Skocz do zawartości

Korytarz podziemny pod domem (tunel)


fobis33

Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Witam, 
Chciałbym Was dopytać o pewną kwestię. Zakładając budowę domu i garażu oddalonego o 10m od domu jak na załączonym obrazku (tunel na czerwono), jaki będzie koszt budowy tunelu podziemnego oraz potencjalne zagrożenia/problemy do rozwiązania? 
Szerokość tunelu : do 1m
Wysokość : kopuła w max punkcie do 2m
Długość tunelu : 10m
Grubość naciskanego gruntu od góry : 5-8cm (tunel bardzo blisko powierzchni)

Tunel ma mieć jedynie taką funkcję by móc nim poprowadzić okablowanie oraz ogrzewanie z głównego budynku, oraz miałby powstać po to by nie było konieczne wychodzenie z domu by dostać się z budynku 'A' do budynku 'B' (sucha stopa). A nie chce budować przejścia naziemnego w postaci korytarza.

Jeszcze myślałem o budowie z takich płyt, do tego uszczelnienie i powłoka izolacyjna od zewnatrz. i to by bylo może i najlepsze

W samym materiale na ściany będzie to około 5-10 tysięcy, do tego dojdzie pewnie kwestia nacisku ziemi na ściany boczne - i jakoś to będzie trzeba wzmocnić. Dodatkowo wilgoć, woda, i jakieś uszczelnienie od góry. Nie wiem jak kwestia związana z fundamentami, nie muszą być chyba tak grube jak pod domem, to nie jest piwnica gdzie musimy przenosić duże naciski, to w zasadzie coś konstrukcyjnie bardziej podobnego do szamba.
777061092_Zrzutekranu2021-01-9o12_47_35.thumb.png.d6c10200f5f9f9bc584bf8b60de66bb8.png
Proszę o pomysły. 

 

Zrzut ekranu 2021-01-9 o 13.34.24.png

Zrzut ekranu 2021-01-9 o 13.34.19.png

Edytowano przez fobis33
zdjecia za duze (zobacz historię edycji)
Napisano

Tutaj potrzebne są ścianki żelbetowe i zwieńczenie czyli płyta stropowa. Myślę, że to coś na wzór wykopu, który trzeba ustabilizować konstrukcyjnie i mieć do niego ewentualnie dostęp w celu rewizji serwisowej przewodów. Rozwiązania jak do ścian fundamentowych. A co z poziomem wody? Nie ma tam podsiąkania, ewentualnej groźby zalania?

Napisano

 

Czy te budowle już stoją, czy tak perspektywicznie planujesz?

 

Pomysł taki trochę od czapy... Gra nie warta świeczki, nawet jak chodzi o "suchą stopę"...

 

 

2 godziny temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

A co z poziomem wody?

Chodzi o wody gruntowe...

 

Dnia 9.01.2021 o 14:48, fobis33 napisał:

jakieś uszczelnienie od góry

Uszczelnienie "na okrągło" będzie konieczne...

 

Dnia 9.01.2021 o 14:48, fobis33 napisał:

Grubość naciskanego gruntu od góry : 5-8cm

Nic nie wyrośnie na pasie ziemi...

 

Dnia 9.01.2021 o 14:48, fobis33 napisał:

Szerokość tunelu : do 1m

Klaustrofobia... nawiązanie do budynków, schody...

 

Nie wchodziłbym w to...

 

To już prościej i zapewne taniej i bezpieczniej będzie zrobić odpowiedni wykop i zakopać rury/kręgi fi 2000 mm, betonowe do kanalizacji burzowej, czy ściekowej, systemowo  uszczelnić... i "tylko " powiązać z budynkami... 10 mb "kanału" to 20 kręgów po 500 mm...

Napisano

/Budujemy dom

- faktycznie, myślałem w podobny sposób choć Podczytywacz w poście niżej ma bardzo dużo racji.

Co do odpowiedzi na Twoje pytanie -  nie ma ryzyka zalania, w moim rozważaniu obawiałem się jedynie wody z opadów atmosferycznych i tożsamych

 

/Podczytywacz

- Dzięki za wyjustowanie potencjalnych problemów. 

- Pomysł z kręgami jest nienaganny. Bardzo fajna propozycja. Abstrachując od kosztu inwestycji (pewnie podobnie wyszłoby i wg mojego schematu) , to co może być trudne to powiązanie budynków, ale i w moim pomyśle i Twoim - będzie to na porównywalnym poziomie trudności, z tym że w moim planie, mini piwniczka która musiałaby zostać wybudowana, mogłaby być mniejsza, niż wg Twojego pomysłu z rurami. Rury finalnie zajmą więcej powierzchni niż proponowany przeze mnie przekuj prostokątny.

 

Muszę to przemyśleć, ale pomysł jest dobry. Zainspirowany Twoim pomyślem szukałem jeszcze rur stalowych o takim przekroju, ciekawiło mnie jak to by wyglądało cenowo (bo taką rurę wystarczyłoby zabezpieczyć tylko antykorozyjnie), ale nie mogę znaleźć ceny za mb. 

 

Każde rozwiązanie to mnóstwo problemów. 

 

Napisano
51 minut temu, fobis33 napisał:

Muszę to przemyśleć, ale pomysł jest dobry. Zainspirowany Twoim pomyślem szukałem jeszcze rur stalowych o takim przekroju, ciekawiło mnie jak to by wyglądało cenowo (bo taką rurę wystarczyłoby zabezpieczyć tylko antykorozyjnie), ale nie mogę znaleźć ceny za mb. 

Tak samo możesz poszukać rur czy profili o przekroju eliptycznym z tworzyw sztucznych, np pcv

ale ciężko znaleźć takie wymiary.

Betonowe będą ciężkie i trudne do izolowania. I tak pod te betonowe profile trzeba zrobić plytę fundamentową.

 

Najprostsze o chyba jednak zrobienie wykopu, wykonanie izolowanej od spodu płyty zbrojnej pod przejscie ze startowym zbrojeniem dla scian, wykonanie ścian (żelbet), zaizolowanie kontynuując izolację pd plytą chodnika, wylanie stropu chodnika (żelbet), kontynuacja izolacji na plycie, zasypanie ziemią. To we w miarę suchym terenie powyzej wód gruntowych.

Napisano

Na placu jeszcze nic nie stoi. Projekt domu wybrany, jestem na etapie wyboru architekta który dostosuje projekt pod miejscowy plan zagospodarowania, wstępnie taką chęć wyraziło trzech. Dlatego jeśli nie będę budował tego teraz, to przynajmniej chcę sobie zostawić taką ""furtkę" na przyszłość, choć myślę że takie przejście należy zrobić od razu.

 

Tak jak zenek pisze, faktycznie może być i najtaniej i najprościej, tylko czy najbardziej bezpieczniej. 

Napisano (edytowany)

Poddałem pomysł z tymi kręgami DN2000 jako chyba najszybszą i nie najdroższą metodą wykonania tego tunelu - i chyba najbezpieczniejszą - ale nadal uważam, że jest to pomysł "od czapy"... nie warty zachodu i wydawania kasy - no chyba, że masz problem z wydawaniem nadmiaru kasy...

 

Jestem przekonany, że NAJCZĘŚCIEJ - po jakimś niezbyt długim czasie - zamiast schodzenia do tunelu i  przejścia "suchą stopą" do garażu, wybiegniesz, nawet w deszczu, na podwórko i górą dotrzesz do garażu... CAŁE 10 METRÓW...

 

Ale to Twoja działka, Twoje budowlane pomysły - na pierwszy rzut oka - rewolucyjne... Twój wybór...

 

 

 

Edytowano przez podczytywacz (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • koszt wyrównania na 100% przekroczy ci kwotę 60 tyś. Tyle co najmniej to będzie kosztował mur oporowy wysokości ponad 2 m. Bo nie możesz sobie wyrównać i spadku zrobić na sąsiedniej działce.  
    • Trzy zakręty 90 stopni i jeden zakręt 180 stopni? Tam jest jakoś 12 metrów tego kanału? Trochę słabo... Działać to będzie jakoś ale jak to już osobna sprawa.
    • Transformuj swoje codzienne otoczenie dzięki usługom sprzątającym KrakBłysk w Krakowie. Specjalizujemy się w wszechstronnych rozwiązaniach, które dopasowujemy do stylu życia naszych klientów. Zajmujemy się sprzątaniem mieszkań i domów, oferując elastyczne terminy, dostosowane do Twojego grafiku. Używamy wyłącznie sprawdzonych produktów i technik, które pozwalają nam sprostać najwyższym wymaganiom w dziedzinie czystości. Nasi specjaliści z pasją podejmują każde wyzwanie, a wyniki ich pracy gwarantują pełną satysfakcję. Zdecyduj się na KrakBłysk i odkryj, jak idealnie czysty może być Twój dom.   Krakblysk.pl
    • Cześć,   w przyszłym roku będziemy wykańczać mieszkanie. Będzie zamiana miejsca aneksu kuchennego. Najbardziej martwię się wentylacją, z kanalizacją będzie prościej.  Na załączonym rzucie mieszkania niebieskimi strzałkami zaznaczone są obecne miejsca wywiewu, przeznaczone pod okap jest w starej kuchni. O to okap, S to potencjalne lokalizacje drugiego silnika. Zielonym rura z okapu, może nawet ciągnąca się z nad lodówki. Żółtym wentylacja nie wspomagana przeciągnięta ze starej kuchni na korytarz.  Co wiem to musi być praca albo koszt, szczególnie wycinanie górnych w szafkach kuchennych. Silnik tylko z okapu sam sobie nie poradzi więc od razu plan na drugi silnik. Sterowanie będzie trudne, ale zamierzam zrobić to za pomocą Home assistant razem z czujnikami temp/wilgoci i przejściówkami do gniazdek. Jeżeli dałoby się za pomocą okapu reagującego na parę i współpracującego z silnikiem odległym jednocześnie to też ok, ale na razie nie znalazłem takiego. Oprócz tego drugi silnik uruchamiałbym sam bez okapu np przy wilgotności powyżej 60% lub trzymał włączony jakiś czas po zakończeniu gotowania, daleko i/lub zabudowany to mniej hałasuje. Czy robić taką instalację? Czy wentylacja przejdzie przeglądy, czy ten żółty może się liczyć się jako grawitacyjna w kuchni? Mam ochotę gdzieś przed drugim silnikiem zastosować jakiś filtr, czy się opłaca? Linki do podobnych realizacji?      
    • 15 lat pykło niedawno! 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...