Skocz do zawartości

Rekuperacja


Maratoro

Recommended Posts

Napisano

Cześć,

Stanąłem właśnie przed wyborem komponentów rekuperacji. Podczas rozmów z osobą projektującą i sprzedawcą, wpadliśmy na pomysł do rozważenia. Mianowicie zamiast typowej rekuperacji z jednostką centralną i rozprowadzanymi kanałami zastosować po 1 urządzeniu mitsubishi vl-50 / vl-100 w każdym z pomieszczeń.

Oczywistym wyborem od samego początku była opcja wyboru jednostki centralnej ale podczas projektu napotkaliśmy problemy odnośnie rozprowadzenia kanałów. Mianowicie mamy w pełni eksponowany praktycznie w całym domu strop drewniany. 

Tutaj pytanie do osób siedzących w temacie. Jak ze sprawnością tego typu urządzeń ? Co ogólnie myślicie o pomyśle zastosowania tych lub tego typu jednostek ? Nie upieram się w kierunku Mitsubishi ale chyba mają przyzwoity stosunek jakosci do ceny ( wygląd mi nie przeszkadza ) 

Z góry dziękuje za odpowiedzi.

Napisano
2 godziny temu, Maratoro napisał:

ale chyba mają przyzwoity stosunek jakosci do ceny ( wygląd mi nie przeszkadza ) 

Wyczytałem że żywotność tego ustrojstwa to 15 lat, trochę słabo.:icon_confused:

Napisano (edytowany)
35 minut temu, demo napisał:

Wyczytałem że żywotność tego ustrojstwa to 15 lat, trochę słabo.:icon_confused:

15 lat to żywotność wymiennika ( podobno ) w standardowej jednostce myśle ze jest krótszy okres użytkowania lub podobny. 

 

1 godzinę temu, podczytywacz napisał:

Ile masz pomieszczeń do ogarnięcia? Słyszałem o zastosowaniu takiego ściennego rekuperatora w jednym pomieszczeniu, ale Twój pomysł na cały dom jest pierwszy...

Mam do ogarnięcia 4 sypialnie / salon z kuchnią,  łazienka. Myśle ze nie pierwszy, ale czy będzie to miało ręce i nogi.
 

Nie chcę odwalać fuszerki.

 

Ale żeby zrobić klasyczną rekuperację przy naszym stropie to będzie naprawdę ciężki projekt. Będziemy musieli prowadzić wszystkie kanały po suficie poddasza i zjeżdżać po ścianach żeby dojść w odpowiednie miejsce pomiędzy drewnianymi belkami stropu. Jest to oczywiście wykonalne ale będzie naprawdę cholernie dużo pracy i ponad 2x tyle przewodów wentylacyjnych niż podczas klasycznej instalacji.  Dodatkowo zabudowa GK na ścianach żeby to wszystko zasłonić. 
 

Wyszło mi ze będę potrzebował 5/6 urządzeń w zależności od tego czy wrzucać to również do łazienki. Daje nam to koszt ok 7000 zł co przy klasycznej reku jest kwotą nie osiągalną. 

Edytowano przez Maratoro (zobacz historię edycji)
Napisano
13 godzin temu, Maratoro napisał:

czy będzie to miało ręce i nogi.

Myślę, że w takiej konfiguracji należy potraktować każde pomieszczenie jako oddzielne i niezależne od drugiego... i dodatkowo z zamkniętymi dość szczelnie drzwiami...

Tradycyjna, grawitacyjna wentylacja wymaga ciągłego przepływu powietrza od nawiewników (czy nieszczelności) w oknach, do wylotu w "mokrych" pomieszczeniach... tu powinien przepływ być zminimalizowany...

 

Napisano (edytowany)

Siedziałem cały weekend i rozmyślałem jak to ogarnąć żeby miało ręce i nogi. Dziesiątki razy rezygnowałem z rozwiązania rekuperatorów ściennych i cały czas do nich wracałem ze względu na problem z rozprowadzeniem kanałów u Nas w domu. Naprawdę będzie rzeźba. A to ze względu na nie branie takiej opcji wentylacji po uwagę w fazie projektu. 
 

Muszę w pomieszczeniu 1,5 x 1,5 i na ścianach upchnąć skrzynkę z przyłączem i bezpiecznikami, osprzęt do PC z zasobnikiem i buforem, przyłącze wody i jeszcze rekuperację z całym osprzętem. 

 

 Kolejna sprawa, jeżeli wybiorę rekuperację ścienną to co zrobić z łazienką ?? Jak jej nie przewentylować ?? 

 

Cały dom ogrzewany będzie podłogówką opartą na pompie ciepła.  

Edytowano przez Maratoro (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Czy to wszystko jest zgodne z projektem? Bo jeżeli tak, to projektanci się nie popisali. Osobiście jestem zwolennikiem innego układu: - górna powierzchnia ściany fundamentowej (w tym przypadku górna powierzchnia wieńca) jest na tym samym poziomie co chudziak;  - w efekcie izolacja przeciwwilgociowa pozioma na ścianach fundamentowych oraz pod ścianami nośnymi oraz działowymi jest na tym samym poziomie. Łatwo jest dobrze ułożyć i zrobić duże zakłady; - na chudziaku mamy wówczas wszędzie warstwę izolacji przeciwwilgociowej, warstwę izolacji cieplnej, warstwę wylewki podłogowej (jastrychu).  Na tym etapie budowy można jeszcze wszystko zrobić w ten sposób. Ale uwaga! Trzeba przeliczyć ostateczną wysokość ścian, otworów okiennych, drzwiowych oraz schodów i tego wszystkiego pilnować.  W ten sposób unikamy problemów z układaniem izolacji przeciwwilgociowej, mostkami cieplnymi w otworach drzwiowych itd. Chociażby jak teraz zrobić przejście rur ogrzewania podłogowego w "progach", gdzie w wewnętrznych ścianach nośnych będą otwory drzwiowe?
    • Jeżeli już coś pęka  w takiej sytuacji, to właśnie ściana działowa. Warstwa 10 cm betonu spoczywającego na zagęszczonym piasku jest całkiem solidna. Tu zaś pod ścianami działowymi jest jeszcze pogrubiona i zbrojona.  Natomiast co do brakującej izolacji przeciwwilgociowej, to jej zrobienie będzie kłopotliwe. U dołu ściany trzeba będzie nawiercić otwory pod kątem i wsączyć w ścianę preparat uszczelniający. Ale to w sumie problem wykonawców, skoro popełnili błąd.
    • Witam, Jestem na etapie zamawiania okien do domu i z tego powodu urodziło mi się kilka pytań.  Na fundamencie z bloczków betonowych został wylany wieniec. Z zewnątrz cały fundament wraz z wieńcem został zaizolowany oraz ocieplony 10cm warstwą styropianu przeznaczonego na fundament. Wnętrze zostało już zasypane piaskiem i zagęszczone. W chwili obecnej sytuacja na posadzce wygląda tak, że wylany zostanie chudziak (10cm), 15cm styropianu (ogrzewanie podłogowe) 6cm wylewka i 1.5-2cm na płytkę/panel - co daje nam 33cm. Tyle też właśnie pozostało miejsca między "piaskiem" a górną krawędzią wieńca.Finalnie więc, docelowa posadzka zrówna mi się niejako z górną krawędzią wieńca oraz izolacją poziomą. Czy to jest poprawnie wykonane? W otworach okiennych natomiast  wychodzi, że okno balkonowe będzie osadzone bezpośrednio  na wieńcu (na widocznej izolacji). Czy to jest okej? Nie będzie się w tych miejscach tworzył koszmarny mostek termiczny? Jeśli przyszłaby podwalina to okno mi się podniesie, co za tym idzie powstanie próg? Nie będzie przemarzać? Inna sprawa, że wieńce na wew. ścianach są na tej samej wysokości, więc wszędzie tam gdzie mam próg, to albo docelowa posadzka (panel) przyjdzie odrazu na wieniec, albo będę musiał go podkuć?  Bardzo proszę o Państwa opinie.
    • Pojawiła się nowa naklejka na podrobionych narzędziach Hilti TE16.   Młot Hilti Hammer Drill TE 16 2200W / Nowy Lombard / Cz-wa    
    • nawet, jeśli to beton od sciany zewnetrznej do ściany zewnętrznej budynku, czyli ileś metrów? - niestety nie widać, jakie sa wymiary. No może... A beton 15 to nie mocarz - ale może jestem zbyt ostrożny 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...