Skocz do zawartości

Grzyb na ścianie.


Recommended Posts

Napisano

Witam,

Posiadam dom wybudowany w latach 60-tych. Dom jest częściowo ocieplony ale to nie jest problemem do końca z jakim się zwracam. Na zewnętrznych ścianach od ulicy od początku budowy domu są cztery lufta wentylacyjne. Dwa od podłogi czyli jedno do jednego pokoju i drugie do drugiego pokoju. W jednym pokoju jest podłoga drewniana a w drugim jest wylewka betonowa. Dwa lufta są od wentylacji ścian. W czasie obecnego remontu mój pracownik robotnik zatkał te wszystkie wloty powietrza twierdząc że wieje zimno do domu. Więc tak zrobił ja nie bardzo za tym przystawałam bo skoro one są od lat to jakieś znaczenie miały. Po jakiś dwóch tygodniach w pokoju gdzie jest podłoga drewniana tuż przy ścianie od podłogi na całej długości zrobił się grzyb i na meblościance również. Nigdy w życiu nie było takiego czegoś nawet gdy były piece kaflowe i też teraz od lat ogrzewanie centralne. Jest ta ściana zimniejsza bo nie jest jeszcze ocieplona ale już w przyszłym roku będzie. Teraz moje pytanie to co do tych wlotów powietrza do ścian jaką mają spełniać funkcję? Bo o podłodze już rozpracowałam działanie tego wlotu powietrza, potrzeba byłą dostarczania podłodze. Tak budowano w tamtych latach. Jak odkryłam ten luft od podłogi to na początku wyszedł smród i ciśnienie wilgotności jakie tam powstało. Po chwili zaciągnęło swieże powietrze spowrotem pod podłogę. I tak to już zostawiłam jak było przed zatkaniem. Natomiast jak to jest z tymi ścianami dlaczego one mają mieć wentylację? Czy też muszę je odetkać? A podłoga gdzie jest wylewka czy też musi być ten luft odetkany? Również nadmieniam iż podłogę drewnianą też zastąpi się wylewką betonową ale to na wiosnę lub w lato jest tak zaplanowane. Nigdy nie byo żadnych grzybó, pleśni ponieważ jest wentylacja grawitacyjna w domu i działa bez większych problemów. Proszę o jakieś porady, Dziękuję.

Napisano

Skoro nie ma sprawnej wentylacji, nie ma się czemu dziwić. Temperatura+ wilgotność+wykraplanie wilgoci na chłodnych ścianach + grzybnia w powietrzu = grzyb na ścianach.  To uwaga dla tych, którzy głoszą teorię o oddychaniu ścian :). Te lufty pewno działały jak kanały w stropie kanałowym. Specyficzny sposób wentylacji i osuszania przestrzeni. Reasumując - bez sprawnej wentylacji przestrzeni podpodłogowej grzyb będzie prawdopodobnie się rozprzestrzeniał na styku podłoga-ściana. To tylko moje przypuszczenie.

Napisano
6 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

To uwaga dla tych, którzy głoszą teorię o oddychaniu ścian :). Te lufty pewno działały jak kanały w stropie kanałowym. Specyficzny sposób wentylacji i osuszania przestrzeni.

A co ma wentylowanie podłogi do "oddychania ścian"?

Wracając do podłogi drewnianej - być może pod spodem są jakieś pomieszczenia produkujące nadmiar wilgoci: kuchnia, łazienka. Wentylacja podłogi widać skutecznie ta wilgoc usuwała. Do dobrze że znowu działa.

 

Dnia 29.11.2020 o 18:23, together69 napisał:

Natomiast jak to jest z tymi ścianami dlaczego one mają mieć wentylację? Czy też muszę je odetkać?

To są wentylacje pomieszczenia - nie ściany - kratki wentylacyjne chyba wychodzą na pokoje.

Powinny być otwarte. Ewentualnie okresowo można je przymknać w razie dużych meozów- ale zasadniczo powinny wentylować pomieszczenia. 

Jeśli masz stare okna, to one są na tyle nieszczelne, że zapewniają nawiew świeżego powietrza, które potem "użyte" przez domowników, wychodzi tymi wentylacjami w ścianach (tzw cyrkulacja, wymiana powietrza).

Jesli masz nowe okna, powinny mieć nawietrzniki, albo możliwość rozstrzelnienia.

Ta cyrkulacja usunie nadmierną wilgoć z domu i wysuszy nastepstwa zawilgocenia ścian.

Napisano (edytowany)

Witam,

dziękuję za odpowiedzi :) Ogólnie to dom jest zbudowany z cegły ale niestety jest on postawiony na starych fundamentach które to mają tak zwanego potocznie - Płaczący kamień ! to się tak nazywa, nie wiem czy ktoś z was kiedykolwiek o tym słyszał. On bardzo z tego co mi się wydaje wytwarza wodę. Nie wiem czy właśnie nie po są te lufta na sciane żeby było powietrze dostarczone między przestrzenią sciany zewn i wewnętrznej. Pytanie mi się nasuwa do ekspertów - Czy mogę te lufta od ścian zatkać minimalnie aby to zimno nie było w ścianach? Czy będzie po jakimś czasie wychodził jakiś grzyb na ścianach ? Bo mam ogrzewanie gazowe i obawiam się że koszta będą ogrzewania wysokie dodatkowo dom jest jeszcze po części nie ocieplony. Drugą jeszcze sprawą jest to, iż gdy stawiali dom to był dom stary sąsiadki i jest on do dziś. Oni zostawili starą scianę z tego rozbieranego domu na której stoi mój dom i te fundamenty, Od tej starej ściany zrobili przestrzeń ok 5 cm i od strony pokoju wstawili płytę pażdzierzową czy jakoś to się inaczej nazywa futrówka  i tam w tej wnęce hula wiatr. Ten wiatr być może jest z tego lufta ścianowego doprowadzającego powietrze. Pytanie czy on tam musi być aby ta płyta miała przewiew czy nie? Kratki wentylacyjne wywiewne mam kuchnia, łazienka i kotłownia. Wentylacja grawitacyjna jest zrobiona przez piwnice. Jeszcze dodatkowo pytanie czy można zasypać piachem nieużywaną piwnice i potem dać warstwe styropianu 10 i zalać na to beton? Jest ona również zbudowana z tego kamienia płaczącego? i części pustaków. Wtedy wentylacje zrobię już z nawiewników w oknach. Okna mam nowe plastikowe. 

Edytowano przez together69 (zobacz historię edycji)
Napisano
16 godzin temu, together69 napisał:

Nie wiem czy właśnie nie po są te lufta na sciane żeby było powietrze dostarczone między przestrzenią sciany zewn i wewnętrznej.

1. Musisz dokładniej opisac te "lufta", bo w kontekście wspomnianych przez ciebie wentylacji grawitacyjnych innych pomieszczen - teraz nie wiem na pewno, czy to piony wetylacyjne, czy jakieś inne wynalazki. 

2. I nie wiem, co to jest ta ściana "zewnętrzna i wewnętrzna z przestrzenią"? To jest jakaś jedna ściana z "luftami", czy więcej jest tych ścian?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • https://koperrt.com/products/16072304607348528752213120?utm_source=ad&utm_medium=google&utm_origin=shopline&utm_campaign=636491&utm_content=23181985177&adset_id=187535772916&utm_term=780698919071&aatid=4779585835&gad_source=2&gad_campaignid=23181985177&gclid=CjwKCAiA3fnJBhAgEiwAyqmY5WFmWVEn9SZthO88c8_HxQVL0demJEIHMSolG6Kq14QQ2evmHAjg1RoC4UMQAvD_BwE    
    • Witam wszystkich forumowiczów!   Mam stary budynek, w którym ściany zewnętrzne są już ocieplone, ale dach pozostaje nieocieplony i przez niego ucieka dużo ciepła. Planuję na wiosnę ocieplić dach od góry styropianem EPS 100 (styropian dach/podłoga) o łącznej grubości 23 cm. Dach jest płaski z lekkim nachyleniem, powierzchnia około 100 m², pokryty papą, która zachowała się w całkiem dobrym stanie – nie jest uszkodzona, nie planuję jej zrywać, tylko oczyścić i zostawić jako podłoże.Na styropianie ma być położona papa termozgrzewalna (jedna lub dwie warstwy). Montaż styropianu będę wykonywał samodzielnie (klejenie + kołkowanie), a papę zgrzewalną zlecić fachowcowi, który się na tym zna.Mam kilka wątpliwości i pytań – bardzo proszę o Wasze opinie na podstawie doświadczeń: 1. Grubość i układanie styropianu: Czy lepiej położyć jedną warstwę 23 cm, czy podzielić na dwie warstwy (np. 11 cm + 12 cm) układane na mijankę? Wiem, że dwie warstwy lepiej eliminują mostki termiczne, ale to więcej pracy. Pomijając aspekt czasu i wysiłku – czy takie rozwiązanie naprawdę ma sens i daje zauważalną różnicę w izolacyjności?   2. Montaż i mocowanie styropianu: Dach nie będzie dodatkowo obciążony (tylko papa na wierzchu, bez chodzenia czy tarasu), ale ważne jest solidne mocowanie, żeby wiatr nie oderwał warstw. Planuję kleić styropian (klejem bitumicznym lub poliuretanowym) + kołkować.Dla grubości 23 cm – jakie kołki polecacie? Czy wystarczą o długości ok. 30 cm (żeby wystawały trochę w podłoże betonu)? Czy lepiej stosować metodę z otwornicą – wyciąć otwór w styropianie, włożyć kołek, a potem zatkać wyciętym krążkiem (żeby kołek nie wystawał i nie tworzył mostka)? Jeśli dwie warstwy: Czy wystarczy kołkować tylko dolną warstwę (do podłoża), a górną tylko przykleić do dolnej? Czy kołki muszą przechodzić przez obie warstwy dla lepszej stabilności?   3. Warstwa separacyjna na styropianie pod papę: Czytałem różne opinie – jedni polecają geowłókninę polipropylenową (200-300 g/m²) jako ochronę przed wysoką temperaturą palnika i separację, drudzy grubą folię PE (0,2 mm). Geowłóknina wydaje mi się lepsza (przepuszcza parę, nie topi się tak łatwo). Czy zgadzacie się, że geowłóknina to najlepsze rozwiązanie w takim przypadku, czy polecacie coś innego (np. folię PE)?
    • Zupełnie nie mam pojęcia gdzie to pęknięcie Od strony grzejnika? od strony zasilania? na korpusie zaworu?
    • Cześć, jak samodzielnie zabezpieczyć lekkie pęknięcie na rurce z termostatem? Jest to mikroskopijne pęknięcie bo moze z kropla dziennie sie wydostaje:)   Zalaczam zdjęcie, do lepszego nie mam dostępu. Ps. Pęknięcie jest na ten najszersze części 
    • Komentarz dodany przez Tomek: zdecydowanie odradzam.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...