nie pomaga?  Wtedy rozsądne będzie obniżenie napięcia w sieci przez włączenie funkcji Q(U) i P(U) w inwerterze. Wiele inwerterów ma funkcję Q(U) oraz P(U) [czytaj - "Q od U" i "P od U"]. Gdy uruchomiona i właściwie skonfigurowana, powoduje ona, że po przekroczeniu 250 V, falownik zmniejsza moc (konkretnie moc czynną wytwarzając w zamian nieco mocy biernej). Skutkiem tego falownik nie sięga granicy 253 V i dalej działa. Pomimo że instalacja działa z nieco mniejszą mocą, to i tak lepsze niż ciągłe wyłączanie i włączanie się całej instalacji. Bardziej radykalnym krokiem jest włączenie elektrycznego grzejnika także za pomocą inteligentnego gniazdka które uruchomi go tylko jak napięcie będzie na maksymalnym poziomie.  W ten sposób zmarnujemy część energii, ale możemy uchronić instalację przed wyłączeniem. Tutaj ważne jest zdiagnozowanie najbardziej obciążonej fazy.  Coraz popularniejszym rozwiązaniem jest magazynowanie nadwyżek energii w akumulatorach. Dzięki temu nie obciążamy sieci niezużytą energią a odebrać ja możemy w dowolnym momencie. Minusem rozwiązania są ceny akumulatorów do magazynowania energii, koszt baterii o pojemności 10 kWh to ok 20 tysięcy złotych. Cenę obniżymy dotacjami np z programu Mój Prąd. Ceny akumulatorów w długoletniej perspektywie spadają o ok 20% rocznie. W chwili obecnej z ekonomicznego punktu widzenia magazyny energii są mało opłacalne, ale za lat kilka ich zakup może być bardzo opłacalny, a nawet niezbędny w przypadku przeciążonej sieci energetycznej. Na każdy kWp instalcji PV niezbędne jest minimum 1 kWh pojemności magazynu energii.  Plusem instalacji hybrydowej jest to iż w przypadku awarii sieci nasza instalacja się nie wyłączy, będzie nadal zasilała nasze urządzenia elektryczne. Taniej wychodzą magazyny ciepła.  Woda w bojlerze o odpowiedniej pojemności może być zagrzewana gdy napięcie zbliża się do krytycznego. Tu znów korzystamy z inteligentnych gniazdek.  Podobną funkcję spełnia klimatyzacja którą możemy uruchamiać w szczycie produkcji prądu, aby po powrocie domowników do domu była już optymalna temperatura.  Nietypowym rozwiązaniem, które może się sprawdzić w niektórych przypadkach jest zastąpienie falownika trójfazowego  trzema falownikami  jednofazowymi podpiętymi do trzech różnych faz.  Jak wiadomo falownik trójfazowy wyłączy się jeżeli napięcie na dowolnej fazie przekroczy normę. Takie rozwiązanie ma wiele zalet: Różnice napięć między fazami przestają mieć znaczenie – każdy falownik działa niezależnie. W razie awarii/wyłączenia falownika 2/3 instalacji wciąż działa. W razie zaniku jednej fazy pozostałe dwa inwertery działają. Minusem jest wyższy koszt instalacji: trzy osobne falowniki kosztują więcej niż jeden trójfazowy, ponadto dochodzi zwielokrotnione okablowanie i zabezpieczenia. Podobny efekt osiągniemy montują mikroinwertery podpięte do różnych faz.    Jeżeli jesteśmy przed montażem instalacji fotowoltaicznej, to musimy zadbać o wydłużenie czasu własnej produkcji prądu za pomocą instalacji Wschód zachód, co pozwoli rozciągnąć swoją produkcję prądu poza czas szczytu produkcji z większości instalacji w okolicy które zazwyczaj są skierowane na południe. Do przekroczenia dopuszczalnego napięcia nie dochodzi ranem ani wieczorem, a w południe. Należy przyjąć że już wkrótce od godziny 10 do 14 a w niektórych miejscach nawet przez 8 godzin na dobę, i to aż przez ponad pół roku sieć będzie przeciążona i większość instalacji PV będzie wyłączona.  Dodatkowym plusem tego rozwiązania jest wzrost własnej autokonsumpcji poprzez własny prąd od wschodu słońca, aż do zachodu, a nie tylko w południe kiedy jesteśmy w pracy. W nowym systemie rozliczeniowym zwanym netbilingiem taki układ paneli jest niemal konieczny. Obecnie ceny paneli Fotowoltaicznych niesamowicie spadły. Można już nabyć zestaw 10kWp wraz z falownikiem za około 10 tyś zł. Warto też wiedzieć że mała instalacja 3,3kWp wraz z montażem to koszt 15-18 tyś zł, zaś instalacja o 3 krotnie większej mocy (10kWp) kosztuje niecałe 2x więcej, czyli około 30 tys zł. Koszt kwp w małej instalacji to około 6 tys złotych, zaś w dużej to około 3000zł. Duże instalacje 50 kWp to koszt około 100 tys zł, więc koszt kWp to zaledwie 2000zł. Instalatorzy proponują obecnie drogie  małe instalacje argumentując to bardzo wysoka  autokonsumpcją co pozwoli szybko zwrócić koszt inwestycji.  Jest to prawda, ale niestety taka instalacja nie obniży znacznie naszych rachunków. Montując jeden panel 300W w domu o dużych rachunkach za prąd osiągniemy niemal 100% autokonsumpcje, szybki zwrot inwestycji, jednak nie zauważymy tego w rachunkach za prąd.  Warto więc pomyśleć o instalacji o dużo większej mocy niż proponują o obecnie monterzy. Zaletą będzie duży wzrost produkcji prądu w miesiącach o słabym nasłonecznieniu, oraz w pochmurne dni i zaraz po wschodzie i przed zachodem słońca. Jak wiemy w samo południe jest duże ryzyko że wyłączone zostaną zarówno małe jak i duże instalacje PV. taki układ pozwoli też na sprzedaż prądu w lepszych cenach, bo jak wiadomo w południe są one bardzo niskie.  Oczywiście nie polecam zmiany ustawień falowników podnosząc górny próg napięcie, ponieważ jest to szkodliwe dla urządzeń elektrycznych podpiętych do sieci w naszej okolicy.   Jestem ciekaw czy macie jakieś własne sposoby na obniżenie napięcia w sieci.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...