Skocz do zawartości

Chciałbym usprawnić wentylację grawitacyjną w mojej sypialni


Recommended Posts

Napisano

Proszę o pomoc w następującej kwestii: chciałbym usprawnić wentylację grawitacyjną w mojej sypialni (dom szeregowy, pokój na 1 piętrze, wymiary i rzut podaję w załączonym pliku nr 1), a to dlatego, że mam nawracające problemy z pojawianiem się grzyba wokół okna i w rogach ścian.

1.jpg16. Rzut sypialni i łazienki.jpg

Najpierw zamontowałem w pokoju nawiewnik okienny (higrosterowalny), co bardzo poprawiło sytuację i grzyb przestał się pokazywać. Jednak tak było, gdy drzwi do tego pokoju nie domykały się z powodu lekkiego ich wypaczenia w górnej części. Gdy poprawiłem domykanie drzwi - problem powrócił. Wtedy postanowiłem przyciąć te drzwi od dołu, tak że przerwa między podłogą a drzwiami wynosi ok. 22 mm - vide zdjęcie nr 3B. To polepszyło wentylację w pokoju, ale jeszcze nie jest idealnie.

3B.jpg

Teraz wpadłem na pomysł, aby poprawić wywiew z pokoju przez wykucie kanału wentylacyjnego z anemostatem z jednej strony (zdjęcie nr "7. Planowany Anemostat nad drzwiami.jpg") i kratką ozdobną z drugiej (8. Planowana Kratka z drugiej strony.jpg).

7. Opcja 1 - Planowany Anemostat nad drzwiami.jpg

8. Opcja 1 - Planowana Kratka z drugiej strony.jpg

Chodzi o to, że nie mogę już więcej podciąć drzwi do tego pokoju (bo wyglądałoby to nieestetycznie), a dzięki anemostatowi mógłbym regulować ilość wypływającego powietrza (w zimę w naszym przedpokoju jest chłodno, bo wieje od nieocieplonego strychu). Ściana nad drzwiami ma ok. 18 cm. Planowany przeze mnie anemostat pokazuję na zdj. nr 9 i 10, a kratkę na zdj. nr 11. Rozważam takie rozwiązanie, bo wiem, że istotą wentylacji grawitacyjnej jest to, że powietrze napływa przez nawiewniki do poszczególnych pokoi i z nich wywiewa przez szczelinę pod drzwiami do pionu wentylacyjnego w łazience.

9. anemostat-nierdzewny-125-awenta - A.jpg10. anemostat-nierdzewny-125-awenta - B.jpg11. Krople ozdobna kratka wentylacyjna okrągła biała fi 125.jpg

Proszę o poradę, czy to wszystko ma sens? Czy takie umiejscowienie anemostatu jest poprawne? A może powinien być nisko, tuż nad podłogą?

Czyli podsumowując mam TRZY opcje montażu anemostatu i kratki:

Anemostat i kratka nad drzwiami do sypialni. (zdj. nr 7 i 8)

Anemostat i kratka nisko, tuż nad podłogą, z prawej strony od drzwi w sypialni. (zdj. nr 13)

13. Opcja 2 - planowany anemostat nisko, tuż nad podłogą.jpg

Anemostat nad szafą w sypialni, kratka na ścianie w łazience. (zdj. nr 14 i 15)

14. Opcja 3 - planowany anemostat nad szafą.jpg15. Opcja 3 - planowana kratka na ścianie łazienki.jpg

Które będzie najlepsze?

Czy raczej powinienem wykuć kratkę w jednym z pionów wentylacyjnych (ale wydaje mi się, że są już zajęte: 1-szy przez kwasówkę sąsiadów, drugi przez mój okap kuchenny, 3-ci przez kratkę wentylayjną w kuchni)?

2.jpg

3A.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

12. Kanał okrągły Vents fi 125 mm 50 cm biały.jpg

16. Rzut sypialni i łazienki.jpg

Napisano

Ilość dostarczanego powietrza reguluje nawiewnik, zatem na wylocie wystarczy zapewnić stały przepływ nie mniejszy niż nominalny nawiewnika ( pozycji otwartej) ale zależy to też ciągu w kanale went. .  Przy pośredniej wentylacji wystarczy podciąć drzwi lub wstawić tuleje wentylacyjne. - opcjonalnie zamontować  wentylator systemu hybrydowego.

Napisano (edytowany)

Jeżeli problem rzeczywiście ustępuje, gdy przepływ powietrza z sypialni przez niedomknięte drzwi jest większy to dodatkowy otwór w ścianie powinien pomóc. Otwór może być wysoko, pod względem technicznym to dobre miejsce. Wciąż obowiązująca norma wentylacyjna (PN-83/B-03430) właśnie otwory ponad drzwiami przewiduje jako podstawowy sposób zapewnienia odpływu powietrza z pokoi. Podcięcie drzwi wymienia dopiero w drugiej kolejności. O czym chyba mało kto już pamięta. :)

Edytowano przez Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam Mam problem spowodowany brakiem uzyskania pozwolenia na budowę przez to że droga prowadząca do działki (wewnętrzna , prywatna ) ma 3.5 metra szerokości a nie 5 m , dodam że moja działka i dwie przed moja są jedyne nie zabudowane licząc od wjazdu z drogi publicznej na drogę wewnętrzną a dalej za moją działka jest około 6-7 domów.  I jak to działa że tamte domy dostały pozwolenie a ja nie dostałem i działka przed moją również nie dostała pozwolenia  bo rozmawiałem z sąsiadem.   Czy oprócz służebności jest jakaś inna szansa odwołania się i sensowna argumentacja tego przypadku ? Ktoś może miał podobną sytuację w ostatnim czasie ?    
    • No i tym samym zwiększyć śliskość nawierzchni    
    • Jak fugę wykorzystałbym rzadki beton. Jak trochę przyschnie, zamieść całość a po całkowity wyschnięciu fug, przeczyścić kamienie wodą, można czymś zaimpregnować (pod warunkiem, że kamienie się ładnie doczyszczą)
    • Instrukcja olejowania nowego tarasu drewnianego z zastosowaniem produktów Osmo   Aby zapewnić trwałość, odporność na warunki atmosferyczne oraz estetyczny wygląd tarasu, niezbędne jest odpowiednie zabezpieczenie drewna jeszcze przed montażem. Poniżej przedstawiamy sprawdzony sposób pracy z wykorzystaniem renomowanych produktów marki Osmo. 1. Gruntowanie – Osmo WR Aqua 4001 Wszystkie elementy drewniane – deski tarasowe i legary – gruntujemy preparatem WR Aqua 4001. Grunt aplikujemy z każdej strony, zwracając szczególną uwagę na krawędzie oraz spód desek. Po nałożeniu preparatu drewno musi schnąć przez minimum 24 godziny w suchym, przewiewnym miejscu. 2. Pierwsza warstwa Oleju Tarasowego Osmo – przed montażem Po wyschnięciu gruntu nakładamy pierwszą warstwę Oleju Tarasowego Osmo. Olej nanosimy: Z obu stron desek tarasowych (góra i dół), Na wszystkie powierzchnie legarów. Dzięki temu drewno jest zabezpieczone zarówno od strony ekspozycji, jak i od strony gruntu/wilgoci. 3. Montaż tarasu Po całkowitym wyschnięciu oleju deski i legary montujemy zgodnie z zasadami sztuki budowlanej. Prace należy prowadzić w suchych warunkach pogodowych. 4. Druga warstwa Oleju Tarasowego Osmo – po montażu Po zamontowaniu desek, na ich widoczną (górną) stronę nakładamy drugą warstwę Oleju Tarasowego Osmo. Zapewnia to pełną ochronę przed działaniem promieni UV, deszczem i śniegiem oraz nadaje drewnu piękne, naturalne wykończenie. 5. Zabezpieczenie końcówek desek – Osmo 5735 Impregnat do czoła deski Na zakończenie każdą czołówkę (końcówkę) deski zabezpieczamy specjalnym impregnatem Osmo 5735. Zapobiega to nadmiernemu wnikaniu wilgoci przez czoła, co jest szczególnie ważne, ponieważ właśnie tam drewno najbardziej chłonie wodę i jest narażone na pękanie.   Dodatkowe wskazówki: Drewno przed impregnacją i olejowaniem powinno mieć wilgotność poniżej 20%. Idealne warunki pracy: temperatura od +10°C do +30°C, brak opadów i wysoka wilgotność względna powietrza. Do aplikacji zaleca się używać pędzla do drewna, wałka lub specjalnych akcesoriów Osmo.  
    • Dzięki za podpowiedź. Osobiście, skupiam się na lepszych parametrach (choć tu różnica w nich jest niewielka) bo będę potrzebował ich później do świadectwa energetycznego przy wniosku o dofinansowanie pompy ciepła. Z trudnościami w układaniu jakoś sobie spróbuję poradzić.   Szukając jakiegoś "haczyka", myślałem właśnie o parametrach nie podanych w opisie ale skoro ich nie podali, to raczej są mniej istotne i do pełnej oceny tych produktów pozostaje tu pewnie to, co opisałeś, czyli wygoda w układaniu, rozwarstwianie, pylenie, itp. W międzyczasie spróbowałem porównać wełnę szklaną "piano", czyli tą którą używałem dotychczas, z "KT37", czyli jedną z tych, które chcę dokupić i wydają się jednakowe. Jedyna różnica poza długością w rolce i ceną to ta, że sprzedawane są w dwóch innych marketach budowlanych pod różną nazwą.   Podsumowując, jeśli nie ma zbyt dużych różnic między "Uni-matą 38" a "KT 37", to zamówię tą "KT 37". Jest tańsza za metr kw., delikatnie cieplejsza i ma takie same właściwości, jak "Isover Piano", którego używałem dotychczas.      
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...