Skocz do zawartości

odległośc budynku od drogi a odległośc od granicy


Recommended Posts

Witam,
interesuje mnie kwestia odległości budynku od granicy działki i drogi
Gdzieś wyczytałam, że odległość budynku od drogi- zewnętrznego krawężnika powinna wynosić minimum 6 metrów, odległość ściany z oknami musi wynosić 4 metry od granicy działki
Pytam, czy jest możliwe otrzymanie pozwolenia na wybudowanie domu: zachowując odległość 6 metrów od drogi, ale nie zachowując od czoła tych 4 metrów??
Mam wąska działkę, która na dodatek jest z przodu ostro ścięta, budując równolegle do bocznych granic i zachowując tam żądaną 4 metrową odległość - za cholerkę nie wchodzi mi żaden ładny projekt z , co zrobić ???
Link do komentarza
Cytat

Witam,
interesuje mnie kwestia odległości budynku od granicy działki i drogi
Gdzieś wyczytałam, że odległość budynku od drogi- zewnętrznego krawężnika powinna wynosić minimum 6 metrów, odległość ściany z oknami musi wynosić 4 metry od granicy działki
Pytam, czy jest możliwe otrzymanie pozwolenia na wybudowanie domu: zachowując odległość 6 metrów od drogi, ale nie zachowując od czoła tych 4 metrów??
Mam wąska działkę, która na dodatek jest z przodu ostro ścięta, budując równolegle do bocznych granic i zachowując tam żądaną 4 metrową odległość - za cholerkę nie wchodzi mi żaden ładny projekt z , co zrobić ???


Witam!!!
Odległość domu od drogi i ganicy działki ustali Ci Urząd Gminy wydając Warunki Zabudowy.
Odległość ściany z oknami do granicy działki musi wynosić 4m, jeśli ściana jest bez okien to 3m, ale w drodze wyjątku w niektórych przypadkach urząd może się zgodzić na mniejszą odległość (nie mnie niż 1,5m). Problem w tym, że nie wiadomo z przepisów jakie to są te niektóre przypadki. Składając wniosek o wydanie waunków zabudowy zaznaczasz na mapce gdzie ma być twój domek i urząd gminy wypowie się na temat lokalizacji.
Ja też mam raczej małą działkę i tak długo szukałem projektu aż znalazłem ten, który spełniał m.in. warunki wymiarów zewnętrznych.
Link do komentarza
Cytat

Składając wniosek o wydanie waunków zabudowy zaznaczasz na mapce gdzie ma być twój domek i urząd gminy wypowie się na temat lokalizacji.



ok, ale nie wiem czy startować z domkiem który włazi mi rogiem w strefę 4 metrów mniej więcej o 1,5 metra, czy może wybrać inny projekt , który włazi mniej, czy mam załączyć od razu kilka mapek z wyrysowanymi domkami, a urząd wyda mi pozwolenie według własnego uznania czyli warunków zabudowy ??

zapomniałam dodać, że na działce juz stoi jeden dom icon_wink.gif będę go wyburzać, ale najpierw muszę mieć gdzie mieszkać
załączam mapkę sytuacyjną, zielone linie oznaczają magiczne 4 metry icon_wink.gif

dom.bmp

dom.bmp

Link do komentarza
Cytat

ok, ale nie wiem czy startować z domkiem który włazi mi rogiem w strefę 4 metrów mniej więcej o 1,5 metra, czy może wybrać inny projekt , który włazi mniej, czy mam załączyć od razu kilka mapek z wyrysowanymi domkami, a urząd wyda mi pozwolenie według własnego uznania czyli warunków zabudowy ??

zapomniałam dodać, że na działce juz stoi jeden dom icon_wink.gif będę go wyburzać, ale najpierw muszę mieć gdzie mieszkać
załączam mapkę sytuacyjną, zielone linie oznaczają magiczne 4 metry icon_wink.gif


Po pierwsze - przejdź się do urzędu gminy i spytaj, czy gmina posiada plany zagospodarowania przestrzennego. Jeśli tak, to składa się wniosek o wypis z planu zagospodarowania przestrzennego, coś tam się płaci i czeka się 1-2 dni.
Po drugie - jeśli gmina nie posiada takich planów, to złóż wniosek o wydanie warunków zabudowy na tą działkę (nawet bez mapki, ale z numerem działki). Też się płaci i czeka się już trochę dłużej.
W obu tych dokumentach będzie jasno napisane, ile metrów minimum od drogi może stać dom, jaka wysokość dopuszczalna itd. Dopiero mając takie dane możesz się wziąć za szukanie projektu spełniającego te warunki. Może się okazać, że linia zabudowy jest tam gdzie stoi aktualnie stary dom, no i ....czapa.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

Po pierwsze - przejdź się do urzędu gminy i spytaj, czy gmina posiada plany zagospodarowania przestrzennego. Jeśli tak, to składa się wniosek o wypis z planu zagospodarowania przestrzennego, coś tam się płaci i czeka się 1-2 dni.

W obu tych dokumentach będzie jasno napisane, ile metrów minimum od drogi może stać dom, jaka wysokość dopuszczalna itd.


logicznie napisane, ale w Polsce nierealne, bowiem w planach zagospodarowania przestrzennego nie wspomniano ani słówkiem o linii zabudowy......
a w Urzedzie Miejskim cichaczem poinformowano mnie, że jak architekt ma chody w starostwie, to wszelkie projekty przejdą, jak sie DA to sie da, polska rzeczywistość.......
Link do komentarza
Cytat

logicznie napisane, ale w Polsce nierealne, bowiem w planach zagospodarowania przestrzennego nie wspomniano ani słówkiem o linii zabudowy......
a w Urzedzie Miejskim cichaczem poinformowano mnie, że jak architekt ma chody w starostwie, to wszelkie projekty przejdą, jak sie DA to sie da, polska rzeczywistość.......


NIEMOŻLIWE! Podstawowym zapisem w każdych warunkach zabudowy jest określenie odległości linni zabudowy od granicy działki. I architekt nie ma nic do tego. Dopiero na podstawie warunków zabudowy ( i zawartych w nich warunków zagospodarowania przestrzennego) architekt może kombinować ze zmieszczeniem domu na działce i jego usytuowaniu. Poza tym warunki zabudowy wydaje gmina bądź starostwo a nie urząd miasta?!
Link do komentarza
Cytat

warunki zabudowy wydaje gmina bądź starostwo a nie urząd miasta?!


a u mnie wydział architektury i czegoś tam, w Urzędzie Miejskim............

ale sama znalazłam co chciałam ;
§39. 1. Wszelką zabudowę mieszkaniową oraz inną przeznaczoną na stały pobyt ludzi należy lokalizować w odległości minimalnej:
1) 10 m od linii rozgraniczającej z terenami dróg klasy drogi zbiorczej,
2) 16 m od linii rozgraniczających z terenami dróg klasy drogi głównej,

teraz jeszcze muszę sie dowiedzieć co za drogę mam przed działką , hahahahaha
Link do komentarza
  • 7 miesiące temu...
Cytat

a u mnie wydział architektury i czegoś tam, w Urzędzie Miejskim............

ale sama znalazłam co chciałam ;
§39. 1. Wszelką zabudowę mieszkaniową oraz inną przeznaczoną na stały pobyt ludzi należy lokalizować w odległości minimalnej:
1) 10 m od linii rozgraniczającej z terenami dróg klasy drogi zbiorczej,
2) 16 m od linii rozgraniczających z terenami dróg klasy drogi głównej,

teraz jeszcze muszę sie dowiedzieć co za drogę mam przed działką , hahahahaha




Ty się dowiedz co jest zapisane w miejscowym planie zagosp przestrzennego w wydziale architektury bo te 10 i 16 metrów to nie wiem gdzie to wyczytałaś - każdy teren rządzi się swoimi prawami;

Miejcowy plan zagosp przestrzennego to mapa w skali 1:5000 i tam są kreski porysowane oddzielające poszczególne różnice terenowe np: budowlankę od roli, pas drogi od np terenów ekologicznych. Zależy w którym miejscu jest teraz twoja działka jeśli np: w terenach zamkniętych to nici z budowy pozwolenia nie dostaniesz. Od tego trzeba zacząć .
Link do komentarza
  • 7 miesiące temu...
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest aktem prawa miejscowego - prawem szczegółowym i nadrzędnym.
W planie miejscowym określa się obowiązkowo linie zabudowy, które to są podstawowym elementem kompozycji urbanistycznej.
Jeżeli gmina nie posiada mpzp posiłkuje się wydawaniem dec. o warunkach zabudowy opracowywanymi na zlecenie gminy przez uprawnionych urbanistów.
Linie zabudowy określa się najczęściej na podstawie przepisów odrębnych (np. warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie) oraz w nawiązaniu do istniejącej zabudowy.
Myślę, że zamiast marnować czas na tym śmiesznym forum lepiej udać się po poradę lub informację do uprawnionego urbanisty (koszt 30 minut max. 100 złotych).
I na Boga proszę, jeżeli ktoś się nie zna na planowaniu przestrzennym to niech nie zabiera głosu w tych sprawach.
Pozdrawiam
Link do komentarza
Odległość nowobudowanego budynku od drogi wynika przede wszytskim z MPZP ale też z ustawy o drogach publicznych. Podstawową kwestią jest określenie rodzaju drogi która znajduje się koło działki a potem się martwić o odległości.

Do kowalskim - nie trzeba być uprawninym urbanistą żeby robić analizy do decyzji o warunkach zabudowy.
Link do komentarza
Cytat

Odległość nowobudowanego budynku od drogi wynika przede wszytskim z MPZP ale też z ustawy o drogach publicznych. Podstawową kwestią jest określenie rodzaju drogi która znajduje się koło działki a potem się martwić o odległości.

Do kowalskim - nie trzeba być uprawninym urbanistą żeby robić analizy do decyzji o warunkach zabudowy.



Oczywiście, że do analizy nie trzeba mieć uprawnień ale analiza jest tylko częścią decyzji pod, którą podbija się osoba uprawniona czyli urbanista.
To tak samo jak do wypisania recepty nie jest potrzebny lekarz ale musi ją opieczętować i podpisać.
Jeżeli potrzebujemy tzw. Opinii urbanistycznej nie wystarczy pod nią jakiś podpis np. piekarza tylko osoby posiadającej uprawnienia.
Widzę, że urbaniści w naszym kraju są traktowani jak architekci – drogi luksus, lepiej iść do kogoś po budownictwie… to śmieszne biorąc pod uwagę koszt budowy domu.
Pozdrawiam
Link do komentarza
Cytat

Odległość nowobudowanego budynku od drogi wynika przede wszytskim z MPZP ale też z ustawy o drogach publicznych. Podstawową kwestią jest określenie rodzaju drogi która znajduje się koło działki a potem się martwić o odległości.

Do kowalskim - nie trzeba być uprawninym urbanistą żeby robić analizy do decyzji o warunkach zabudowy.



Jeszcze jedno czy Ustawa o drogach publicznych nie należy do przepisów odrębnych jeżeli chodzi o planowanie przestrzenne??
Link do komentarza
  • 1 rok temu...
1. Kilka lat temu nastąpiła śmierć instytucji „zgoda sąsiada”.
2. W zasadzie wszelkie możliwości usytuowania nowego budynku jednorodzinnego na działce określone są w Rozporządzeniu w sprawie WT:
Cytat

§ 12.
1. Jeżeli z przepisów § 13, 60 i 271 – 273 lub przepisów odrebnych okreslajacych
dopuszczalne odległosci niektórych budowli od budynków nie wynikaja inne
wymagania, budynek na działce budowlanej należy sytuowac od granicy z sasiednia
działka budowlana w odległosci nie mniejszej niż:
1) 4 m – w przypadku budynku zwróconego sciana z otworami okiennymi lub
drzwiowymi w strone tej granicy,
2) 3 m – w przypadku budynku zwróconego sciana bez otworów okiennych lub
drzwiowych w strone tej granicy.
2. Sytuowanie budynku w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, dopuszcza sie w
odległosci 1,5 m od granicy lub bezposrednio przy tej granicy, je_eli wynika to z
ustalen planu miejscowego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania
terenu.

3. W zabudowie jednorodzinnej, uwzgledniajac przepisy odrebne oraz zawarte w § 13, 60
i 271 – 273, dopuszcza sie:
1) sytuowanie budynku sciana bez otworów okiennych lub drzwiowych bezposrednio
przy granicy z sasiednia działka budowlana lub w odległosci mniejszej niż okreslona
w ust. 1 pkt 2, lecz nie mniejszej niż 1,5 m, na działce budowlanej o szerokosci
mniejszej od 16 m,
2) sytuowanie budynku bezposrednio przy granicy z sasiednia działka budowlana,
jeżeli bedzie on przylegał cała powierzchnia swojej sciany do sciany budynku
istniejacego na sasiedniej działce lub do sciany budynku projektowanego, dla
którego istnieje ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowe, pod warunkiem, że
jego czesc leżaca w pasie o szerokosci 3 m wzdłuż granicy działki bedzie miała
długosc i wysokosc nie wieksze niż ma budynek istniejacy lub projektowany na
sasiedniej działce budowlanej,


Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 40 zl tona to u nas jest piasek plukany i to niezbyt dokładnie. Objeździłem kilka żwirowni i wszędzie za frakcje 16-32 wołają od 120 do 140 zl za tonę i to zarówno za brzydki i brudny przesiewany jak i niezbyt dobrze umyty plukany a był nawet taki o frakcji 16-50 gdzie były naprawdę wielkie kamulce. W dodatku z wapieniem i marglem. Az w końcu nabyłem piękny umyty za 110zl i jestem zadowolony.  Będzie to przy sypane plukanym piaskiem 0-4mm że 20cm       
    • za 100 lat opowiem, jak działa teraz działa -  8 lat
    • Witam wszystkich forumowiczów! Mam problem z wykonaną przez siebie studnią głębinową. Podam kilka parametrów.  Głębokość studni 30m Filtr studzienny na dnie 3m Woda zaczyna się na głębokości ok 7m. Rura studzienna od spodu nie jest zaślepiona. Rury nie mogę już głębiej wcisnąć więc musi pozostać na tej głębokości co jest. Podczas czyszczenia źródła (pompowania wody) od spodu dostaje się piach i trzeba go wybierać na okrągło szlamówką. Czy są jakieś metody aby zamknąć rurę od spodu po wybraniu całego piachu? Z góry dziękuję za udzielone rady.   
    • Dałem go tylko dla przykładu, żeby zobrazować prawidłowy układ warstw frakcji kruszywa.         Twoje „sito” tylko inaczej się nazywa, ale prawdopodobnie  jest tak samo drobne jak geowłóknina otaczająca dren.  
    • przecież nie napisałem, że stosowanie rur drenażowych to jedyne rozwiązanie. Pytał a rury - to odpowiedziałem - proponujesz, by dedert wywalił teraz rury i studnie? Sposób francuski być może jest wieczny - tylko dlaczego nie jest powszechny - skoro najlepszy?   w ogóle nie przeczytałeś to, co napisałem - tylko dorobiłeś teorię.   Kamień ma pozwolić wodzie opadowej i gruntowej przejśc do rury drenażowej. Ma też stanowić jej otoczkę - by ta warstwa - powierzchnia oddzielała część nawodnionego terenu od budynku. Najważniejszym filtrem przepuszczającym wodę z gruntu ma być geowłóknina, potem ten kamień.  Nie ma żadnego systemu sit - natomiast ten drobny kamień przy geowłókninie, przy rurze i przy izolacji fundamentu ma po prostu być bezpieczniejszy dla tych elementów, bo będzie mniej je kaleczył. Akurat o tym drobnym kamieniu na styrofoam przeczytałem przy instrukcji producenta płyt. Ja tak zrobiłem - bo na zdrowy rozum pasuje.   W systemie francuskim jest rzeczywiście sysyem sit - ten drobny kamień działa jak geowłóknina wg mnie, dalej jest logicznie coraz grubszy - dołem gruby, bo łatwo woda powinna tam przemieszczać się.  Minusy - kwestia podłoża i gruntu wokół - jeśli będzie to teren wód gruntowych z odpowiednim gruntem dla zrobienia szlamu, błotka - to zapchanie takiego kamienistego drenu wydaje się dość prawdopodobne.   Natomiast jeśli poziom wód gruntowych jest niżej - to może być i wieczne.   Co dają studzienki i rury wg mnie? Sprawdzenie i możliwość czyszczenia rur drenażowych, przepłukanie, odszlamienie. W systemie francuzkim nic nie sprawdzisz bez wykopów.    widzę, że piszemy równocześnie     i to samo - o dziwo. jasne - u mnie rura drenarska pcv nie jest owinięta geowłókniną - geowłóknina oddziela ziemię wykopu od kamienia i drenażu.   natomiast dlatego daje się podsypkę pod rurę, a nie daje się na dno wykopu, by ta część pyłu i zanieczyszczeń z kamienia i jeszcze, co tam się przedostanie - siadła pod rurą, a nie w rurze.   co do wiecznoczności - nie wydaje mi się,by przy stojącej wodzie gruntowej i mulistym gruncie jakikolwiek system drenów był wieczny. Wtedy raczej wanna i ciężkie izolacje - a dreny sobie trza odpuścić.   Ja nie mam w ogóle wód gruntowych, bo jestem na zboczu (nie ma problemu z odprowadzeniem wody) i u mnie była kwestia wody opadowej oraz gliny wokół ruszonej kiedyś w czasie budowy domu - oraz izolacji od spodu, której nie było na części - to stary dom. No i tej się nadal nie da zrobić (chyba że przy wielkich kosztach - więc trza było poprawić otoczenie. Po zrobieniu tych drenów (i przyłożeniu płyt styro i folii kubełkowej na sucho) w ciągu 3 lat wszystko się wysuszyło....jest super Nawet tam, gdzie nie mam piwnicy (tam akurat so odizolowane fundamenty od ściany) - ale od strony zbocza - też zrobiłem dreny na głębokość tylko ok 60 cm i też są suche fundamenty pod ścianą - wcześniej były mokre. Izolację przykładałem na sucho do muru fund. + folia kubełkowa - potem ta drobna frakcja kamienia i grubszy     ale czy to wieczne - napiszę za 100 lat może    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...