Skocz do zawartości

Ile przewodów i zabezpieczeń do kuchni


Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Remontuje mieszkanie i myślę ile dać obwodów do kuchni o następującym układzie:

  • po prawej - siedzisko, kawałek szafki, nic specjalnego - tutaj myślę o jednym osobnym obwodzie na 2 ramki z gniazdkami (jedna pod siedziskiem, a 2ga nad szafkami - może tam jakiś ekspres do kawy będzie stał)
  • po lewej - tu w zasadzie będzie wszystko co musi mieć kuchnia, dlatego dałbym osobne obwody na:
    • lodówkę (ew dzieloną z mikrofalówka która będzie nad nią stała)
    • zmywarka i pralka (gniazdka pod szafkami)
    • kuchenka i piekarnik (przyłącze 3 fazy 5x2.5mm2)
    • gniazdka nad blatem roboczym (3 ramki: po lewej, na środku i po prawej); tutaj pewnie będzie podłączony Thermomix na stałe 

 

Na każdy obwód

  • jednofazowy (4 obwody): przewód NKT YDYp 3x2.5mm2 + zabezpieczenie RCBO SIEMENS 5SU1356 6KK16, B16A, 30mA
  • trójfazowy (1 obwód): przewód NKT YDYp 5x2.5mm2 + zabezpieczenie RCBO - zastanawiam się jakie, może coś polecicie bo te od Simensa kosztują fortunę 

 

Pytania:

1) Czy jeden obwód na gniazdka nad blatem roboczym to nie za mało. Pytam bo elektryk namawiał mnie do 3 osobnych obwodów do tych gniazdek (wszystkie na jednej ścianie) 
2) Co sądzicie o takiej ilości obwodów i tym co do nich przyłączam.

3) Co sądzicie o proponowanych zabezpieczeniach? Jakie byście proponowali do kuchenki indukcyjnej? 

 

 

Edytowano przez PawelRemont (zobacz historię edycji)
Napisano
7 minut temu, PawelRemont napisał:

1) Czy jeden obwód na gniazdka nad blatem roboczym to nie za mało.

Za mało. Będziesz chciał pewnie podłączyć jakiś toster, gofrownicę, mikser i inny sprzęt małego AGD. Ja bym poszedł w 2-3 obwody, w zależności od rozmiarów kuchni, najlepiej każdy z innej fazy jeśli masz zasilanie trzyfazowe.

Napisano

Zależy jeszcze jaka jest długość tego blatu roboczego, ile ktoś tam będzie gotował i czy gniazdka będą podwójne. Trzy pojedyncze to zbyt mało, tym bardziej jeżeli od razu wiadomo, że jedno będzie stale zajęte. 

Wyłącznik różnicowoprądowy może być dowolnej firmy, byle nie jakaś najtańsza chińszczyzna. 

No i zrobiłbym koniecznie dodatkowe zasilanie na oświetlenie pod szafkami oraz do okapu nad kuchenką. 

Napisano (edytowany)

 

1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Zależy jeszcze jaka jest długość tego blatu roboczego, ile ktoś tam będzie gotował i czy gniazdka będą podwójne. Trzy pojedyncze to zbyt mało, tym bardziej jeżeli od razu wiadomo, że jedno będzie stale zajęte. 

Na pomarańczowo oznaczyłem blaty robocze. Nie będzie tego wiele. Indukcja 2palnikowa. 

Zrzut ekranu 2023-05-12 215033.png

1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

No i zrobiłbym koniecznie dodatkowe zasilanie na oświetlenie pod szafkami oraz do okapu nad kuchenką. 

Okap chciałem podlaczyć pod jedno z gniazdek nadblatowych. A do LEDów też na pewno coś będzie. 

Edytowano przez PawelRemont (zobacz historię edycji)
Napisano

Mam na myśli, że z tego samego obwodu co gniazdka chcialem zasilić okap.

Wystarczy mi jeden obwód na te gniazdka i okap? 

 

A do LEDów daje osobny przewod bo chce stersowac je sciemniaczem i wiecej innych zrodel światła będzie tez sterowalnych. 
 

  • 2 tygodnie temu...
Napisano

Odn gniazdek: a mogę pociągnąć kabel 5x2.5 i rozbić na 3 gniazdka?


Dodatkowe pytanie odn załączonych obrazków: gniazdka do pralki i zmywarki gdzie lepiej? 2 opcje:

1) pod zlewem

2) pralka do gniazdka za lodówką, a zmywarka do gniazdka za piekarnikiem

kuchnia-gniazdka-v2.png

kuchnia-gniazdka-v1.png

Napisano

Proponuję inny podział.

Lodówka – osobny obwód 3×2,5 mm2. 

Kuchenka – osobny obwód 5×2,5 mm2 (3 fazy). 

Pralka – osobny obwód 3×2,5 mm2.

Zmywarka – osobny obwód 3×2,5 mm2.

Mikrofalówka i najbliżej niej położone podwójne gniazdo – osobny obwód 2,5 mm2. 

Dwa pozostałe podwójne gniazda nad blatem oraz okap – osobny obwód 3×2,5 mm2 (do okapu może być 3×1,5 mm2).

Oświetlenie – osobny obwód 3×1,5 mm2. 

Z założenia nie robimy gniazd w miejscach narażonych na zalanie, np. pod zlewem. 

Zasilanie lodówki, zmywarki, pralki – jeżeli mają zwykła wtyczkę to najlepiej nad blatem, w miejscu dostępnym. Jeżeli zaś tylko wyprowadzone przewody, to robimy puszkę za danym sprzętem lub obok niego. Chociaż ja osobiście uważam, że powinno to i tak być miejsce dostępne. Inaczej jest potem problem w razie awarii sprzętów do zabudowy.

 

  • 2 miesiące temu...
Napisano
Dnia 12.05.2023 o 13:22, PawelRemont napisał:

 

  • po lewej - tu w zasadzie będzie wszystko co musi mieć kuchnia, dlatego dałbym osobne obwody na:
    • lodówkę (ew dzieloną z mikrofalówka która będzie nad nią stała)
    • zmywarka i pralka (gniazdka pod szafkami)

 

Na to muszą być oddzielne, dedykowane obwody, moc samej pralki przekracza 2 kW. Gniazdka umieszcza się na wysokości zależnej od konstrukcji tych urządzeń tak, by wtyczki nie przeszkadzały w ich ustawianiu. To samo lodówka.

Cytat

kuchenka i piekarnik (przyłącze 3 fazy 5x2.5mm2)

Może być, tylko kuchenka przeważnie potrzebuje 2 faz, więc piekarnik z 3 fazy. 

Cytat

 

Na każdy obwód

jednofazowy (4 obwody): przewód NKT YDYp 3x2.5mm2 + zabezpieczenie RCBO SIEMENS 5SU1356 6KK16, B16A, 30mA

 

Po kiego grzyba tyle RCBO? Najwyżej 2 szt RCD na kuchnię + zwykłe nadmiarówki, no i oddzielnie obwód 3-fazowy.

Cytat

 

Pytania:

1) Czy jeden obwód na gniazdka nad blatem roboczym to nie za mało. Pytam bo elektryk namawiał mnie do 3 osobnych obwodów do tych gniazdek (wszystkie na jednej ścianie) 

 

Pewnie, że mało. Nad blatem roboczym mam 4 zestawy (2,3,3,2 gniazdka) i wcale nie jest za dużo. Ale ja mam kuchnię w bloku, maleńką.

Dnia 23.05.2023 o 09:29, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

 Z założenia nie robimy gniazd w miejscach narażonych na zalanie, np. pod zlewem. 

Robimy, bo musimy. Pod zlewem mam gniazdko na młynek do odpadów oraz drugie - do zmywarki. I nie jest to naruszenie żadnych przepisów.

Dnia 23.05.2023 o 09:29, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

 Zasilanie lodówki, zmywarki, pralki – jeżeli mają zwykła wtyczkę to najlepiej nad blatem, w miejscu dostępnym.  

Przeważnie bardzo głupio to wygląda i takie sterczące wtyczki przeszkadzają, dlatego zarówno u siebie, jak u zleceniodawców, ZAWSZE instalowałem te gniazdka w miejscach niewidocznych, zależnych od konstrukcji sprzętu. Tam gdzie nie przeszkadzały w ustawianiu. Dostęp na bieżąco nie jest niezbędny, a w razie potrzeby, wysunąć pralkę czy lodówkę można bez większego trudu. 

A co z suszarką do pralki? Też należy przewidzieć miejsce i zasilanie. Tak jak doprowadzenie wody do lodówki, do kostkarki lodu.

Dnia 23.05.2023 o 09:29, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

  Chociaż ja osobiście uważam, że powinno to i tak być miejsce dostępne. Inaczej jest potem problem w razie awarii sprzętów do zabudowy.

Jeśli planujemy sprzęt do zabudowy, to trzeba się dopasować do wymogów konstrukcji sprzętu.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Chodzi mi o to że chce dokleić kawałek płytki przy tarasie tej co jest na zdjęciu ,ponieważ odpadła kiedyś tam końcówka .Tylko mam problem od spodu nie mam jak tego przykleić i do czego przykleić .Przyłożyłem od spodu jakieś drewienko ale dotknę tego to całość odchodzi .    
    • A coś innego niż przekładanie bo nie oderwę teraz tych listw co są przy krokwi i jak sam w te szpary to brzydko będzie wyglądać.   
    • Taki kierunek zmian był rozważany już na początku XXI wieku i stąd wziął się pierwotny termin wymiany wszystkich liczników energii elektrycznej ustalony na rok 2022 roku. Na szczęście nie było takich mocy przerobowych światowego przemysłu licznikowego, żeby wyprodukować ich odpowiednią ilość, a i firmy odbiorcze nie byłyby w stanie wykupić takich ilości, więc temat energii biernej przycichł i nie jest poruszany publicznie. Bo nie da się obciążyć części odbiorców kosztami, a innych nie. Jednak nikt o nim nie zapomniał, jestem tego pewien i po wymianie wszystkich liczników na elektroniczne (jest nowy termin), na 100% energetyka wróci do poważnych rozważań, bo innego wyjścia nie ma. Bo do klasycznej mocy biernej (indukcyjna i pojemnościowa) doszła teraz moc odkształceń, będąca skutkiem stosowania wszelkich elementów półprzewodnikowych, której to mocy udział w przesyle całkowitym energii będzie tylko wzrastał. A ten  przesył generuje wyłącznie straty, tak jak i przesył innych rodzajów energii biernej. I ktoś za to zapłacić musi. 
    • Jest jeszcze jeden aspekt całej sprawy. Obecnie zakłady energetyczne nie naliczają odbiorcom indywidualnym opłat za przekroczenie dopuszczalnego obciążenia mocą bierną. Dotyczy to zarówno zwykłych gospodarstw domowych, jak i tych, w których są mikroinstalacje PV (panele PV). Jednak mają taką możliwość i mogą zacząć to robić już na bazie obecnie obowiązujących umów. Kilka lat temu już taka próba była ze strony jednego z zakładów energetycznych. Dotyczyła właśnie prosumentów, czyli odbiorców z mikroinstalacją PV. Szybko się z tego wycofano, gdy o sprawie zrobiło się głośno. Ale jestem praktycznie pewien, że ta sprawa do nas kiedyś wróci. Prędzej czy później dotknie nawet tych, którzy nie mają PV. Tym bardziej, że o ile stare liczniki analogowe w ogóle nie rejestrowały mocy biernej, to te nowe elektroniczne już to robią. Są więc techniczne możliwości żeby coraz więcej osób rozliczać uwzględniając moc bierną, czyli wziąć od nich więcej. 
    • Z tego, co się orientuję, to prawda – nie ma tam liczbowych progów, za to są w WT. Dyrektywa wprost zobowiązała państwa do nowych standardów nZEB i ZEB. Kraje same muszą ustalić, jakie parametry są konieczne, by budynek spełnił wymagania. Więc nie ma narzuconych wartości, ale jest narzucony cel.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...