Skocz do zawartości

Instalacja tzw. szybera do kozy.


rett

Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Planuję na dniach kupić kozę do salonu i zastanawiam się jak ją podłączyć do otworu kominowego na ścianie. Będę łączył odcinki rur do wylotu spalin na górze pieca a miejsca mam tam niewiele. Wystarczy tylko na dwa fragmenty rur, jeden prosty odcinek i kolanko. 

Moje pytanie to, czy jako pierwszy, wychodzący z pieca, może to być zwykły odcinek rury długości ok. 25 cm a dalej kolanko, czy też muszę zamontować  tzw. szyber do regulacji ciągu kominowego. Czy ten szyber jest w ogóle obowiązkowym wyposażeniem rury ?

Edytowano przez rett (zobacz historię edycji)
Napisano
  Dnia 15.01.2024 o 17:21, retrofood napisał:

Czym zamierzasz palić?

Rozwiń  

Drewnem oczywiście. To piec firmy Kratki, jest na tej stronie:

https://kratki.com/pl/piec-stalowy-koza-ab-s-dr-eco-5-5-kw-o-150-czarne-wylozenie-79165

Generalnie, to mam w domu powietrzną pompę ciepła, ale kozę zamierzam mieć jako zabezpieczenie, gdy temperatura będzie spadać poniżej -15 st. C., bo wtedy w pompie włączają się grzałki el. i nie jest już tak oszczędnie.

Ten szyber jest na tej samej stronie, którą podałem w linku, trochę poniżej obrazka, w zakładce 'produkty dodatkowe', więc raczej nie powinien być zabroniony, choć nie mam już teraz pewności.

 

Napisano

Taki szyber można stosować tylko wtedy, kiedy jest się świadomym wszelkich konsekwencji z tym związanych. Podejrzewam, że przepisy będą tegoż zabraniać, a NA PEWNO nie ma obowiązku jego stosowania.

Pamiętam z dzieciństwa jak zdun stawiał piec na drewno i ojciec koniecznie chciał taki szyber, a zdun odmawiał, że to niezgodne z przepisami i grozi zaczadzeniem. ale ojciec był świadomy tegoż, bo w innym pomieszczeniu był piec z szybrem, więc w końcu zdun dał się przekonać. Jednak wszyscy w domu od zawsze wiedzieli, że przedwczesne zamknięcie szybra grozi śmiercią z zaczadzenia! A więc zamykany był wyłącznie wtedy, gdy w piecu było już czarno. Nawet żar był wykluczony.

 

Dlatego musisz sam zdecydować, czy chcesz ryzykować. Ja odradzam, jeśli piec jest szczelny, a tak wygląda. Bo szyber tylko do tego służy, aby przeciąć drogę wywiewania ciepła. Jeśli więc piec da się zamknąć szczelnie, to ta droga jest odcięta, a szyber zbędny.

Oczywiście, czujnik czadu obowiązkowy tak czy inaczej, już z racji instalacji pieca na drewno.

 

PS. Teraz mam piece kaflowe na drewno i nie mam szybrów. To drzwiczki się dokręca śrubami, aby uszczelnić wlot powietrza, natomiast wylot spalin w komin pozostaje otwarty.

Napisano (edytowany)
  Dnia 15.01.2024 o 13:42, rett napisał:

Planuję na dniach kupić kozę do salonu i zastanawiam się jak ją podłączyć do otworu kominowego na ścianie. Będę łączył odcinki rur do wylotu spalin na górze pieca a miejsca mam tam niewiele. Wystarczy tylko na dwa fragmenty rur, jeden prosty odcinek i kolanko. 

Moje pytanie to, czy jako pierwszy, wychodzący z pieca, może to być zwykły odcinek rury długości ok. 25 cm a dalej kolanko, czy też muszę zamontować  tzw. szyber do regulacji ciągu kominowego. Czy ten szyber jest w ogóle obowiązkowym wyposażeniem rury ?

Rozwiń  

Szyber może być gdziekolwiek, ale lepiej regulować szybkość spalania dopływem powietrza do komory paleniska.

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano

Dzięki za wyjaśnienia. Nie sądziłem, że ten szyber to taka potencjalnie niebezpieczna rzecz.

Kiedy na początku pytałem o szyber, to nie dla tego, że koniecznie chciałem go mieć. Wynikło to stąd, że nie mam nad kozą zbyt dużo miejsca na standardowej długości rury. Montując kolanko i prosty odcinek rury, muszę ten prosty, pół metrowy kawałek skrócić o połowę a szyber, który na tej samej stronie oferują do sprzedaży, jest już w odcinku 25 cm. dł., co sprawiłoby, że nie musiałbym już go ciąć.

Zrezygnuję więc z kupna i instalacji szybera na rzecz zwykłego, prostego 0,5 m. odcinka rury, przetnę ja na pół i też będzie dobrze.

A czy po cięciu muszę zabezpieczyć czymś ten przecięty fragment gołej blachy ?

 

Nie sądziłem też, że czad powstaje w piecach opalanych drewnem, lecz w tych węglowych, dzięki za ostrzeżenie.

Napisano
  Dnia 16.01.2024 o 13:17, rett napisał:

Dzięki za wyjaśnienia. Nie sądziłem, że ten szyber to taka potencjalnie niebezpieczna rzecz.

Kiedy na początku pytałem o szyber, to nie dla tego, że koniecznie chciałem go mieć. Wynikło to stąd, że nie mam nad kozą zbyt dużo miejsca na standardowej długości rury. Montując kolanko i prosty odcinek rury, muszę ten prosty, pół metrowy kawałek skrócić o połowę a szyber, który na tej samej stronie oferują do sprzedaży, jest już w odcinku 25 cm. dł., co sprawiłoby, że nie musiałbym już go ciąć.

Zrezygnuję więc z kupna i instalacji szybera na rzecz zwykłego, prostego 0,5 m. odcinka rury, przetnę ja na pół i też będzie dobrze.

A czy po cięciu muszę zabezpieczyć czymś ten przecięty fragment gołej blachy ?

 

Nie sądziłem też, że czad powstaje w piecach opalanych drewnem, lecz w tych węglowych, dzięki za ostrzeżenie.

Rozwiń  

Nawet z czopuchem bez szybra można zatruć się czadem,  czujnik czadu kup i jest bezpieczniej.

A co do szybra to są teraz takie idioto-odporne, nawet jak zamkniesz to jest cześciowo otwarty.

61dUyoDYK5L._AC_SY879_.jpg

 

Napisano
  Dnia 16.01.2024 o 13:17, rett napisał:

 A czy po cięciu muszę zabezpieczyć czymś ten przecięty fragment gołej blachy ? 

Rozwiń  

Jak się nie chcesz oparzyć....

 

  Dnia 16.01.2024 o 13:17, rett napisał:

Nie sądziłem też, że czad powstaje w piecach opalanych drewnem, lecz w tych węglowych, dzięki za ostrzeżenie.

Rozwiń  

Czad powstaje przy spalaniu paliwa zawierającego cząsteczki węgla chemicznego (także węglowodory) przy deficycie tlenu i wtedy zamiast dwutlenku węgla CO2 powstaje tlenek węgla (czad) o wzorze CO. A deficyt tlenu jest wtedy, kiedy zamyka się np. ciąg spalin. Wtedy w piecu nie napływa świeże powietrze i spalanie paliwa jest niepełne, a produkty spalania ulatniają się szczelinami do otoczenia.

 

Z drewna wydziela się mniej czadu niż z węgla, ale będzie go dostatecznie dużo, by zakończyć życie, bo czad bardzo agresywnie łączy się z hemoglobiną człowiejka i wtedy krew nie ma czym przenosić tlenu z płuc, gdyż cząsteczki hemoglobiny z czadem stają się nieaktywne.

Są też zaczadzenia czadem z gazu, często opisywane w mediach.

Napisano
  Dnia 16.01.2024 o 13:32, retrofood napisał:
  Dnia 16.01.2024 o 13:17, rett napisał:

 A czy po cięciu muszę zabezpieczyć czymś ten przecięty fragment gołej blachy ? 

Rozwiń  

Jak się nie chcesz oparzyć....

Rozwiń  

Jakoś nie bardzo to rozumiem, chodziło mi raczej o zabezpieczenie tylko miejsca cięcia jakąś farbą przed np. korozją.

 

Detektor czadu też zamierzam kupić.

Napisano

image.png.0208085ffb1cad9a95c923806e1dbabf.png

 

  Dnia 16.01.2024 o 13:45, rett napisał:

Jakoś nie bardzo to rozumiem, chodziło mi raczej o zabezpieczenie tylko miejsca cięcia jakąś farbą przed np. korozją.

Rozwiń  

Tam będą wysokie temperatury, kilkaset stopni. Więc nie wiem czy znajdziesz taką farbę.

Napisano
  Dnia 16.01.2024 o 14:41, animus napisał:

A co z kominem co tam masz?

Rozwiń  

Niezbyt wiem czy dobrze bym to opisał, więc posłużę się zdjęciem.

DSCN6882.thumb.JPG.04b28642028036553061df9d5feb4451.JPG

Widok sprzed kilku miesięcy. Jak widać komin stoi w kuchni, obecnie przy nim jest półwysep. W środku szybu jest wkład z ceramiki.

Tam, gdzie widać kwadratowy otwór w ścianie, od strony salonu, jest wlot do komina, obecnie już obrobiony z dołączoną przedłużką stalową w ścianie z betonu komórkowego.

Mam nadzieję, że o takie informacje pytałeś.

Zapytam jeszcze o czad, czy jest on cięższy od powietrza, czy też lżejszy bo nie wiem, czy detektor zamontować wysoko czy nisko ?

Napisano
  Dnia 17.01.2024 o 00:56, rett napisał:

W środku szybu jest wkład z ceramiki.

Tam, gdzie widać kwadratowy otwór w ścianie, od strony salonu, jest wlot do komina, obecnie już obrobiony z dołączoną przedłużką stalową w ścianie z betonu komórkowego.

Rozwiń  

Czyli komin systemowy masz.

To poproszę o zdjęcie z dołączoną tą przedłużką stalową, zobaczymy czy masz to co trzeba.

  Dnia 17.01.2024 o 00:56, rett napisał:

Zapytam jeszcze o czad, czy jest on cięższy od powietrza, czy też lżejszy bo nie wiem, czy detektor zamontować wysoko czy nisko ?

Rozwiń  

 

Czujnik zamontuj lub postaw nie dalej niż 6 metrów od kozy. Detektor nie powinien być zasłonięty.

Umieszczamy czujnik czadu na wysokości ok. 150 cm od podłogi.

Napisano

Jak pojadę dziś na budowę to zrobię kilka zdjęć. Wieczorem, po powrocie wrzucę je.

Dodam jeszcze, że ten komin był w planie w tym miejscu i od samego początku z myślą, że będzie podłączony do kozy. Murarzowi dałem wolną rękę w kupnie materiałów z hurtowni i on wybrał ten komin, marki 'Skorsten' bodajże. W przekroju wygląda tak:

DSCN6846a.thumb.JPG.ad13cdbbe9b9a62c1fd96b8f869c64b4.JPG

 

Średnica otworu dymnego 21 lub 22 cm. Na wlot założyłem redukcję na 15 cm. bo wyjście na rurę na piecu jest również 15 cm. średnicy.

 

Napisano
  Dnia 17.01.2024 o 11:39, rett napisał:

Jak pojadę dziś na budowę to zrobię kilka zdjęć. Wieczorem, po powrocie wrzucę je.

Rozwiń  

Interesują mnie jeszcze elementy metalowe, które użyłeś przy kominie ceramicznym, trójniku, przechodząc na metal.

  

Oby nie coś takiego.

REDUKCJA-PRZEJSCIE-NA-KOMIN-CERAMICZNY-R

Napisano
  Dnia 17.01.2024 o 17:17, animus napisał:

Oby nie coś takiego.

REDUKCJA-PRZEJSCIE-NA-KOMIN-CERAMICZNY-R

Rozwiń  

 

To właśnie było coś takiego. Byłem w firmie, która instaluje kominki i piece wolnostojące aby się dopytać co i jak mam zrobić, żeby podłączyć kozę i tam, po rozmowie z majstrem, wskazał on, że właśnie tego potrzebuję, więc kupiłem i zamontowałęm. Teraz, na ścianie wygląda to tak :

DSCN6886.thumb.JPG.d697d6f9b25ea8c641a5f60c77ebd866.JPG

 

Czy coś z tym łącznikiem nie tak jak trzeba, bo już sam nie wiem ?

Napisano
  Dnia 17.01.2024 o 21:27, rett napisał:

To właśnie było coś takiego. 

Czy coś z tym łącznikiem nie tak jak trzeba, bo już sam nie wiem ?

Rozwiń  

Musi być coś takiego 

product-7682.jpg

https://pekabet.pl/produkt/redukcja-do-kominow-ceramicznych-zewnetrzna.html

 

Albo taka.

Adapter-zlaczka-redukcja-komin-ceramiczn

https://allegro.pl/oferta/adapter-zlaczka-redukcja-komin-ceramiczny-200-130-12621541685

 

Tamta redukcja rozsadzi trójnik ceramiczny i wymień go sobie potem.:hahaha2:

Jak wisz metal się rozszerza, a sznur z czasem robi się sztywny od kondensatu, więc redukcja musi obejmować kształtkę ceramiczną.

  Dnia 17.01.2024 o 21:27, rett napisał:

Byłem w firmie, która instaluje kominki i piece wolnostojące aby się dopytać co i jak mam zrobić, żeby podłączyć kozę i tam, po rozmowie z majstrem, wskazał on, że właśnie tego potrzebuję,

Rozwiń  

Omijaj takich majstrów szerokim łukiem.:takaemotka:

Napisano

Czy jest zakaz stosowania tych metalowych łączek/redukcji wchodzących do środka ceramiki i "MUSI" być zastosowana ta obejmująca otwór od zewnątrz ?

Jeśli tak, to będę zmuszony do wymiany jej na nowy rodzaj.

Czy wynika to z przepisów, czy też ta sugestia o wymianie metalowej łączki/redukcji  na inną, to dobra rada wynikająca z chęci zabezpieczenia komina przed ewentualnym uszkodzeniem w przyszłości ?

Napisano
  Dnia 18.01.2024 o 12:30, rett napisał:

Czy jest zakaz stosowania tych metalowych łączek/redukcji wchodzących do środka ceramiki i "MUSI" być zastosowana ta obejmująca otwór od zewnątrz ?

Rozwiń  

Gdyby był zakaz to by jej nie sprzedawali. Tylko nie zapominaj, że celem handlowca jest sprzedaż, a nie Twoja wygoda.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
    • Witam, Temat stary jak świat ale może dowiem się czegoś nowego, tym bardziej, że jestem amatorem. Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania dla nowobudowanego domu o powierzchni 137m2, ocieplonego z ogrzewaniem podłogowym w projekcie i ku takiemu też się skłaniam. Dodam jedynie, że szukam rozwiązania jak najbardziej samoobsługowego. Póki co waham się między pompą ciepła a gazem przy czym na razie faworyzuję pompę. W miejscu budowania nie ma instalacji gazowej więc zostaje mi zbiornik na gaz. 1. Instalacja gazowa tańsza od pompy ciepła     Często słyszę, że instalacja gazowa jest znacznie tańsza od pompy ciepła i rozwiązanie z pompą zwróci się za 100 lat:     link     Wysłałem oferty do kilku firm a poniżej zestawienie dwóch:     Pompa ciepła:     - Daikin Altherma - 33 480 zł     - konsola do montażu - 648 zł     - montaż kotłowni - 13 500 zł     - dofinansowanie - 7 000 zł     Łącznie: 40 628 zł     Kocioł gazowy:     - Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów - 11 098 zł (jedna z trzech opcji która została mi zaproponowana, ta jest tą średnią pod względem cenowym)     - prace ziemne - 1 700 zł     - butla własna - 14 944 zł     - instalacja wewnętrzna w budynku - 1630 zł     - dofinansowanie - 0 zł (chociaż gdzieś widziałem jakieś lokalne dofinansowanie 5 000 zł)     - dochodzą jeszcze jakieś  koszta kierownika budowy, wydania dokumentów, może coś jeszcze?     Łącznie: 30 074 zł     Generalnie różnica nieco ponad 10 000  zł na korzyść ogrzewania gazowego te "32 tysiące w kieszeni" to chyba nie w tym przypadku 2.  Prognozy cen      Zarówno gaz jak i prąd z roku na rok drożeją. Jednak ceny prądu nie rosną tak szybko jak ceny gazu. Poza tym biorąc pod uwagę, że Unia Europejska chce do 2040 roku zrezygnować całkowicie z korzystania z gazu na     korzyść energii ze źródeł odnawialnych można raczej się spodziewać, że ceny za prąd będą malały (coraz więcej prądu ze źródeł odnawialnych, zachęty poprzez dofinansowania do pomp czy innych źródeł odnawialnych i zniechęcanie do innych - ets) a ceny za gaz będą rosły. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na koszty gazu będą zapewne opłaty związane z ETS. Jakieś ostrożne wyliczenia, które znalazłem w sieci mówią, że będzie to koszt około 500 złotych rocznie dla gospodarstwa.    Z powyższego wynika, że jestem raczej zwolennikiem pompy ciepła ale z drugiej strony podkreślam, że jestem amatorem i słabo znam realia stąd też ten mail aby ktoś ewentualnie mnie uświadomił o błędzie. Albo ktoś podpowie jakąś inną technologię, ogrzewanie podczerwienią?   Co o tym sądzicie?
    • Czyli to ma być taki "Miś" na miarę Twoich możliwości... Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Witam Kupilem panele Swiss Krono, napisane na nich jest ze to system angle-angle. Myslalem ze sa na zatrzask jednak chyba nie. Jak je ukladac, pytam dlatego ze bardzo ciezko sie je uklada juz od drugiego rzedu.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...