Skocz do zawartości

Drenaż opaskowy + zbiornik wody


Noe51

Recommended Posts

Napisano

Jako, iż jest to mój pierwszy post więc WITAJCIE!

Podpowiedzcie czy pomysł na zbieranie wody (z drenażu wokół płyty) która będzie odprowadzana do zbiornika podziemnego to jedyne dobre (słuszne) i niedrogie rozwiązanie? Zaznaczę, iż obecnie jest chyba brak możliwości odprowadzenia jej w jakikolwiek inny sposób: kanalizacja deszczowa, studzienka, rów itp. Poziom wód gruntowych kształtuje się dość wysoko na poziomie ok. 1,2 m. a dodatkowo od większej połowy działki jest glina która jak wiadomo nie przepuszcza wody więc długo jest bajorko na działce (załączyłem zdjęcie przekroju od geologa z miejsca usadowienia budynku). Ze względu na ten poziom wody, z tego co się orientowałem studnia chłonna też odpada gdyż „przebije” ten poziom 1,2 m bo taka studnia to podobno na 2 m w głąb wchodzi. Tak na marginesie to rodzi się kolejne pytanie jak poradzić sobie z tą warstwą gliny czy ją zrekultywować, wywieźć, nasypać, przekopać itp…. no ale te pytanie i problem na temat późniejszy jak i post!

Zaznaczę, iż odprowadzenie wody do sąsiada który np. jest niżej również odpada… wiecie… z sąsiadami trzeba dobrze żyć!
W głowie kolejny problem co w przypadku długotrwałych opadów zrobić z nadmiarem wody która się zgromadzi w zbiorniku? Podlewać kałuże? Jak duży ten zbiornik dać aby na nie duże opady wystarczył? Co powinien zawierać taki zbiornik: pływak, pompę, jakiś filtr, inne?

Czy też może jak gdzieś wyczytałem w takim jak wyżej przypadku zrezygnować z drenażu wokół płyty a co za tym idzie problem będzie brutalnie rozwiązany bo nie będzie dosłownie zbierania wody. Jednakże chciałbym mieć te płytę ochronioną przed stojąca wodą.

Krótki wycinek z opisu badania geologa:

Analizując profile litologiczne wykonanych otworów w podłożu projektowanego budynku niepodpiwniczonego, przewiduje się występowanie czwartorzędowych gruntów niespoistych w postaci piasków drobnych oraz gruntów spoistych wykształconych jako gliny piaszczyste, piaski gliniaste oraz gliny pylaste. W strefie przypowierzchniowej występuje warstwa gruntów nasypowych (gleba) o miąższości około 0,2m. W obu z wykonanych otworów geotechnicznych nawiercono zwierciadło wód gruntowych. W otworze nr 1 poziom wód stabilizuje się na głębokości 1,2m natomiast w otworze nr 2 na głębokości
1,3m. Poniżej warstwy geotechnicznej nr III tj. w warstwie nr IV występuję napięte zwierciadło wód gruntowych, które w obu otworach stabilizuje się na głębokości 1,0m. Warstwa geotechniczna II została stwierdzona w obu otworach badawczych i obejmuje czwartorzędowe osady wykształcone jako piaski drobne w stanie średniozagęszczonym (ID=0,50), o barwie jasno szarej. Warstwa zalega na głębokości 0,2-0,6 – 1,6-1,8m p.p.t. W warstwie stwierdzono
zawodnienie mogące powodować zalewania wykopów. W otworze nr 1 na głębokości 1,2m natomiast w otworze nr 2 na głębokości 1,3m.

Pomóżcie… Podpowiedzcie...

Przekrój (dom będzie usadowiony pomiędzy tymi odwiertami)

przekroj.jpg

Napisano

masz piaski drobne w większości, wiec nie powinno być problemów z wsiąkaniem wody - może pomyśleć o przebiciu w kliku miejscach tej warstwy piasku gliniastego jakąś wiertnicą?

 

Zbieranie wody do zbiornika to akurat jeden z droższych pomysłów. Co zrobisz z nadmiarem wody, jak ci się zbiornik zapełni?

Napisano
5 godzin temu, Elfir napisał:

może pomyśleć o przebiciu w kliku miejscach tej warstwy piasku gliniastego jakąś wiertnicą?

To chyba nie jest dobry pomysł...

20 godzin temu, Noe51 napisał:

Poniżej warstwy geotechnicznej nr III tj. w warstwie nr IV występuje napięte zwierciadło wód gruntowych, które w obu otworach stabilizuje się na głębokości 1,0m.

Jeśli dobrze rozumiem, to ta warstwa nr III "ogranicza" napływ wody gruntowej z "dołu", z warstwy IV i jeszcze niższych warstw i pomimo tego, że "normalny" poziom wody gruntowej opisany jest tak:

20 godzin temu, Noe51 napisał:

W otworze nr 1 poziom wód stabilizuje się na głębokości 1,2m natomiast w otworze nr 2 na głębokości
1,3m.

to po przewierceniu warstwy nr III poziom wody w otworach jest 20 - 30 cm wyższy...

Tak więc myślę, że przewiercenie odniosłoby skutek akurat odwrotny do zamierzonego :bezradny:

 

 

Jak z grubsza wygląda ukształtowanie powierzchni działki w lewo od otworu pierwszego i w prawo od drugiego do granic działki? I nachylenie działki w kierunku prostopadłym do linii łączącej oba otwory? Masz plan działki, uwzględniający poziomice?

Napisano
8 godzin temu, Elfir napisał:

masz piaski drobne w większości, wiec nie powinno być problemów z wsiąkaniem wody - może pomyśleć o przebiciu w kliku miejscach tej warstwy piasku gliniastego jakąś wiertnicą?

 

Zbieranie wody do zbiornika to akurat jeden z droższych pomysłów. Co zrobisz z nadmiarem wody, jak ci się zbiornik zapełni?

też myślałem o wywierceniu wiertnicą kilku otworów i przebiciu tej gliny na około 1m i zasypaniem ich czymś przepuszczalnym co spowoduje odpływ zbierającej się wody na powierzchni do warstwy przepuszczalnej nr II ale tak jak pisze @urboros uważając aby nie przebić lustra wody które jest na wysokości około 1,2m

 

z informacji od geologa mamy uważać również aby nie przebić warstwy nr III aczkolwiek będzie ciężko gdyż szambo które muszę mieć jest dość wysokie choć widzę że są dostępne szamba niskie do 10m3 które mają wysokość około 1,5 m

 

co do kosztów to jest teraz program rządowy i można otrzymać zwrot do 5 tys.

 

2 godziny temu, uroboros napisał:

Jak z grubsza wygląda ukształtowanie powierzchni działki w lewo od otworu pierwszego i w prawo od drugiego do granic działki? I nachylenie działki w kierunku prostopadłym do linii łączącej oba otwory? Masz plan działki, uwzględniający poziomice?

nie mam planu działki z uwzględnieniem spadków aczkolwiek teraz jest równy lub prawie równy bez spadków

 

Napisano
12 godzin temu, Elfir napisał:

ta działka jest gdzieś blisko rzeki?

szczere pole z dala od wody a jednak będzie pełne wody... ot paradoks ;-)

będzie zbiornik 3 lub 4 L no i będę liczył na to że przy dużych opadach warstwa II przyjmie wodę i ten zbiornik - podzielą się zadaniami... jak przeleje to będę podlewał kałuże... chyba nie mam innej opcji

Napisano

Szczerze mówiąc, w takiej sytuacji nie robiłbym jakiegokolwiek drenażu. I tak nie ma dokąd odprowadzać z niego wody. Warto ukształtować jedynie spadek terenu z lekkim nachyleniem od budynku. Wodę z rynien i rur spustwych odprowadzić zaś przynajmniej ze 2 m od budynku korytami na powierzchni gruntu. Jak duża jest ta działka? Drzewa, duża masa zieleni faktycznie jest dobrym odbiornikiem-magazynem wody. Tylko czy jest na nie miejsce?

Napisano

Uczestnicząc w wielu budowach stosują ; podnoszenie działek gruzami ,piachem i ziemią , bo taniej i nieinwazyjnie . Aby przewiercać zwykłą Wiertnicą odradzam - zasypuje w trakcie wiercenia .Jedynie kopanie studni może przebić i odprowadzić wodę . Ale przed kopaniem trzeba odwiercić Filtry IGŁOWE , minimum 4 i odsuszyć miejsce kopania . Co najmniej 1 tydzień filtrowania ,nie dla amatorów. Za to wspólnie z sąsiadami może się opłacić . Niestety przelanie wody gruntowej / nie wiadomo jakiego jeziora, czy strumyka /  , na niższy poziom może długo potrwać . Poziomy Przegród gliniastych z iłami i żwirem mogą być małopojemne , ale też na wielkiej płaszczyżnie , więc następny dreszcz albo uzupełni , albo przeleje następnym uskokiem w niższy poziom .Znależć Uskok i go przeciąć , to jest najlepsze wyjście .

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • z jednej strony rodzice a z drugiej wujek
    • Tę granicę to masz z kim albo z czym? Kto rządzi za tą granicą?
    • Dzień dobry, chciałem postawić garaż blaszany 1,5m od granicy więc wykonałem zgłoszenie, niestety dostałem odmowę ze względu na to, że chcę postawić ten garaż 1.5m od granicy i urząd w takiej sytuacji wymaga ode mnie, cytuję "pozwolenie na budowę wraz z odpowiednią dokumentacją budowlaną wykonaną, zgodnie z art. 34 ustawy - Prawo budowlane, przez osoby osiadające odpowiednie, do zakresu, uprawnienia budowlane"   czy staranie się o pozwolenie na budowę garażu blaszanego w ogóle ma sens ? jaki byłby to koszt?   czy w przypadku gdybym postawił ten garaż 3m od granicy ten problem by nie istniał?   Jakie wg Was jest najlepsze wyjście z tej sytuacji? Będę wdzięczny za pomoc.
    • Cześć wszystkim! Chciałbym się z Wami podzielić moją opinią i doświadczeniem z produktem, który od jakiegoś czasu stosuję do wykańczania drewnianych podłóg i mebli – Osmo Hartwachs-Öl Original, czyli Wosk Twardy Olejny od Osmo. 🌿 Co to takiego? To wyjątkowe połączenie naturalnych olejów i wosków w jednym produkcie. Osmo stworzyło coś, co: chroni drewno przed wodą, brudem i ścieraniem, jest odporny na plamy (np. z wina, kawy, herbaty, coli czy mleka), pozostawia przyjemną w dotyku, naturalnie wyglądającą powierzchnię. Nie wymaga gruntowania ani szlifowania między warstwami. Produkt wnika w strukturę drewna i pozwala mu oddychać – nie pęka, nie łuszczy się, nie odpryskuje. 🛡️ Bezpieczeństwo Po wyschnięciu: jest bezpieczny dla ludzi, zwierząt i roślin, nadaje się do zabawek dziecięcych (zgodność z EN 71.3), jest odporny na ślinę i pot (zgodnie z DIN 53160). 🧪 Skład Bazuje na naturalnych olejach roślinnych (słonecznikowy, sojowy, z ostu) i woskach, zawiera także pigmenty, parafiny i dodatki hydrofobowe. Co ważne – nie zawiera benzenu i spełnia normy emisji VOC. 🎨 Dostępne wykończenia i kolory Bezbarwne wykończenia: 3011 – Połysk 3032 – Satyna 3062 – Mat 3065 – Półmat Kolory transparentne: 3040 Biały 3041 Naturalny 3067 Jasnoszary 3071 Miodowy 3072 Bursztyn 3073 Terra 3074 Grafit 3075 Czarny 🪚 Gdzie stosować? Idealny do: podłóg drewnianych (lite deski, deski warstwowe, podłogi korkowe, OSB), mebli i blatów, innych drewnianych powierzchni wewnętrznych. 🧰 Jak nakładać? Powierzchnia musi być czysta, sucha i odpylona (maks. 18% wilgotności). Nakładamy cienką warstwę wzdłuż słojów drewna, np. pędzlem do dużych powierzchni, wałkiem mikrofibrowym, włókniną lub maszyną jednotarczową. Po 8–10 godzinach (bezbarwny) lub 24 godzinach (kolorowy/naturalny) możemy nakładać drugą warstwę. W przypadku podłóg warstwę kolorową nakładamy tylko raz, a wykończenie robimy zawsze olejem bezbarwnym (chyba że używamy koloru 3040 lub 3041 – wtedy można użyć ich również na końcu). 🧽 Pielęgnacja i renowacja Do czyszczenia używamy Osmo Wisch-Fix lub Pinselreiniger (do narzędzi). W przypadku renowacji często wystarczy jedna cienka warstwa na oczyszczonej powierzchni – bez szlifowania! 📦 Wydajność i opakowania Wydajność: ok. 24 m²/l (bezbarwny) do 30 m²/l (kolorowy/naturalny) Pojemności: 0,375 l, 0,75 l, 2,5 l, 10 l, 25 l (dla wersji bezbarwnej) 0,75 l, 2,5 l, 10 l (dla kolorowych/naturalnych) ⚠️ Uwaga praktyczna Pamiętajcie, by nie zostawiać nasączonych szmatek na powietrzu – mogą się samoczynnie zapalić! Trzymajcie je w metalowym pojemniku z pokrywką lub wypierzcie od razu po użyciu. Mam nadzieję, że ten post pomoże komuś, kto szuka trwałego i naturalnego rozwiązania do ochrony drewna. Osmo to naprawdę sprawdzony produkt – i przyjemny w aplikacji! Macie pytania albo własne doświadczenia z Osmo? Dajcie znać! Chętnie podyskutuję 😊 osmo-1.mp4
    • Na A... 21 cm.   https://allegro.pl/oferta/3x-mieszadlo-mieszacz-zywica-do-kotwa-chemicznej-koncowka-aplikator-11797721468
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...