Skocz do zawartości

Pompa ciepła powiertze-woda


Lena_M

Recommended Posts

Napisano
Poszukuję uzytkowników pomp ciepła powietrze-woda z woj. pomorskiego.
Szukam opini jak się sprawdza w "naszym" klimacie to cudeńko. Jak na razie dochodza mnie pozytywne słuchy ale chciałabym poznać więcej głosów - przede wszystkim jak się pompa sprawuje przy minusowej temperaturze (wiadomo "u nas" temperatury minusowe nie często występują i sięgają do ok. -5 / - 10 max.. najczęściej

ps. nie szukam opini odnosnie opłacalności inwestycji lecz opini o warunkach technicznych icon_smile.gif

pozdrawiam
  • 2 miesiące temu...
Napisano
posiadam pompę Euronom szwecja 10kw Polaris od roku i jak do tej pory ,(a były nawet w styczniu mrozy -18C) ani razy system nie włączył dodatkowych grzałek. Pompa bardzo droga , ale niesamowicie wydajna .
Przy pow. domu 167m średni koszt listopad/grudzień 2008 ogrzewanie i CWU to 260zł /mieś. Stąd nie rozumiem sensu montażu pomp gruntowych. Polska to umiarkowany klimat, nawet jeśli w sezonie grzewczym byłoby przez 10dni -30C i system dogzreje się grzałkami to i tak w bilansie rocznym zobacze max.3-5% wiecej za prąd. Ale takiego mrozu to ja nigdy nie widziałem.
Przy każdej takiej instalcji liczy sie wykonawca, u mnie montował pompę i podłogówkę jeden pan z Gdańska, młody ale logicznie myślący, co żadko się widuje na budowach, fachowo,szybko ... i 48 tyś zł poszło .
Efekt ja widać super, ale na początku jak poczytałem w necie to nie uwierzyłem mu ,że to będzie grzało tak tanio i chciałem wypowiedzieć umowę...potem go przepraszałem, ale on mówił ,że tak jest zawsze z klientami w Polsce.
Żadnych prac ziemnych czy odwiertów przy montażu. U nas na pomorzu zimy są bardzo ciepłe , max.-10C , w północnej Szwecji jest o 10C mniej zimą, tam tez takie systemy dają sobie radę dobrze. W Szwajcarii czy Austrii takie pompy zaczynają wypierać gruntowe od 15 lat, a u nas nikt nie rozumie nawet zasady działania.
Napisano
Cytat

posiadam pompę Euronom szwecja 10kw Polaris od roku i jak do tej pory ,(a były nawet w styczniu mrozy -18C) ani razy system nie włączył dodatkowych grzałek. Pompa bardzo droga , ale niesamowicie wydajna .
Przy pow. domu 167m średni koszt listopad/grudzień 2008 ogrzewanie i CWU to 260zł /mieś. Stąd nie rozumiem sensu montażu pomp gruntowych. Polska to umiarkowany klimat, nawet jeśli w sezonie grzewczym byłoby przez 10dni -30C i system dogzreje się grzałkami to i tak w bilansie rocznym zobacze max.3-5% wiecej za prąd. Ale takiego mrozu to ja nigdy nie widziałem.
. W Szwajcarii czy Austrii takie pompy zaczynają wypierać gruntowe od 15 lat, a u nas nikt nie rozumie nawet zasady działania.



Każdy chwali, to co ma. Każdy ma inne priorytety. PCi typu powietrze/woda jest tak samo dobrym rozwiązaniem jak każde inne, i tak samo skuteczne. Ma jednak kilka wad, tak jak każde inne.
- te PCi są nienaturalnie drogie np. w stosunku do PCi z poziomym kolektorem gruntowym,
- osiągają znacznie niższy śródroczny współczynnik COP w porównaniu do PCi gruntowych, a to przedkłada się na różnicę w kosztach eksploatacyjnych, zwłaszcza w przypadku kiedy ogrzewanie jest mieszane (podłogówka i kaloryfery) i duże zapotrzebowanie na CWU,
- odwrotna zależność stopnia sprawności energetycznej do zapotrzebowania w zależności od temperatury zewnętrznej. Osiągają najwyższą sprawność wtedy, kiedy w zasadzie jej nie potrzebujemy.

Ale, jeśli nie posiadamy dużej działki, pozwalającej na ułożenie kolektorów poziomych, mamy stosunkowo małe zapotrzebowanie na CWU i tylko ogrzewanie podłogowe, to PCi powietrze/woda jest rozwiązaniem godnym polecenia (tylko ten koszt zakupu).

Co do jakiejś dużej inwazji tym PCi na innych (wskazanych) rynkach, to nie widziałem takiego zestawienia – faktycznie wzrosła sprzedaż (i to znacznie) PCi, ale stosunek gruntowych do powietrznych nie uległ zmianie. Faktem jednak jest, że te PCi (powietrze/woda) są masowo stosowane do podgrzewania wody w basenach.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

posiadam pompę Euronom szwecja 10kw Polaris od roku i jak do tej pory ,(a były nawet w styczniu mrozy -18C) ani razy system nie włączył dodatkowych grzałek. Pompa bardzo droga , ale niesamowicie wydajna .
Przy pow. domu 167m średni koszt listopad/grudzień 2008 ogrzewanie i CWU to 260zł /mieś. Stąd nie rozumiem sensu montażu pomp gruntowych. Polska to umiarkowany klimat, nawet jeśli w sezonie grzewczym byłoby przez 10dni -30C i system dogzreje się grzałkami to i tak w bilansie rocznym zobacze max.3-5% wiecej za prąd. Ale takiego mrozu to ja nigdy nie widziałem.
Przy każdej takiej instalcji liczy sie wykonawca, u mnie montował pompę i podłogówkę jeden pan z Gdańska, młody ale logicznie myślący, co żadko się widuje na budowach, fachowo,szybko ... i 48 tyś zł poszło .
Efekt ja widać super, ale na początku jak poczytałem w necie to nie uwierzyłem mu ,że to będzie grzało tak tanio i chciałem wypowiedzieć umowę...potem go przepraszałem, ale on mówił ,że tak jest zawsze z klientami w Polsce.
Żadnych prac ziemnych czy odwiertów przy montażu. U nas na pomorzu zimy są bardzo ciepłe , max.-10C , w północnej Szwecji jest o 10C mniej zimą, tam tez takie systemy dają sobie radę dobrze. W Szwajcarii czy Austrii takie pompy zaczynają wypierać gruntowe od 15 lat, a u nas nikt nie rozumie nawet zasady działania.



Tak masz racje, klimat umiarkowany jest na Pomorzu i tam jedynie można się pokusic do montażu takiej pompy.
W jakim punkcie pracy moc pompy jest 10 kW? Tu moc mocy nie jest równa, to że napiszesz 10 przy P-10/W35
nie jest równoznaczne z mocą w punkcie P+2/W35 np. Co do -30 to trochę przesadziłeś. A to że akurat ta pompa jest niesamowicie wydajna jest bzdurą. Są oczywiście technologie bardziej zaawansowane, które pozwalają na niewielkie podniesienie wsp. COP, ale nie ma tu rewelacyjnych pomp odskakujacych znacznie od normy, co pokazują pięknie testy.
Co do wspierania w Szwajcarii i Austrii to raczej może do c.w.u. Znam trochę ten rynek. Jednak znacznie lepiej sobie radzą w cieplejszych klimatach np. Francji.
Pozdrawiam
Napisano
witam
mówię, że jest wydajna bo rachunki mam bardzo niski,a tylko same grzejniki w domu.
Innych pomp niż Euronom dokładnie nie znam, więc piszę o tym co mam.
Widziałem w Szwajcarii całe osiedle z tymi pompami, więc rewelacja. Zobacz sobie na www.exotherm.pl to jest strona tego instalatora z Gdańska co montował u mnie, on też sprzedaje innych producentów.
Pozdrawiam
Napisano
Cytat

mówię, że jest wydajna bo rachunki mam bardzo niski,a tylko same grzejniki w domu.


Biorąc to pod uwagę:
Cytat

....... u mnie montował pompę i podłogówkę....


Nie wiem ile w tym prawdy, a ile czystej reklamy.

Ps. Musisz mieć bardzo dobrze ocieplony dom - skoro tylko tyle wydałeś na energię elektryczną, przy COP=3
Wychodzi, ze warstwa ocieplenia to minimum 20cm wszędzie, a i okna muszą być bardzo dobre (o U=1,0 W/m2K) bo cały dom ma około U=0,3W/m2K - nie odliczyłem strat na wentylację, bo jeśli grawitacyjna to U około 0,2 czyli prawie pasywny dom.
Napisano
ED36 ma rację. Taka pompa sprawdza się w pełni tylko w łagodnym klimacie (na Pomorzu, szczególnie zachodnim, faktycznie nie jest z tym tak źle). Licz się z tym, że przy większych mrozach trzeba będzie czymś dogrzewać. Taka pompa jest bardziej uzależniona od warunków zewnętrznych niż czerpiąca ciepło z gruntu. Montuje je się co prawda i w Szwecji, ale właśnie w tym obszarze nadmorskim (cieplejszym).
Napisano
to że w jednej łazience mam podłogę ogrzewaną o pw. 6,9mkw to nic nie zmienia. Cala reszta pomieszczeń ma tylko grzejniki, więc głownym systemem grzewczym sa KALORYFERY na temp. 45 C/20C pom.
Dom i tak musi być dobrze zaizolaowany, czy do węgla czy do gazu, czy do pompy. KW zapotrzebowania dla domu jest zawsze takie same , dla każdego paliwa. KW 'ów nigdy sie nie oszuka, jedynie na taniej taryfie nocnej i weekendowej.
...łapanie za słówka to kiepski argument
Napisano
A jakie masz tam grzejniki (płytowe, konwektory) jak z ich wymiarami? Bo ja zastanawiam się nad niską temp zasilania i grzejnikami. Producenci niektórych konwektorów twierdzą, że nadają się one i do pomp ciepła, ale chciałbym wiedzieć, czy to się komuś sprawdza w eksploatacji.
Napisano
Mam pytanie do Burnum, czy jest mozliwość porozmawiania o pompie powietrze/woda telefonicznie? Instalator zaproponował nam to samo urządzenie,a mamy tyle pytań....
Z tego co czytam poście wyżej, pompa sprawdza się, ale większość opinii na forach jest negatywna w stosunku do dolnego źródła jakim jest powietrze. Nie znam się na tym, więc szukam potwierdzenia, że byłby to właściwy wybór. W razie czego podaję mojego maila ewa_bury@wp.pl
Pozdrawiam
Napisano
Witam
U mnie w Olsztynie też pompe montował ten gość, tyle że jego własnej produkcj pow/woda.
Wszystko pracuje na starych dużych kaloryferach o dużej poj. wody . Jest tylko zbiornik o poj. 500l z wężownicą CWU i solar. przepływ. To wszystko jest spięte z kominkiem i solarami Apricusa. Zimą trzy dni paliłem w kominku bo system nie dał rady dobić do 22C +w domu, było tylko 19 . Dom po remoncie , ocieplenie styropian 15cm.
Po instalacji wszystkiego , to dwa dni regulował cały system-myśłałem ,że chyba zamieszka u mnie, moja żona pytała, czy my też będziemy musieli tak to regulować-odpowiedział, że tak i pojechał...
Chyba żartował , bo to już 16mieś. temu było ,a do kotłowni to schodzę tylko by sprawdzić ciśnienie w CO.
Pow. 267m , zima 450zeta mieś wraz z CWU na 4 osoby, nie jest zle, bo na gazie to czasami doszlo do 1300 pln
Napisano
Jaką masz temperaturę zasilania i powrotu wody, skoro wszystko pracuje na starych grzejnikach? Jaka jest ich wielkość? Być może duża, bo rozumiem, że były zakładane przed ociepleniem? Jaka wtedy była izolacja?
Napisano
ten gość wpierw obejrzał kaloryfery i stwierdził ,że moga być bo maja dużą stabilnośc cieplną.
Temp. na zbiorniku to cały czas 50C, ale na CO idzie 45C bo tyle jest na zaworze term. ustawione.
Kaloryfery są duże bo stygną 3 godziny, wiec prawie jak podłogówka
Napisano
Cytat

ten gość wpierw obejrzał kaloryfery i stwierdził ,że moga być bo maja dużą stabilnośc cieplną.
Temp. na zbiorniku to cały czas 50C, ale na CO idzie 45C bo tyle jest na zaworze term. ustawione.
Kaloryfery są duże bo stygną 3 godziny, wiec prawie jak podłogówka


Czyli temp. zasilania to 45°C. Sprawdzałeś jaka jest temp. powrotu? Ciekawi mnie grubość izolacji ścian przed i po remoncie, oraz wielkość grzejników, bo zastanawiam się czy były przewymiarowane od początku, czy ewentualne różnice w związku z niższą temp. zasilania po prostu zrównoważyło docieplenie domu.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...