Skocz do zawartości

Na czym posadować ławkę tarasową z bloczków silikatowych?


Recommended Posts

Napisano

Cześć,

planuję wykonać ławkę tarasową o wysokości ok. 50 cm, murowaną z podwójnej warstwy bloczków silikatowych 24 cm. Jak myślicie, czy mogę ją posadowić na fundamencie betonowym o wysokości ok. 10 cm, wykonanym na poziomie tarasu, posadowionym na podsypce: 5 cm piasku z cementem oraz ok. 15 cm pospółki (jak na rysunku poniżej).

Zastanawiam się, czy takie rozwiązanie będzie wystarczająco trwałe, czy istnieje ryzyko nierównomiernego osiadania konstrukcji.

 

image.thumb.png.b4b497c02a3fbfe60ec3d5b457c224c2.png

Napisano

Chciałem wykonać estetyczny parapet z pełnych cegieł, kosztem mostka termicznego w tym miejscu. Obawiam się natomiast, że jeśli zamiast pełnych cegieł zastosowałbym parapet z płytek ceramicznych o grubości ok. 2 cm, to przy obciążeniu – na przykład gdyby ktoś na nim usiadł – istnieje ryzyko pęknięcia.

Bardziej jednak zastanawiam się nad kwestią posadowienia fundamentu na pospółce, jak wspomniałem powyżej.

Napisano
7 godzin temu, jahu napisał:

Bardziej jednak zastanawiam się nad kwestią posadowienia fundamentu na pospółce, jak wspomniałem powyżej.

 

Temat jest dość skomplikowany, zwłaszcza w kontekście niedawno wykonanych wykopów pod budynek oraz obecności izolacji z jednym z boków. Zastanawiam się też nad prawidłowym zagęszczeniem gruntów nasypowych oraz warstw podłoża, co jest kluczowe dla stabilności konstrukcji.

 

Zamiast bloczków silikatowych, rozważyłbym wylanie ławki na belce żelbetowej, co zapewni większą trwałość i stabilność, raz obłożenie całości okładzinami z cegiełek.

 

Pod spód belki z betonu należy  położyć izolację paroszczelną, a całość przed obłożeniem pokryć hydroizolacją w płynie stosowaną na zewnątrz, co zabezpieczy beton przed wilgocią i podciąganiem wody z gruntu.

 

Na koniec, warto pamiętać, że konstrukcja nie będzie komfortowa w użytkowaniu bez poduszek lub innych podkładek  dla użytkowników. Bez tego, siedzenie na takiej ławce będzie nieprzyjemne, zwłaszcza podczas chłodniejszych dni.

Napisano
12 godzin temu, animus napisał:

 

Temat jest dość skomplikowany, zwłaszcza w kontekście niedawno wykonanych wykopów pod budynek oraz obecności izolacji z jednym z boków. Zastanawiam się też nad prawidłowym zagęszczeniem gruntów nasypowych oraz warstw podłoża, co jest kluczowe dla stabilności konstrukcji.

 

Zamiast bloczków silikatowych, rozważyłbym wylanie ławki na belce żelbetowej, co zapewni większą trwałość i stabilność, raz obłożenie całości okładzinami z cegiełek.

Dziękuję za obszerną odpowiedź. Budynek jest jeszcze na etapie planowania, więc mogę wprowadzić zmiany.
Zamiast pospółki pod siedziskiem – czy warto zastosować 30 cm warstwy kruszywa łamanego, aby ograniczyć ryzyko osiadania?

Napisano
19 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Proponuję dać przekładkę z twardego materiału termoizolacyjnego na styku z oknem. Zrobić grubszą ławę i bardziej zagłębić ją w gruncie. Stabilność dzięki temu wzrośnie. Zrobić izolację przeciwwilgociową na ławie. Najlepiej gdyby ta ława wystawała tak z 15 cm ponad grunt. 

 

 

Dziękuję za wskazówki!!

Napisano (edytowany)
Dnia 10.11.2025 o 12:11, jahu napisał:

Zamiast pospółki pod siedziskiem – czy warto zastosować 30 cm warstwy kruszywa łamanego, aby ograniczyć ryzyko osiadania?

Tak, zastosowanie warstwy kruszywa łamanego pod siedziskiem może być korzystne w celu ograniczenia ryzyka osiadania. Kruszywo to działa jako stabilizująca podbudowa, poprawiając drenaż i równomiernie rozkładając obciążenia, co minimalizuje ryzyko osiadania. W niektórych przypadkach pospółka może być wystarczająca, ale w miejscach o dużym obciążeniu lub niestabilnym gruncie warstwa kruszywa łamanego może znacznie poprawić trwałość, stabilność konstrukcji oraz odprowadzenie wody.

Po przemyśleniach warto wymienić cały grunt na chudy beton lub pospółkę do głębokości przemarzania pod fundamentem ławek, dokładnie zagęścić  warstwami, a na koniec zastosować warstwę kruszywa łamanego. Ponieważ ławka-siedzisko jest integralną częścią domu, połączona z parapetem-siedziskiem, znajduje się pod oknem i w okresie zimowym może się podnosić, podczas gdy budynek pozostaje nieruchomy, bo jest posadowiony poniżej strefy przemarzania. W rezultacie mogą powstać szczeliny w miejscu uszczelnienia z futryną okna, a spływająca po szybach woda będzie wlewać się do tych szczelin.

 

 

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Dnia 9.11.2025 o 14:19, jahu napisał:

Chciałem wykonać estetyczny parapet z pełnych cegieł, kosztem mostka termicznego.

 

Rozumiem, że zależy ci, żeby wykonać estetyczny parapet z pełnych cegieł poszerzający siedzisko.

 

Z mostkiem termicznym też możemy się rozprawić stosując: 

 

Ciepły parapet XPS

Ciepły parapet jednostronny wewnętrzny np. PREMIUM (TP1W) KPA 300.

ParapetWewn.jpg

 

Dodatkowo trzeba go pogrubić, pod ten parapet należy położyć na całą szerokość muru twardy styropian EPS 200 - EPS 250 o grubości minimum 15 cm. 

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Utwórz nowe...