Skocz do zawartości

Osuszanie tynków i wylewek zimą


Recommended Posts

Napisano

Dzień dobry,

Mam pytanie dot. osuszania świeżych tynków i wylewek wykonywanych w grudniu. Dom parterowy z użytkowym poddaszem, ok. 180m2 powierzchni z garażem, dzisiaj wykonywane są wylewki na parterze.

I teraz pytanie, ile osuszaczy o wydajności 50l/dobę i przez jaki czas powinno pracować (oczywiście wespół z nagrzewnicami). 

Zaczynam się zastanawiać czy nie kupić własnego osuszacza za 2600zl i go ewentualnie przenosić, bo może to być bardziej opłacalne niż wynajem na powiedzmy 3 tygodnie.

Gorąca prośba o wsparcie.

Napisano

Ciekawy artykuł polecam o osuszaniu i ogólnie o wilgoci technologicznej w domu. https://budownictwob2b.pl/przegrody/baza-wiedzy/hydroizolacje/51376-jak-uniknac-zawilgocenia-w-nowym-lub-remontowanym-domu

Wspomnę tylko, że dawno temu remontowałem poddasze i na ściany poszło bardzo dużo gładzi + wylewka na podłogę i efekt był taki, że na dole w salonie woda "lała się strumieniem" po oknach balkonowych. Wracając do tematu szybkimi krokami. Podnosimy temperaturę powietrza wewnątrz, zwiększamy wydajność wentylacji i czekamy. Najlepszy by był rekuperator i na zewnątrz umiarkowana wilgotność. Wtedy spod rekuperatora byś wiadrami wodę wynosił. To tak w nawiązaniu do praw fizyki.

Napisano

Moim zdaniem, w procesie osuszania nowych budynków występują  3 etapy.

Na początku 1 etap - to wietrzenie aby wyrzucić na zewnątrz, lekko przywartą wilgoć, ze świeżych tynków czy wylewek.

Później 2 etap - to grzanie i wietrzenie. Ciepło uaktywnia wilgoć we wnętrzu przegród, która na skutek różnicy ciśnienia pary wodnej, wychodzi z tych przegród i nasyca powietrze wewnętrzne.  To powietrze trzeba usunąć na zewnątrz.

Na końcu 3 etap -  to samo grzanie, kiedy wilgotność przegród jest coraz bliżej granicy równowagi. Wietrzenie jest tu niepotrzebne a nawet nieekonomiczne, ponieważ potrzebna jest wyższa temperatura. Wilgoć resztkowa uwalnia się powoli, a z jej usunięciem poradzi sobie wentylacja lub nieszczelności budynków. 

Osuszanie osuszaczem jest najbardziej efektywne, kiedy oprócz osuszacza zastosujemy grzejnik i wentylator. 

Grzejnik ogrzewając wnętrze pomieszczenia uaktywnia wilgoć, wentylator wspomaga w jej uwolnieniu a ponadto przenosi ją w stronę osuszacza. Osuszacz zbiera dostarczoną wilgoć, wypuszcza suchsze i cieplejsze powietrze i "tak w kółko".

  • 10 miesiące temu...
Napisano

Proces osuszania za pomocą osuszaczy powietrza jest opisany na stronie Osuszacze powietrza generalnie proces osuszania nie jest wybitnie skomplikowany ale należy pilnować pewnych parametrów i przestrzegać zasad prowadzenia tego procesu. Generalnie używanie jednego osuszacza na dużej powierzchni nie jest tak wydajne jak odpowiednie dobranie ilości osuszaczy oraz wymuszenie odpowiedniej cyrkulacji mając do dyspozycji większą ilość urządzeń. Jeden osuszacz słabiej będzie obniżał wilgoć w powietrzu przez co proces parowania spowolni. Pozostaną obszary wilgotne a sam proces może trwać wielokrotnie dłużej. Polecam wynająć osuszacze lub kupić ich odpowiednią ilość.

Napisano
Dnia 18.12.2020 o 19:39, Parkiet Komplex napisał:

Moim zdaniem, w procesie osuszania nowych budynków występują  3 etapy.

Na początku 1 etap - to wietrzenie aby wyrzucić na zewnątrz, lekko przywartą wilgoć, ze świeżych tynków czy wylewek.

Później 2 etap - to grzanie i wietrzenie. Ciepło uaktywnia wilgoć we wnętrzu przegród, która na skutek różnicy ciśnienia pary wodnej, wychodzi z tych przegród i nasyca powietrze wewnętrzne.  To powietrze trzeba usunąć na zewnątrz.

Na końcu 3 etap -  to samo grzanie, kiedy wilgotność przegród jest coraz bliżej granicy równowagi. Wietrzenie jest tu niepotrzebne a nawet nieekonomiczne, ponieważ potrzebna jest wyższa temperatura. Wilgoć resztkowa uwalnia się powoli, a z jej usunięciem poradzi sobie wentylacja lub nieszczelności budynków. 

Osuszanie osuszaczem jest najbardziej efektywne, kiedy oprócz osuszacza zastosujemy grzejnik i wentylator. 

Grzejnik ogrzewając wnętrze pomieszczenia uaktywnia wilgoć, wentylator wspomaga w jej uwolnieniu a ponadto przenosi ją w stronę osuszacza. Osuszacz zbiera dostarczoną wilgoć, wypuszcza suchsze i cieplejsze powietrze i "tak w kółko".

W okresie późnej jesieni często panuje wysoka wilgotność i wietrzenie skutkuje tym, ze wilgoci w pomieszczeniu przybywa. Etap 3 jest jak najbardziej wskazany, ale przy tej ilości wilgoci technologicznej trzeba zużyć bardzo dużo energii na ogrzanie i "wyparcie wilgoci" wraz z powietrzem kanałami wentylacyjnymi i przez przegrody ( o ile chałupa nie jest obłozona juz styropianem). Ciekawym pomysłem jest wydajny rekuperator, który w procesie wymiany powietrza zabiera bardzo dużo wilgoci. Tak jednak nikt nie robi z uwagi na problemy z nawiewami i wywiewami, chociaż moim zdaniem kanały wentylacyjne by tu spełniły swoją rolę. Pozostaje osuszacz bardzo wydajny, bardzo wydajna nagrzewnica (uzywac ostrożnie z uwagi na orboty mokre i wiązanie tynków i wylewek).

 

 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Super Wam idzie Panowie! Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Kolejne dni spędzamy na stawianiu konstrukcji, stempli oraz deskowaniu kolejnych pomieszczeń. Jest tego naprawdę sporo!  
    • Witam serdecznie    Potrzebuję pomocy kogoś doświadczonego.  Pomimo że byłem jako jedyny przeciwny pokrywania dachu blachą trapezowa z filcem to takie pokrycie zastosowano.  Jest to budynek garażowo-gospodarczy, wspólnoty z dachem dwuspadowym.  Firma która wymieniała poszycie postarała się żeby jak najbardziej zminimalizować wentylację dachu. Filc oczywiście nie został usunięty z żadnej strony. W części okapowej firma na murze dawała zaprawę betonowa i na tej zaprawie leży blacha. Skutkiem jest brak nawet małej szczeliny ponieważ profil blachy wypełnia beton.  W części szczytowej pod kalenicą na łączeniu dwóch połaci zastosowano taśmę dekarska uszczelniającą. Skutek wiadomo jaki.  Jedyny wlot powietrza to widoczne okienka w ścianie 10cmx40cm. Sąsiad zamontował wywietrznik wentylacyjny oraz rozciął tą taśmę w szczycie ale chyba to nic nie dało. Podczas temperatury na zewnątrz plus 2-3 stopnie filc robi się wilgotny po nocy a po południu jest poprostu mokry. Widać też krople wody na filcu.    Proszę o pomoc czy można coś w tym temacie zrobić? Czy jest szansa żeby ten dach jakoś uratować we własnym zakresie?   Będę wdzięczny za wszelkie informacje i pomoc.   
    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...