Skocz do zawartości

Budowa-prowadzenie przewodów pod inteligentny dom, dobór systemu


Recommended Posts

WItam. Jeszcze nie zacząłem ale już planuje budowę domu, standardowych instalacji robiłem już kilka, ale chciałbym mieć inteligentny dom,  musze przekalkulować koszty a do tego potrzeba mi wiedzieć jak się prowadzi przewody w takim domu, jak z sygnałowymi... 

mam na myśli przewodową wersje.  Pytanie czy żeby mieć taki dom to musze mieć instalacje w "systemie" gwiazdowym ?     ile  i gdzie poprowadzić przewody sygnałowe?  Ile żył sygnałowych potrzebne jest do sterowania poszczególnymi rzeczami ?  

Bo nie wiem czy pod taki dom to instalacje 220v robi sie standardowo i później do każdego kontaktu gniazda itd prowadzi się przewód sygnałowy, czy może musi to być "gwiazda" i cale sterowanie odbywa się w szafie ? 

Co planuje ( i czym mógłbym sterować?):
- Pompa ciepła ( ew piec gazowy jeszcze się waham ) 
ogrzewanie "podłogówki " ( również na ścianie ale podtynkowo czyli obieg taki sam jak w podłogówce) ew. ze 2 grzejniki w łazienkach 

- rekuperacja 
-rolety zewnętrzne
-brama garażowa
w kuchni nie wiem czy czymś można sterować ? 
no i oczywiście gniazda i oświetlenie 
- Klimatyzacji raczej nie będzie ale mogę już przygotować instalacje "w razie w"
 

Prosiłbym o pomoc bo nigdy nie miałem styczności z taka instalacja 
Jakieś przykładowe schematy czy opis jak to wygląda .
Chciałbym mieć w każdym pokoju jakiś wyświetlacz czy panel z przyciskami gdzie będę mógł sterować roletami, temperatura ( każdy pokój osobno ) i światłem
Fajnie gdyby był jakiś centralny tablet czy telefon którym mógłbym wszystko konfigurować.

Link do komentarza
1 godzinę temu, ArcziK36 napisał:

I czekam nadal na odpowiedź na moje pytania 

 

Jakoś nie bardzo wiem, co i jak Ci odpowiedzieć. Bo przecież wybór rodzaju, a raczej systemu instalacji, determinuje całą resztę! Więc najpierw muszą zapadać decyzje podstawowe, a dopiero potem można rozpracowywać szczegóły.

Na przykład, jeśli zdecydujesz się na instalację w systemie LCN, to wykonujesz "prawie" zwyczajną instalację elektryczną, ale "wzbogaconą" o czwarty przewód. I wtedy nie musisz prowadzić przewodów w systemie gwiazdowym. 

 

W każdym jednak razie, zanim wybierzesz system, najpierw należy określić swoje potrzeby. Zarówno dzisiejsze, jak też przyszłe. I od tego jak uda Ci się trafić z prognozami, tak instalacja będzie spełniała Twoje oczekiwania. A potrzeby trzeba przekuć na projekt i dokumentację.   

 

W każdym razie, podstawą każdej instalacji jest uziom, najlepiej fundamentowy. A jeśli go nie będzie, to o komplikowaniu instalacji najlepiej zapomnieć od razu. Bo nawet wersja podstawowa może okazać się zawodna i niebezpieczna.

 

PS. Poczytaj o systemie LCN http://www.e-instalacje.pl/a/inteligentna-instalacja-lcn-3875.html

Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
  • 1 miesiąc temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
    • Komentarz dodany przez G: Beton nie kosztuje 200-250. Ceny z przed pandemi
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...