Skocz do zawartości

odległośc budynku od drogi a odległośc od granicy


Recommended Posts

Witam,
interesuje mnie kwestia odległości budynku od granicy działki i drogi
Gdzieś wyczytałam, że odległość budynku od drogi- zewnętrznego krawężnika powinna wynosić minimum 6 metrów, odległość ściany z oknami musi wynosić 4 metry od granicy działki
Pytam, czy jest możliwe otrzymanie pozwolenia na wybudowanie domu: zachowując odległość 6 metrów od drogi, ale nie zachowując od czoła tych 4 metrów??
Mam wąska działkę, która na dodatek jest z przodu ostro ścięta, budując równolegle do bocznych granic i zachowując tam żądaną 4 metrową odległość - za cholerkę nie wchodzi mi żaden ładny projekt z , co zrobić ???
Link do komentarza
  Cytat

Witam,
interesuje mnie kwestia odległości budynku od granicy działki i drogi
Gdzieś wyczytałam, że odległość budynku od drogi- zewnętrznego krawężnika powinna wynosić minimum 6 metrów, odległość ściany z oknami musi wynosić 4 metry od granicy działki
Pytam, czy jest możliwe otrzymanie pozwolenia na wybudowanie domu: zachowując odległość 6 metrów od drogi, ale nie zachowując od czoła tych 4 metrów??
Mam wąska działkę, która na dodatek jest z przodu ostro ścięta, budując równolegle do bocznych granic i zachowując tam żądaną 4 metrową odległość - za cholerkę nie wchodzi mi żaden ładny projekt z , co zrobić ???

Rozwiń  

Witam!!!
Odległość domu od drogi i ganicy działki ustali Ci Urząd Gminy wydając Warunki Zabudowy.
Odległość ściany z oknami do granicy działki musi wynosić 4m, jeśli ściana jest bez okien to 3m, ale w drodze wyjątku w niektórych przypadkach urząd może się zgodzić na mniejszą odległość (nie mnie niż 1,5m). Problem w tym, że nie wiadomo z przepisów jakie to są te niektóre przypadki. Składając wniosek o wydanie waunków zabudowy zaznaczasz na mapce gdzie ma być twój domek i urząd gminy wypowie się na temat lokalizacji.
Ja też mam raczej małą działkę i tak długo szukałem projektu aż znalazłem ten, który spełniał m.in. warunki wymiarów zewnętrznych.
Link do komentarza
  Cytat

Składając wniosek o wydanie waunków zabudowy zaznaczasz na mapce gdzie ma być twój domek i urząd gminy wypowie się na temat lokalizacji.

Rozwiń  


ok, ale nie wiem czy startować z domkiem który włazi mi rogiem w strefę 4 metrów mniej więcej o 1,5 metra, czy może wybrać inny projekt , który włazi mniej, czy mam załączyć od razu kilka mapek z wyrysowanymi domkami, a urząd wyda mi pozwolenie według własnego uznania czyli warunków zabudowy ??

zapomniałam dodać, że na działce juz stoi jeden dom icon_wink.gif będę go wyburzać, ale najpierw muszę mieć gdzie mieszkać
załączam mapkę sytuacyjną, zielone linie oznaczają magiczne 4 metry icon_wink.gif

dom.bmp

dom.bmp

Link do komentarza
  Cytat

ok, ale nie wiem czy startować z domkiem który włazi mi rogiem w strefę 4 metrów mniej więcej o 1,5 metra, czy może wybrać inny projekt , który włazi mniej, czy mam załączyć od razu kilka mapek z wyrysowanymi domkami, a urząd wyda mi pozwolenie według własnego uznania czyli warunków zabudowy ??

zapomniałam dodać, że na działce juz stoi jeden dom icon_wink.gif będę go wyburzać, ale najpierw muszę mieć gdzie mieszkać
załączam mapkę sytuacyjną, zielone linie oznaczają magiczne 4 metry icon_wink.gif

Rozwiń  

Po pierwsze - przejdź się do urzędu gminy i spytaj, czy gmina posiada plany zagospodarowania przestrzennego. Jeśli tak, to składa się wniosek o wypis z planu zagospodarowania przestrzennego, coś tam się płaci i czeka się 1-2 dni.
Po drugie - jeśli gmina nie posiada takich planów, to złóż wniosek o wydanie warunków zabudowy na tą działkę (nawet bez mapki, ale z numerem działki). Też się płaci i czeka się już trochę dłużej.
W obu tych dokumentach będzie jasno napisane, ile metrów minimum od drogi może stać dom, jaka wysokość dopuszczalna itd. Dopiero mając takie dane możesz się wziąć za szukanie projektu spełniającego te warunki. Może się okazać, że linia zabudowy jest tam gdzie stoi aktualnie stary dom, no i ....czapa.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
  Cytat

Po pierwsze - przejdź się do urzędu gminy i spytaj, czy gmina posiada plany zagospodarowania przestrzennego. Jeśli tak, to składa się wniosek o wypis z planu zagospodarowania przestrzennego, coś tam się płaci i czeka się 1-2 dni.

W obu tych dokumentach będzie jasno napisane, ile metrów minimum od drogi może stać dom, jaka wysokość dopuszczalna itd.

Rozwiń  

logicznie napisane, ale w Polsce nierealne, bowiem w planach zagospodarowania przestrzennego nie wspomniano ani słówkiem o linii zabudowy......
a w Urzedzie Miejskim cichaczem poinformowano mnie, że jak architekt ma chody w starostwie, to wszelkie projekty przejdą, jak sie DA to sie da, polska rzeczywistość.......
Link do komentarza
  Cytat

logicznie napisane, ale w Polsce nierealne, bowiem w planach zagospodarowania przestrzennego nie wspomniano ani słówkiem o linii zabudowy......
a w Urzedzie Miejskim cichaczem poinformowano mnie, że jak architekt ma chody w starostwie, to wszelkie projekty przejdą, jak sie DA to sie da, polska rzeczywistość.......

Rozwiń  

NIEMOŻLIWE! Podstawowym zapisem w każdych warunkach zabudowy jest określenie odległości linni zabudowy od granicy działki. I architekt nie ma nic do tego. Dopiero na podstawie warunków zabudowy ( i zawartych w nich warunków zagospodarowania przestrzennego) architekt może kombinować ze zmieszczeniem domu na działce i jego usytuowaniu. Poza tym warunki zabudowy wydaje gmina bądź starostwo a nie urząd miasta?!
Link do komentarza
  Cytat

warunki zabudowy wydaje gmina bądź starostwo a nie urząd miasta?!

Rozwiń  

a u mnie wydział architektury i czegoś tam, w Urzędzie Miejskim............

ale sama znalazłam co chciałam ;
§39. 1. Wszelką zabudowę mieszkaniową oraz inną przeznaczoną na stały pobyt ludzi należy lokalizować w odległości minimalnej:
1) 10 m od linii rozgraniczającej z terenami dróg klasy drogi zbiorczej,
2) 16 m od linii rozgraniczających z terenami dróg klasy drogi głównej,

teraz jeszcze muszę sie dowiedzieć co za drogę mam przed działką , hahahahaha
Link do komentarza
  • 7 miesiące temu...
  Cytat

a u mnie wydział architektury i czegoś tam, w Urzędzie Miejskim............

ale sama znalazłam co chciałam ;
§39. 1. Wszelką zabudowę mieszkaniową oraz inną przeznaczoną na stały pobyt ludzi należy lokalizować w odległości minimalnej:
1) 10 m od linii rozgraniczającej z terenami dróg klasy drogi zbiorczej,
2) 16 m od linii rozgraniczających z terenami dróg klasy drogi głównej,

teraz jeszcze muszę sie dowiedzieć co za drogę mam przed działką , hahahahaha

Rozwiń  



Ty się dowiedz co jest zapisane w miejscowym planie zagosp przestrzennego w wydziale architektury bo te 10 i 16 metrów to nie wiem gdzie to wyczytałaś - każdy teren rządzi się swoimi prawami;

Miejcowy plan zagosp przestrzennego to mapa w skali 1:5000 i tam są kreski porysowane oddzielające poszczególne różnice terenowe np: budowlankę od roli, pas drogi od np terenów ekologicznych. Zależy w którym miejscu jest teraz twoja działka jeśli np: w terenach zamkniętych to nici z budowy pozwolenia nie dostaniesz. Od tego trzeba zacząć .
Link do komentarza
  • 7 miesiące temu...
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest aktem prawa miejscowego - prawem szczegółowym i nadrzędnym.
W planie miejscowym określa się obowiązkowo linie zabudowy, które to są podstawowym elementem kompozycji urbanistycznej.
Jeżeli gmina nie posiada mpzp posiłkuje się wydawaniem dec. o warunkach zabudowy opracowywanymi na zlecenie gminy przez uprawnionych urbanistów.
Linie zabudowy określa się najczęściej na podstawie przepisów odrębnych (np. warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie) oraz w nawiązaniu do istniejącej zabudowy.
Myślę, że zamiast marnować czas na tym śmiesznym forum lepiej udać się po poradę lub informację do uprawnionego urbanisty (koszt 30 minut max. 100 złotych).
I na Boga proszę, jeżeli ktoś się nie zna na planowaniu przestrzennym to niech nie zabiera głosu w tych sprawach.
Pozdrawiam
Link do komentarza
Odległość nowobudowanego budynku od drogi wynika przede wszytskim z MPZP ale też z ustawy o drogach publicznych. Podstawową kwestią jest określenie rodzaju drogi która znajduje się koło działki a potem się martwić o odległości.

Do kowalskim - nie trzeba być uprawninym urbanistą żeby robić analizy do decyzji o warunkach zabudowy.
Link do komentarza
  Cytat

Odległość nowobudowanego budynku od drogi wynika przede wszytskim z MPZP ale też z ustawy o drogach publicznych. Podstawową kwestią jest określenie rodzaju drogi która znajduje się koło działki a potem się martwić o odległości.

Do kowalskim - nie trzeba być uprawninym urbanistą żeby robić analizy do decyzji o warunkach zabudowy.

Rozwiń  


Oczywiście, że do analizy nie trzeba mieć uprawnień ale analiza jest tylko częścią decyzji pod, którą podbija się osoba uprawniona czyli urbanista.
To tak samo jak do wypisania recepty nie jest potrzebny lekarz ale musi ją opieczętować i podpisać.
Jeżeli potrzebujemy tzw. Opinii urbanistycznej nie wystarczy pod nią jakiś podpis np. piekarza tylko osoby posiadającej uprawnienia.
Widzę, że urbaniści w naszym kraju są traktowani jak architekci – drogi luksus, lepiej iść do kogoś po budownictwie… to śmieszne biorąc pod uwagę koszt budowy domu.
Pozdrawiam
Link do komentarza
  Cytat

Odległość nowobudowanego budynku od drogi wynika przede wszytskim z MPZP ale też z ustawy o drogach publicznych. Podstawową kwestią jest określenie rodzaju drogi która znajduje się koło działki a potem się martwić o odległości.

Do kowalskim - nie trzeba być uprawninym urbanistą żeby robić analizy do decyzji o warunkach zabudowy.

Rozwiń  


Jeszcze jedno czy Ustawa o drogach publicznych nie należy do przepisów odrębnych jeżeli chodzi o planowanie przestrzenne??
Link do komentarza
  • 1 rok temu...
1. Kilka lat temu nastąpiła śmierć instytucji „zgoda sąsiada”.
2. W zasadzie wszelkie możliwości usytuowania nowego budynku jednorodzinnego na działce określone są w Rozporządzeniu w sprawie WT:
  Cytat

§ 12.
1. Jeżeli z przepisów § 13, 60 i 271 – 273 lub przepisów odrebnych okreslajacych
dopuszczalne odległosci niektórych budowli od budynków nie wynikaja inne
wymagania, budynek na działce budowlanej należy sytuowac od granicy z sasiednia
działka budowlana w odległosci nie mniejszej niż:
1) 4 m – w przypadku budynku zwróconego sciana z otworami okiennymi lub
drzwiowymi w strone tej granicy,
2) 3 m – w przypadku budynku zwróconego sciana bez otworów okiennych lub
drzwiowych w strone tej granicy.
2. Sytuowanie budynku w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, dopuszcza sie w
odległosci 1,5 m od granicy lub bezposrednio przy tej granicy, je_eli wynika to z
ustalen planu miejscowego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania
terenu.

3. W zabudowie jednorodzinnej, uwzgledniajac przepisy odrebne oraz zawarte w § 13, 60
i 271 – 273, dopuszcza sie:
1) sytuowanie budynku sciana bez otworów okiennych lub drzwiowych bezposrednio
przy granicy z sasiednia działka budowlana lub w odległosci mniejszej niż okreslona
w ust. 1 pkt 2, lecz nie mniejszej niż 1,5 m, na działce budowlanej o szerokosci
mniejszej od 16 m,
2) sytuowanie budynku bezposrednio przy granicy z sasiednia działka budowlana,
jeżeli bedzie on przylegał cała powierzchnia swojej sciany do sciany budynku
istniejacego na sasiedniej działce lub do sciany budynku projektowanego, dla
którego istnieje ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowe, pod warunkiem, że
jego czesc leżaca w pasie o szerokosci 3 m wzdłuż granicy działki bedzie miała
długosc i wysokosc nie wieksze niż ma budynek istniejacy lub projektowany na
sasiedniej działce budowlanej,

Rozwiń  

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Naturalny wygląd Podkreśla strukturę drewna – słoje i naturalne usłojenie stają się bardziej widoczne i wyraziste. Matowe lub satynowe wykończenie – wygląda bardziej naturalnie niż połysk lakieru. Oddychająca powierzchnia Drewno zachowuje zdolność do oddychania, co pomaga w regulacji wilgotności w pomieszczeniu. Mniejsze ryzyko wypaczeń przy zmianach temperatury i wilgotności. Łatwa konserwacja i naprawa Nie trzeba cyklinować całej podłogi przy uszkodzeniu – można punktowo odnowić fragment. Regularna konserwacja (np. środkiem do pielęgnacji olejowosków) wydłuża żywotność wykończenia. Przyjemność użytkowania Ciepłe i przyjemne w dotyku – idealne dla osób chodzących boso lub z małymi dziećmi. Mniej śliskie niż lakierowane podłogi. Ekologia i zdrowie Produkty olejowoskowe są często na bazie naturalnych olejów i wosków – bezpieczne dla zdrowia. Brak intensywnego zapachu chemii, przyjazne alergikom.   Osmo to jedna z najbardziej znanych marek oferujących wysokiej jakości olejowoski do podłóg drewnianych (i nie tylko). Produkty tej firmy są bardzo cenione zarówno przez profesjonalistów, jak i osoby samodzielnie wykańczające wnętrza.
    • Zgadza się, dlatego uważam że w skrajnych przypadkach, czyli pewnie dwie noce w roku lepiej dogrzać grzałką, niż przepłacać za większą pompę i martwić się o taktowanie. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Mam człowieka na miejscu. Będzie obserwował.
    • Dziś po południu test obciążeniowy z tego co mi tutaj alert pogodowy wysyła.  
    • To nie do końca tak. Po pierwsze T-CAP nie są jedynymi pompami na rynku, które utrzymują nominalną moc grzewczą w skrajnie niskich temperaturach (-20°C lub mniej). Ale inne o takiej charakterystyce są od nich wyraźnie droższe.  Po drugie, zdolność do utrzymywania mocy nominalnej w trudnych warunkach nie oznacza większej skłonności do taktowania. W praktyce jest wręcz odwrotnie. Taka pompa jest w stanie utrzymać moc nominalną w całym przewidywanym zakresie pracy (mniej więcej od -20 do +15°C). Ale równocześnie to i tak są pompy inwerterowe, czyli z możliwością automatycznego dostosowywania mocy do chwilowych potrzeb. Dla większości pomp powietrze/woda minimum to 30%. Czyli pompa nominalnie np. 9 KW jest w stanie działać w sposób ciągły już z mocą ok. 3 kW.  Natomiast w typowych pompach, których moc spada wraz ze spadkiem temperatury zewnętrznej, też mamy nominalnie np. 9 kW. Ale osiągane dopiero np. przy +7°C na zewnątrz. Natomiast przy -10°C taka pompa będzie miała np. 5-6 kW mocy. Właśnie wtedy będzie potrzebne użycie grzałek. Natomiast przy wysokiej temperaturze zewnętrznej i tak potrzebne będzie wykorzystanie funkcji inwertera. Ale co się stanie, jeżeli wiedząc o spadku mocy wraz z temperaturą zewnętrzną, zdecydujemy się na pompę nominalnie już nie 9 lecz 12 kW? Wtedy powyżej 0°C zakresu regulacji mocy może już zabraknąć.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...