Skocz do zawartości

samowola budowlana


Gość

Recommended Posts

Napisano
Słyszałem, że jest możliwość zalegalizowania samowoli budowlanej Jak to zrobić jakie są to koszty jakie dokumenty trzeba przedstawić
Napisano
Chcąc zalegalizować samowolę budolaną obojetnie czy jest to dom, garaż, nadbudowane piętro, inwestor musi zgłosić się do powiatowego inspektora nadzoru budowlanego właściwego dla położenia swojej nieruchomości. Jednak zanim dostanie decyzję o legalizacji, będzie musiał dostarczyć szereg dokumentów W pierwszej kolejności właściciel musi udokumentować, że inwestycja, którą zrealizował, jest zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, jeśli teren nie został objęty planem miejscowym. W tym celu inwestor przedkłada zaświadczenie o zgodności inwestycji z miejscowym planem, wydane przez gminę, jeśli plan obowiązuje, albo decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla zrealizowanej samowolnie inwestycji, jeśli brak planu. Decyzja ta musi być ostateczna w dniu wszczęcia postępowania przez powiatowego inspektora nadzoru budowlanego. Decyzja uzyskana po wszczęciu postępowania przez nadzór budowlany nie będzie brana pod uwagę. Dodatkowo musi przedstawić dokumenty potwierdzające, że obiekt który wybudował powstał zgodnie z wymogami prawa i warunkami bezpieczeństwa, czyli gdyby z tymi dokumentami zwrócił się o wydanie pozwolenia na budowę przed rozpoczęciem inwestycji uzyskałby je. Ostatnim warunkiem do zalegalizowania samowoli jest wniesienie tzw. opłaty legalizacyjnej. Oblicza się ją według wzoru zawartego w ustawie - Prawo budowlane.Wysokość tej opłaty zależy więc od tego, co inwestor samowolnie wybudował. Do obliczenia wysokości opłaty niezbędna jest inwentaryzacja powykonawcza, którą również jest zobowiązany dostarczyć inwestor. Nawet w przypadku, jeżeli inwestor sam wystąpi z wnioskiem o legalizację, nie może liczyć na żadne ulgi finansowe. Przepisy karne, przewidują za dopuszczenie się samowoli budowlanej karę od grzywny przez ograniczenie wolności po pozbawienie wolności do dwóch lat. Często sądy orzekają karę pozbawienia wolności w zawieszeniu i wysokie grzywny. Należy pamietać, że wymierzając karę, sąd nie bierze pod uwagę tego, czy obiekt został zalegalizowany, czy też nie - Karany jest czyn polegający na złamaniu prawa przez samowolne wybudowanie czy rozbudowanie jakiegoś obiektu.

Paweł Puch
prawnik
redakcja Budujemy Dom

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam wszystkich forumowiczów!   Mam stary budynek, w którym ściany zewnętrzne są już ocieplone, ale dach pozostaje nieocieplony i przez niego ucieka dużo ciepła. Planuję na wiosnę ocieplić dach od góry styropianem EPS 100 (styropian dach/podłoga) o łącznej grubości 23 cm. Dach jest płaski z lekkim nachyleniem, powierzchnia około 100 m², pokryty papą, która zachowała się w całkiem dobrym stanie – nie jest uszkodzona, nie planuję jej zrywać, tylko oczyścić i zostawić jako podłoże.Na styropianie ma być położona papa termozgrzewalna (jedna lub dwie warstwy). Montaż styropianu będę wykonywał samodzielnie (klejenie + kołkowanie), a papę zgrzewalną zlecić fachowcowi, który się na tym zna.Mam kilka wątpliwości i pytań – bardzo proszę o Wasze opinie na podstawie doświadczeń: 1. Grubość i układanie styropianu: Czy lepiej położyć jedną warstwę 23 cm, czy podzielić na dwie warstwy (np. 11 cm + 12 cm) układane na mijankę? Wiem, że dwie warstwy lepiej eliminują mostki termiczne, ale to więcej pracy. Pomijając aspekt czasu i wysiłku – czy takie rozwiązanie naprawdę ma sens i daje zauważalną różnicę w izolacyjności?   2. Montaż i mocowanie styropianu: Dach nie będzie dodatkowo obciążony (tylko papa na wierzchu, bez chodzenia czy tarasu), ale ważne jest solidne mocowanie, żeby wiatr nie oderwał warstw. Planuję kleić styropian (klejem bitumicznym lub poliuretanowym) + kołkować.Dla grubości 23 cm – jakie kołki polecacie? Czy wystarczą o długości ok. 30 cm (żeby wystawały trochę w podłoże betonu)? Czy lepiej stosować metodę z otwornicą – wyciąć otwór w styropianie, włożyć kołek, a potem zatkać wyciętym krążkiem (żeby kołek nie wystawał i nie tworzył mostka)? Jeśli dwie warstwy: Czy wystarczy kołkować tylko dolną warstwę (do podłoża), a górną tylko przykleić do dolnej? Czy kołki muszą przechodzić przez obie warstwy dla lepszej stabilności?   3. Warstwa separacyjna na styropianie pod papę: Czytałem różne opinie – jedni polecają geowłókninę polipropylenową (200-300 g/m²) jako ochronę przed wysoką temperaturą palnika i separację, drudzy grubą folię PE (0,2 mm). Geowłóknina wydaje mi się lepsza (przepuszcza parę, nie topi się tak łatwo). Czy zgadzacie się, że geowłóknina to najlepsze rozwiązanie w takim przypadku, czy polecacie coś innego (np. folię PE)?
    • Zupełnie nie mam pojęcia gdzie to pęknięcie Od strony grzejnika? od strony zasilania? na korpusie zaworu?
    • Cześć, jak samodzielnie zabezpieczyć lekkie pęknięcie na rurce z termostatem? Jest to mikroskopijne pęknięcie bo moze z kropla dziennie sie wydostaje:)   Zalaczam zdjęcie, do lepszego nie mam dostępu. Ps. Pęknięcie jest na ten najszersze części 
    • Komentarz dodany przez Tomek: zdecydowanie odradzam.
    • Hurtownia budowlana: OLI - Tomasz Kraska Województwo: lubelskie Miasto: Puchaczów Pełny opis hurtowni pod adresem: https://budujemydom.pl/hurtownie-budowlane/lubelskie/oli-tomasz-kraska
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...