Skocz do zawartości

Recommended Posts

W instrukcji przeczytałem, że należy zastosować do blachodachówki panelowej łaty o wyskokości min. 40 mm.

Dekarze, którzy będą zakładać mi dach twierdzą, że to nie jest konieczne, wystarczą takie standardowe 25mm.

Dach będzie deskowany i papowany, a nachylenie ok. 20st.

Proszę o odpowiedź.

Link do komentarza

Jedynym warunkiem tu jest wentylacja. Folię układa się stosunkowo luźno, by w zimie mogła się skurczyć, czyli w lecie jest prawdopodobne że na szerokości około 40-50cm może się do blachy przykleić i tej wentylacji nie będzie prawie wcale. Btw, kto takie oszczędności robi? bo w tej sytuacji koszt cięcia w stosunku do grubości drewna jest wyższy niż samo drewno. Druga sprawa, 2.5cm grubości to jest bardziej listwa niż łata.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Link do komentarza
32 minuty temu, vlad1431 napisał:

 Btw, kto takie oszczędności robi? bo w tej sytuacji koszt cięcia w stosunku do grubości drewna jest wyższy niż samo drewno. Druga sprawa, 2.5cm grubości to jest bardziej listwa niż łata.  

 

Nie wiem czy masz rację, bo u nas cena kubika listew o różnych wymiarach jest zbliżona. A takich o grubości 2,5 cm to na metr wchodzi 40 sztuk. A tych o wysokości 4 cm to sztuk wychodzi 25. Różnica istotna.

Link do komentarza
11 minut temu, vlad1431 napisał:

U nas z kolei liczą bardziej za robociznę niż za materiał, czyli te na 4cm są niewiele droższe niż takie np na 2.5cm. 

 

Ale przecież nikt tego nie tnie po jednej sztuce. To się robi na taśmówkach, półhurtowo powiedziałbym. Kwestia ułożenia odpowiedniej ilości materiału do jednego cięcia.

Link do komentarza

Tak mi mówił mój dekarz, bo jak się dowiedział, że będę dawał pianę PIR to powiedział, że muszą być grubsze łaty, bo piana dociśnie folię i dał nie pamiętam o ile grubsze łaty, ale twierdził, że płaci je w tej samej cenie i dla niego nie ma to znaczenia. Natomiast tak czy inaczej, nawet jakby miały być tańsze te cieńsze, to pewnie na całości dachu wyszłoby pewnie 500zł różnicy, a nie wyobrażam sobie układać czegokolwiek na listewkach grubości 2.5cm.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka



Link do komentarza
6 godzin temu, vlad1431 napisał:

  a nie wyobrażam sobie układać czegokolwiek na listewkach grubości 2.5cm. 

 

Te "listewki" jak piszesz, znaczy o grubości 2,5 cm, przez dziesięciolecia bez żadnego problemu utrzymywały na dachu znacznie cięższe dachówki betonowe czy też ceramiczne. Więc nie o wytrzymałość tutaj chodzi.

Link do komentarza

U mnie stare 5cio centymetrowe pod dachówką betononową popękały, czyli jakby były 2.5cm to te dachówki byłyby już na strychu. Ale nie ma się o co spierać, bo akurat w tym wypadku uważam że to zła oszczędność, bo tak jak piszę, że ciąłem te łaty 5cio centymetrowe na opał i naprawdę nie wyobrażam sobie przez pół cieńszych pod dachówką betonową. Zwłaszcza że więźba to cała konstrukcja i nie tylko z grubych krokwi, u mnie akurat z cienkich się składa. Druga sprawa to wentylacja i tu też według mnie lepsza wnęka gruba na 5 cm niż na 2.5cm.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka







Link do komentarza

W przypadku blachodachówki panelowej, zwłaszcza tych o profilach płaskich, jak TIGRA, czy FIORD żeby zapewnić prawidłową wentylację, odpowiedni przepływ powietrza, należy zastosować kontrłaty o wysokości 40 mm, przy zastosowaniu ocieplenia poddasza i membrany dachowej. Jeśli dach jest odeskowany i opapowany, to nie ma to aż takiego znaczenia i można użyć kontrłat o wysokości 25 mm.

Link do komentarza
Dnia 14.02.2023 o 08:36, vlad1431 napisał:

U mnie stare 5cio centymetrowe pod dachówką betononową popękały, 

Jeśli były w dachu dziury i podgniły, to oczywiste. Ale suche nie mają prawa pękać i się łamać. 

15 minut temu, Ekspert Pruszyński napisał:

W przypadku blachodachówki panelowej, zwłaszcza tych o profilach płaskich, jak TIGRA, czy FIORD żeby zapewnić prawidłową wentylację, odpowiedni przepływ powietrza, należy zastosować kontrłaty o wysokości 40 mm, przy zastosowaniu ocieplenia poddasza i membrany dachowej. Jeśli dach jest odeskowany i opapowany, to nie ma to aż takiego znaczenia i można użyć kontrłat o wysokości 25 mm.

 

Czyli nie jest to kwestia wytrzymałościowa łat.

Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
    • Komentarz dodany przez G: Beton nie kosztuje 200-250. Ceny z przed pandemi
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...