Skocz do zawartości

Korytarz podziemny pod domem (tunel)


fobis33

Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Witam, 
Chciałbym Was dopytać o pewną kwestię. Zakładając budowę domu i garażu oddalonego o 10m od domu jak na załączonym obrazku (tunel na czerwono), jaki będzie koszt budowy tunelu podziemnego oraz potencjalne zagrożenia/problemy do rozwiązania? 
Szerokość tunelu : do 1m
Wysokość : kopuła w max punkcie do 2m
Długość tunelu : 10m
Grubość naciskanego gruntu od góry : 5-8cm (tunel bardzo blisko powierzchni)

Tunel ma mieć jedynie taką funkcję by móc nim poprowadzić okablowanie oraz ogrzewanie z głównego budynku, oraz miałby powstać po to by nie było konieczne wychodzenie z domu by dostać się z budynku 'A' do budynku 'B' (sucha stopa). A nie chce budować przejścia naziemnego w postaci korytarza.

Jeszcze myślałem o budowie z takich płyt, do tego uszczelnienie i powłoka izolacyjna od zewnatrz. i to by bylo może i najlepsze

W samym materiale na ściany będzie to około 5-10 tysięcy, do tego dojdzie pewnie kwestia nacisku ziemi na ściany boczne - i jakoś to będzie trzeba wzmocnić. Dodatkowo wilgoć, woda, i jakieś uszczelnienie od góry. Nie wiem jak kwestia związana z fundamentami, nie muszą być chyba tak grube jak pod domem, to nie jest piwnica gdzie musimy przenosić duże naciski, to w zasadzie coś konstrukcyjnie bardziej podobnego do szamba.
777061092_Zrzutekranu2021-01-9o12_47_35.thumb.png.d6c10200f5f9f9bc584bf8b60de66bb8.png
Proszę o pomysły. 

 

Zrzut ekranu 2021-01-9 o 13.34.24.png

Zrzut ekranu 2021-01-9 o 13.34.19.png

Edytowano przez fobis33
zdjecia za duze (zobacz historię edycji)
Napisano

Tutaj potrzebne są ścianki żelbetowe i zwieńczenie czyli płyta stropowa. Myślę, że to coś na wzór wykopu, który trzeba ustabilizować konstrukcyjnie i mieć do niego ewentualnie dostęp w celu rewizji serwisowej przewodów. Rozwiązania jak do ścian fundamentowych. A co z poziomem wody? Nie ma tam podsiąkania, ewentualnej groźby zalania?

Napisano

 

Czy te budowle już stoją, czy tak perspektywicznie planujesz?

 

Pomysł taki trochę od czapy... Gra nie warta świeczki, nawet jak chodzi o "suchą stopę"...

 

 

2 godziny temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

A co z poziomem wody?

Chodzi o wody gruntowe...

 

Dnia 9.01.2021 o 14:48, fobis33 napisał:

jakieś uszczelnienie od góry

Uszczelnienie "na okrągło" będzie konieczne...

 

Dnia 9.01.2021 o 14:48, fobis33 napisał:

Grubość naciskanego gruntu od góry : 5-8cm

Nic nie wyrośnie na pasie ziemi...

 

Dnia 9.01.2021 o 14:48, fobis33 napisał:

Szerokość tunelu : do 1m

Klaustrofobia... nawiązanie do budynków, schody...

 

Nie wchodziłbym w to...

 

To już prościej i zapewne taniej i bezpieczniej będzie zrobić odpowiedni wykop i zakopać rury/kręgi fi 2000 mm, betonowe do kanalizacji burzowej, czy ściekowej, systemowo  uszczelnić... i "tylko " powiązać z budynkami... 10 mb "kanału" to 20 kręgów po 500 mm...

Napisano

/Budujemy dom

- faktycznie, myślałem w podobny sposób choć Podczytywacz w poście niżej ma bardzo dużo racji.

Co do odpowiedzi na Twoje pytanie -  nie ma ryzyka zalania, w moim rozważaniu obawiałem się jedynie wody z opadów atmosferycznych i tożsamych

 

/Podczytywacz

- Dzięki za wyjustowanie potencjalnych problemów. 

- Pomysł z kręgami jest nienaganny. Bardzo fajna propozycja. Abstrachując od kosztu inwestycji (pewnie podobnie wyszłoby i wg mojego schematu) , to co może być trudne to powiązanie budynków, ale i w moim pomyśle i Twoim - będzie to na porównywalnym poziomie trudności, z tym że w moim planie, mini piwniczka która musiałaby zostać wybudowana, mogłaby być mniejsza, niż wg Twojego pomysłu z rurami. Rury finalnie zajmą więcej powierzchni niż proponowany przeze mnie przekuj prostokątny.

 

Muszę to przemyśleć, ale pomysł jest dobry. Zainspirowany Twoim pomyślem szukałem jeszcze rur stalowych o takim przekroju, ciekawiło mnie jak to by wyglądało cenowo (bo taką rurę wystarczyłoby zabezpieczyć tylko antykorozyjnie), ale nie mogę znaleźć ceny za mb. 

 

Każde rozwiązanie to mnóstwo problemów. 

 

Napisano
51 minut temu, fobis33 napisał:

Muszę to przemyśleć, ale pomysł jest dobry. Zainspirowany Twoim pomyślem szukałem jeszcze rur stalowych o takim przekroju, ciekawiło mnie jak to by wyglądało cenowo (bo taką rurę wystarczyłoby zabezpieczyć tylko antykorozyjnie), ale nie mogę znaleźć ceny za mb. 

Tak samo możesz poszukać rur czy profili o przekroju eliptycznym z tworzyw sztucznych, np pcv

ale ciężko znaleźć takie wymiary.

Betonowe będą ciężkie i trudne do izolowania. I tak pod te betonowe profile trzeba zrobić plytę fundamentową.

 

Najprostsze o chyba jednak zrobienie wykopu, wykonanie izolowanej od spodu płyty zbrojnej pod przejscie ze startowym zbrojeniem dla scian, wykonanie ścian (żelbet), zaizolowanie kontynuując izolację pd plytą chodnika, wylanie stropu chodnika (żelbet), kontynuacja izolacji na plycie, zasypanie ziemią. To we w miarę suchym terenie powyzej wód gruntowych.

Napisano

Na placu jeszcze nic nie stoi. Projekt domu wybrany, jestem na etapie wyboru architekta który dostosuje projekt pod miejscowy plan zagospodarowania, wstępnie taką chęć wyraziło trzech. Dlatego jeśli nie będę budował tego teraz, to przynajmniej chcę sobie zostawić taką ""furtkę" na przyszłość, choć myślę że takie przejście należy zrobić od razu.

 

Tak jak zenek pisze, faktycznie może być i najtaniej i najprościej, tylko czy najbardziej bezpieczniej. 

Napisano (edytowany)

Poddałem pomysł z tymi kręgami DN2000 jako chyba najszybszą i nie najdroższą metodą wykonania tego tunelu - i chyba najbezpieczniejszą - ale nadal uważam, że jest to pomysł "od czapy"... nie warty zachodu i wydawania kasy - no chyba, że masz problem z wydawaniem nadmiaru kasy...

 

Jestem przekonany, że NAJCZĘŚCIEJ - po jakimś niezbyt długim czasie - zamiast schodzenia do tunelu i  przejścia "suchą stopą" do garażu, wybiegniesz, nawet w deszczu, na podwórko i górą dotrzesz do garażu... CAŁE 10 METRÓW...

 

Ale to Twoja działka, Twoje budowlane pomysły - na pierwszy rzut oka - rewolucyjne... Twój wybór...

 

 

 

Edytowano przez podczytywacz (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...