Skocz do zawartości

Czy i jaka PC w dużej piwnicy


Sebbar

Recommended Posts

Napisano

Cześć, 

Chciałem zapytać o przeciwwskazania do umieszczenia PC w nieogrzewanej piwnicy. Posiadam stary dom z dużą piwnicą i zastanawiałem się jak tą powierzchnię najlepiej wykorzystać aby kupić pompę która będzie ekonomiczna? Czy jest sens kupić PC typu split i mieć obydwa moduły w piwnicy i do tego duży bufor ciepła?

Napisano
4 minuty temu, Sebbar napisał:

Czy jest sens kupić PC typu split i mieć obydwa moduły w piwnicy i do tego duży bufor ciepła?

Niby piwnica ma być tym buforem ciepła?.

Napisano

Trochę nie jasno opisałem ale jestem totalnym laikiem...zastanawiam się nad:

1. Czy jest sens agregat z PC powietrze ustawić w środku piwnicy?

2. Czy jeśli mam dużo miejsca w piwnicy to jestem w stanie to jakoś wykorzystać i zamiast drogich kompaktowych monobloków założyć tańszego splita?

3 Dodatkowo wykorzystać przestrzeń i dać b. duży pojemnik z wodą jako bufor?

Napisano
11 minut temu, Sebbar napisał:

3 Dodatkowo wykorzystać przestrzeń i dać b. duży pojemnik z wodą jako bufor?

A jaka przyświeca Ci idea buforowania tak dużej ilości wody?.

No i chodzi Ci o wodę cwu czy do ogrzewania domu?.

Napisano

To nie jest problem, żeby to było w piwnicy - ale trzeba się liczyć z większymi stratami ciepła na samym zasobniku CWU jak i na zwiększonej odległości puntów poboru do zasobnika

Bufory się rzadko stosuje, zwykle się puszcza bezpośrednio na podłogówkę lub grzejniki. W niektórych instalacjach stosuje się mały bufor (100l) ale nie jest on buforem, ale raczej sprzęgłem hydraulicznym.

 

Poza tym mam wrażenie, że nie do końca rozrózniasz bufor ciepła od zasobnika CWU. To 2 różne sprawy.

Napisano
2 godziny temu, aaaa napisał:

To nie jest problem, żeby to było w piwnicy - ale trzeba się liczyć z większymi stratami ciepła na samym zasobniku CWU jak i na zwiększonej odległości puntów poboru do zasobnika

Bufory się rzadko stosuje, zwykle się puszcza bezpośrednio na podłogówkę lub grzejniki. W niektórych instalacjach stosuje się mały bufor (100l) ale nie jest on buforem, ale raczej sprzęgłem hydraulicznym.

 

Poza tym mam wrażenie, że nie do końca rozrózniasz bufor ciepła od zasobnika CWU. To 2 różne sprawy.

PC miałaby zastąpić ekogroszek więc całe OC już tam jest, drogi do przebycia do pierwszego grzejnika czy łazienki/kuchni nie ma aż tak dużo, podłogówki nie mam, instaluje przewymiarowane grzejniki na miejsca starych małych...

Rozumiem, że dwie różna sprawy, dwa duże baniaki :-) mam dużo miejsca więc myślałem żeby ten bufor duży wstawić 

 

43 minuty temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

A wlot i wylot powietrza zewnętrznego to gdzie?

 

23 minuty temu, aaaa napisał:

Wszystkie piwnice są całkiem zagłębione w ziemi?

nie właśnie nie są, zagłębione są mniej więcej w 2/3, normalnie mam jeszcze okna nad gruntem, tutaj przy okazji rodzi się pytanie bo do tej pory kotłownia na ekogorszek i wentylacja odbywała się na zasadzie starych drewnianych okien czasem uchylonych czasem nie...wiem tragedia. Pytanie czy jeśli się zdecyduję na PC to jak podejść do kwestii wentylacji w tym pomieszczeniu o ile w ogóle?

 

pozdrawiam

Napisano

Jak grzejniki będą przewymiarowane, to moim zdaniem nie ma konieczności instalacji dodatkowo bufora do CO. Ewentualnie - można to tak przygotować, że w przyszłości da się to łatwo dołożyć, jeśli okaże się , że jednak warto dołożyć. Bufor to spory dodatkowy koszt, nie wiem czy to ma sens. To trzeba by policzyć, a ze względu na sporą ilość zmiennych jest to dosyć trudne.

 

Co do wentylacji - w każdym pomieszczeniu powinna być sprawna wentylacja ;)

Skoro wcześniej było tak jak było, to zmiana na PC nic tutaj nie zmieni na minus ;)

 

Napisano

OK, dziękuje :) 

Z tą wentylacją to myślałem sobie:

im pomieszczenie w którym PC i bufor jest cieplejsze tym lepiej - więc skoro dotychczas było zimno to jak wstawie szczelne okno to już nie bedę wychładzał tą wentylacją bo PC teoretycznie nie potrzebuje? 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • dzięki wielkie za ta rozpiskę co gdzie idzie, dam znać jak poszło
    • W puszkach B i C zamontujesz wyłączniki schodowe. Mają one 1 styk wspólny i 2 styki przełączalne. I w puszce B tę żyłę fazową idącą od puszki A podłączysz do styku wspólnego wyłącznika. Natomiast do styków przełączalnych podłączasz dwie żyły przewodu idącego do puszki C. Tam jest przewód  4-ro żyłowy, więc dwa kolory dowolne, byle nie zielono-żółty!!!  Natomiast w puszce C na styki przełączalne wyłącznika schodowego dajesz te żyły, które idą od wyłącznika z puszki B, natomiast do styku wspólnego podłączasz przewód fazowy idący do lampy III.  Pozostają do podłączenia pozostałe 2 żyły przewodu ód lampy III, znaczy neutralna i ochronna Możesz je poprowadzić od A poprzez puszkę C. Czyli wykorzystując 2 żyły przewodu 4-ro żyłowego z A do C. Zielono-żółtą jako ochronna. a szarą zamienić na niebieską. 2 żyły z tego przewodu (czarna i brązowa) pozostaną niewykorzystane. I ten drugi przewód 3 żyłowy pomiędzy A i B niewykorzystany cały.    Drugi wariant to pomiędzy stykami przełączalnymi wyłączników B i C prowadzimy żyły czarną i brązową, a pozostałe 2 żyły (szara i zielono-żółta) wykorzystujemy jako N i PE poprowadzone do lampy III. Wtedy przewód 4-żyłowy pomiędzy A i C będzie cały niewykorzystany.     Pytaj jeśli coś niejasne.
    • Nie mam, ewentualnie jak pojadę do ojca do domu, to wtedy przetniemy. Chyba, że złamię młotkiem. Ale to prawda, jeśli odetnę kilka pasków i będzie wyraźna struktura to znaczy, że to nie pleśń rośnie we wzorek, tylko to po prostu struktura kamienia.  Myślę, że tak będzie, bo mieszkanie poza tym nie sprawia wrażenia "wilgotnego". 
    • Szlifierką kątową - efekt będzie zapewne taki sam, jak to co widać na zdjęciach.
    • Więc tak, z oświetleniem górnym chyba nie będziesz miał problemu. Przewód czterożyłowy wystarcza na dwa obwody, na lampę I i lampę II. Żyła szara jest najbardziej zbliżona do niebieskiej, ale dobrze jest oznaczyć ją trwale jako niebieską. Najlepiej na końce w puszkach zakładać rurkę termokurczliwą niebieską. Czyli w puszce A łączysz niebieski z zasilania wraz z niebieskim (szarym) idącym do lampy I, a tam łączysz też niebieski (szary) do lampy II. Przewód fazowy z zasilania łączysz na styk wspólny wyłącznika dwuklawiszowego, A na styki klawiszy dajesz na jeden - przewód czarny idący do lampy I a przewód brązowy na styk 2 klawisza. Przy czym do lampy I podłączasz przewód czarny, a brązowy łączysz do żyły brązowej przewodu między lampami i przedłużasz zasilanie do lampy II. Żyły zielono-żółte łączysz wszędzie ze sobą i nie używasz do żadnych innych celów. Jeśli lampy posiadają styk ochronny, to przewód zielono-żółty podłącza się do niego. jeśli nie posiadają to przewód zielono-żółty pozostawia się pod lampą nie podłączony do niczego. Ale ma tam być!!! Czyli żyła czarna (czwarta żyła) przewodu pomiędzy lampami pozostaje wolna, nie jest podłączona nigdzie.   Z kolei obwód oświetlenia nad łóżkiem będzie zasilany z puszki A. Wykorzystasz do tego jeden z przewodów 3-żyłowych do puszki B. Żyły należy połączyć do tych samych kolorów jakie ma przewód z zasilania.  Reszta za parę minut, bo mnie już wołają do zacierania betonu.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...