Skocz do zawartości

Jak powinna być wykończona ściana docieplona styropianem pod pnącze?


Recommended Posts

Dzień dobry,

Mieszkamy z żoną w domu (prawie bliźniaku, domy są różne maja wspólną ścianę) wybudowanym w latach 50-tych, położonym przy głównej, ruchliwej ulicy. Jest to typowa kostka z elewacją z pełnej cegły. Budynek od ulicy odgrodzony jest 3 metrowym ogródkiem. Z lewej strony na granicy na wysokości domu jest ściana sąsiedniego budynku obsadzona winobluszczem trójklapowym. Z prawej strony również na granicy są ściany budynków mieszkalnego i gospodarczych obsadzone winobluszczem pięciolistkowym i trójklapowym.

Akceptowalny komfort mieszkania oraz estetykę w tym miejscu zapewniają nam duży ogród oraz pnącza na ścianach na granicy.

Bieżące koszty ogrzewania gazem zmuszają nas  do docieplenia budynku i zmiany elewacji.

Myślimy o obsadzeniu elewacji od ulicy i bocznej (na ścianie od ogrodu rozpięta jest winorośl) bluszczem zimozielonym. Pomysł wydaje mi się interesujący od strony praktycznej i estetycznej. Niedawno, przypadkiem, słyszałem w audycji radiowej bardzo pozytywną wypowiedź znanego architekta o zieleni na elewacji.

Pojawia się jednak następujący  problem. Brakuje dostępnych publikacji na ten temat. Mam więc pytanie jak powinna być wykończona ściana docieplona styropianem pod pnącze. Czy wystarczy zaprawa klejowa na siatce, może o nieco grubszej warstwie. Czy należałoby jednak położyć dodatkową warstwę tynku na przykład mineralnego. Koszty oczywiście mają duże znaczenie, chciałbym więc zastosować optymalne rozwiązanie. Państwa wiedza i doświadczenia z pewnością mogą rozwiać nasze wątpliwości. Dlatego jako wieloletni czytelnicy pisma zwracamy się z prośbą o wsparcie.

Z góry bardzo dziękuję.

Link do komentarza
38 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

niewykończona ściana zostanie.

Dlaczego NIEWYKOŃCZONA??? Przecież chce ocieplić styropianem, siatką w kleju  i zastanawia się nad grubością/wytrzymałością/rodzajem tynku... Jak można jeszcze bardziej WYKOŃCZYĆ?

 

56 minut temu, Pomocnik napisał:

winobluszczem trójklapowym

 

56 minut temu, Pomocnik napisał:

winobluszczem pięciolistkowym i trójklapowym

 

56 minut temu, Pomocnik napisał:

bluszczem zimozielonym

Gratuluję wiedzy o pnączach i rozróżnianiu tych "klapek" i listków kolorowych :ih:

Link do komentarza

Jeżeli już metoda lekka mokra, to Jak najbardziej otynkować. I to starannie. Skoro to ocieplenie na styropianie to wystarczy niedrogi tynk akrylowy. Alternatywą jest metoda lekka sucha, czyli drewniany ruszt mocowany do ściany, wypełnienie z wełny mineralnej (miękkich odmian) i wykończenie z desek, sidingu, blachy itp.

W przypadku metody lekkiej mokrej i tynku zastanawiałbym się czy na ścianie nie rozpiąć lekkiej metalowej siatki. Mocowanej na kotwach sięgających do warstwy nośnej. Wystarczy tzw. siatka leśna. Bluszcz wprawdzie będzie w stanie wspiąć się nawet na ścianę pokrytą tynkiem, ale jego masa obciąży tynk i ocieplenie, a te nie są zbyt wytrzymałe. Natomiast winobluszcz potrzebuje podpory, żeby zarosnąć ścianę. 

W przypadku metody lekkiej suchej, czyli ocieplenia na ruszcie, oparcie dla bluszczu jest wystarczające. Natomiast rozpięcie siatki pod winobluszcz lub winorośl jest bardzo proste. 

Tak czy inaczej, elewację wykończyłbym na gotowo. Przecież to potrwa, zanim elewacja zarośnie. Szczególnie bluszczem.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
    • Komentarz dodany przez G: Beton nie kosztuje 200-250. Ceny z przed pandemi
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...