Skocz do zawartości

Czy ocieplac Sciany fundametowe??


Recommended Posts

Napisano
Witam.
Mam kolejny dylemat. Czy ocieplac styropianem sciany fundametowe (grubosc 24cm). Czy jest to konieczne, jezeli tak to czy da cos zwykly styropian czy musi byc jakis specjalny. Moim zdaniem jest to raczej zbedne i dalbym tylko folie kubelkowa.
z gory dzieki za informacje.
Napisano
Ten temat był wielokrotnie poruszany, wystarczy w wyszukiwarkę Forum wpisać słowo "fundamenty"


Fragment wypowiedzi eksperta Budujemy Dom z tematu https://forum.budujemydom.pl/index.php?show...l=fundamentowe:

Na fundamentach domów niepodpiwniczonych nie ma potrzeby układać pionowej izolacji przeciwwilgociowej gdyż niczego ona nie chroni. Również izolacja cieplna fundamentów wylewanych w gruncie pod budynki lekkie nie ma sensu, gdyż wystarczającą ciepłochronność zapewnia ocieplenie podpodłogowe. Natomiast ściany fundamentowe domów murowanych posadowione na ławach bez problemu można ocieplić przyklejając od zewnątrz płyty styropianowe lub z polistyrenu ekstrudowanego.

Jednak lepszym rozwiązaniem będzie wymurowanie 2 - 3 ostatnich warstw ścian fundamentowych z bloczków keramzytobetonowych lub pustaków betonowych z wkładką ocieplającą. Oczywiście oba te materiały muszą mieć dostateczną wytrzymałość na ściskanie niezbędną do przeniesienia obciążeń od ścian nadziemia.

Warto też pamięć, że izolowanie ścian poniżej poziomu gruntu nie służy ich ociepleniu , ale ma na celu zmniejszenie pionowej ucieczki ciepła na styku ścian nadzienia i fundamentowych. W domach niepodpiwniczonych, przy poziomie podłogi parteru wyniesionej powyżej 50 cm ponad teren , izolacja cieplna w gruncie jest zupelnie zbędna, a jedynie wystarczy ocieplenie części cokołowej ścian zewnętrznych
Napisano
U siebie ociepliłem styrodurem grubości 12 cm.

"zwykły styropian" jest miękki i przy zasypywaniu fundamentów jest wgniatany przez ziemię (zmniejsza się jego szerokość). Nie nadaje się również do ścian fundamentowych, bowiem nie jest odporny na czyniki panujące w ziemi (wilgoć etc.). Tak przynajmniej mówią spece od budowlanki.

Styrodur jest niestety drogi. Do jego przyklejania są specjalne kleje (np. styrbit 2000), odradzam zwykłe kleje może odpaść (mi odpadł, musiałem kleić drugi raz, ale już kleiłem styrbitem i jest ok.). Przed przyklejeniem zmatowiłem tarką jego powierzchnię (lepsza przyczepność kleju).

Na ścianie fundamentowej stawiasz ściany domu, wg. mnie zimą ze ścian fundamentowych zimno może przechodzić do ścian domu (głębokość przemarzania gruntu 90-140 cm), dlatego ociepliłem ścianę fundamentową począwszy od ławy fundamentowej. Są różne opinie na ten temat, musisz sobie którąś wybrać icon_smile.gif

Styrodur pociągnąłem na zewnątrz klejem i siatką, pomalowałem abizolem i obłożyłęm folią kubełkową. Folię przyczepiłęm listwami plastikowymi (są w marketach - od góry nie nasypie Ci się ziemia pomiędzy folię a styrodur, ew. wilgoć bedzie mogła lepiej parować). Folia ta nie stanowi izolacji lecz zabezpiecza styrodur przed mechanicznymi uszkodzeniami przy obsypywaniu fundamentów. Fundamenty zasypywałem koparką kiepską (ale tanią) ziemią z różnymi kamieniami (większymi i mniejszymi) i z doświadczenia wiem, że rzeczywiście ta folia ochroniła istotnie styrodur.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Osobiście radzę ocieplić - ocieplenie powinno łączyć się z ociepleniem ściany.
Głębokość - 60 -100 cm poniżej pow. gruntu. Styropianem ekstrudowanym - odpornym na nasiąkanie, pleśnienie, grzyby i myszy.
Najlepiej to funkcjonuje z systemem drenów, nawet w suchym stosunkowo terenie.

Szczególnie ocieplenie to jest ważne przy np. poziomych rurach OC (notabene i tak powinny być ocieplone osobno) i przy ociepleniu podłogi (przemarzanie może sięgać 1m od ścian (wg źródeł).
Folia kubełkowa nic ci nie da bez drenów, zwiększy wilgoć - fundament nie ma jak oddać wilgoci.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
  Cytat

Jak takie dreny funkcjonują?

Rozwiń  


Dren nie dopuszcza wody opadowej do murów fundamentowych, przez odprowadzenie nadmiaru tej wody. Czyli podnosi suchość otoczenia funamentów.
Dodatkowo kamień chroni styropian przed gryzoniami (chociaż myszy teoretycznie nie powinny niszczyć ekstrudowanego.
Dren - to rów (opaska) wzdłóż murów z kamienia o różnej ziarnistości z rurkami drenażowymi i studzienkami (najlepiej na każdym rogu budynku) - a wszystko to odzielone od
ziemi geowłókniną, która chcroni kamien od zanieczyszczeniem ziemią.
Studzienki są elementem łacznikowym i pomagają czyścić system i odprowadzać bezkolizyjnie i szybko wodę.

Ja jeszcze dodałem dodatkowo rurki perforowane na wyższym poziomie, niż te odprowadzajace wodę - chodziło mi o dodatkową wentlację powietrzem i suszenie.
Taki mój pomysł, nie wiem , na ile słuszny, ale wydaje się, że jest sensowny (dziala to już 3 rok).

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Podobno nawet faza księżyca miała znaczenie, ale jakie, to sam z ciekawości chciałbym się dowiedzieć. Nasze krokwie są z poszczególnych klocków, czyli nie tak jak teraz, że tnie się z jednego grubego na kilka krokwi, tylko nasze są po prostu cienkie z oflisem, są takie co mają niewięcej niż 10cm średnicy, a mimo to dachówkę betonową przez jakieś 60 lat utrzymały. Po zamontowaniu okna dachowego musiałem podciąć dosłownie 1-2cm na długość pół metra, bo płyta GK by nie weszła. I tak sobie myślę, 5 minut roboty. Cieliśmy te 3 krokwie chyba z 3 godziny i jeden łańcuch musieliśmy wymienić na świeżo zaostrzony, bo nie brał już w ogóle. Te krokwie dokończyły mi tą piłę, która za swojego żywota ścięła chyba z 50 kubików. Sprzęgło się rozleciało. Poskładałem, ale na następny raz przy gałęziach już był amen. Jak teraz wkręcałem haki pod płyty, to wkrętarkę trzeba było mocno trzymać. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Na marginesie wspomnę, że kiedyś drzewo na budowę było ścinane wyłącznie w zimie, inaczej mówiąc w okresie kiedy ustawało krążenie soków wewnątrz drzewa. I tylko takie drewno było używane. Oczywiście, dzisiaj tej zasady nikt nie przestrzega, ale jeśli ktoś będzie to czytał i przygotowywał się do budowy, to polecam o tym pamiętać. Stolarze i cieśle mówili, ze drewno zimowe ma lepszą jakość niż to z okresu wegetacji. 
    • Ścięte drzewa z lasu doczekały się swojej kolejki w tartaku. Przyszła pora na ich obróbkę i transport na budowę. Drzewo jest dość świeże, mokre i ciężkie więc trzeba je przygotować i równo ułożyć na działce. Poświęciliśmy temu prawie tydzień czasu. Korowania było co nie miara - zobaczcie sami!  
    • Daj więcej izolacji pod rurkami podłogówki, a jeśli nie ma możliwości - zaizoluj strop od dołu... przynajmniej pod samą łazienką... Są takie możliwości...   Dołóż na zewnątrz z 15 cm styropianu - przynajmniej w okolicach łazienki, jak nie masz funduszy na całą ścianę...   Jak zrobisz rurki co 10 cm - będzie      Pomyśl, dlaczego tak wychodzi...   Tam jest chyba jednym z parametrów moc grzewcza podłogówki - BARDZO istotny parametr...      
    • Zeby dobrze grzalo . Lazienka jest nad nie ogrzewana piwnica, jedna ze scian od strony zachodniej z ktorej zawsze wieje. Te kalkulatory obliczaja ile rurek jest potrzebne na wskazana powierzchnie czy ile wejdzie przy okreslonym rozstawie ??? Pytam bo kiedy wybiore rozstaw 10 cm to mam wynik 18 m rurek natomiat przy rozstawie 15 cm mam wynik 13 m rurek.   Bede mial 1 petle zasilana z ogrzewania miejskiego na zaworze RLT. Zamiast kaloryfera Co mam wpisac w polu ??    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...