Skocz do zawartości

Projektowanie fundamentów


Recommended Posts

Napisano

Nikt nie wymaga od inwestora, żeby samodzielnie adaptował projekt budowlany. To wolno zrobić tylko osobie posiadającej odpowiednie uprawnienia. Jednak zapoznanie się z ogólnymi zasadami projektowania fundamentów pozwoli zrozumieć, dlaczego zmiany w projekcie katalogowym są potrzebne lub nie.


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/stan-surowy/fundamenty-i-piwnice/a/585-projektowanie-fundamentow

Gość Walter Piotr
Napisano
Fundamenty dla budynku jednorodzinego(bez piwnic)
Dlaczego dla wiekszosci budynkow jednorodzinych(bez piwnic)projektuje sie fundament
1:lawy zbrojeniowe o przekroju prostokatnym na glebokosci 1m.
2.Sciany pod scianami nosnymi murowane z bloczkow.
3.Izolacja pionowa .
4.Zasypanie fundamentow.
5.Plyta betonowa
Ta metoda jest czasochlonna.
Dlaczego nie tak:
1.Wykop na glebokosci 1m i szerokosci 30-40cm
(pod sciany nosne)
2.Brtonowanie wykopu betonem wodoszczelnym.
3.Plyta betonowa grubosci 25-30cm-podwojnie zbrojona.
piotr.walter@onet.eu
Napisano
  Cytat

Fundamenty dla budynku jednorodzinego(bez piwnic)
Dlaczego dla wiekszosci budynkow jednorodzinych(bez piwnic)projektuje sie fundament
1:lawy zbrojeniowe o przekroju prostokatnym na glebokosci 1m.
2.Sciany pod scianami nosnymi murowane z bloczkow.
3.Izolacja pionowa .
4.Zasypanie fundamentow.
5.Plyta betonowa
Ta metoda jest czasochlonna.
Dlaczego nie tak:
1.Wykop na glebokosci 1m i szerokosci 30-40cm
(pod sciany nosne)
2.Brtonowanie wykopu betonem wodoszczelnym.
3.Plyta betonowa grubosci 25-30cm-podwojnie zbrojona.
piotr.walter@onet.eu

Rozwiń  

dlatego, że: twoja metoda jest około 2 do 3 lub więcej razy droższa, dlatego że rozkład obciążeń jest inny, dlatego że twoja metoda jest bardzo pracochłonna, bo przy gruntach niespoistych trzeba szalować wykopy itp, itd...
  • 4 lata temu...
Napisano
Witam,

Widzę, że dyskusja dotyczy fundamentów - może będziecie umiali mi doradzić w kwestii fundamentów (ławy fundamentowe 60x40)
Po badaniach geologicznych naszej działki stwierdzono, że do 1,2 m mam na działce między piaskami gliniastymi jakieś cząstki organiczne i nie nadaje się to pod budowę. Od 1,2m ponieżej mam średnio zagęszczone piaski - które nadają się do posadowienia...jednak poziom wody gruntowej podchodzi tu w najwyższym stopniu już do 0,8 - po zdjęciu humusu mam wode na 0,5m (badane zimą - obecnie poniżej 1m)...
Nie wiem co zrobić - jedni każą mi wylewać chudy beton od piasków nośnych aż ponad poziom wody (to 90 cm wysokości i 1m szerokości - spore koszty)
...inni każą wymieniać grunt na piasek i zagęszczać - ale tamci od chudego betonu twierdzą, że piasek będzie wypłukiwany przez wody gruntowe...
...i co mogę w tym przypadku zrobić..?
działkę dodatkowo będziemy nawozić - podnosić teren o ok 0,5m aby wyrównać się z drogą...
Pozdrawiam,
Napisano (edytowany)
Co moższ? ano fundamenty latem, kiedy poziom wód gruntowych jest najniższy
kopiesz do gruntu nośnego i jak najszybciej chudziaka, powinno być dobrze
jak nie- szerszy rozkop i rowy odwadniające, lub kilka studni po obrysie wykopu i pompowanie w "teren"
jak uda Ci się wylać chudziak nie w błoto, to potem już z górki

chudziaka nie trzeba wylewać ponad poz wód gruntowych, kopiesz do gruntu nośnego, wymiana tylko w przypakdu, gdy organiczny grunt będzie poniżej tego 1.2m
pechowa sytuacja - igłofiltry, parę zyli w to wsadzsz Edytowano przez Barbossa (zobacz historię edycji)
  • 6 lata temu...
Gość Janusz
Napisano
Płyty fundamentowe w domach jednorodzinnych nie mają zazwyczaj 30- 50 cm tylko 20-25.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Wie ktoś? Od ubiegłego roku ani widu, ani słychu, ani kukuryku. Wniosek zgłoszony, uznany za prawidłowy, przyjęty i... cisza. Może pieniądze gdzieś '"wyszły" i teraz ministerstwo czeka aż wrócą? Jak można tak lekceważyć ludzi? Jak się człowiek dzień spóźni z opłatą, to wielkie larum, procenty karne... A tu? Mamy was w doopie, mówi nam państwo. I miesiącami milczy.  A procenty na kredycie lecą.
    • Witam. Mam na oku działkę budowlaną. Dwa dni temu były robione badania geotechniczne i na ten moment sprawa wygląda tak, że w dwóch na trzy odwiertach wyszedł muł na głębokości 3,5m i 2,7m. W ostatnim z odwiertów były mady. Wody gruntowe na głębokości 2,5m. Na razie to tylko strzępki danych podanych na dzień po badaniu. Czekamy na dokumentację od geologa, ale jednak nieco mnie to zmartwiło - zwłaszcza te mady (nie wdawał się w szczegóły). Generalnie gość mówił, że dom da się postawić, ale trzeba wymienić muł, raczej zrobić płytę fundamentową. Na razie na opinię, jak wspomniałam, jeszcze musimy poczekać parę dni. Wiem, że bez konkretów ciężko coś wywróżyć. Niemniej, czy ktoś z obecnych miał styczność z takimi glebami i jest w stanie uchylić nieco rąbka tajemnicy, jak z takim fantem sobie poradził? Przekopałam wiele grup/forum i o ile o mule coś tam dało się wyczytać, tak na temat mad nie ma kompletnie nic. Z góry dzięki.  
    • A jak jest z grubością blachy? Pytam ze wzglądu na fakt, że w wielu przypadkach blacha stanowiła element instalacji piorunochronnej, a przy zmniejszaniu jej grubości ta rola staje się mocno wątpliwa. Rzekłbym nawet, ze "jednorazowa" 
    • Dzień dobry,   Analizując wybór blachodachówki, kluczowe jest rozważenie typu zastosowanej powłoki: poliestrowej lub poliuretanowej. Różnica w cenie, gdzie poliuretan jest droższy o około 30-40%, wynika bezpośrednio z odmiennych właściwości użytkowych i przewidywanej trwałości tych rozwiązań.   Powłoka poliestrowa stanowi standardową i bardziej ekonomiczną opcję. Zapewnia ona podstawowy poziom ochrony antykorozyjnej, a producenci zazwyczaj oferują na nią gwarancję do 15 lat. Jednakże, istotną cechą poliestru jest jego niższa odporność na zarysowania i uszkodzenia mechaniczne. Może to skutkować pojawieniem się defektów estetycznych podczas transportu, montażu, a także w późniejszej eksploatacji, na przykład w wyniku gradobicia. Ponadto, w miarę upływu lat, powłoka poliestrowa jest bardziej podatna na matowienie i blaknięcie koloru pod wpływem ekspozycji na promieniowanie słoneczne, co może obniżać estetykę dachu. Jest to odpowiednie rozwiązanie w przypadku ograniczonych środków finansowych oraz dla obiektów, gdzie dach nie będzie narażony na ekstremalne warunki środowiskowe czy mechaniczne.   Z kolei powłoka poliuretanowa, choć wiąże się z wyższym kosztem początkowym, oferuje znacząco lepsze parametry użytkowe. Jej wyróżniającą cechą jest wyjątkowa odporność na zarysowania i ścieranie, co minimalizuje ryzyko uszkodzeń mechanicznych i zapewnia dłuższą żywotność powłoki. Poliuretan tworzy grubszą i bardziej elastyczną warstwę ochronną, co przekłada się na doskonałą ochronę antykorozyjną elementu. Kluczowym atutem jest również niezwykła odporność na promieniowanie UV, która gwarantuje długotrwałe zachowanie intensywności i świeżości koloru dachu. Gwarancje producentów na powłoki poliuretanowe często wynoszą 30 lat lub więcej, a po wieloletniej eksploatacji dachy te zazwyczaj zachowują niemal pierwotny wygląd.   Decyzja o wyborze między poliestrem a poliuretanem powinna być podyktowana bilansem między kosztem początkowym a długoterminową wartością. Jeśli priorytetem jest maksymalna trwałość, niezmienny wygląd estetyczny oraz minimalizacja przyszłych kosztów konserwacji czy ewentualnej wymiany, inwestycja w poliuretan jest uzasadniona, pomimo wyższego nakładu początkowego. W dłuższej perspektywie, jego superiorne właściwości mogą przynieść wymierne korzyści. W sytuacji, gdy budżet jest ściśle ograniczony i akceptowane są potencjalne, delikatne zmiany estetyczne w kolorze po kilku latach, wybór wysokiej jakości poliestru od renomowanego producenta może być wystarczającym kompromisem. _____________________________ Blachodachówki panelowe - Blachy Pruszyński https://pruszynski.com.pl/produkt/pokrycia-dachowe/blachodachowka-panelowa-modulowa/
    • Jeśli tapeta jest rozciągliwa, to ten facet robi to źle. Ruchy raklą na połowie pasa rozciągają go i pas się wygina jak tory kolejowe na zakręcie. .  To się powinno robić rolką gumową,  Ale jeśli tapeta jest nierozciągliwa, to dobrze. Jednak nierozciągliwą tapetę klei się inna technologią. Klej nanosi się na powierzchnię (dużo kleju, tak żeby położoną tapetę można było przesuwać ręką), a tapeta jest sucha.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...