Skocz do zawartości

Jak ułożyć panele podłogowe?


MrTomo

Recommended Posts

Napisano

Plan jak na rysunku.

Jak optymalnie ułożyć panele?

Całość to jeden rodzaj paneli.

 

1. Od jakiego pomieszczenia zacząć i w którym kierunku układać oraz jak zorientowane panele?

Nie da się zachować jednego kierunku panela we wszystkich pomieszczeniach, więc nie wiem jak to zaplanować.

 

2. Nie chciałbym kończyć na ścianie zaznaczonej czerwoną linią.

Tutaj wolałbym rozpocząć, bo na ścianie przyklejona jest cegła, i chciałbym panele wsunąć pod ostatni rząd.

Czy to utrudnienie?

 

3. Czy w przejściach trzeba robić dylatacje?

 

 

 

plan.jpg

Napisano
  Dnia 29.11.2019 o 16:40, MrTomo napisał:

3. Czy w przejściach trzeba robić dylatacje?

Rozwiń  

Jaka jest odległość od wejścia do D2?

  Dnia 29.11.2019 o 16:40, MrTomo napisał:

Nie da się zachować jednego kierunku panela we wszystkich pomieszczeniach

Rozwiń  

Dlaczego tak sądzisz? Będzie tylko więcej zabawy, ale da się 9_9

Napisano
  Dnia 29.11.2019 o 18:39, MrTomo napisał:

Jasne, da się.

Miałem na myśli jednakowy "kierunek panela" względem wejścia 

Rozwiń  

Owszem, da się, ale nie ma takiej potrzeby. Ja bym każde pomieszczenie potraktował oddzielnie. W poprzednim mieszkaniu miałem parkiet, który układaliśmy poprzez drzwi do przedpokoju bo też myśleliśmy podobnie jak Ty. Ale pies z kulawą nogą nie zwrócił na to uwagi. Teraz w przedpokoju mam płytki, w pokojach panele i w każdych drzwiach było docinanie na styk. I też nikt nie zwraca uwagi, chociaż styk jest dopracowany, to fakt., 

Napisano

Dobra

Ale ty masz klejony parkiet i klejone płytki.

A panel albo zdylatuję w przejściach albo kupa z tego?

Nie chcę dawać listwy aluminiowej, chciałbym aby była to całość, na ile się da

 

  Dnia 29.11.2019 o 18:51, retrofood napisał:

Owszem, da się, ale

Rozwiń  

Kuva, jak?

Gdzieś będzie obrócone o 90 st

Sa 4 pomieezczenia

Napisano
  Dnia 29.11.2019 o 19:08, MrTomo napisał:

Dobra

Ale ty masz klejony parkiet i klejone płytki.

A panel albo zdylatuję w przejściach albo kupa z tego? 

Rozwiń  

Gdzie masz zdylatować i po co? Panele układasz na zamki na miękkich płytach (przynajmniej ja tak mam). To jest podłoga pływająca. Paneli nie myje się na mokro, więc nie pęcznieją. W drzwiach docina się do futryny na styk. Więc co masz na mysli pisząc "dylatacja"? Od ścian? Tam przyjdzie listwa, która wszystko przykryje.

  Dnia 29.11.2019 o 19:08, MrTomo napisał:

 Kuva, jak?

Gdzieś będzie obrócone o 90 st

Sa 4 pomieezczenia

Rozwiń  

Narysuj na swoim obrazku w jakim kierunku chcesz układać w poszczególnych pomieszczeniach.

Napisano (edytowany)

U mnie futryn niet

Drzwi przesuwne

Kierunek właśnie nie jest jasny.

Nie wiem jak powinno się układać, w stosunku do okien, drzwi, ścian dłuższych... ??

Możliwości są dwie....

Albo dłuższy bok jak ta czerwona kreska albo prostopadle

Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Napisano

U mnie układane są od ściany bocznej do bocznej. Czyli długość wskazuje okno. Ale to nie jest żaden wyznacznik, kazdy układa jak chce.

A jeśli nie masz futryn, to chyba będziesz miał listwy przyścienne, bo jak przejdziesz ze ścian na podłogę? To nawet nie trzeba będzie zbyt precyzyjnie docinać. Niepotrzebnie się martwisz. Do paneli najważniejsza jest posadzka, aby trzymała poziom.

  Dnia 29.11.2019 o 19:47, MrTomo napisał:

Możliwości są dwie....

Albo dłuższy bok jak ta czerwona kreska albo prostopadle

Rozwiń  

Obydwie są poprawne.

Napisano (edytowany)

Układanie w kierunku do okna jest przereklamowane... Kiedyś to było istotniejsze, teraz przy dzisiejszej technologii wytwarzania paneli nie ma znaczenia.

Na sześciu metrach dylatacja jest niepotrzebna jeśli będzie odpowiedni odstęp od ścian.

  Dnia 29.11.2019 o 20:29, retrofood napisał:

Do paneli najważniejsza jest posadzka, aby trzymała poziom.

Rozwiń  

Ważniejsza jest RÓWNA posadzka, może być po skosie :icon_mrgreen:, aby była bez dołków i górek...

Edytowano przez Gość (zobacz historię edycji)
Napisano

Podłoga jest równiuteńka.

 

Pytanie takie - co myślicie - lepiej panelem wejść pod cegłę (cegła cięta klejona do ściany) czy przylegać do cegły

Wszędzie zostawiłem teraz po 20 cm od podłogi miejsce na doklejenie płytek po ułożeniu podłogi.

Problematyczne to jest trochę, bo chciałbym pozbyć się już z tyłu głowy tego klejenia i tego bajzlu.

Łatwiej byłoby mi dokleić teraz cegły, zafugować i ułożyć podłogę.

 

Ale.. może jednak najpierw położyć panele i cegłę dokleić ponad nim?

 

Napisano

Z doświadczenia wiem, że szwagier u mnie najpierw wykańczał podłogę. W łazience było inaczej (chodzi o drzwi), bo najpierw dokleił listwy maskujące futrynowe i potem się okazało, że są o milimetr za długie i płytki nie mógł pod nie wsunąć. A jak wsuwał, to widać było pochyłość (płytki duże). A spróbuj wtedy obciąć o milimetr listwę przyklejoną do futryny! Z godzinę się pieprzył z piłowaniem tego tak, by nie zakaleczyć niczego dookoła. 

Dlatego myślę, że najpierw podłoga, zabezpieczenie podłogi (folia) i dopiero wykańczanie ściany.

Napisano (edytowany)

Muszę podjąć decyzję

1. kleję cegły do podłogi i zostawiam miejsce na wsunięcie panela

W tym przypadku kleję całą ścianę, gdzie czerwona kreska i zaczynam układać od tego miejsca

Resztę doklejam po ułożeniu paneli

 

2. kleję cegły do podłogi inie zostawiam miejsca.

W tym przypadku kleję wszędzie gdzie cegła (czyli każde wejście)

 

Co radzisz?

Co radzicie?

 

żeby lepiej zobrazować:

 

 

 

2.jpg

Ta ściana to ta czerwona linia

  Dnia 29.11.2019 o 16:40, MrTomo napisał:

 

 

 

 

plan.jpg

Rozwiń  

 

 

1.jpg

Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Napisano
  Dnia 30.11.2019 o 12:02, MrTomo napisał:

 

2. kleję cegły do podłogi inie zostawiam miejsca.

W tym przypadku kleję wszędzie gdzie cegła (czyli każde wejście)

 

Rozwiń  

A położysz cegły tak równo by ich krawędź wyznaczała prostą? Nie dasz rady! Więc jeśli położysz cegły do posadzki, to wtedy linia boku panela przyłożona do ściany będzie uwydatniać wszelkie nierówności. Wzrok patrzącego jest skierowany od góry, wszystko będzie widoczne. Dlatego jestem za wersją najpierw podłoga, potem ściany.

 

I jeszcze jedno. Układałeś kiedyś panele? Jeśli nie to nie wiesz, jak trudno wsunąć ten ostatni, najczęściej cięty wzdłuż. Tu nie da się uniknąć szpary.

Napisano
  Dnia 30.11.2019 o 12:10, retrofood napisał:

Tu nie da się uniknąć szpary.

Rozwiń  

I bardzo dobrze!!! Ta szpara, to przecież dylatacja od ściany! zalecane ok. 10 mm... A jak nie będziesz w przejściu odcinał na poszczególne pomieszczenia, to trzeba pod ścianami pozostawić tę dylatację.

Napisano
  Dnia 30.11.2019 o 13:03, uroboros napisał:

I bardzo dobrze!!! Ta szpara, to przecież dylatacja od ściany! zalecane ok. 10 mm... A jak nie będziesz w przejściu odcinał na poszczególne pomieszczenia, to trzeba pod ścianami pozostawić tę dylatację.

Rozwiń  

Owszem, dobrze, ale to się nie da pogodzić z założeniem braku listew przypodłogowych i wykończeniu najpierw ścian. Da się natomiast przy ułożeniu najpierw podłogi a potem zamaskowaniu szpary wykończeniem ściany.

Napisano
  Dnia 30.11.2019 o 13:36, retrofood napisał:

potem zamaskowaniu szpary wykończeniem ściany

Rozwiń  

Tak, ale tylko w tym jednym miejscu, tylko na "czerwonej" ścianie, bo na pozostałych ścianach nie dopasujesz na styk i MUSISZ jakoś te dylatacje schować...

Napisano
  Dnia 30.11.2019 o 14:46, retrofood napisał:

A co tam jest, deski? To da się zrobić na styk.

Rozwiń  

tiaaaa... zrób na styk i niech panele "łykną" ciut wilgoci :icon_rolleyes:... będą górki i dolinki...

Napisano
  Dnia 30.11.2019 o 17:00, MrTomo napisał:

Panele będą na podłogowce.

Raczej będzie im ciepło

Oczywiście zamierzam zrobić niewielką dylatację, ale raczej 5mm niż 10

Rozwiń  

Nie mają prawa łapać.

  Dnia 30.11.2019 o 17:00, MrTomo napisał:

Panele będą na podłogowce.

Raczej będzie im ciepło

Oczywiście zamierzam zrobić niewielką dylatację, ale raczej 5mm niż 10

Rozwiń  

2 mm wystarczy, tylko pamiętaj, że paneli nie zmywa się wodą!  

  Dnia 30.11.2019 o 16:23, uroboros napisał:

tiaaaa... zrób na styk i niech panele "łykną" ciut wilgoci :icon_rolleyes:... będą górki i dolinki...

Rozwiń  

Nie mają prawa łapać.

coś się pop...iło

Napisano
  Dnia 30.11.2019 o 17:42, MrTomo napisał:

A czym?

 

Rozwiń  

Leciutko wilgotną ścierką i natychmiast należy osuszać druga, suchą. Jak Ci w spojeniach paneli zostanie woda, to szybko spuchną i każdy będzie leżał jakby oddzielnie. Jak po pięciu latach mam idealnie gładką powierzchnię i łączeń prawie nie widać.

Napisano
  Dnia 30.11.2019 o 17:15, retrofood napisał:

Nie mają prawa łapać.

Rozwiń  

Tak Ci się tylko wydaje...

 

 

Skończy się sezon grzewczy, przestanie być

  Dnia 30.11.2019 o 17:00, MrTomo napisał:

im ciepło

Rozwiń  

wzrośnie wilgotność powietrza po paru dniach deszczowych, i możesz się zdziwić, że te

  Dnia 30.11.2019 o 17:15, retrofood napisał:

2 mm

Rozwiń  

to jednak przymało na sześciu metrach...

 

 

A jeszcze MrTomo ma układać te panele teraz, w sezonie grzewczym, gdy jest w pomieszczeniu sucho, podłoga jest suchutka, wysezonowane panele będą suchutkie...

 

 

 

No, chyba że MrTomo będzie kładł panele winylowe... wtedy faktycznie

  Dnia 30.11.2019 o 17:15, retrofood napisał:

Nie mają prawa łapać.

Rozwiń  

:icon_mrgreen:

Napisano

Od wilgotnego powietrza nie sądzę by im coś groziło. Dzisiejsze panele to nawet nie te co dziesięć lat temu. Woda musi na nich stać, jeśli myje się je na mokro, to wnika (nie od razu) w szpary i wtedy bruździ. Część wyparuje, ale część wsiąknie. Boczne krawędzie "zawijają" wtedy do góry.

Napisano
  Dnia 30.11.2019 o 20:23, retrofood napisał:

Od wilgotnego powietrza nie sądzę by im coś groziło. Dzisiejsze panele to nawet nie te co dziesięć lat temu. 

Rozwiń  

Mam taką nadzieję, że po tym czasie produkt trochę ulepszono. 

  Dnia 30.11.2019 o 20:18, uroboros napisał:

No, chyba że MrTomo będzie kładł panele winylowe...

Rozwiń  

Raczej nie.

Chyba, że wygram w minilotka...

Napisano

Nie ma sprawy...

  Dnia 30.11.2019 o 20:26, MrTomo napisał:

produkt trochę ulepszono

Rozwiń  

Ale nawet jeśli ulepszono, to w instrukcji układania nie zmienili i te dylatacje są takie same...

 

Napisano

Połóż panele najpierw, zostaw dylatację od ściany i dopiero wtedy wykańczaj ścianę, aby weszła nad panele. Szpary na ścianie wtedy nie potrzebujesz, a podłoga bedzie miała luzy.

  Dnia 30.11.2019 o 20:30, MrTomo napisał:

 W łazience będą płytki, więc ile - z 12mm?

 

Rozwiń  

Pytka + klej 12 mm? Chyba się nie zmieścisz.

Napisano
  Dnia 30.11.2019 o 20:28, uroboros napisał:

dylatacje są takie same...

Rozwiń  

Nie przeszkadzają mi dylatacje, na pewno zrobię.

Może i dam listwy.

Do tego jeszcze nie doszedłem, może też coś ciekawego jest na rynku.

  Dnia 30.11.2019 o 20:30, retrofood napisał:

Połóż panele najpierw, zostaw dylatację od ściany i dopiero wtedy wykańczaj ścianę, aby weszła nad panele. Szpary na ścianie wtedy nie potrzebujesz, a podłoga bedzie miała luzy.

Rozwiń  

Tak zrobię.

Tam gdzie cegły.

 

 

  Dnia 30.11.2019 o 20:30, retrofood napisał:

Pytka + klej 12 mm? Chyba się nie zmieścisz

Rozwiń  

:scratching:

 

Napisano

 

 

W razie czego przecież paneli teraz się nie klei, a jak Ci wstanie podłoga, to można końcowe przy ścianie panele wymontować i zwęzić o te brakujące 5 do 8 mm i wtedy pomyśleć o listwach... gorzej przy węższych bokach panela - nie zdemontujesz całej podłogi, żeby panele trochę skrócić pod ścianami - wtedy, po malutku, ostrym dłutkiem, panel po panellu, wzdłuż bocznych ścian te 5 mm odetniesz... no i listwy...

 

  Dnia 30.11.2019 o 20:30, retrofood napisał:

Pytka + klej 12 mm? Chyba się nie zmieścisz

Rozwiń  

zależy jak duże są te płytki...

Napisano
  Dnia 30.11.2019 o 20:36, uroboros napisał:

zależy jak duże są te płytki...

Rozwiń  

Łazienka będzie malutka, 2x2,5m.

To płytki tez chyba nie 60x60..

:)

I taki podkladzik.

 

Screenshot_20191130-213834.png

  Dnia 30.11.2019 o 13:03, uroboros napisał:

jak nie będziesz w przejściu odcinał na poszczególne pomieszczenia, to trzeba pod ścianami pozostawić tę dylatację.

Rozwiń  

Właśnie nad tym myślę.

Skoro to podłoga pływająca, to czy jeśli nie odetnę przejść, to czy nie straci swoich właściwości?

Powierzchnia zrobi się spora, i układ z kilkoma wąskimi gardłami.

To nie popracuje w żadnym kierunku..

 

Napisano

Przy ścianach z oknami dałbym jednak szczelinę i zakrył wszystko listwą. Przecież będą firanki, to się wszystko zasłoni.

  Dnia 30.11.2019 o 20:42, MrTomo napisał:

Skoro to podłoga pływająca, to czy jeśli nie odetnę przejść, to czy nie straci swoich właściwości?

Powierzchnia zrobi się spora, i układ z kilkoma wąskimi gardłami.

To nie popracuje w żadnym kierunku..

Rozwiń  

Weź narysuj w którym kierunku i jak masz zamiar kłaść.

Napisano

Jaka jest mniej więcej odległość między ścianami z  oknami O1 i O2?

Napisano

To proporcje Twojego szkicu są... takie sobie... Myślałem, że więcej, niż pomiędzy D2,a wejściem...

 

3,5 m to nie jest jakaś tam krytyczna długość.. Spokojnie, podłoga da radę "popływać" 9_9

Napisano
  Dnia 30.11.2019 o 21:23, uroboros napisał:

To proporcje Twojego szkicu są... takie sobie

Rozwiń  

To szybki rysunek, nie oddaje kilku zakamarków.

Chodziło mi o zasadę ułożenia paneli.

duży pokój 6x5,5m

pokoje 3,5x5m

korytarz około 3x5m

 

  Dnia 30.11.2019 o 21:05, retrofood napisał:

Weź narysuj w którym kierunku i jak masz zamiar kłaść.

Rozwiń  

coś w ten deseń?

 

 

plan2.jpg

Napisano
  Dnia 29.11.2019 o 16:40, MrTomo napisał:

w którym kierunku układać oraz jak zorientowane panele?

Rozwiń  

głównie zasada jest taka przy podłogach drewnianych (pewnie paneli też) - że kładzie się je prostopadle do okna.

  Dnia 29.11.2019 o 19:47, MrTomo napisał:

Nie wiem jak powinno się układać, w stosunku do okien, drzwi, ścian dłuższych... ??

Rozwiń  

Do okien pionowo. Chyba że masz b. długiei wąskie pomieszczenie i chcesz go wizualnie poszerzyc - to kładziesz w poprzek.

  Dnia 30.11.2019 o 11:28, MrTomo napisał:

Pytanie takie - co myślicie - lepiej panelem wejść pod cegłę (cegła cięta klejona do ściany) czy przylegać do cegły

Rozwiń  

Panel musi być zdylatowany od ściany (nie ważne jak wykończonej). Ładniej więc byłoby wejść pod to wykończenie z cegły, ale musisz jakoś wykończyć pod tym "okapem" panel (dodatkowa listwa, ogranicznik?), bo inaczej śmieci tam ci za podłogę będą wchodzić do tej dylatacji.

 

Napisano
  Dnia 30.11.2019 o 21:46, zenek napisał:

głównie zasada jest taka przy podłogach drewnianych (pewnie paneli też) - że kładzie się je prostopadle do okna.

Rozwiń  

Napisałem wyżej, że ta zasada jest przereklamowana!!! Dzisiejszy postęp technologiczny w produkcji paneli spowodował, że spojenia paneli są niemal niewidoczne nawet przy bocznym oświetleniu. Oczywiście jeśli nie są to panele ze specjalnie wprowadzonymi fugami podkreślającymi każdą deskę. Teraz panele kładzie się tak jak potrzebuje inwestor. Czasem nawet i na ukos :) Jest to cholerna zabawa, ale da się!

 

W Twoim, MrTomo, przypadku, lepiej będzie zrobić tak, jak zakładałeś na wstępie!, Nawet łamiąc główną zasadę zenka...

  Dnia 30.11.2019 o 21:56, MrTomo napisał:

Czyli sugerujesz odwrócić wzgl. rysunku?

Rozwiń  

Nie odwracaj, choćby ze względu na układ paneli przy ceglanej ścianie!

Ale, ale...

Coś tu ściemniasz...

  Dnia 29.11.2019 o 17:19, uroboros napisał:

Jaka jest odległość od wejścia do D2?

Rozwiń  

 

  Dnia 29.11.2019 o 18:39, MrTomo napisał:

Od wejścia do pomieszczenia około 6m

Rozwiń  

A teraz mi wychodzi:

  Dnia 30.11.2019 o 21:30, MrTomo napisał:

duży pokój 6x5,5m

pokoje 3,5x5m

korytarz około 3x5m

Rozwiń  

że 6+3,5, a może 6+5m???

 

  Dnia 30.11.2019 o 21:13, uroboros napisał:

Jaka jest mniej więcej odległość między ścianami z  oknami O1 i O2?

Rozwiń  

 

  Dnia 30.11.2019 o 21:18, MrTomo napisał:

Jakieś 3,5m

Rozwiń  

???

 

między ścianami z oknami O1 i O2!!!

Po szerokości rysunku!!!

Ile tam jest?

Napisano
  Dnia 30.11.2019 o 21:56, MrTomo napisał:

Czyli sugerujesz odwrócić wzgl. rysunku?

Rozwiń  

Ta zasada jest ze względu na padające światło od okna, a nie moja, jakby chciał uroboros-edytor. To kwestia wyglądu w świetle (przy podłogach z desek drewnianych dochodziła jeszcze kwestia wypukłości desek).

Oczywiście możesz sobie ułożyć "na sucho" kawałek podłogi w tym czy innym kierunku - i wtedy zobaczysz, jak to wygląda. 

I tak bym radził - 

  Dnia 30.11.2019 o 22:23, uroboros napisał:

Teraz panele kładzie się tak jak potrzebuje inwestor. Czasem nawet i na ukos :) Jest to cholerna zabawa, ale da się!

Rozwiń  

Oczywiście - można wszystko. Jednak najlepiej zrobić to dobrze, a nie dziwnie. Poza tym - co to znaczy "potrzebuje inwestor". Jeśli potrzebuje, bo ma jakiś ważny powód, to tak robi. Tu Tomo nie wskazał takiego powodu.

 

  Dnia 30.11.2019 o 22:23, uroboros napisał:

Nie odwracaj, choćby ze względu na układ paneli przy ceglanej ścianie!

Rozwiń  

Co ma do tego ściana ceglana???? Zresztą bardziej by mi sie podobały te panele pionowo do tej ściany, niż wzdłuż - ale :14_relaxed: to kwestia gustu, choć właśnie to pomieszczeie ze względu na prostokąt prosi sie o panele pionowo do oknai zaraze do tej cegły - jeśli dobrze czytam tn rysunek.

Napisano
  Dnia 30.11.2019 o 21:30, MrTomo napisał:

 coś w ten deseń?

 

 

plan2.jpg

Rozwiń  

Będziesz miał problem techniczny (z dokładnością) z przejściem przez drzwi z przedpokoju do tego dużego pokoju, ale to do opanowania. Tylko się zastanawiam... chcesz kłaść panele bez obsadzonych futryn? 

Napisano
  Dnia 1.12.2019 o 03:58, retrofood napisał:

panele bez obsadzonych futryn? 

Rozwiń  

Przecież tam ma nie być drzwi...

 

 

  Dnia 30.11.2019 o 23:11, zenek napisał:

Tu Tomo nie wskazał takiego powodu.

Rozwiń  
  Dnia 30.11.2019 o 23:11, zenek napisał:

Co ma do tego ściana ceglana?

Rozwiń  

Przeczytaj powoli ten wątek...

 

 

  Dnia 30.11.2019 o 23:11, zenek napisał:

kwestia wyglądu w świetle

Rozwiń  

 

  Dnia 30.11.2019 o 22:23, uroboros napisał:

spojenia paneli są niemal niewidoczne nawet przy bocznym oświetleniu.

Rozwiń  

 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Prof. Łukasz Łuczaj, botanik z Uniwersytetu Rzeszowskiego, co roku zachęca, by nie kosić trawy wiosną. W tym roku poszedł o krok dalej, zaapelował na portalach społecznościowych, by zakazać używania kos i kosiarek spalinowych na cztery wiosenne tygodnie. Na swoim profilu na Facebooku napisał: "Nasza planeta potrzebuje radykalnych działań. Bioróżnorodność terenów nieleśnych potwornie spadła w ostatnich latach. Zanikły bogate w gatunki łąki i pastwiska zamiast tego większość terenów trawiastych w Polsce to albo trawniki koszone nisko co tydzień nawet, albo zarośla zupełnie niekoszone porośnięte inwazyjną nawłocią kanadyjską".   Zwrócił uwagę na hałas, który produkujemy, używając kosiarek spalinowych: "Wręcz nie da się żyć po prostu w miejscowościach, gdzie zabudowa jest gęstsza: co chwilę słychać warkoczące kosiarki". Zaproponował wprowadzenie zakazu koszenia jakichkolwiek terenów, także traktorami, do 1 czerwca. Jak uzasadnił "umożliwi to odrodzenie się Flory Łąkowej, zwiększenie bioróżnorodności trawników i zwiększy ilość pokarmu dla ptaków. Stworzy także kryjówki dla owadów".   Profesor przypomina, że nisko skoszony trawnik jest niemal martwym ekosystemem: "W bardzo krótko skoszonej trawie rozwija się tylko kilka gatunków pospolitych kwiatuszków i kilka gatunków traw. Tak krótka trawa nie może też być pokarmem dla gąsienic motyli, a takie organizmy jak mrówki czy koniki polne nie mogą się schować przed ptakami". I apeluje: Wzywam polski rząd do delegalizacji kos spalinowych i kosiarek elektrycznych. - Delegalizacja maszynowych kosiarek także umożliwi odrodzenie się zwyczaju koszenia kosą ręczną. Mechaniczne dozwoliłbym jedynie dla rolników, którzy wykaszają większe tereny, ale tylko po 1 czerwca. Okres do 1 czerwca powinien być wypełniony śpiewem ptaków, a nie warkotem kosiarek - podkreśla.   Na Zachodzie Europy i w Ameryce jest ruch, który nazywa się "No Mow May", czyli "Maj Bez Koszenia". Bardzo wiele szkody robi się majowym koszeniem, kiedy trawa dopiero rośnie. Takie koszenie jest bardzo inwazyjne, szczególnie kiedy jest powtarzane. Ono eliminuje wiele gatunków. Gdybyśmy pozostawili trawę do czerwca, zakwitłyby w niej złocienie, firletki, jaskry, bodziszki, dzwonki, a tak mamy mało zróżnicowany i ubogi garnitur gatunków: mniszek, kilka gatunków do niego podobnych, kilka gatunków koniczyny i traw. W tym roku jest taka wielka susza, a ludzie niemiłosiernie koszą już trawę, na razie nic nie odrasta.
    • Takie trzy żarłacze pasiaste wyłowiłem wczoraj z oczka.  
    • Zgadza się, ale 1/3 połączeń zwykle nie jest fabryczna i tu robią się schody. Farba tania nie jest, a obstawiam, że bez gładzi na całości dwie warstwy nie przykryją tych połączeń. Wiadomo że więcej roboty jest położyć gładź na całości i do tego też trzeba mieć w miarę wprawę, ale uważam że lepiej zużyć więcej gładzi niż malować 3 razy. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Ze styropianową będzie więcej roboty, żeby ją ostatecznie wykończyć. Z takim choćby ćwierćwałkiem z tworzywa lub drewna zachodu będzie mniej. Można je nawet wkleić używając masy akrylowej.
    • Z zasady tylko połączenia i wkręty. Ale celowo boczne krawędzie, czyli te, którymi stykają się płyty są tak ukształtowane,żeby dało się tam zmieścić szpachlę i siatkę wzmacniającą. Ostatecznie, po zaszpachlowaniu, miejsce połączenia i środkowa część płyt mają tworzyć dzięki temu jedną równą płaszczyznę. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...