Skocz do zawartości

Skraplanie się w rurze spiro


Recommended Posts

Napisano

Szanowni,

 

Od dwóch miesięcy na strychu połączony mam szacht wentylacyjny z kominkiem dachowym fi 150mm ocieploną rurą spiro. Wisi na razie luźno 5 metrów i przy połączeniu z szachtem jest jej deko za dużo, bo dopiero po zabudowie stropu będę ją docinał na konkretną długość. Wczoraj ją poruszałem przypadkowo i wylało się na oko 50ml wody spod izolacji. Izolacja rury przy połączeniu z kominkiem dachowym zabezpieczona jest raczej dobrze, bo szczególnie na to zwróciłem uwagę. Zastanawia mnie skąd taka ilość wody w tak krótkim czasie? Docelowo ponad stropem, czyli w części nieocieplonej będzie tylko około 2 metry, resztą będzie między ściąną a konstrukcją GK. Dodam, że szacht jest z piwnicy, w piwnicy jest wilgotność w granicach 80% i temperatura 10-11°C, ale ta mała różnica temperatur to raczej na korzyść, bo wykraplanie mogło by być w przypadku, kiedy byłoby np 20°C różnicy, a tu jest raptem kilka stopni, bo na strychu teraz mam np 5-7°C.

 

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

 

 

Napisano

W którym miejscu wykrapla się woda - wewnątrz rury wentylacyjnej, czy pomiędzy zewnętrzną ścianką rury wentylacyjnej i jej izolacją? 

Jednak przy tak dużej wilgotności powietrza w piwnicy może dochodzić do wykraplania się pary wodnej z tego powietrza nawet przy nieznacznym spadku temperatury w kanale. Dla powietrza o temperaturze 11°C i wilgotności względnej 80% punkt rosy to ok. 7-8°C. Czyli przy spadku temperatury do tych 7-8°C już zaczyna wykraplać się wilgoć. 

Zasadniczym problemem jest tu więc bardzo wysoka wilgotność w piwnicy. W takiej sytuacji wystarcza niewielkie schłodzenie pochodzącego z niej powietrza, żeby wilgoć się wykraplała.

Napisano
2 godziny temu, vlad1431 napisał:

 Wczoraj ją poruszałem przypadkowo i wylało się na oko 50ml wody spod izolacji.  

Jak długo się tam gromadziła? Może gdybyś miał spadek, to wcale byś tego nie zauważył.

Napisano

Tak jak pisałem, max 2 miesiące, a pewnie bym nie zauważył, bo przez to że to jest za długie, to zrobiło się kolano i tam sobie woda siedziała. Tylko martwię się, żeby nie ciekło już po zabudowaniu.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Napisano
W którym miejscu wykrapla się woda - wewnątrz rury wentylacyjnej, czy pomiędzy zewnętrzną ścianką rury wentylacyjnej i jej izolacją? 
Jednak przy tak dużej wilgotności powietrza w piwnicy może dochodzić do wykraplania się pary wodnej z tego powietrza nawet przy nieznacznym spadku temperatury w kanale. Dla powietrza o temperaturze 11°C i wilgotności względnej 80% punkt rosy to ok. 7-8°C. Czyli przy spadku temperatury do tych 7-8°C już zaczyna wykraplać się wilgoć. 
Zasadniczym problemem jest tu więc bardzo wysoka wilgotność w piwnicy. W takiej sytuacji wystarcza niewielkie schłodzenie pochodzącego z niej powietrza, żeby wilgoć się wykraplała.
Wyciekło właśnie pomiędzy izolacją a rurą właściwą, jeszcze z ciekawości zobaczę jak to wygląda w piwnicy w kanale wentylacjyjnym. Wilgotność jest jeszcze spora, melioracja całego domu była robiona 2 lata temu, a przed podejrzewam było dużo więcej, także ściany jeszcze schną. Za niedługo skrócę tą rure tak, żeby nie wisiała luźno i będę obserwował co dalej. Podejrzewam też nie do końca szczelną rurę i z tego też powodu mogło sobie to przecieknąć do izolacji.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Napisano

Za jakiś miesiąc będzie to zaizolowane, rura tak jak trzeba zamontowana i będzie w większej części w ciepłej strefie, a wilgotność w piwnicy pomału, ale spada, więc nawet jak mi wpadnie do szachtu parę kropel, to zdąży odparować. Także chyba to, że w tym zagiętym kolanie się wykropliło mnie zaniepokoiło, ale raczej nie ma się co przejmować. Dzięki mimo wszystko za porady.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Napisano
46 minut temu, vlad1431 napisał:

 Także chyba to, że w tym zagiętym kolanie się wykropliło mnie zaniepokoiło, ale raczej nie ma się co przejmować.  

Też tak myślę. Na wszelki wypadek kup sobie do piwnicy osuszacz powietrza, to nie jest majątek, a pozwoli pozbyć się stresu.

Napisano
Też tak myślę. Na wszelki wypadek kup sobie do piwnicy osuszacz powietrza, to nie jest majątek, a pozwoli pozbyć się stresu.
Tak chyba zrobię, bo nawet nie jakiś super wydajny musi być, ale jak patrzyłem kiedyś, to jakoś za 800zł taki nawet spoko wydajność miał, jakoś 2.5L na dobę.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Super Wam idzie Panowie! Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Kolejne dni spędzamy na stawianiu konstrukcji, stempli oraz deskowaniu kolejnych pomieszczeń. Jest tego naprawdę sporo!  
    • Witam serdecznie    Potrzebuję pomocy kogoś doświadczonego.  Pomimo że byłem jako jedyny przeciwny pokrywania dachu blachą trapezowa z filcem to takie pokrycie zastosowano.  Jest to budynek garażowo-gospodarczy, wspólnoty z dachem dwuspadowym.  Firma która wymieniała poszycie postarała się żeby jak najbardziej zminimalizować wentylację dachu. Filc oczywiście nie został usunięty z żadnej strony. W części okapowej firma na murze dawała zaprawę betonowa i na tej zaprawie leży blacha. Skutkiem jest brak nawet małej szczeliny ponieważ profil blachy wypełnia beton.  W części szczytowej pod kalenicą na łączeniu dwóch połaci zastosowano taśmę dekarska uszczelniającą. Skutek wiadomo jaki.  Jedyny wlot powietrza to widoczne okienka w ścianie 10cmx40cm. Sąsiad zamontował wywietrznik wentylacyjny oraz rozciął tą taśmę w szczycie ale chyba to nic nie dało. Podczas temperatury na zewnątrz plus 2-3 stopnie filc robi się wilgotny po nocy a po południu jest poprostu mokry. Widać też krople wody na filcu.    Proszę o pomoc czy można coś w tym temacie zrobić? Czy jest szansa żeby ten dach jakoś uratować we własnym zakresie?   Będę wdzięczny za wszelkie informacje i pomoc.   
    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...