Skocz do zawartości

Kocioł gazowy vs bufor z grzałką w 2 taryfie


Recommended Posts

Napisano

Nie mam jeszcze projektu, na chwilę obecną jeszcze zastanawiam się nad jego wyborem ale najbliżej jestem właśnie parterówki ok 10x10m - salon 30m2, sypialnia 12m2, 2sypialnia 9m2, mała kuchnia, łazienka, kotłownia, wiatrołap. Do wprowadzki ocieplam strop wełną, po kilku latach robię na poddaszu 2 pokoje po ok 20m2 i je też jakoś będzie trzeba ogrzać.

Ciekawi mnie kwestia oszacowania różnicy w kosztach ogrzewania + CWU gazem vs prądem w 2 taryfie(bufor 500l + grzałka). Cały czas chodzi o COP=1 w 2 taryfie do gazu. Znając tą wartość już jakoś mógłbym decydować co wybrać biorąc pod uwagę inne wady i zalety każdego ze sposobów ogrzewania.

Nie znam na chwilę obecną zapotrzebowania na ciepło tego budynku.
Fakty:
1. Gaz ziemny jest na działce w odl. ok 30m od budynku.
2. Planowałem zrobić instalację CO samodzielnie tradycyjnie na grzejnikach, taki wybór również ze względu na możliwość ogrzania dłoni, mokrych rzeczy itp.
3. Kotłownia ma wymiary 150 x 250
4. Warunki wystawione na 16kW

Jeśli chodzi o gaz to wiadomo koszt startu będzie większy:
- droższy projekt
- przyłącz - gazownia
- wprowadzenie do budynku
- instalacja kotła
- przeglądy
Niczego tutaj nie zrobię samodzielnie w przeciwieństwie do instalacji bufora, grzałki i podłączenie do CO co zrobię we własnym zakresie.

A i nie planuję wentylacji mechanicznej. Dom mały, nie sądzę że przyniosło by to znaczne oszczędności.

Ogólnie nastawiam się na jak najmniej skomplikowany sposób ogrzewania, czas i nerwy poświęcone na serwisy, doglądanie, regulację wolę poświęcić pracy zawodowej i pokryć trochę większe koszty eksploatacji.

Napisano

Pierwsze pytanie: dlaczego gaz jako paliwo kopalne i emisyjne, które ma zdrozeć o ok 100% do 2023 roku?

Co ma na celu stosowanie wodnych układów grzejnych? 

Napisano (edytowany)

Nowego domu nie da się  formalnie ogrzewać sieciowym prądem i tradycyjnymi grzałkami.ze względu na wymóg  ograniczenia zużycia EP poniżej 70 kWh/m2 rok, co wymaga efektywnego ograniczenia zużycia energii przez budynek do wartości 23 kWh/m2 rok, a to  raczej trudno uzyskać małym kosztem.

Edytowano przez Budujemy Dom - budownictwo i instalacje (zobacz historię edycji)
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Dnia 1.06.2021 o 09:29, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Nowego domu nie da się  formalnie ogrzewać sieciowym prądem i tradycyjnymi grzałkami.ze względu na wymóg  ograniczenia zużycia EP poniżej 70 kWh/m2 rok, co wymaga efektywnego ograniczenia zużycia energii przez budynek do wartości 23 kWh/m2 rok, a to  raczej trudno uzyskać małym kosztem.

Można natomiast zamontować klimatyzatory - skoro dom mały - a to nic innego jak pompa ciepła powietrze-powietrze. Wtedy przelicznik powinien wyjść inny i zmieścimy się w wymaganych widełkach. Ewentualnie kilka PV na dachu na potrzeby grzałki lub/i klimatyzatora + przetwornica i wtedy mamy eko-prąd. Prąd nie cały czas, ale klimatyzator to już OZE. Odsyłam do artykułu autorstwa Eksperta Cezarego z moim skromnym opracowaniem redakcyjnym. https://budownictwob2b.pl/instalacje/baza-wiedzy/51137-czy-wszystko-w-domu-moze-dzialac-na-prad

Prowokująca fotka dla niezdecydowanych.

d2FjPTg3MHgxLjY1MA==_src_195952-electric

  • 3 tygodnie temu...
Napisano

Witam

Wybierając spośród przedstawionych przez Pana opcji, lepszym wyborem będzie gazowy kocioł kondensacyjny.

Warto w przypadku dobrze ocieplonych budynków rozważyć także wybór pompy ciepła, która charakteryzuje się dużo większym współczynnikiem COP niż tradycyjne ogrzewanie elektryczne.

 

Zachęcam do kontaktu z naszym autoryzowanym partnerem, który z pewnością rozwieje Pana wątpliwości i pomoże w dobraniu najlepszych możliwych urządzeń. Najbliższego autoryzowanego partnera znajdzie Pan na stronie: https://www.bosch-thermotechnology.com/pl/pl/autoryzowani-partnerzy/dealersearch/

 

Pozdrawiam

----------------------------------

Konsultant Bosch Termotechnika

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • u mnie gaz wygrywa - rachunki dużo niższe niż przy indukcji, a gotuję sporo. mam dużą płytę solgaz optimex 4+2 i bardzo sobie chwalę. wygląda nowocześnie, gotuje się na szkle, więc łatwo się czyści, a dzięki technologii bezpłomieniowej gaz zużywa się dużo mniej niż w tradycyjnych palnikach.
    • Bedzie 12-14 cm perlitu wsypane w podloge. Rurki nie beda zalane jastrychem. Plan jest polozyc na  legarach plyty włóknowo-cementowe lub włóknowo-gipsowej dla usztywnienia i  wzmocnienie podloza, nastepnie plyty farmacel 25 lub dfe *jak na zdjeciu* wloknowo-gipsowe powrotne na calej powierzchni zeby weszko mi rurek w spirale co 10 cm. potem hydroizolacja i terakota. jest maly grzejniczek ok 60x60 jedno plytowy. woda do niego trafia goraca, niewiem pewnie ze 60 st.    Bedzie tam brodzik kompozutowy schedpol ktory raczej bedzie izolowal cieplo z podlogowki.    niestety elektryczna mata potrzebuje pradu ktory tani nie jest
    • Dzień dobry, Robię generalny remont na poddaszu 22 letniego domu parterowego o powierzchni poddasza 140mkw po podłodze, dachu wielospadowym ze słupami i dachówką betonową na 390mkw. W związku z tym usunąłem wylewkę i styropian i chce upewnic sie ze nie bede musial kuć nowej. Generalnie mimo braku dykatacji na takiej powierzchni strop wygląda dobrze poza jednym fragmentem jak na zdjęciu. Wydaje mi się, że to jakoś wzmacniano przed pierwszą wylewką? Co to jest? Widzę że i tak pęknięcie poszło i zrobiło się takie U. Czy tam coś trzeba dodatkowo wzmacniać? Niby stoi 20 lat dom, ale będzie podłogówka i 2 cm wyżej wylewki i nowe ścianki GK, meble, płytki zamiast paneli, więc trochę wagi dojdzie. Ponadto zauważyłem że ktoś beztrosko sobie wykuł wzmocnienie stropu i tak zostawił. Teraz mam szanse to jakoś wzmocnić bo prętów nie przeciął a naprężenia tam będą ściskające. Czym to uzupełnić? Gotowa masa naprawcza wymieszana z kamieniami? To jest aż 5cm głębokie. Nie sypie się, trzeba gruntować? Poza tym w narożnikach domu widzę pęknięcia po przekątnej. Chyba mniej niebezpieczne, ale czy na pewno? Szkoda, że nie pomyśleli o dylatacji!
    • Od dołu folia paroizolacyjna bezpośrednio pod płyty g-k, chociaż jeżeli zaraz nad nimi jest OSB to i tak para wodna zbytnio przez nią nie przejdzie. Bardziej mnie zastanawia całość od góry, bo skuteczność wentylacji przestrzeni z wełną będzie bardzo słaba, gdy zostawimy 2 cm poziomej szczeliny pomiędzy wełną i płytą OSB, płyty też rozsuniemy po 2 m. Bezpieczniej byłoby od góry ułożyć deski i pomiędzy nimi zrobić odstępy po 2 cm. Płyty to jest jednak duża ciągłą powierzchnia. 
    • Po pierwsze, skoro to podłoga na legarach to jak wygląda sprawa z konstrukcją i izolacją tej podłogi? Ile tam jest lub będzie izolacji? Czy rurki mają być zalane w warstwie jastrychu? Po drugie, skoro w tej łazience jest dość chłodno to czym jest teraz ogrzewana? Jakimś grzejnikiem? Na ile gorąca woda do niego trafia? Wtedy będzie można ocenić jaką ma moc. Po trzecie, mam nadzieję, że podłogówka ma tu uzupełniać ogrzewanie grzejnikiem, nie je całkowicie zastąpić? Bo prawdopodobnie w takiej słabo izolowanej łazience nie będzie w stanie tego zrobić. Ta łazienka jest mała, powierzchni z podłogówką będzie tam więc ok. 1,5 m2. Nawet naprawdę mocno grzejąca podłoga (jak na podłogówkę) nie odda więc do pomieszczenia więcej jak ok. 200-300 W mocy. To mało, jako jedyne źródło ciepła się nie sprawdzi. Przy okazji, dlaczego nie zaplanowano ogrzewania pod prysznicem? Po czwarte, nie wiem czy warto w takiej łazience męczyć się z robieniem wodnej podłogówki. Efekt ciepłej podłogi z powodzeniem zapewniłaby tam elektryczna mata pod płytkami. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...