Skocz do zawartości

jakie okna - dylemat


Recommended Posts

Napisano
hmm.. każdy ma to co lubi.. każdy lubi to co ma icon_smile.gif

Ja mam okna drewniane, robione przez stolarza. Przez stolarza do którego jestem pewna że mnie nie okantował icon_smile.gif
Nie przepadam za PCV, nie lubię rzeczy sztucznych i jakoś od samego początu tylko drewno wchodziło w grę...
Materiał meranti, szyba niskoemisyjna, + kratki do okien otwierane.. w sumie potrzebowalismy 17 okien różnej wielkości. Cena no cóż.. w porównaniu do okien PCV "przepłaciłam" od 100 do 130% w zalezności od ceny pcv..
Nie odstrasza mnie konserwacja okna.. raz na 5 lat musze dolać kropelkę oleju do okuć, raz na 5-7 lat przetrzeć specjalna "gabeczką" framugi okien.

Moim rodzice mają równiez okna owego stolarza.. po 13 latach 4 w okien wymagały lekki poprawek malarskich, dodam tylko że okna są sosnowe.

Które okna lepsze.. hmm.. teraz chyba mamy taką technologie, że każde sa dobre.. mają swoje "+" i "-"

zestawienie z muratora:
okna drewniane:

są postrzegane jako towar luksusowy, dlatego stanowią jedynie 15% rynku stolarki otworowej;
są szczelne, ciepłe i ciche;
dzięki klejonej konstrukcji profili okna się nie wypaczają;
są sztywne i nadają się do dużych przeszkleń;
mogą być malowane lub lakierowane, z widocznym rysunkiem słojów;
mogą mieć dowolny kształt;
można je wyposażyć w funkcje antywłamaniowe;
skomplikowany proces produkcyjny sprawia, że najczęściej są dokładnie wykonane;
nadają wnętrzu ciepły, przytulny charakter;
wymagają konserwacji co kilka lat, zależnie od powłok kryjących;
w pomieszczeniach wilgotnych wymagają zabezpieczenia;
zarysowania i uszkodzenia łatwo naprawić;
okna dachowe mają wiele kształtów i funkcji otwierania;
ładnie komponują się z innymi elementami drewnianymi w domu;
okna dachowe dobrze współpracują z drewnianą więźbą;
są droższe;
odpowiednio pielęgnowane będą służyły przez 90 lat.

okna pcv:
dominują na rynku stolarki otworowej – stanowią 38%;
specjalna budowa profili gwarantuje stabilność okien;
profile są wzmacniane, zazwyczaj kształtownikami stalowymi;
są odporne na wodę i substancje chemiczne;
mogą być białe lub okleinowane folią kolorową i drewnopodobną;
można z nich wykonać okno o dowolnym kształcie;
dzięki komorowej budowie są lekkie;
można je wyposażyć w funkcje antywłamaniowe;
pielęgnacja ogranicza się do mycia okien;
uszkodzonego okna nie da się naprawić;
dobrze pasują do każdego, nawet nowoczesnego domu;
białe profile nie żółkną, dzięki czemu wyglądają świeżo;
okna dachowe mogą mieć tylko prostokątne kształty;
okna dachowe usztywniają więźbę i gorzej z nią współpracują;
mają przystępną cenę;
profile nie wymagają konserwacji przez 40 lat
Napisano
Lena bardzo sensowne zestawienie.
Ja chcialam okna drewniane- tak jak już kiedys pisalam. Niestety nie znalazlam sprawdzonej firmy która by zrobila okna w cenie porównywalnej do pcv. Mój dom ma dużo i duże okna. Róznica wynosila 10 tys- porównując bardzo dobrej klasy okna pcv ze wszystkimi bajerami i w dwustronnym kolorze do okien drewnianych. No więc zdecydowalismy się na pcv. MOże gdyby róznica byla mniejsza byloby inaczej. Zal mi bylo trochę tego ale tylko do momenty zamontowania okien- bo zaskoczyly mnie swoim wygladem. Mam okna w dwustronnym orzechu ze szproskami i klamkami w kolorze starego zlota. I sa bardzo ladne a to że nie są drewniane widac tylko z bardzo bliska. Więc nie plakalam że zdecydowalismy sie na tansze rozwiązanie:) Teraz nie zaluje- kasy i tak nam na koniec zabraklo icon_biggrin.gif
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Witam,
pierwszy raz mam przyjemność wypowiedzieć się na forum (czytam od początku budowy czyli od 2005 r.), a jesteśmy już na etapie dachu...
Przed zimą chcielibyśmy zamknąć budynek. Rynek tak poszedł do przodu i firmy prześcigają się w ofertach.. Im więcej czytam, tym większy mętlik w głowie... Może ktoś ma sprawdzone okna godne polecenia?




jeśli chodzi o mnie to jestem cały czas zadowolony z Oknovidu - bardzo dobrzy są
Napisano
prawie już zamówione PCV kolor,potrójna szyba,zawiasy niewidoczne (podobno nowość) - i ta cena po negocjacjach duuużo niższa niż drewno.
Napisano
kropeczka_ns po zestawieniu okna pcv w naszym rodosku wyszły ok 13-17 tyś.. drewno 30 tyś.. różnica spora jednak i tak nas nie przekonała icon_smile.gif a okien u nas pod dostatkiem .. 17 szt
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Myślę, że podstawowym parametrem doboru okien powinna być 1.funkcjonalność 2.estetyka 3. cena
Dzisiejszym oknom plastikowym chyba niczego zarzucić nie można. Przy doborze profilu, z jakiego wykonano okna osobiście zwracam uwagę na współczynnik izolacyjności. Nie ważna jest tylko ilość komór, ale też ich kształt. I to nie miało by znaczenia, gdybyśmy znali precyzyjnie ich współczynnik przenikania ciepła, czyli, gdyby profil miał certyfikat. Następnym, w moim przypadku bardzo ważnym elementem jest szyba zespolona. Decyduję się na 3-szybowe, chociaż jest znacznie droższe. Mam nadzieję, że po kilku latach mi się to zwróci. Jednak te wszystkie analizy i rozważania nie mają większego znaczenia, gdy dom będzie słabo izolowany i z wentylacją grawitacyjną. Jeśli nie mamy wentylacji mechanicznej z odzyskiwaniem ciepła i mamy nie wystarczająco ocieplony budynek, to możemy kupić okna najtańsze, jakiekolwiek.



Witam
ja osobiście zakupiłem okna drewniane z Sokółki, system Elite 92 z pakietem 3 szybowym, drewno meranti teak. Uw całego okna 0,86. Zainwestowałem trochę kasy, ale wierzę, że mi się to w przyszłości zwróci i koszty ogrzewania będą mniejsze.
Oczywiście, żeby były te oszczędności to musi być ciepły również, ściany, dach, podłoga w sumie wszystko icon_smile.gif

Ale wracając do tematu, dużo sie zastanawiałem nad zakupem i dylematem okna drewniane, czy pcv??Wybrałem drewno, skusiło mnie to, że są dużo bardziej ciepłe, sztywniejsze i co najważniejsze ładniejsze. No pozostaje kwestia koserwacji, ale tym sie narazie nie martwię, jak coś serwis producenta, ma usługe malowania, co prawda płatne, ale sie potargujemy.

Ciekawostka, podobno Sokółka ma teraz promocję do wygrania jest wyjazd do Barcelony na F1.

Pozdrawiam
Napisano
my zapłaciliśmy za pcv (takie super) 18 tys a drewniane byłyby tez 28-30 tys. Więc nawet się nie zastanawiałam. I teraz jestem bardzo zadowolona, dobrze że nie przepłacałam- w żaden sposób nie wpływa to na komfort mieszkania a nasze okna bardzo ładnie wyglądają.
Napisano
Cytat

my zapłaciliśmy za pcv (takie super) 18 tys a drewniane byłyby tez 28-30 tys. Więc nawet się nie zastanawiałam. I teraz jestem bardzo zadowolona, dobrze że nie przepłacałam- w żaden sposób nie wpływa to na komfort mieszkania a nasze okna bardzo ładnie wyglądają.



Tak, naprawdę to punkt widzenia zależy od zasobności portfela icon_wink.gif
To nie jest tak, że jak kupisz okna drewniane to przepłaciłaś. Różnice napewno są, wprawne oko zauważy, że w drewnie są naturalne przebarwienia, wyeksponowane, wyczuwalne usłojenie i duża ładniejsza kolorystyka.
Reasumując, ja lubię drewno, dlatego mam dom drewniany.

pozdr. dla wszystkich mających domy z drewna icon_smile.gif
Napisano
ja tez lubie drewno- mam drewniana kuchnie, deske na podłogach, drewniane meble w jadalni i salonie. Bo w sumie jest tak że np jednemu z nas zależy np bardzo na dachówce i nie połozy blachy za nic (ja np), innemu z kolei na drewnianych oknach, innemu jeszcze na czymś. I to jest normalne, trzeba wybrac to za co koniecznie chcemy doplacic a za co powiedzmy nie, bo zwykle nie da sie każdej rzeczy wybrac droższej- to normalne. Ja mialam projekt kuchni z mdfu ale dostalam do ręki front z litego drewna orzechowego, zakochałam sie w nim i zaplacilam 2 razy tyle..... tak samo kostkę granitową bo nie chcialam za nic betonowej- splacam do teraz:)
  • 2 tygodnie temu...
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
my kupiliśmy okna PVC z MS Line, trafiliśmy akurat na promocję okien termo:) Wyszło nam bardzo tanio , a od dwóch właścicieli tych okien że są bardzo dobre.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

my kupiliśmy okna PVC z MS Line, trafiliśmy akurat na promocję okien termo:) Wyszło nam bardzo tanio , a od dwóch właścicieli tych okien że są bardzo dobre.


Ja tez MS:
2*150/140;2*180/150;4*60/90;3*90/210(2*fix);taras 1*250/230(1*85/230fix,reszta bez srodkowego slupka)
Okna MS TYTAN TERMO(3szyby)ze szprosami biale razem z montazem(licowane z murem) faktura wyniosla 11600zl(promocja koniec lutego 2010).MS poniewaz buduje sie 15km od fabryki wiec sami rozumiecie.Pozdrawiam.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 2.   Sander Standard Alu (płyta z folią aluminiową): W tym systemie rura grzewcza leży w styropianowym rowku, a na całej powierzchni płyty znajduje się cienka warstwa laminowanej folii aluminiowej. Folia ma za zadanie rozprowadzić ciepło z rury na boki, aby ogrzać powierzchnię między rurami. Jej skuteczność jest jednak ograniczona przez jej grubość – jest bardzo cienka. Działa, ale transfer ciepła z rury do płyty i na jej powierzchnię nie jest idealny.   System z radiatorami (płytami aluminiowymi): W tym rozwiązaniu w rowkach styropianu umieszcza się specjalnie wyprofilowane, znacznie grubsze (ok. 0,5 mm) płyty aluminiowe. Rura jest w nie wciśnięta, co zapewnia niemal idealny, maksymalny styk na dużym fragmencie jej obwodu. Taka płyta działa jak radiator – bardzo skutecznie "wysysa" ciepło z rury i rozprowadza je na swojej dużej powierzchni. Taki system jest w stanie przekazać do wylewki i podłogi trochę więcej ciepła przy tej samej temperaturze zasilania. Jest to rozwiązanie po prostu wydajniejsze.     Trudny temat, chyba nieopłacalne i prawdopodobnie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.   Nie powinien Pan traktować zakupu płyt Sandera jako błędu. To jest standardowy, popularny system, który w ocieplonym budynku sprawdza się dobrze. W Pana przypadku jego niższa (w porównaniu do radiatorów) efektywność jest po prostu brutalnie obnażana przez ogromne zapotrzebowanie budynku na ciepło.   Patrząc na przedstawiony problem z perspektywy ekonomicznej, optymalna strategia działania wydaje się jasna.   Należy zakończyć montaż ogrzewania podłogowego w oparciu o zakupiony system płyt Sander, a w następnej kolejności potraktować priorytetowo termomodernizację budynku. .   Takie podejście przynosi podwójną korzyść: po pierwsze, unika Pan strat finansowych, wykorzystując posiadany materiał. Po drugie, inwestycja w termomodernizację szybko się zwróci dzięki znacznemu ograniczeniu strat ciepła.      
    • 1.   Różnica temperatur (delta T) na poziomie 3°C na belkach rozdzielacza. W teorii, dla ogrzewania podłogowego za optymalną uznaje się deltę w przedziale 5-8°C. Pana wynik jest poniżej tego zakresu i wbrew pozorom, w tej konkretnej sytuacji, nie świadczy to dobrze o pracy instalacji.   Niska różnica temperatur między zasilaniem a powrotem oznacza, że woda przepływająca przez pętlę grzewczą nie zdążyła oddać wystarczająco dużo ciepła do podłogi. Woda wraca na rozdzielacz prawie tak samo ciepła, jak z niego wypłynęła. Może to wynikać z dwóch głównych przyczyn, zbyt szybkiego przepływu czynnika grzewczego oraz podłoga nie była w stanie "odebrać" więcej ciepła.   W Pana przypadku najprawdopodobniej mamy do czynienia z połączeniem obu tych czynników.   System grzewczy "próbuje" wtłoczyć więcej ciepła w podłogę (stąd wysoka temperatura zasilania), ale ta, z powodu dużych strat, nie jest w stanie go zakumulować. Woda krąży więc w obiegu, oddając tylko niewielką część swojej energii, a reszta wraca do kotła.   Proszę spróbować delikatnie zmniejszyć przepływ na rotametrze dla tej  pętli. Należy to robić stopniowo, np. o 0,2-0,4 l/min i odczekać kilka godzin na stabilizację systemu. Celem jest sprawdzenie, czy delta T wzrośnie (np. do 5-7°C). Jeśli tak, oznaczać to będzie, że woda ma więcej czasu na oddanie ciepła. Proszę jednak pamiętać, że w warunkach dużych strat ciepła efektem może być niewielki spadek temperatury.   1.5-metrowy odcinek do pokoju jest cieplejszy, to jest normalne. Na tak krótkim odcinku strata ciepła z  rury PEX jest minimalna. Dopiero na dużej powierzchni w pokoju następuje właściwa wymiana ciepła.   Zasadą, której należy się trzymać, jest utrzymywanie optymalnej różnicy temperatur (ΔT) w przedziale 5-8°C. Jeśli pomieszczenie wciąż pozostaje niedogrzane, jest to jednoznaczny sygnał, że wydajność systemu podłogowego jest zbyt niska, by pokryć straty ciepła generowane przez budynek. W tej sytuacji niezbędne jest przeprowadzenie termomodernizacji (izolacja ścian, wymiana okien), która ograniczy ucieczkę ciepła i sprawi, że istniejący system podłogowy bez problemu poradzi sobie z ogrzaniem budynku.       
    • Przepisy narzucają minimalny przekrój kanału (np. 196 cm², co odpowiada kanałowi 14x14 cm). Nie można więc po prostu zbudować węższego kanału, wentylacyjnego, równoważąc przepływ średnicą.    Poprzez częściowe przymknięcie (zastosowanie dławika) w kanale o zbyt silnym ciągu, zwiększylibyśmy opór w tym kanale. Skutkowałoby to zmniejszeniem ilości przepływającego powietrza i teoretycznie pozwoliłoby na zrównanie jego wydajności z kanałami słabszymi murowanymi.   Mimo że teoria brzmi sensownie, w praktyce stosowanie dławików do  regulacji wentylacji grawitacyjnej jest zdecydowanie odradzane i uznawane za błąd w sztuce budowlanej.   Kluczem jest projektowanie zrównoważonego systemu, a nie dokładanie jednego bardziej sprawnego przewodu wentylacyjnego.
    • Zgodnie z polskimi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, minimalna długość kanału wentylacji grawitacyjnej, liczona od kratki wentylacyjnej do wylotu ponad dach, powinna wynosić od 2,5 do 3 metrów. Źródła podają również, że dla zapewnienia optymalnej wydajności, wysokość ta powinna wynosić co najmniej 4 metry.   Przepisy dotyczące minimalnej wysokości kominów wentylacyjnych  powstawały w czasach, gdy dominującą technologią były murowane, nieocieplone kominy. Inżynierowie i prawodawcy opierali się na dekadach obserwacji i obliczeń dla tych właśnie, "klasycznych" rozwiązań. Minimalna wysokość została ustalona jako bezpieczny margines, który gwarantował wytworzenie minimalnego, stabilnego ciągu w różnych, także niesprzyjających warunkach:   Należy pamiętać, że wszystkie kanały wentylacyjne w jednym systemie grawitacyjnym powinny mieć zbliżoną długość. Znaczne różnice mogą prowadzić do zakłóceń w działaniu, gdzie dłuższe kanały o silniejszym ciągu mogą "wysysać" powietrze z krótszych, powodując ciąg wsteczny.   Wentylacja grawitacyjna w domu to system naczyń połączonych, potrzebny jest też nawiew świeżego powietrza, żeby można było usunąć zużyte. Zasada równowagi: Aby system działał poprawnie, wszystkie kanały wywiewne powinny mieć zbliżoną siłę ciągu. Zastosowanie jednego, bardzo sprawnego (ocieplonego, z mniejszymi oporami przepływu) kanału w systemie z innymi, (murowanymi) mniej sprawnymi, może pogorszyć działanie w tej części  wentylacji! Przepisy nie nadążają za technologią: Prawo budowlane często jest aktualizowane wolniej, niż rozwija się technologia. Minimalna wysokość pozostaje w przepisach jako uniwersalna, bezpieczna wartość gwarantująca działanie systemu w każdych warunkach, niezależnie od użytej technologii.  Ocieplony kanał jest sprawniejszy, ale przepisy pozostają konserwatywne. Co więcej, jego wysoka sprawność, jeśli nie będzie  zrównoważona w całym systemie, może prowadzić do problemów z działaniem wentylacji.
    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...