Skocz do zawartości

Instalacja tzw. szybera do kozy.


rett

Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Planuję na dniach kupić kozę do salonu i zastanawiam się jak ją podłączyć do otworu kominowego na ścianie. Będę łączył odcinki rur do wylotu spalin na górze pieca a miejsca mam tam niewiele. Wystarczy tylko na dwa fragmenty rur, jeden prosty odcinek i kolanko. 

Moje pytanie to, czy jako pierwszy, wychodzący z pieca, może to być zwykły odcinek rury długości ok. 25 cm a dalej kolanko, czy też muszę zamontować  tzw. szyber do regulacji ciągu kominowego. Czy ten szyber jest w ogóle obowiązkowym wyposażeniem rury ?

Edytowano przez rett (zobacz historię edycji)
Napisano
3 godziny temu, rett napisał:

  Czy ten szyber jest w ogóle obowiązkowym wyposażeniem rury ?

Podejrzewam, że nie tylko NIE JEST obowiązkowy, ale może być ZABRONIONY. Czym zamierzasz palić?

Napisano
3 godziny temu, retrofood napisał:

Czym zamierzasz palić?

Drewnem oczywiście. To piec firmy Kratki, jest na tej stronie:

https://kratki.com/pl/piec-stalowy-koza-ab-s-dr-eco-5-5-kw-o-150-czarne-wylozenie-79165

Generalnie, to mam w domu powietrzną pompę ciepła, ale kozę zamierzam mieć jako zabezpieczenie, gdy temperatura będzie spadać poniżej -15 st. C., bo wtedy w pompie włączają się grzałki el. i nie jest już tak oszczędnie.

Ten szyber jest na tej samej stronie, którą podałem w linku, trochę poniżej obrazka, w zakładce 'produkty dodatkowe', więc raczej nie powinien być zabroniony, choć nie mam już teraz pewności.

 

Napisano

Taki szyber można stosować tylko wtedy, kiedy jest się świadomym wszelkich konsekwencji z tym związanych. Podejrzewam, że przepisy będą tegoż zabraniać, a NA PEWNO nie ma obowiązku jego stosowania.

Pamiętam z dzieciństwa jak zdun stawiał piec na drewno i ojciec koniecznie chciał taki szyber, a zdun odmawiał, że to niezgodne z przepisami i grozi zaczadzeniem. ale ojciec był świadomy tegoż, bo w innym pomieszczeniu był piec z szybrem, więc w końcu zdun dał się przekonać. Jednak wszyscy w domu od zawsze wiedzieli, że przedwczesne zamknięcie szybra grozi śmiercią z zaczadzenia! A więc zamykany był wyłącznie wtedy, gdy w piecu było już czarno. Nawet żar był wykluczony.

 

Dlatego musisz sam zdecydować, czy chcesz ryzykować. Ja odradzam, jeśli piec jest szczelny, a tak wygląda. Bo szyber tylko do tego służy, aby przeciąć drogę wywiewania ciepła. Jeśli więc piec da się zamknąć szczelnie, to ta droga jest odcięta, a szyber zbędny.

Oczywiście, czujnik czadu obowiązkowy tak czy inaczej, już z racji instalacji pieca na drewno.

 

PS. Teraz mam piece kaflowe na drewno i nie mam szybrów. To drzwiczki się dokręca śrubami, aby uszczelnić wlot powietrza, natomiast wylot spalin w komin pozostaje otwarty.

Napisano (edytowany)
8 godzin temu, rett napisał:

Planuję na dniach kupić kozę do salonu i zastanawiam się jak ją podłączyć do otworu kominowego na ścianie. Będę łączył odcinki rur do wylotu spalin na górze pieca a miejsca mam tam niewiele. Wystarczy tylko na dwa fragmenty rur, jeden prosty odcinek i kolanko. 

Moje pytanie to, czy jako pierwszy, wychodzący z pieca, może to być zwykły odcinek rury długości ok. 25 cm a dalej kolanko, czy też muszę zamontować  tzw. szyber do regulacji ciągu kominowego. Czy ten szyber jest w ogóle obowiązkowym wyposażeniem rury ?

Szyber może być gdziekolwiek, ale lepiej regulować szybkość spalania dopływem powietrza do komory paleniska.

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano

Dzięki za wyjaśnienia. Nie sądziłem, że ten szyber to taka potencjalnie niebezpieczna rzecz.

Kiedy na początku pytałem o szyber, to nie dla tego, że koniecznie chciałem go mieć. Wynikło to stąd, że nie mam nad kozą zbyt dużo miejsca na standardowej długości rury. Montując kolanko i prosty odcinek rury, muszę ten prosty, pół metrowy kawałek skrócić o połowę a szyber, który na tej samej stronie oferują do sprzedaży, jest już w odcinku 25 cm. dł., co sprawiłoby, że nie musiałbym już go ciąć.

Zrezygnuję więc z kupna i instalacji szybera na rzecz zwykłego, prostego 0,5 m. odcinka rury, przetnę ja na pół i też będzie dobrze.

A czy po cięciu muszę zabezpieczyć czymś ten przecięty fragment gołej blachy ?

 

Nie sądziłem też, że czad powstaje w piecach opalanych drewnem, lecz w tych węglowych, dzięki za ostrzeżenie.

Napisano
13 minut temu, rett napisał:

Dzięki za wyjaśnienia. Nie sądziłem, że ten szyber to taka potencjalnie niebezpieczna rzecz.

Kiedy na początku pytałem o szyber, to nie dla tego, że koniecznie chciałem go mieć. Wynikło to stąd, że nie mam nad kozą zbyt dużo miejsca na standardowej długości rury. Montując kolanko i prosty odcinek rury, muszę ten prosty, pół metrowy kawałek skrócić o połowę a szyber, który na tej samej stronie oferują do sprzedaży, jest już w odcinku 25 cm. dł., co sprawiłoby, że nie musiałbym już go ciąć.

Zrezygnuję więc z kupna i instalacji szybera na rzecz zwykłego, prostego 0,5 m. odcinka rury, przetnę ja na pół i też będzie dobrze.

A czy po cięciu muszę zabezpieczyć czymś ten przecięty fragment gołej blachy ?

 

Nie sądziłem też, że czad powstaje w piecach opalanych drewnem, lecz w tych węglowych, dzięki za ostrzeżenie.

Nawet z czopuchem bez szybra można zatruć się czadem,  czujnik czadu kup i jest bezpieczniej.

A co do szybra to są teraz takie idioto-odporne, nawet jak zamkniesz to jest cześciowo otwarty.

61dUyoDYK5L._AC_SY879_.jpg

 

Napisano
4 minuty temu, rett napisał:

 A czy po cięciu muszę zabezpieczyć czymś ten przecięty fragment gołej blachy ? 

Jak się nie chcesz oparzyć....

 

5 minut temu, rett napisał:

Nie sądziłem też, że czad powstaje w piecach opalanych drewnem, lecz w tych węglowych, dzięki za ostrzeżenie.

Czad powstaje przy spalaniu paliwa zawierającego cząsteczki węgla chemicznego (także węglowodory) przy deficycie tlenu i wtedy zamiast dwutlenku węgla CO2 powstaje tlenek węgla (czad) o wzorze CO. A deficyt tlenu jest wtedy, kiedy zamyka się np. ciąg spalin. Wtedy w piecu nie napływa świeże powietrze i spalanie paliwa jest niepełne, a produkty spalania ulatniają się szczelinami do otoczenia.

 

Z drewna wydziela się mniej czadu niż z węgla, ale będzie go dostatecznie dużo, by zakończyć życie, bo czad bardzo agresywnie łączy się z hemoglobiną człowiejka i wtedy krew nie ma czym przenosić tlenu z płuc, gdyż cząsteczki hemoglobiny z czadem stają się nieaktywne.

Są też zaczadzenia czadem z gazu, często opisywane w mediach.

Napisano
7 minut temu, retrofood napisał:
22 minuty temu, rett napisał:

 A czy po cięciu muszę zabezpieczyć czymś ten przecięty fragment gołej blachy ? 

Jak się nie chcesz oparzyć....

Jakoś nie bardzo to rozumiem, chodziło mi raczej o zabezpieczenie tylko miejsca cięcia jakąś farbą przed np. korozją.

 

Detektor czadu też zamierzam kupić.

Napisano

image.png.0208085ffb1cad9a95c923806e1dbabf.png

 

1 minutę temu, rett napisał:

Jakoś nie bardzo to rozumiem, chodziło mi raczej o zabezpieczenie tylko miejsca cięcia jakąś farbą przed np. korozją.

Tam będą wysokie temperatury, kilkaset stopni. Więc nie wiem czy znajdziesz taką farbę.

Napisano
1 godzinę temu, rett napisał:

A czy po cięciu muszę zabezpieczyć czymś ten przecięty fragment gołej blachy ?

Tak farba wysokotemperaturowa.

farba-w-sprayu-wysokotemperaturowa-czarn

50 minut temu, rett napisał:

Dzięki za pomoc. Znowu czegoś pomocnego się nauczyłem.

A co z kominem co tam masz?

Napisano
9 godzin temu, animus napisał:

A co z kominem co tam masz?

Niezbyt wiem czy dobrze bym to opisał, więc posłużę się zdjęciem.

DSCN6882.thumb.JPG.04b28642028036553061df9d5feb4451.JPG

Widok sprzed kilku miesięcy. Jak widać komin stoi w kuchni, obecnie przy nim jest półwysep. W środku szybu jest wkład z ceramiki.

Tam, gdzie widać kwadratowy otwór w ścianie, od strony salonu, jest wlot do komina, obecnie już obrobiony z dołączoną przedłużką stalową w ścianie z betonu komórkowego.

Mam nadzieję, że o takie informacje pytałeś.

Zapytam jeszcze o czad, czy jest on cięższy od powietrza, czy też lżejszy bo nie wiem, czy detektor zamontować wysoko czy nisko ?

Napisano
9 godzin temu, rett napisał:

W środku szybu jest wkład z ceramiki.

Tam, gdzie widać kwadratowy otwór w ścianie, od strony salonu, jest wlot do komina, obecnie już obrobiony z dołączoną przedłużką stalową w ścianie z betonu komórkowego.

Czyli komin systemowy masz.

To poproszę o zdjęcie z dołączoną tą przedłużką stalową, zobaczymy czy masz to co trzeba.

9 godzin temu, rett napisał:

Zapytam jeszcze o czad, czy jest on cięższy od powietrza, czy też lżejszy bo nie wiem, czy detektor zamontować wysoko czy nisko ?

 

Czujnik zamontuj lub postaw nie dalej niż 6 metrów od kozy. Detektor nie powinien być zasłonięty.

Umieszczamy czujnik czadu na wysokości ok. 150 cm od podłogi.

Napisano

Jak pojadę dziś na budowę to zrobię kilka zdjęć. Wieczorem, po powrocie wrzucę je.

Dodam jeszcze, że ten komin był w planie w tym miejscu i od samego początku z myślą, że będzie podłączony do kozy. Murarzowi dałem wolną rękę w kupnie materiałów z hurtowni i on wybrał ten komin, marki 'Skorsten' bodajże. W przekroju wygląda tak:

DSCN6846a.thumb.JPG.ad13cdbbe9b9a62c1fd96b8f869c64b4.JPG

 

Średnica otworu dymnego 21 lub 22 cm. Na wlot założyłem redukcję na 15 cm. bo wyjście na rurę na piecu jest również 15 cm. średnicy.

 

Napisano
5 godzin temu, rett napisał:

Jak pojadę dziś na budowę to zrobię kilka zdjęć. Wieczorem, po powrocie wrzucę je.

Interesują mnie jeszcze elementy metalowe, które użyłeś przy kominie ceramicznym, trójniku, przechodząc na metal.

  

Oby nie coś takiego.

REDUKCJA-PRZEJSCIE-NA-KOMIN-CERAMICZNY-R

Napisano
3 godziny temu, animus napisał:

Oby nie coś takiego.

REDUKCJA-PRZEJSCIE-NA-KOMIN-CERAMICZNY-R

 

To właśnie było coś takiego. Byłem w firmie, która instaluje kominki i piece wolnostojące aby się dopytać co i jak mam zrobić, żeby podłączyć kozę i tam, po rozmowie z majstrem, wskazał on, że właśnie tego potrzebuję, więc kupiłem i zamontowałęm. Teraz, na ścianie wygląda to tak :

DSCN6886.thumb.JPG.d697d6f9b25ea8c641a5f60c77ebd866.JPG

 

Czy coś z tym łącznikiem nie tak jak trzeba, bo już sam nie wiem ?

Napisano
1 godzinę temu, rett napisał:

To właśnie było coś takiego. 

Czy coś z tym łącznikiem nie tak jak trzeba, bo już sam nie wiem ?

Musi być coś takiego 

product-7682.jpg

https://pekabet.pl/produkt/redukcja-do-kominow-ceramicznych-zewnetrzna.html

 

Albo taka.

Adapter-zlaczka-redukcja-komin-ceramiczn

https://allegro.pl/oferta/adapter-zlaczka-redukcja-komin-ceramiczny-200-130-12621541685

 

Tamta redukcja rozsadzi trójnik ceramiczny i wymień go sobie potem.:hahaha2:

Jak wisz metal się rozszerza, a sznur z czasem robi się sztywny od kondensatu, więc redukcja musi obejmować kształtkę ceramiczną.

1 godzinę temu, rett napisał:

Byłem w firmie, która instaluje kominki i piece wolnostojące aby się dopytać co i jak mam zrobić, żeby podłączyć kozę i tam, po rozmowie z majstrem, wskazał on, że właśnie tego potrzebuję,

Omijaj takich majstrów szerokim łukiem.:takaemotka:

Napisano

Czy jest zakaz stosowania tych metalowych łączek/redukcji wchodzących do środka ceramiki i "MUSI" być zastosowana ta obejmująca otwór od zewnątrz ?

Jeśli tak, to będę zmuszony do wymiany jej na nowy rodzaj.

Czy wynika to z przepisów, czy też ta sugestia o wymianie metalowej łączki/redukcji  na inną, to dobra rada wynikająca z chęci zabezpieczenia komina przed ewentualnym uszkodzeniem w przyszłości ?

Napisano
3 minuty temu, rett napisał:

Czy jest zakaz stosowania tych metalowych łączek/redukcji wchodzących do środka ceramiki i "MUSI" być zastosowana ta obejmująca otwór od zewnątrz ?

Gdyby był zakaz to by jej nie sprzedawali. Tylko nie zapominaj, że celem handlowca jest sprzedaż, a nie Twoja wygoda.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 1. Вход тут: https://darkstore.cc 2. Вход тут: https://kro34.shop Onion зеркало: https://captcha-kr33.cc Кракен маркетплейс является одним из самых популярных и надежных площадок в даркнете, предлагая пользователям широкий ассортимент товаров и услуг. Если вы ищете безопасный и анонимный способ совершать покупки, то Кракен маркетплейс — это отличный выбор. В этой статье мы подробно разберем, как работает площадка, как на нее попасть через официальные ссылки и зеркала, а также какие преимущества она предоставляет. Для начала работы с Кракен маркетплейс вам понадобится кракен ссылка или кракен зеркало. Поскольку основной домен может быть заблокирован, площадка регулярно обновляет свои зеркала. Официальные ссылки всегда можно найти на darkstore.cc, либо на kro34.shop (в случае блокировки - kro35, kro36 и т.д). Эти домены обеспечивают безопасный вход на Кракен маркет без риска попасть на фишинговый сайт. Кракен вход осуществляется через специальный переходник, который шифрует соединение и защищает ваши данные. Это особенно важно для тех, кто ценит анонимность. После перехода по кракен ссылка или кракен зеркало вам нужно будет ввести логин и пароль, либо зарегистрироваться, если вы новый пользователь. Кракен маркет предлагает огромный выбор товаров: от цифровых товаров и документов до электроники и веществ. Площадка работает по системе гарантийных сделок, что минимизирует риск мошенничества. Продавцы проходят верификацию, а отзывы покупателей помогают выбрать надежного поставщика. Одним из главных преимуществ Кракен маркетплейс является его стабильность. Даже при блокировках основного домена, kro34.shop и другие зеркала позволяют пользователям всегда оставаться на связи. Кроме того, площадка поддерживает различные способы оплаты, включая криптовалюты, что делает транзакции максимально анонимными. Если у вас возникли проблемы с доступом, попробуйте использовать кракен переходник darkstore.cc или поискать актуальные зеркала на тематических форумах. Важно помнить, что только официальные ссылки, такие как darkstore.cc и kro34.shop гарантируют безопасность. Кракен маркетплейс продолжает развиваться, предлагая пользователям новые функции и улучшенную защиту. Если вы ищете надежную площадку с большим ассортиментом и высоким уровнем безопасности, то Кракен маркет — это то, что вам нужно. Не забывайте проверять актуальные кракен зеркала и соблюдать правила анонимности для безопасных покупок. Таким образом, Кракен маркетплейс остается одним из лидеров в своем сегменте, предоставляя пользователям удобный и безопасный способ совершать сделки. Используйте только проверенные kro34.shop домены и следите за обновлениями, чтобы оставаться в курсе новых возможностей площадки. 1. Основной клир для поиска безопасных ссылок, вход: https://darkstore.cc 2. Клир домен Kraken: https://kro34.shop 3. Onion сайт: https://captcha-kr33.cc
    • A jak jest z grubością blachy? Pytam ze wzglądu na fakt, że w wielu przypadkach blacha stanowiła element instalacji piorunochronnej, a przy zmniejszaniu jej grubości ta rola staje się mocno wątpliwa. Rzekłbym nawet, ze "jednorazowa" 
    • Dzień dobry,   Analizując wybór blachodachówki, kluczowe jest rozważenie typu zastosowanej powłoki: poliestrowej lub poliuretanowej. Różnica w cenie, gdzie poliuretan jest droższy o około 30-40%, wynika bezpośrednio z odmiennych właściwości użytkowych i przewidywanej trwałości tych rozwiązań.   Powłoka poliestrowa stanowi standardową i bardziej ekonomiczną opcję. Zapewnia ona podstawowy poziom ochrony antykorozyjnej, a producenci zazwyczaj oferują na nią gwarancję do 15 lat. Jednakże, istotną cechą poliestru jest jego niższa odporność na zarysowania i uszkodzenia mechaniczne. Może to skutkować pojawieniem się defektów estetycznych podczas transportu, montażu, a także w późniejszej eksploatacji, na przykład w wyniku gradobicia. Ponadto, w miarę upływu lat, powłoka poliestrowa jest bardziej podatna na matowienie i blaknięcie koloru pod wpływem ekspozycji na promieniowanie słoneczne, co może obniżać estetykę dachu. Jest to odpowiednie rozwiązanie w przypadku ograniczonych środków finansowych oraz dla obiektów, gdzie dach nie będzie narażony na ekstremalne warunki środowiskowe czy mechaniczne.   Z kolei powłoka poliuretanowa, choć wiąże się z wyższym kosztem początkowym, oferuje znacząco lepsze parametry użytkowe. Jej wyróżniającą cechą jest wyjątkowa odporność na zarysowania i ścieranie, co minimalizuje ryzyko uszkodzeń mechanicznych i zapewnia dłuższą żywotność powłoki. Poliuretan tworzy grubszą i bardziej elastyczną warstwę ochronną, co przekłada się na doskonałą ochronę antykorozyjną elementu. Kluczowym atutem jest również niezwykła odporność na promieniowanie UV, która gwarantuje długotrwałe zachowanie intensywności i świeżości koloru dachu. Gwarancje producentów na powłoki poliuretanowe często wynoszą 30 lat lub więcej, a po wieloletniej eksploatacji dachy te zazwyczaj zachowują niemal pierwotny wygląd.   Decyzja o wyborze między poliestrem a poliuretanem powinna być podyktowana bilansem między kosztem początkowym a długoterminową wartością. Jeśli priorytetem jest maksymalna trwałość, niezmienny wygląd estetyczny oraz minimalizacja przyszłych kosztów konserwacji czy ewentualnej wymiany, inwestycja w poliuretan jest uzasadniona, pomimo wyższego nakładu początkowego. W dłuższej perspektywie, jego superiorne właściwości mogą przynieść wymierne korzyści. W sytuacji, gdy budżet jest ściśle ograniczony i akceptowane są potencjalne, delikatne zmiany estetyczne w kolorze po kilku latach, wybór wysokiej jakości poliestru od renomowanego producenta może być wystarczającym kompromisem. _____________________________ Blachodachówki panelowe - Blachy Pruszyński https://pruszynski.com.pl/produkt/pokrycia-dachowe/blachodachowka-panelowa-modulowa/
    • Jeśli tapeta jest rozciągliwa, to ten facet robi to źle. Ruchy raklą na połowie pasa rozciągają go i pas się wygina jak tory kolejowe na zakręcie. .  To się powinno robić rolką gumową,  Ale jeśli tapeta jest nierozciągliwa, to dobrze. Jednak nierozciągliwą tapetę klei się inna technologią. Klej nanosi się na powierzchnię (dużo kleju, tak żeby położoną tapetę można było przesuwać ręką), a tapeta jest sucha.
    • Tapeta Raufaza do malowania      
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...