Skocz do zawartości

Podwalina na słupy dachu a ocieplenie


Recommended Posts

Napisano

Witam. Chciałbym się zapytać czy podwalinę pod słupy dachu trzeba docieplać, czy można ją traktować jako materiał o niskim U. Załóżmy że mam podwalinę o grubości 12cm a chce ocieplić posadzkę poddasza styropianem 15cm. Wtedy na podwalinę daje tylko 2 cm? 

 

Pytam ponieważ będę wylewał niedługo strop a dopiero po tym konstruktor przeliczy ponownie więźbę, zmień kąt dachu z 30st na 35 st w związku z czym zmieni się lokalizacja słupów i nie wiem które miejsca mam dozbroić na stropie więc będę musial zastosować podwaliny. Jakiej grubości podwaliny się z reguły stosuje? Czy jest możliwość już teraz mniej więcej wyliczyć miejsca występowania słupów gdy zwiększymy kąt do 35st? 

Napisano

tak z grubsza to zmiana kąta podniesie Ci dach o ok 1m, jeżeli kleszcze mają być elementem konstrukcyjnym pod sufit (bez zmiany docelowej wysokości sufitu na tym poddaszu) to lokalizację gdzie osiągniesz taką wysokość przy zmianie kąta można wyliczyć z prostej trygonometrii, projektant powinien mieć to w małym paluszku, chyba, że to i cieśla za razem, po małych przejściach i już nie ma tego paluszka:bezradny:

Napisano

i tak - dajesz tylko 2 cm;

a może stalowy profil zamiast drewna na podwalinę, jak boisz się, że za mało izolacji będzie...

Napisano

przekrój podwaliny zazwyczaj = przekrojowi słupa i tyle, podwaliny się nie liczy (?)

a rozstaw słupów? moim zdaniem optymalnie jest w połowie rozpiętości bo obciążenia rozkładają się równo, ale nie zawsze to się da (aranżacja poddasza), albo nie ma takiej potrzeby, albo jest konieczność uzyskania odpowiedniej wysokości pomieszczeń; coś się zakłada, liczy - wychodzi - ok, nie - zmieniasz przekroje, czasami rozstaw

u Ciebie - licz od tyłu jak napisałem, czyli na jakiej wysokości ma być sufit na poddaszu jeżeli chcesz to sobie odpowiednio zagospodarować, wtedy dodaj grubość okładziny sufitu ("podwieszonego" do kleszczy) i Ci wyjdzie gdzie optymalnie mogłyby być słupy - linia przecięcia kleszczy z krokwią (uwzględnij płatew) i masz wynik, wyjdzie rozsądnie - jest ok, wyjdzie, że rozpiętości różnią się kosmicznie, że trzeba by było na długim odcinku dać krokiew o większym przekroju - kombinujesz i przesuwasz

 

takie jest moje zdanie, ale nie każdy musi się z tym zgadzać :)

a że urlop i się nudzę to piszę co mi tam do łba przyjdzie...:bezradny:

  • 3 tygodnie temu...
Napisano

A czy przy podwyższaniu kąta o 5st jest w ogóle konieczność przestawiać słupy dachu? Nie można po prostu podwyższyć słupy i zostaną w tym miejscu co są? 

Napisano
13 minut temu, dedert napisał:

A czy przy podwyższaniu kąta o 5st jest w ogóle konieczność przestawiać słupy dachu? Nie można po prostu podwyższyć słupy i zostaną w tym miejscu co są? 

A co mówi projektant? Istnieje w ogóle projektant i prawdziwy projekt? wątpię...

Napisano (edytowany)
15 minut temu, dedert napisał:

To jest pytanie z czystej ciekawości. Czy dach rozporowy to dwuspadowy czy kopertowe też są? 

zalezy od ustawienia krokwi i konstrukcji. Czasem jest to znaczna siła, czasem nieznaczna.

No i prawie każdy dach gdzie krokiew "napiera"  na krokiew na zewnątrz - będzie rozporowy. Ale to takie teraźnejsz wynalazki - takie nazwy.

Normalnie knstrukcja jest jaka jest, a niektóre elementy działają na inne rozporowo - i tyle. 

Takie dzielenie włosa na czworo - nie wiem po co w to wchodzisz?

Masz dach zdaje się płatwiowo-kleszczowy - wpisz sobie go w google z wyrazami: rozkład sił, schemat sił, schemat konstrukcji, itp - i dostaniesz wykresy, z których się nauczysz łatwo, jakie są tam siły. 

I trochę wyobraźni i eksperymentu na prostym modelu - i będziesz wiedział.

 

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)

Pytam o rozporowy bo rozumiem że w rozporowym nie ma słupów? Przez co jest więcej miejsca na poddaszu, lub po prostu nie trzeba tych słupów zabudowywać ściankami. Więc może na małym stryszku w garażu który ma 6x7 m lepszy byłby rozporowy dach gdybym chciał go kiedyś zaadaptować na użytkowi. A rdzenie zrobilem gęsto co 100 cm, 3x12 pręty wewnętrzne. No i dach nie napierał by na strop który jest w dylatacji z budynkiem (w miejscu dylatacji lest belka "naciąg" 33cm wysoka od ściany do ściany). 

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)
Napisano
4 godziny temu, dedert napisał:

Pytam o rozporowy bo rozumiem że w rozporowym nie ma słupów? Przez co jest więcej miejsca na poddaszu, lub po prostu nie trzeba tych słupów zabudowywać ściankami. Więc może na małym stryszku w garażu który ma 6x7 m lepszy byłby rozporowy dach gdybym chciał go kiedyś zaadaptować na użytkowi.

Rozpór jest zależny mocno od kąta dachu. Im bardxziej kąt rozwarty krokiew, tym ten napór rozporu dramatycznie rośnie. Słupy i kleszcze go niwelują. Nie wiem, jaki masz kąt. Zwykle w krokwiowo-jętkowych dachach ten kąt jest zbliżony do 40-45 st.

 

Napisano
1 godzinę temu, dedert napisał:

30 ale chcę zmienić na 35

No wiem - przy 35 stopniach ten rozpór jest o wiele wyższy niż przy 45 st.

Nie pamiętam jak to sie liczy - ale na zdrowy rozum stań sobie w rozkroku 45 st i 35 - to zobaczysz. 

Ale możesz przemyśleć zastosowanie kleszczy na każdą parę krokwi. 

Napisano
1 godzinę temu, zenek napisał:

Rozpór jest zależny mocno od kąta dachu. Im bardxziej kąt rozwarty krokiew, tym ten napór rozporu dramatycznie rośnie. Słupy i kleszcze go niwelują. Nie wiem, jaki masz kąt. Zwykle w krokwiowo-jętkowych dachach ten kąt jest zbliżony do 40-45 st.

 

dlaczego?

Napisano

co do więźb to w zasadzie każda jest rozporowa, no chyba, że tworzy zamknięty układ, w uproszczeniu - trójkąt; wtedy mówi się też o takiej więźbie - samonośna (?), wiązary są tu dobrym przykładem,

  • 3 tygodnie temu...
Napisano

Czy żeby zwiększyć przestrzeń poddasza lepiej jest zwiększyć kąt o 5 st czy podnieść ścianę kolankową? Konstruktor opracowuje nowy projekt dachu i wychodzi na to że dla mniejszego kąta (30st) wyjdzie wyższa ściana kolankowa na garażu. Ale to akurat wynika z łaczenia dachów jedną połacią. Jest jakiś może przelicznik procentowy dla tego? 

Napisano
29 minut temu, dedert napisał:

Czy żeby zwiększyć przestrzeń poddasza lepiej jest zwiększyć kąt o 5 st czy podnieść ścianę kolankową?

Narysuj to sobie po prostu - i zmierz wysokości.

Przecież to zależy od kontekstu - tzn jaki masz teraz dach.

Ale im większy kąt połaci i im wyższa ścianka, tym większa przestrzeń pod dachem.

Napisano

U mnie jest problem z łączeniem dachu. Projektant wymyślił coś czego nie da się wykonać, wygląda to tylko na papierze, mianowicie to łączenie:

 

5e281d56f20b04a9gen.jpg

 

dbc65c4ca711b9cagen.jpg

 

Obecnie pracuje nad tym inny projektant i uważa że by to sensownie połączyć połać dachu garażu i domu powinna być wspólna:

 

61edcc1d7cad23f6gen.jpg

 

Ale wtedy przy zachowaniu kąta 30 st cały dach domu musi się podnieść o ok 40 cm żeby zgrał się z połacią garażu. Ściana kolankowa domu wzrasta więc do 90 cm (z 50 cm oryginalnej) a na garażu jest natomiast ściana kolankowa wysokości 40 cm (czyli nie za dużo, bo to chyba z wieńcem liczone).

 

Natomiast jeśli zwiększę kąt całego dachu do 35 st to na garażu nie ma ściany kolankowej a na domie jest 110 cm i wychodzi jakaś kolizja ze stropem. W każdym bądź razie muszę wybrać albo 30 st i 90 cm ściana kolankowa albo 35 st i 110 cm kolankowej ale wtedy z domu robi się grzyb wizualnie, co mi się nie podoba.

Ja natomiast liczyłem na to że da radę zrobić jakieś łączenie z oryginalnego projektu czyli bez wspólnej połaci i na garażu mogła by być wtedy wyższa ściana kolankowa i więcej miejsca ale wtedy w tym miejscu robi się taka jakaś dziwna ścianka:

 

a5174a0e6c2d2eaagen.jpg

 

A wynika to raczej z faktu że garaż jest za krótki, co wydaje mi się że projektant mógł zmienić na samym początku robiąc cały projekt gdy zobaczył co mu wyszło. Pewnie 100 cm dłuższy załatwiło by sprawę łączenia kalenicą.

 

70337a23dba73402med.jpg

  • 3 tygodnie temu...
Napisano

Ok, myślałem myślałem i wymyśliłem sam takie coś. Oryginał wygląda tak:

 

de42ba1e5bc3e4f0gen.jpg

 

A ja myślę nad kalenicą przejściową, wiąże się to ze ścięciem daszka z tyłu garażu.

45159b5f2c7f221egen.jpg

 

82a59a60dda0b55cgen.jpg

fcd50b5faeec96e9gen.jpg

 

Dzięki temu nie musze obniżać dachu nad garażem. Pomysł leci do projektanta żeby narysował więźbę. Mam nadzieję że będzie to możliwe do wykonania bo belka kalenicy wypada mniej więcej na ścianie szczytowej garażu lub nieco poza nią, czyli poniżej na zielonej kropce:

 

87646fddaf364492gen.jpg

 

Uzyskałem też otwór, przejście techniczne pomiędzy poddaszami, z tym że gdyby garaz był chociaż z metr dłuższy to przejście miało by normalną wysokosć, a tak w najwyższym punkcie ma 168 cm tylko. Więc drzwi tam nie wstawię żadnych (przejście zaznaczone na żółto)

ce266a9497400b46gen.jpg

 

  • 4 tygodnie temu...
Napisano

Czyste prawda jest że dachów rozporowych nie powinno się robić bo wiąże się to z nierównomiernym osiadaniem połaci? Mój kierowniko-projektant mówi że do 7m szerokości można a słyszałem opinie że lepiej tego unikać z wyżej wymienionych powodów. 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Oferujemy profesjonalny montaż  i serwis klimatyzacji w Krakowie i okolicach – zarówno w domach jednorodzinnych, mieszkaniach, jak i w biurach czy lokalach usługowych. Zapewniamy dobór odpowiednich urządzeń, estetyczne wykonanie i pełne wsparcie posprzedażowe. Projektujemy i montujemy nowoczesne systemy wentylacji mechanicznej, które zapewniają prawidłową cyrkulację powietrza i eliminują wilgoć. Realizujemy montaż nowoczesnych pomp ciepła – ekologicznych i bezobsługowych źródeł ciepła dla domów i firm. Pomagamy dobrać odpowiedni system grzewczy, a także świadczymy serwis i wsparcie posprzedażowe.   Sprawdź ofertę https://realklim.pl
    • Jesteśmy na wczasach...  
    • Drewno w ogrodzie, na elewacji czy w architekturze ogrodowej wygląda pięknie – ale tylko wtedy, gdy jest odpowiednio zabezpieczone. Jako ekspert marki Osmo, przedstawiam jeden z najbardziej cenionych produktów do ochrony drewna na zewnątrz: Lazura Olejna Osmo  (oryg. Holzschutz-Öl-Lasur). To sprawdzone rozwiązanie, które chroni drewno przed deszczem, słońcem, promieniowaniem UV, grzybami i pleśnią – a przy tym wydobywa jego naturalne piękno. Czym jest Lazura Olejna Osmo? To dekoracyjny, półtransparentny olejowy impregnat do drewna zewnętrznego, opracowany na bazie naturalnych olejów roślinnych: słonecznikowego, lnianego, sojowego i z ostu. Lazura nie tworzy powłoki filmowej – wnika głęboko w drewno i pozwala mu "oddychać", co zapobiega pękaniu, łuszczeniu i odpryskiwaniu. Zastosowanie elewacje i deski fasadowe pergole, płoty, ogrodzenia domki letniskowe, altany carporty, tarasy (elementy pionowe) drzwi, okna, okiennice (również wymiarowo stabilne elementy) Dlaczego warto? Wydajność: nawet do 26 m² z 1 litra przy jednym malowaniu Odporność na UV i warunki atmosferyczne Zabezpieczenie przed grzybami, algami i pleśnią Nie łuszczy się, nie pęka, nie schodzi płatami Bez konieczności szlifowania przy renowacji Łatwa aplikacja, bez smug i zacieków Dostępne kolory (transparentne) Kolory są półprzezroczyste – zachowują naturalny rysunek drewna, nadając mu odcień zgodny z kolorem lazury. Wszystkie kolory można ze sobą mieszać.   NrKolor Osmo (DE) Nazwa polska 700 KieferSosna 702 LärcheModrzew 703 MahagoniMahoń 706 EicheDąb 707 NussbaumOrzech 708 TeakTeak 710 PiniePinia 712 EbenholzHeban 727 PalisanderPalisander 728 ZederCedr 731 Oregon PineSosna Oregon 732 Eiche hellJasny dąb 739 SilbergrauSrebrnoszary 900 WeißBiały 903 BasaltgrauBazaltowy szary 905 PatinaPatyna 906 PerlgrauPerłowoszary 907 QuarzgrauKwarcowy szary   Sposób użycia Drewno musi być suche i czyste (maks. 20% wilgotności). Lazurę dokładnie wymieszać, nie rozcieńczać. Nakładać cienko wzdłuż słojów, pędzlem do olejów lub wałkiem mikrofibrowym. 2 warstwy na surowe drewno, 1 warstwa przy renowacji. Czas schnięcia: ok. 12 godzin przy dobrej wentylacji.   Skład i bezpieczeństwo Naturalne oleje + pigmenty + minimum rozpuszczalników (benzol-free) Zawiera biocyd IPBC – stosować wyłącznie na zewnątrz Produkt spełnia normę B2 (normalnie zapalny po wyschnięciu) Czyścić narzędzia preparatem Osmo Pinselreiniger   Dodatkowe wskazówki praktyczne Nie nakładać na lakierowane lub lakierobejcowane powierzchnie – należy je wcześniej całkowicie usunąć. Jeśli drewno ma być szczególnie chronione przed sinizną i owadami, warto wcześniej zastosować Osmo Impregnację WR (biobójczą). Drewno zawierające taniny (np. dąb) może powodować lekkie zmiany odcienia – zalecany próbny malunek. Podsumowanie Lazura Olejna Osmo to doskonały wybór dla każdego, kto szuka trwałej i estetycznej ochrony drewna na zewnątrz. Sprawdza się zarówno przy nowych realizacjach, jak i przy renowacjach. Działa długofalowo, wygląda naturalnie i jest niezwykle łatwa w utrzymaniu. Masz pytania? Jako ekspert Osmo, chętnie doradzę – napisz komentarz, dołącz zdjęcie drewna, a pomogę dobrać odpowiedni kolor i technologię zabezpieczenia.
    • Nie bardzo, jedynie tynk. Po prostu jak zamkniesz tą wilgoć tam, to te ściany za parę lat się po prostu rozsypią. Przerabiałem to ze ścianą nośną. To co zastaliśmy po przeprowadzce, to ścianę można było rozebrać rękami. Tyle dobrze, że dziadek ten dom sam budował i robił to zgodnie ze sztuką, bo nawet bez tej ściany żaden strop nie pęknął. A jakby nie to, że fundamenty są z piaskowca, który był cały mokry, to klękajcie narody. Oczywiście są szanse, że ta wilgoć wyjdzie na zewnątrz, ale ciężko je oszacować. Tu chodzi o różnicę temperatury. Pustka nawet 3cm będzie zawierać sporo powietrza, w którym przy różnicy temperatur powyżej 50% zacznie się wykraplać woda. Załóżmy, że wewnątrz masz 20°C, ściana z zewnątrz ma 0°, pod płytą nie będzie więcej niż 10°C i w tym momencie występuje skraplanie. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Do takiego mieszkania nie montował bym więcej niż 2,5kW. Ważniejsza od mocy jest umiejętność obchodzenia się z tym urządzeniem. Jedna jednostka zainstalowana z w salonie z kuchnią wystarczy.  WiFi to już standard i to polecam (zdarza się, że w najtańszych chińczykach aplikacje nie działają), reszta jest zbędna. Zwróć uwagę na poziom hałasu. Ja mam Mitsubishi Heavy oraz Fuji. Klimatyzatorem Fuji 2,5kW ogrzewam zimą dom 70m2.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...