Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam! Na chwilę obecną wyjście na taras to standartowe kiedyś dwuskrzydłowe drzwi plastikowe 180 x 210 cm. Chciałbym wywalić kawałek ściany i zamontować przesuwne o szerokości ok 3,5- 3,8m. Pytanie do eksperta: czy taka ingerencja w strukturę budynku wymaga jakiegoś pozwolenia? Dom jest własny, wolnostojący, parterowy. Byłbym wdzięczny za wszelkie wskazówki i rady.

Link do komentarza
1 godzinę temu, Radek K napisał:

  czy taka ingerencja w strukturę budynku wymaga jakiegoś pozwolenia? Dom jest własny, wolnostojący, parterowy. Byłbym wdzięczny za wszelkie wskazówki i rady.

Nawet gdyby takiego obowiązku nie było to na Twoim miejscu zaprosiłbym na miejsce jakiegoś projektanta - konstruktora budowlanego a wcześniej przygotował dla niego całą dokumentację z budowy domu. To jest poważna ingerencja w ścianę nośną, takich rzeczy nie robi się pochopnie.

A gdy już takiego gościa zaprosisz to on Ci powie jakie obowiązuje prawo w tym zakresie.

Link do komentarza
8 minut temu, retrofood napisał:

To jest poważna ingerencja w ścianę nośną, takich rzeczy nie robi się pochopnie.

Gdybym zaczął od wywalenia dziury w ścianie możnaby to nazwać działaniem pochopnym :) A jak widać najpierw zbieram informacje. Chodzi mi raczej o stronę prawną bo od strony technicznej nie jest to nic skomplikowanego. Bynajmniej dla mnie. Ściana ma ponad 18m długości i podtrzymuje tylko konstrukcję dachową więc osłabienie jej na odcinku 4m (oczywiście nadproże zostanie wzmocnione belką) nie powinno znacząco wpłynąć na jej wytrzymałość tym bardziej że w projekcie było przewidziane wyjście na taras więc nie ma nad nim jakichś skupień nacisku. Problem jedynie że nie mamy już rysunków z projektu a jeśli jakieś zezwolenie będzie wymagane to trzeba je będzie zdobyć. I po to właśnie założyłem wątek by taką info uzyskać. Niemniej bardzo dziękuję za pomoc i użyteczną sugestię.

Link do komentarza

 

2 minuty temu, Radek K napisał:

  Chodzi mi raczej o stronę prawną bo od strony technicznej nie jest to nic skomplikowanego.  

Połowę rodziny mam budowlańców, więc nie rozpędzaj się. To wszystko jest łatwe na pozór, natomiast ważne będzie nawet to, jaka jest odległość otworu od narożnika, (-ów), w którą stronę chcesz otwór powiększać, w jakiej kolejności będą wykonywane poszczególne operacje i tak dalej. Bo jeśli konstruktor znajdzie taką możliwość, to będzie musiał wykonać projekt techniczny i technologiczny. I popisać się pod nim.

 

PS. Poczekaj chwilę, ponoć rząd przygotowuje pilne poprawki do prawa budowlanego upraszczające wymaganą papierkologię. Słyszałem w radiu, powinni o tym coś niedługo pisać w necie.

 

PS 2. Nie rozumiem jak nie masz rysunków z projektu, jest obowiązek ich przechowywania przez cały okres istnienia obiektu. Jest też możliwość inna, projekty są archiwizowane w urzędach. Trzeba jednak znać rocznik budowy, aby trafić pod właściwy adres urzędu.

Link do komentarza

Taka ingerencja w strukturę nośną jest traktowana jako przebudowa. Pod względem prawnym mamy więc tę samą procedurę co przy uzyskiwaniu pozwolenia na budowę. Niezbędny jest projekt przygotowany przez konstruktora. Powinien on także opisać dokładnie kolejność prac. Nad wszystkim ma z założenia czuwać kierownik budowy (musi być ustanowiony).

Takie powiększenie otworu w ścianie obciążonej konstrukcją dachu to nie jest drobiazg.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Niestety nie ma co się spodziewać spektakularnych efektów. Tu kilka osób dzieli się radami w podobnym temacie:  
    • Po drugiej ścianie nie ma nic z tych rzeczy, stoi po prostu szafka i nie ma tam żadnych rur ani nic Jest to mieszkanie świeżo po remoncie w stanie deweloperskim i nie było na niej żadnych usterek. I tak ślady herbaty były pojedynczymi plamami-a tutaj mam wrażenie, że albo może za mocno przycisnęłam, albo może farba była za gęsta-cięzko powiedzieć, ale spróbuj odmalować na nowo docelową farbą tak jak Pan sugeruje.
    • A czy coś wiadomo czemu ten fragment ściany ma inną strukturę? Bo już samo to jest zastanawiające. Ponadto co jest po drugiej stronie tej ściany? Czasem takie dziwne rzeczy wychodzą, gdy po drugiej stronie jest np. prysznic i ściana ulega nadmiernemu zawilgoceniu. Zakładam, że nie jest to po prostu miejsce, w którym rozlała się ta herbata? jeżeli nie ma jakichś szczególnych przyczyn tego stanu rzeczy i powodów do niepokoju to powinno wystarczyć pokrycie ściany farbą separacyjną (na plamy), potem pomalowanie jej docelową farbą.
    • witam ponownie,   po przeczytaniu paru artykułów oraz obejrzeniu filmów na YT, zdecydowałem się, że zrobię instalacje wodnej na rozdzielaczach 2x rozdzielcze do zimnej wody(7 punktów) do ciepłej 3 punkty i tutaj następujące opcję: - rozdzielacz - 3 punkty na podwójnych kolankach(cyrkulacja)  - rozdzielacz na 2 punkty a przez prysznic podwójne kolanko cyrkulacyjne(prysznic jest pierwszym punktem)   Ale bardziej zastanawia mnie fakt przekrojów/przepływów...od pionu mam wyjście na 1/2 do pierwszego zaworu i tak też poprowadziłem instalację dalej. I nie wiem czy gdzieś dalej w instalacji ma sens używania przekrojów np.: 3/4 lub pex 20, skoro tutaj mamy wąskie gardło. Mam 2 typy rozdzielaczy np.: 3/4 belka i zawory 3/4 drugi belka 3/4 i zawory 1/2. Zastanawiałem się żeby użyć dwa łączone lewy 3/4x1/2 na np.: miskę wc a prawy 3/4x3/4 na np.: prysznic, wannę lub zlewozmywak. Jeszcze inna rzecz mnie nurtuje, będę miał zasobnik pojemnościowy i tutaj zastanawiam się czy może na ciepłą wodę i cyrkulację dać np.: pex 20mm, czy to ma sens skoro wcześniej mamy pex 16 lub gwint 1/2, bo jeżeli dobrze rozumiem to zimna wodą wypycha ciepłą wodę z boilera. Zastanawiam się czy może dać też baterie termostatyczne, ale to jest nowy wątek, choć temp wody będę miał raczej stałą 45/40stopni to po przeczytaniu wstępu, gdzie piszą, że mogą usprawnić utrzymanie temp. w przypadku skoków ciśnienia/przepływu więc tam z tyłu głowy trochę też o tym myślę. Ale tak jak pisałem to jest nowy wątek. Z drugiej strony też tak patrzę, że wszystkie gwinty do baterii wannowej, prysznica są na g1/2. Na pewno lepiej byłoby jakbym instalację do rozdzielacza/czy miał poprowadzoną na np.: 3/4, w tedy chyba puszczenie wszystko na pex 16mm nie stanowiłoby problemu.   Jeszcze mam pytanie w jakiej kolejności podpinać punkty pod rozdzielacz zimnej wody? Wstępnie założyłem, że bliżej od źródła będą elementy z dużym/wrażliwym poborem i tak np.: zasobnik, prysznic, zlewozmywak, wanna(tutaj mogę poczekać odkręcam i czekam), z "drugiej strony" będzie miska wc(tym bardziej mogę czekać), zmywarka itd. Proszę o opinię wszystkich, a na pewno: @Redakcja@animus
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...