Skocz do zawartości

Ile przewodów i zabezpieczeń do kuchni


Recommended Posts

Remontuje mieszkanie i myślę ile dać obwodów do kuchni o następującym układzie:

  • po prawej - siedzisko, kawałek szafki, nic specjalnego - tutaj myślę o jednym osobnym obwodzie na 2 ramki z gniazdkami (jedna pod siedziskiem, a 2ga nad szafkami - może tam jakiś ekspres do kawy będzie stał)
  • po lewej - tu w zasadzie będzie wszystko co musi mieć kuchnia, dlatego dałbym osobne obwody na:
    • lodówkę (ew dzieloną z mikrofalówka która będzie nad nią stała)
    • zmywarka i pralka (gniazdka pod szafkami)
    • kuchenka i piekarnik (przyłącze 3 fazy 5x2.5mm2)
    • gniazdka nad blatem roboczym (3 ramki: po lewej, na środku i po prawej); tutaj pewnie będzie podłączony Thermomix na stałe 

 

Na każdy obwód

  • jednofazowy (4 obwody): przewód NKT YDYp 3x2.5mm2 + zabezpieczenie RCBO SIEMENS 5SU1356 6KK16, B16A, 30mA
  • trójfazowy (1 obwód): przewód NKT YDYp 5x2.5mm2 + zabezpieczenie RCBO - zastanawiam się jakie, może coś polecicie bo te od Simensa kosztują fortunę 

 

Pytania:

1) Czy jeden obwód na gniazdka nad blatem roboczym to nie za mało. Pytam bo elektryk namawiał mnie do 3 osobnych obwodów do tych gniazdek (wszystkie na jednej ścianie) 
2) Co sądzicie o takiej ilości obwodów i tym co do nich przyłączam.

3) Co sądzicie o proponowanych zabezpieczeniach? Jakie byście proponowali do kuchenki indukcyjnej? 

 

 

Edytowano przez PawelRemont (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
7 minut temu, PawelRemont napisał:

1) Czy jeden obwód na gniazdka nad blatem roboczym to nie za mało.

Za mało. Będziesz chciał pewnie podłączyć jakiś toster, gofrownicę, mikser i inny sprzęt małego AGD. Ja bym poszedł w 2-3 obwody, w zależności od rozmiarów kuchni, najlepiej każdy z innej fazy jeśli masz zasilanie trzyfazowe.

Link do komentarza

Zależy jeszcze jaka jest długość tego blatu roboczego, ile ktoś tam będzie gotował i czy gniazdka będą podwójne. Trzy pojedyncze to zbyt mało, tym bardziej jeżeli od razu wiadomo, że jedno będzie stale zajęte. 

Wyłącznik różnicowoprądowy może być dowolnej firmy, byle nie jakaś najtańsza chińszczyzna. 

No i zrobiłbym koniecznie dodatkowe zasilanie na oświetlenie pod szafkami oraz do okapu nad kuchenką. 

Link do komentarza
Napisano (edytowany)

 

1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Zależy jeszcze jaka jest długość tego blatu roboczego, ile ktoś tam będzie gotował i czy gniazdka będą podwójne. Trzy pojedyncze to zbyt mało, tym bardziej jeżeli od razu wiadomo, że jedno będzie stale zajęte. 

Na pomarańczowo oznaczyłem blaty robocze. Nie będzie tego wiele. Indukcja 2palnikowa. 

Zrzut ekranu 2023-05-12 215033.png

1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

No i zrobiłbym koniecznie dodatkowe zasilanie na oświetlenie pod szafkami oraz do okapu nad kuchenką. 

Okap chciałem podlaczyć pod jedno z gniazdek nadblatowych. A do LEDów też na pewno coś będzie. 

Edytowano przez PawelRemont (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...

Proponuję inny podział.

Lodówka – osobny obwód 3×2,5 mm2. 

Kuchenka – osobny obwód 5×2,5 mm2 (3 fazy). 

Pralka – osobny obwód 3×2,5 mm2.

Zmywarka – osobny obwód 3×2,5 mm2.

Mikrofalówka i najbliżej niej położone podwójne gniazdo – osobny obwód 2,5 mm2. 

Dwa pozostałe podwójne gniazda nad blatem oraz okap – osobny obwód 3×2,5 mm2 (do okapu może być 3×1,5 mm2).

Oświetlenie – osobny obwód 3×1,5 mm2. 

Z założenia nie robimy gniazd w miejscach narażonych na zalanie, np. pod zlewem. 

Zasilanie lodówki, zmywarki, pralki – jeżeli mają zwykła wtyczkę to najlepiej nad blatem, w miejscu dostępnym. Jeżeli zaś tylko wyprowadzone przewody, to robimy puszkę za danym sprzętem lub obok niego. Chociaż ja osobiście uważam, że powinno to i tak być miejsce dostępne. Inaczej jest potem problem w razie awarii sprzętów do zabudowy.

 

Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
Dnia 12.05.2023 o 13:22, PawelRemont napisał:

 

  • po lewej - tu w zasadzie będzie wszystko co musi mieć kuchnia, dlatego dałbym osobne obwody na:
    • lodówkę (ew dzieloną z mikrofalówka która będzie nad nią stała)
    • zmywarka i pralka (gniazdka pod szafkami)

 

Na to muszą być oddzielne, dedykowane obwody, moc samej pralki przekracza 2 kW. Gniazdka umieszcza się na wysokości zależnej od konstrukcji tych urządzeń tak, by wtyczki nie przeszkadzały w ich ustawianiu. To samo lodówka.

Cytat

kuchenka i piekarnik (przyłącze 3 fazy 5x2.5mm2)

Może być, tylko kuchenka przeważnie potrzebuje 2 faz, więc piekarnik z 3 fazy. 

Cytat

 

Na każdy obwód

jednofazowy (4 obwody): przewód NKT YDYp 3x2.5mm2 + zabezpieczenie RCBO SIEMENS 5SU1356 6KK16, B16A, 30mA

 

Po kiego grzyba tyle RCBO? Najwyżej 2 szt RCD na kuchnię + zwykłe nadmiarówki, no i oddzielnie obwód 3-fazowy.

Cytat

 

Pytania:

1) Czy jeden obwód na gniazdka nad blatem roboczym to nie za mało. Pytam bo elektryk namawiał mnie do 3 osobnych obwodów do tych gniazdek (wszystkie na jednej ścianie) 

 

Pewnie, że mało. Nad blatem roboczym mam 4 zestawy (2,3,3,2 gniazdka) i wcale nie jest za dużo. Ale ja mam kuchnię w bloku, maleńką.

Dnia 23.05.2023 o 09:29, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

 Z założenia nie robimy gniazd w miejscach narażonych na zalanie, np. pod zlewem. 

Robimy, bo musimy. Pod zlewem mam gniazdko na młynek do odpadów oraz drugie - do zmywarki. I nie jest to naruszenie żadnych przepisów.

Dnia 23.05.2023 o 09:29, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

 Zasilanie lodówki, zmywarki, pralki – jeżeli mają zwykła wtyczkę to najlepiej nad blatem, w miejscu dostępnym.  

Przeważnie bardzo głupio to wygląda i takie sterczące wtyczki przeszkadzają, dlatego zarówno u siebie, jak u zleceniodawców, ZAWSZE instalowałem te gniazdka w miejscach niewidocznych, zależnych od konstrukcji sprzętu. Tam gdzie nie przeszkadzały w ustawianiu. Dostęp na bieżąco nie jest niezbędny, a w razie potrzeby, wysunąć pralkę czy lodówkę można bez większego trudu. 

A co z suszarką do pralki? Też należy przewidzieć miejsce i zasilanie. Tak jak doprowadzenie wody do lodówki, do kostkarki lodu.

Dnia 23.05.2023 o 09:29, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

  Chociaż ja osobiście uważam, że powinno to i tak być miejsce dostępne. Inaczej jest potem problem w razie awarii sprzętów do zabudowy.

Jeśli planujemy sprzęt do zabudowy, to trzeba się dopasować do wymogów konstrukcji sprzętu.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
    • Komentarz dodany przez G: Beton nie kosztuje 200-250. Ceny z przed pandemi
    • ocieplenie dachu pur? odrazu na deski? tylko ze dach to deski membrana papa i blacha bez łąt nie beda sie parzyc deski? ale musze jakas wentylacje zrobic tym bardziej przy ociepleniu?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...