Skocz do zawartości

Podwalina na słupy dachu a ocieplenie


Recommended Posts

Napisano

Witam. Chciałbym się zapytać czy podwalinę pod słupy dachu trzeba docieplać, czy można ją traktować jako materiał o niskim U. Załóżmy że mam podwalinę o grubości 12cm a chce ocieplić posadzkę poddasza styropianem 15cm. Wtedy na podwalinę daje tylko 2 cm? 

 

Pytam ponieważ będę wylewał niedługo strop a dopiero po tym konstruktor przeliczy ponownie więźbę, zmień kąt dachu z 30st na 35 st w związku z czym zmieni się lokalizacja słupów i nie wiem które miejsca mam dozbroić na stropie więc będę musial zastosować podwaliny. Jakiej grubości podwaliny się z reguły stosuje? Czy jest możliwość już teraz mniej więcej wyliczyć miejsca występowania słupów gdy zwiększymy kąt do 35st? 

Napisano

tak z grubsza to zmiana kąta podniesie Ci dach o ok 1m, jeżeli kleszcze mają być elementem konstrukcyjnym pod sufit (bez zmiany docelowej wysokości sufitu na tym poddaszu) to lokalizację gdzie osiągniesz taką wysokość przy zmianie kąta można wyliczyć z prostej trygonometrii, projektant powinien mieć to w małym paluszku, chyba, że to i cieśla za razem, po małych przejściach i już nie ma tego paluszka:bezradny:

Napisano

i tak - dajesz tylko 2 cm;

a może stalowy profil zamiast drewna na podwalinę, jak boisz się, że za mało izolacji będzie...

Napisano

przekrój podwaliny zazwyczaj = przekrojowi słupa i tyle, podwaliny się nie liczy (?)

a rozstaw słupów? moim zdaniem optymalnie jest w połowie rozpiętości bo obciążenia rozkładają się równo, ale nie zawsze to się da (aranżacja poddasza), albo nie ma takiej potrzeby, albo jest konieczność uzyskania odpowiedniej wysokości pomieszczeń; coś się zakłada, liczy - wychodzi - ok, nie - zmieniasz przekroje, czasami rozstaw

u Ciebie - licz od tyłu jak napisałem, czyli na jakiej wysokości ma być sufit na poddaszu jeżeli chcesz to sobie odpowiednio zagospodarować, wtedy dodaj grubość okładziny sufitu ("podwieszonego" do kleszczy) i Ci wyjdzie gdzie optymalnie mogłyby być słupy - linia przecięcia kleszczy z krokwią (uwzględnij płatew) i masz wynik, wyjdzie rozsądnie - jest ok, wyjdzie, że rozpiętości różnią się kosmicznie, że trzeba by było na długim odcinku dać krokiew o większym przekroju - kombinujesz i przesuwasz

 

takie jest moje zdanie, ale nie każdy musi się z tym zgadzać :)

a że urlop i się nudzę to piszę co mi tam do łba przyjdzie...:bezradny:

  • 3 tygodnie temu...
Napisano

A czy przy podwyższaniu kąta o 5st jest w ogóle konieczność przestawiać słupy dachu? Nie można po prostu podwyższyć słupy i zostaną w tym miejscu co są? 

Napisano
13 minut temu, dedert napisał:

A czy przy podwyższaniu kąta o 5st jest w ogóle konieczność przestawiać słupy dachu? Nie można po prostu podwyższyć słupy i zostaną w tym miejscu co są? 

A co mówi projektant? Istnieje w ogóle projektant i prawdziwy projekt? wątpię...

Napisano (edytowany)
15 minut temu, dedert napisał:

To jest pytanie z czystej ciekawości. Czy dach rozporowy to dwuspadowy czy kopertowe też są? 

zalezy od ustawienia krokwi i konstrukcji. Czasem jest to znaczna siła, czasem nieznaczna.

No i prawie każdy dach gdzie krokiew "napiera"  na krokiew na zewnątrz - będzie rozporowy. Ale to takie teraźnejsz wynalazki - takie nazwy.

Normalnie knstrukcja jest jaka jest, a niektóre elementy działają na inne rozporowo - i tyle. 

Takie dzielenie włosa na czworo - nie wiem po co w to wchodzisz?

Masz dach zdaje się płatwiowo-kleszczowy - wpisz sobie go w google z wyrazami: rozkład sił, schemat sił, schemat konstrukcji, itp - i dostaniesz wykresy, z których się nauczysz łatwo, jakie są tam siły. 

I trochę wyobraźni i eksperymentu na prostym modelu - i będziesz wiedział.

 

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)

Pytam o rozporowy bo rozumiem że w rozporowym nie ma słupów? Przez co jest więcej miejsca na poddaszu, lub po prostu nie trzeba tych słupów zabudowywać ściankami. Więc może na małym stryszku w garażu który ma 6x7 m lepszy byłby rozporowy dach gdybym chciał go kiedyś zaadaptować na użytkowi. A rdzenie zrobilem gęsto co 100 cm, 3x12 pręty wewnętrzne. No i dach nie napierał by na strop który jest w dylatacji z budynkiem (w miejscu dylatacji lest belka "naciąg" 33cm wysoka od ściany do ściany). 

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)
Napisano
4 godziny temu, dedert napisał:

Pytam o rozporowy bo rozumiem że w rozporowym nie ma słupów? Przez co jest więcej miejsca na poddaszu, lub po prostu nie trzeba tych słupów zabudowywać ściankami. Więc może na małym stryszku w garażu który ma 6x7 m lepszy byłby rozporowy dach gdybym chciał go kiedyś zaadaptować na użytkowi.

Rozpór jest zależny mocno od kąta dachu. Im bardxziej kąt rozwarty krokiew, tym ten napór rozporu dramatycznie rośnie. Słupy i kleszcze go niwelują. Nie wiem, jaki masz kąt. Zwykle w krokwiowo-jętkowych dachach ten kąt jest zbliżony do 40-45 st.

 

Napisano
1 godzinę temu, dedert napisał:

30 ale chcę zmienić na 35

No wiem - przy 35 stopniach ten rozpór jest o wiele wyższy niż przy 45 st.

Nie pamiętam jak to sie liczy - ale na zdrowy rozum stań sobie w rozkroku 45 st i 35 - to zobaczysz. 

Ale możesz przemyśleć zastosowanie kleszczy na każdą parę krokwi. 

Napisano
1 godzinę temu, zenek napisał:

Rozpór jest zależny mocno od kąta dachu. Im bardxziej kąt rozwarty krokiew, tym ten napór rozporu dramatycznie rośnie. Słupy i kleszcze go niwelują. Nie wiem, jaki masz kąt. Zwykle w krokwiowo-jętkowych dachach ten kąt jest zbliżony do 40-45 st.

 

dlaczego?

Napisano

co do więźb to w zasadzie każda jest rozporowa, no chyba, że tworzy zamknięty układ, w uproszczeniu - trójkąt; wtedy mówi się też o takiej więźbie - samonośna (?), wiązary są tu dobrym przykładem,

  • 3 tygodnie temu...
Napisano

Czy żeby zwiększyć przestrzeń poddasza lepiej jest zwiększyć kąt o 5 st czy podnieść ścianę kolankową? Konstruktor opracowuje nowy projekt dachu i wychodzi na to że dla mniejszego kąta (30st) wyjdzie wyższa ściana kolankowa na garażu. Ale to akurat wynika z łaczenia dachów jedną połacią. Jest jakiś może przelicznik procentowy dla tego? 

Napisano
29 minut temu, dedert napisał:

Czy żeby zwiększyć przestrzeń poddasza lepiej jest zwiększyć kąt o 5 st czy podnieść ścianę kolankową?

Narysuj to sobie po prostu - i zmierz wysokości.

Przecież to zależy od kontekstu - tzn jaki masz teraz dach.

Ale im większy kąt połaci i im wyższa ścianka, tym większa przestrzeń pod dachem.

Napisano

U mnie jest problem z łączeniem dachu. Projektant wymyślił coś czego nie da się wykonać, wygląda to tylko na papierze, mianowicie to łączenie:

 

5e281d56f20b04a9gen.jpg

 

dbc65c4ca711b9cagen.jpg

 

Obecnie pracuje nad tym inny projektant i uważa że by to sensownie połączyć połać dachu garażu i domu powinna być wspólna:

 

61edcc1d7cad23f6gen.jpg

 

Ale wtedy przy zachowaniu kąta 30 st cały dach domu musi się podnieść o ok 40 cm żeby zgrał się z połacią garażu. Ściana kolankowa domu wzrasta więc do 90 cm (z 50 cm oryginalnej) a na garażu jest natomiast ściana kolankowa wysokości 40 cm (czyli nie za dużo, bo to chyba z wieńcem liczone).

 

Natomiast jeśli zwiększę kąt całego dachu do 35 st to na garażu nie ma ściany kolankowej a na domie jest 110 cm i wychodzi jakaś kolizja ze stropem. W każdym bądź razie muszę wybrać albo 30 st i 90 cm ściana kolankowa albo 35 st i 110 cm kolankowej ale wtedy z domu robi się grzyb wizualnie, co mi się nie podoba.

Ja natomiast liczyłem na to że da radę zrobić jakieś łączenie z oryginalnego projektu czyli bez wspólnej połaci i na garażu mogła by być wtedy wyższa ściana kolankowa i więcej miejsca ale wtedy w tym miejscu robi się taka jakaś dziwna ścianka:

 

a5174a0e6c2d2eaagen.jpg

 

A wynika to raczej z faktu że garaż jest za krótki, co wydaje mi się że projektant mógł zmienić na samym początku robiąc cały projekt gdy zobaczył co mu wyszło. Pewnie 100 cm dłuższy załatwiło by sprawę łączenia kalenicą.

 

70337a23dba73402med.jpg

  • 3 tygodnie temu...
Napisano

Ok, myślałem myślałem i wymyśliłem sam takie coś. Oryginał wygląda tak:

 

de42ba1e5bc3e4f0gen.jpg

 

A ja myślę nad kalenicą przejściową, wiąże się to ze ścięciem daszka z tyłu garażu.

45159b5f2c7f221egen.jpg

 

82a59a60dda0b55cgen.jpg

fcd50b5faeec96e9gen.jpg

 

Dzięki temu nie musze obniżać dachu nad garażem. Pomysł leci do projektanta żeby narysował więźbę. Mam nadzieję że będzie to możliwe do wykonania bo belka kalenicy wypada mniej więcej na ścianie szczytowej garażu lub nieco poza nią, czyli poniżej na zielonej kropce:

 

87646fddaf364492gen.jpg

 

Uzyskałem też otwór, przejście techniczne pomiędzy poddaszami, z tym że gdyby garaz był chociaż z metr dłuższy to przejście miało by normalną wysokosć, a tak w najwyższym punkcie ma 168 cm tylko. Więc drzwi tam nie wstawię żadnych (przejście zaznaczone na żółto)

ce266a9497400b46gen.jpg

 

  • 4 tygodnie temu...
Napisano

Czyste prawda jest że dachów rozporowych nie powinno się robić bo wiąże się to z nierównomiernym osiadaniem połaci? Mój kierowniko-projektant mówi że do 7m szerokości można a słyszałem opinie że lepiej tego unikać z wyżej wymienionych powodów. 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Raczej tak - inaczej deweloper nie dostałby pozwolenia na budowę bo projekt nie spełniałby przepisów.  ?  
    • Proszę o poradę tych, co się znają, bo pojęcia nie mam jak właściwie do tematu podejść. Dwa lata temu stałem się właścicielem jednego z lokali na niewielkim osiedlu szeregowców. Niedawno dopiero zastanowił mnie fakt, że nie mamy dostępu do dachu. Temat zaistniał tym bardziej, że chcemy podejść do przeglądu kominowego i na fakt braku dostępu do dachu zwrócił uwagę kominiarz. Stwierdził, że takiego dostępu wymagają przepisy i powołał się na Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Konkretnie w Dziale VII. Bezpieczeństwo użytkowania, § 308 Wejścia na dach napisane jest, że w budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych należy zapewnić wyjście na dach co najmniej z jednej klatki schodowej, umożliwiające dostęp na dach i do urządzeń technicznych tam zainstalowanych. W odpowiedzi na zadane pytanie deweloper odpowiedział, że dostęp do dachu z zewnątrz (drabina na stałe przymocowana do elewacji) nie jest wymagana przepisami, ponieważ przepis dotyczy jedynie budynków z wydzieloną wewnętrzną klatką schodową. Nie rozumiem tego, że dwukondygnacyjny budynek (czyli minimum parter z piętrem, tak?) z wewnętrzną wydzieloną klatką schodową powinien taki dostęp mieć a budynek w zabudowie szeregowej (każdy lokal ma swoje wewnetrzne schody, które nie są traktowane jako "klatka schodowa"?) już nie, mimo że wysokość takiego budynku może być przecież identyczna? Dostęp do kominów to jedno, ale na przykład jakieś zaprószenie ognia i... możemy sobie z dołu tylko patrzeć i czekać aż strażacy przyjadą - oby na czas. Czy deweloper ma rację?
    • Firma Real Klim świadczy usługi z zakresu klimatyzacji, wentylacji i rekuperacji na terenie województw małopolskiego i śląskiego. Posiadamy certyfikaty oraz uprawnienia państwowe, które są niezbędne przy wykonywaniu prac montażowo - serwisowych. https://realklim.pl/   Nasza firma specjalizuje się w profesjonalnym montażu klimatyzacji w domach, biurach i lokalach usługowych. Gwarantujemy szybki, solidny i estetyczny montaż oraz fachowe doradztwo w doborze urządzeń. https://realklim.pl/klimatyzacja   Oferujemy kompleksowy serwis klimatyzacji – od przeglądów po naprawy. Dbamy o wydajność, czystość i długą żywotność Twojego urządzenia. https://realklim.pl/serwis-klimatyzacji   Projektujemy i montujemy systemy wentylacyjne dopasowane do potrzeb budynku. Zapewniamy komfort oddychania i skuteczne usuwanie wilgoci. https://realklim.pl/wentylacja   Zajmujemy się instalacją i serwisem systemów rekuperacji, które zapewniają świeże powietrze w domu i pozwalają oszczędzadź na ogrzewaniu. https://realklim.pl/rekuperacja   Specjalizujemy się w montażu pomp ciepła – ekologicznego źródła ogrzewania. Pomagamy dobrać odpowiednie urządzenie i zapewniamy jego obsługę. https://realklim.pl/pompy-ciepła   Sprawdź Naszą wizytówkę Google, sprawdź opinię klientów oraz wybrane realizacje: Wizytówka Google
    • Chcąc wylać poduszki pod nadproża, musimy je najpierw zaszalować. Tym właśnie będziemy się teraz zajmować.  
    • Drewniane podłogi to klasyka, która z czasem może wymagać miejscowych napraw – szczególnie wtedy, gdy pojawią się przebarwienia, plamy lub drobne uszkodzenia na pojedynczych deskach. Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz od razu cyklinować całej powierzchni. Dzięki produktom marki Osmo można łatwo i estetycznie odnowić pojedynczą deskę, bez widocznych różnic w kolorze i strukturze. Krok 1: Wydzielenie uszkodzonej deski Najpierw dokładnie określ deskę, która wymaga renowacji. Następnie oklej jej krawędzie taśmą malarską, najlepiej niebieską lub różową, która jest delikatna i nie uszkadza powierzchni ani sąsiednich desek. Taśma zapobiegnie przypadkowemu przetarciu lub zabarwieniu sąsiednich fragmentów podłogi. Krok 2: Szlifowanie powierzchni Za pomocą papieru ściernego o gradacji 180 przeszlifuj powierzchnię deski. Usuniesz w ten sposób stare powłoki, przebarwienia oraz drobne rysy. Szlifuj zawsze wzdłuż włókien drewna, a po zakończeniu dokładnie odkurz i przetrzyj wilgotną ściereczką, by pozbyć się pyłu. Krok 3: Nadanie koloru – bejce olejne i woski dekoracyjne Osmo Kiedy powierzchnia jest sucha i czysta, czas na nadanie jej odpowiedniego odcienia. Użyj bejcy olejnej Osmo lub wosków dekoracyjnych Osmo, w zależności od wykończenia reszty podłogi. Aplikacja wygląda następująco: Nanieś niewielką ilość bejcy lub wosku przy pomocy gąbki lub miękkiej szmatki. Następnie wetrzyj preparat równomiernie w drewno, zgodnie z kierunkiem słojów. Nadmiar produktu zetrzyj czystą szmatką, tak by kolor był jednolity i bez smug. To bardzo ważny etap – dobór koloru musi być maksymalnie zbliżony do reszty podłogi. Warto wcześniej wykonać próbę na niewidocznym fragmencie lub na kawałku podobnego drewna. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Krok 4: Zabezpieczenie powierzchni – Wosk Twardy Olejny Osmo Po wyschnięciu koloru, nałóż warstwę ochronną – najlepiej sprawdzają się produkty: Osmo 3062 (półmat) Osmo 3065 (mat) Aplikacja: Nałóż cienką warstwę wosku twardego olejnego przy użyciu pędzla lub wałka. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Delikatnie zmatow powierzchnię papierem ściernym (np. gradacja 240). Nałóż drugą, finalną warstwę tego samego produktu i pozostaw do pełnego wyschnięcia. Dodatkowe wskazówki: Zawsze pracuj w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Unikaj nakładania zbyt grubej warstwy – produkty Osmo są bardzo wydajne. Nie chodź po naprawianej powierzchni przez co najmniej 2–3 dni, aby powłoka miała czas się utwardzić. Jeśli odcień różni się od reszty, można dodać drugą warstwę koloru, ale zawsze wykonuj próbę wcześniej. Podsumowanie Dzięki odpowiednim materiałom i precyzyjnej pracy, renowacja pojedynczej deski podłogowej może być szybka i bardzo skuteczna. Produkty Osmo, takie jak bejce olejne, woski dekoracyjne i wosk twardy olejny, pozwalają na punktową naprawę bez konieczności renowacji całej podłogi. Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniego koloru i staranne wykonanie każdego etapu – od szlifowania po finalne zabezpieczenie powierzchni.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...