Skocz do zawartości

DGP grawitacyjne ulepszenie


Recommended Posts

Napisano

Witam,

Planuje rozprowadzenie DGP grawitacja zgodnie z załączonym rysunkiem. Mam pewien dylemat, czy dorobić dodatkowy wlot na dole do komory z kominkiem od strony korytarza (zrobiłbym otwór przez scianę nośna). Czy usprawni to działanie DGP, czy jest sens?

DOM.png

Napisano
1 godzinę temu, Mathoos napisał:

Planuję rozprowadzenie DGP

Budynek jest już używany, czy planujesz jego budowę?

 

Jaką średnicę ma rura, którą doprowadzasz powietrze pod ruszt kominka? Ten szkic - to plan Twojego domu? jest parterowy?

Napisano

Dom jest stary, murowany, parterowy, aktualnie remontowany. Powietrze do wykładu doprowadzone jest rurą 110. Kanały 90x200 do dgp będą w podwieszanym suficie plus anemostaty w suficie.  Kratkę pod kominek planuje 30x14 lub 50x14 i do tego dorobić dodatkowo przez ścianę z korytarza powiedzmy 100mm średnicy. Chodzi mi o to czy usprawni to w jakiś sposób działanie dgp. Chłodne powietrze z korytarza będzie miało krótsza drogę do zabudowy kominkowej.

Napisano
4 godziny temu, Mathoos napisał:

Chłodne powietrze z korytarza będzie miało krótsza drogę

A skąd to chłodne powietrze weźmie się na korytarzu w takiej ilości, jaką będzie zaciągał cug w kominie??? :scratching:

Wytłumaczysz mu - temu świeżemu powietrzu - , że pierwszeństwo ma ten ciąg z korytarza, a potem ma lecieć to powietrze z dworu? :scratching:Zamontujesz układ regulacyjny, sterujący powietrzem?

 

Przecież jak będzie palić się w kominku, to będzie zaciągać powietrze skąd tylko się da... gotowa cofka w najbliższym kanale wentylacyjnym...

 

4 godziny temu, Mathoos napisał:

czy usprawni to w jakiś sposób działanie dgp

Czyli myślisz, że to mogłoby odzyskiwać/zawracać ciepło z powietrza wcześniej podgrzanego?

Napisano (edytowany)
5 godzin temu, Mathoos napisał:

Chłodne powietrze z korytarza będzie miało krótsza drogę do zabudowy kominkowej.

Nie ma wielkiego znaczenia to że droga krótsza, w DGP wszak powietrze nie krąży grawitacyjnie lecz jego obieg jest wymuszony przez działanie turbiny.

Nie bardzo rozumiem po co Ci ten otwór w ścianie, przecież powietrze nadmuchiwane przez kanały rozprowadzające będzie z pomieszczeń nadmuchiwanych wracać właśnie tym korytarzem i przez drzwi salonu do kominka.

No chyba że masz zamiar te drzwi do salonu szczelnie zamykać to wtedy by to miało jakiś sens, w innym przypadku raczej nie.

Oczywiście wszystkie drzwi do których będzie nawiewane powietrze powinny być uchylone lub mieć podcięcia i otwory wentylacyjne umożliwiające w miarę swobodny ruch powietrza.

 

Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
Napisano

Dziękuję demo za pomoc, o to mi chodziło. Kolego podczytywacz chyba nie rozumiesz o co mi chodzi. Nie mówię o powietrzu potrzebnym do spalania tylko o powietrzu które krąży w domu. 

Napisano
1 godzinę temu, Mathoos napisał:

Nie mówię o powietrzu potrzebnym do spalania tylko o powietrzu które krąży w domu. 

No to po co ono ma trafiać z powrotem do paleniska??? Po co ta rura z korytarza??? Powietrze powinno krążyć, tak jak podpowiada demo

 

2 godziny temu, demo napisał:

właśnie tym korytarzem i przez drzwi salonu do kominka.

a nie dodatkową rurą do paleniska...

 

Ale też

2 godziny temu, demo napisał:

przez drzwi salonu do kominka.

do dogrzewania się w okolicach paleniska, a nie do zasilania procesu palenia... tam trafia powietrze z zewnątrz...

Napisano
39 minut temu, podczytywacz napisał:

 

Ale też

do dogrzewania się w okolicach paleniska, a nie do zasilania procesu palenia... 

Właśnie o tym cała rozmowa. Może wczesniej niedokładnie opisałem swój problem. Dziękuję za pomoc, nie będzie dziury👍

Napisano (edytowany)

Jeżeli to DGP ma działać grawitacyjnie, bez wymuszonego nadmuchu to nie ma sensu robienie tak długich kanałów, szczególnie do tej sypialni po lewej stronie. W układzie grawitacyjnym najlepiej byłoby zrobić wlot powietrza pod obudowę kominka od strony korytarza, nisko przy podłodze. Zaś jeden jedyny wylot także na korytarz, ale w blisko sufitu. Do tego dolot powietrza do spalania wprost wo wnętrza wkładu. Wtedy od strony salonu możemy w ogóle nie robić dopływu powietrza pomiędzy wkład i obudowę. Całe powietrze ogrzewane pomiędzy wkładem i obudową pochodziłoby z korytarza ( przez ścianę u dołu) i ogrzane wracałoby do korytarza (otwór przez ścianę u góry). 

Ogrzewane byłoby wówczas powietrze w korytarzu, a ono trafi do pokoi, jeżeli zostawimy do nich uchylone drzwi. W grawitacyjnym układzie bez dmuchawy ciągnięcie długich poziomych rur do pokoi, gdy dom jest parterowy nie ma sensu. Ruch powietrza w takich rurach i tak będzie bardzo słaby. 

PS. Ewentualnie można pomyśleć o założeniu cichego wentylatora w tym otworze przy podłodze w korytarzu.

DGP.png

Edytowano przez Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne (zobacz historię edycji)
Napisano

Jest to jakiś pomysł. A czy w tym przypadku w salonie również zrobić jakąś kratkę wylotowa u góry?

Ps. Kanał do sypialni po lewej miałby ok 4m. Rzeczywiście by to nie działało?

Napisano

Bez wymuszonego nadmuchu działałoby bardzo słabo. Różnica wysokości jest przecież znikoma, zaś poziomy kanał długi. Wątpię, żeby dawało to specjalnie więcej niż otwarcie drzwi do tej sypialni, tym bardziej, że ciepłe powietrze ma krótką drogę od wejścia do salonu do drzwi sypialni. 

Nie robiłbym otworów wlotowych ani wylotowych ciepłego powietrza w salonie. Tam kominek i tak odda dużo ciepła przez promieniowanie. Lepiej zrobić je tylko w korytarzu i ciepłe powietrze skierować wyłącznie na tamtą część domu.

Napisano

Myślę że jest to całkiem dobry pomysł? Tylko teraz zasadnicze pytanie, czy dam radę ogrzać w ten sposób cały dom? Dom stary, w tej chwili remontowany, będzie dobrze docieplony, podłogi 10cm styrodur, strop 30 wełny, ściany 50 cm plus 10 styropian, nowe okna. Jeszcze wracając do tej koncepcji z kratkami w korytarzu. Jakiej wielkości otwory zrobić? Kominek 11kW, według instrukcji, min 700cm2 dolot i 900 wylot. Czy to wystarczy?

Jeszcze dodam że dom ma 80m2.

 

Czy nie kombinować i zrobić Dgp w systemie wymuszonym ?

Napisano
9 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Jeżeli kominek ma być w praktyce głównym źródłem ciepła to lepiej zrobić DGP w systemie wymuszonym (z dmuchawą). DGP grawitacyjne w takim parterowym budynku będzie dobre jako uzupełnienie, dogrzewanie. Jednak praktycznie nie sposób za jego pomocą osiągnąć równomierny rozkład temperatury w całym budynku.

Kominek będzie dodatkiem ale chciałbym "wcisnąć z niego jak najwięcej". Zastosuje chyba pomysł z tymi kratkami od strony korytarza bez dgp.Jakiej wielkości otwory zrobić? Kominek 11kW, według instrukcji, min 700cm2 dolot i 900 wylot. Czy to wystarczy?

Jeszcze dodam że dom ma 80m2.

Napisano

Jak na taką moc to i tak wielkości wg instrukcji są z ogromnym zapasem. Większych bym nie robił. 

I tak jak pisałem w swoim pierwszym poście,  można pomyśleć o założeniu cichego wentylatora w tym otworze przy podłodze w korytarzu. On nie musi być odporny na temperaturę, bo będzie przetłaczał powietrze o temperaturze pokojowej. Szczerze polecam dobrej jakości, ciche wiatraki komputerowe o większej średnicy. Do tego łatwo jest zmieniać ich prędkość obrotową, bo wystarcza zasilacz o regulowanym napięciu (do 12 V).

  • 1 rok temu...
Napisano

Projekt zrealizowany, bez DGP. W korytarzu kratka wlotowa i wylotowa. Dodatkowo wentylator na wlocie sterowany automatycznie zależnie od temperatury wylotowej. Jak do tej pory nie włączam głównego ogrzewania, chodzi tylko kominek. W domu cieplutko:D

IMG_20240821_113241.jpg

IMG_20240821_113447.jpg

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli pies nasiusiał na woskowaną podłogę i zostały plamy, to niestety – żadne preparaty czyszczące nie pomogą w 100%. Mocz zwykle wnika w drewno i trwale je przebarwia, więc jedyne naprawdę skuteczne rozwiązanie to miejscowe zeszlifowanie zniszczonych desek, a następnie ich ponowne wybarwienie i zabezpieczenie. Krok po kroku:   Zabezpieczenie sąsiednich desek Oklejamy dokładnie tylko te deski, które chcemy szlifować – najlepiej wzdłuż fug, używając dobrej jakości taśmy malarskiej. Nie chodzi tu o podciekanie (bo i tak robimy to w naturalnych liniach podziału), ale o to, żeby przy odrywaniu taśmy nie zerwać starego wosku z sąsiednich desek. Słaba taśma potrafi narobić więcej szkody niż pożytku. Szlifowanie Uszkodzone miejsce szlifujemy papierem 150–180, równomiernie, aż plama zniknie i kolor drewna będzie wyrównany. Nie trzeba schodzić głęboko, tylko do momentu, gdy drewno odzyska jednolity wygląd. Dobór koloru Trzeba dobrać kolor jak najbliższy reszcie podłogi. Sprawdzają się woski dekoracyjne Osmo, bejce lub ich mieszanki. Warto robić próby na kawałku drewna tego samego gatunku, żeby nie zepsuć efektu na gotowo. Zabezpieczenie Na koniec nakładamy warstwę (lub dwie) twardego wosku olejnego Osmo – najlepiej tę samą wersję, która była użyta wcześniej na całej podłodze. Daje to trwałe, estetyczne i jednolite wykończenie. Praca może być precyzyjna i czasochłonna, ale jeśli wszystko dobrze się dobierze i wykona starannie, efekt końcowy potrafi być niemal niewidoczny.
    • Dzień dobry. Jestem studentką kierunku Wzornictwo na Politechnice Bydgoskiej. W ramach pracy dyplomowej zbieram informację o meblach tarasowych i ich użytkowaniu. Byłabym bardzo wdzięczna za wypełnienie krótkiego formularza, znajdującego się pod linkiem:)   https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeOvQz2W-S4ZiI0-XiNhwfsebG_Q9C2lab6VBYGZa37w-Os1Q/viewform?usp=header   Z góry dziękuję za poświęcony czas!
    • Cześć wszystkim! Jeśli ktoś z Was próbował kiedyś dobrać kolor nowego elementu do już istniejącej podłogi – wie, że to wcale nie jest takie proste, jak się wydaje. Zwłaszcza jeśli zależy nam, żeby wszystko wyglądało naturalnie, bez odcinających się plam i niepasujących odcieni. W przypadku produktów OSMO (bejce olejne, woski dekoracyjne) mamy kilka możliwości, ale trzeba wiedzieć, jak się za to zabrać, żeby nie stracić czasu, nerwów i materiału. Są dwa główne podejścia: Proste – gotowe kolory z palety OSMO. Wybierasz kolor z katalogu, wcierasz go delikatnie w drewno (tzw. metodą „półsuchego wycierania”) i zabezpieczasz bezbarwnym woskiem. Sprawdza się dobrze, ale... paleta kolorów jest ograniczona, więc czasem nie trafimy idealnie w odcień starej podłogi. Zaawansowane – mieszanie kolorów samodzielnie. To już wyższy poziom, ale daje większe możliwości. Można uzyskać bardzo zbliżony kolor – pod warunkiem, że mieszamy tylko bejce z bejcami lub tylko woski z woskami dekoracyjnymi. Nigdy na krzyż – mają inny skład chemiczny! 👉 Jeśli kogoś to interesuje, przygotowałem dokładny opis krok po kroku – jak dobrać kolor, jak mieszać, jak nakładać i jak zabezpieczać: Sprawdź szczegółową instrukcję tutaj → Dodałem też kilka praktycznych porad dla początkujących – m.in. jak testować kolory, czym najlepiej nakładać (szmatka, nie pędzel!) i na co uważać. Mam nadzieję, że się komuś przyda – jeśli macie swoje sposoby, też chętnie poczytam!
    • Komentarz dodany przez Gsds: Całe szczęście pozbyłem się badziewnej vh. Ciągle problemy od kad mam nową oczyszczalnie nie muszę pamiętać o jej istnieniu
    • Zakup przydomowej oczyszczalni ścieków to decyzja, która wymaga starannego przemyślenia. To inwestycja na dziesięciolecia, która wpłynie nie tylko na Twój budżet domowy, ale także na komfort codziennego życia i ochronę środowiska. Właściwy wybór pozwoli Ci uniezależnić się od miejskiej kanalizacji i znacznie ograniczyć koszty eksploatacji w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań, takich jak szambo. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/woda-i-kanalizacja/a/115715-jak-wybrac-przydomowa-oczyszczalnie-sciekow-kompletny-przewodnik-2025
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...