Skocz do zawartości

Fundament - zabezpieczenie przed zimą


Recommended Posts

Napisano
Witam

2 tygodnie temu ekipa wykopała mi fundament. Wykonała zbrojenie oraz zostało wszystko zalane betonem z "gruszki".
Miałem w planie jeszcze przed zimą wymurowanie ściany fundamentowej, ale pogoda nie pozwoliła.
Pytanie moje dotyczy kwesti zabezpieczenia fundamentów przed zimą - mrozem. Czy jest taka potrzeba, czy też nie?
Przykrywać to? przysypać piaskiem na zimę? lub też inne rozwiązanie?
W dwóch miejscach na drugi dzień po wylaniu fundamentu już w trakcie schnięcia betonu pojawiły bardzo niewielkie mikropęknięcia na powierzchni tworzące dokładnie wzór pętów zbrojenowych. Majster powiedział, że to nic takiego.
Czy jest to niebezpieczne, czy jak to się mówi: ten typ tak ma?
Jak się ma wchodząca w te malusieńkie szczelinki woda i potem mróz, który teraz zagości, aż do wiosny?
Napisano
Pęknięcia wzdłuż zbrojenia ławy świadczą o zbyt cienkiej warstwie betonu otulającego pręty. Jednak praktycznie nie ma to większego znaczenia gdyż zbrojenie ławy nie jest zbrojeniem konstrukcyjnym a jedynie stabilizującym. Zabezpieczanie ławy przed mrozem nie jest potrzebne, gdyż ewentualne wysadziny mrozowe nie powinny jej uszkodzić, gdyż parcie przejęte zostanie przez otaczający je grunt
Napisano
Nazywasz fundamentem ławę, którą wykonawca wykonał poniżej krytyki!
1. Nie dopuszczalne jest wykonywanie ławy jako wykop w gruncie i zalanie betonem bez szalunków.
2. Widoczne ślady lokalizacji prętów świadczą o nie wykonanym zagęszczeniu betonu po wylaniu.
3. Pęknięcia są szkodliwe, gdyż teraz tam mniknie woda i przez zimę rozsadzi beton, który nie zdąży uzyskać wymaganych parametrów wytrzymałościowych do mrozów.
4. Warto jeszcze przed mrozami ławy pokryć przynajmniej jedną warstwą masy polimerowo-bitumicznej rozpuszczalnikowej. Na wiosnę położysz hydroizolację poziomą właściwą.

Jeśli grunt pod ławami należy do wysadzinowych tj. gliniasty, na zimę musi być zabezpieczony izolacją cieplną. W najgorszym przypadku zasyp ziemią na wysokość 1 m, co z jednej strony dociąży ławę a z drugiej zabezpieczy przed przemarzaniem.

Zatrudnij kierownika budowy, żeby dopilnował budowy, bo wykonawcę masz bez pojęcia!

Pozdrawiam,
Jerzy Zembrowski
BAZA DORADZTWA BUDOWLANEGO BDB
www.bdb.com.pl
Napisano
Panie Jbz większość ław osadzanych na dobrym gruncie jest lana bezpośrednio w ziemie jak pan sadzi czemu szerokość wykonanej lawy to zazwyczaj 60 cm bo taka jest szerokość łyżki w koparko ładowarce
pęknięcia wyznaczające pręty zbrojeniowe są wynikiem zbyt cienkiej otuliny jednak ze względu konstrukcyjnego nie ma sie czym martwic gdyż górne perty zbrojenia pełnia tylko funkcje usztywniających jedynie dolne pręty pracują na rozciąganie i przy nich wymagana jest dostateczna otulina myślę ze w pana przypadku około 2,5 cm
lawę na zimę wypada czymś przykryć np matami słomianymi aby nie dopuścić do przemarznięcia gruntu pod fundamentem taki grunt ma wzruszona strukturę co zaowocuje jego wzmożonym osiadaniem a w rezultacie praca budynku i wiążącymi sie z tym konsekwecjami
Napisano
Dziękuje ogromnie za wyrażone opinie. Trochę Pan JBZ "zmył" mi głowę, ale nie jestem uczulony na to. Po prostu nie mam o tym dużego pojęcia i w dobrej wierze pytam, abym mógł się zabezpieczyć chociażby w minimalnym stopniu przed jakimiś "fajerwerkami" ze strony pogody-mrozu na moją ławę fundamentową, którą nieświadomie nazwałem fundamentem. icon_smile.gif
Tak czy inaczej rzucę coś na ławę, przykryję folią i przysypię piaskiem.
Napisano
Szerokość ław nie wynika z szerokości łyżki koparki, lecz z nośności gruntu! Projekt to ujmuje. Nie jest wyrocznią sposób budowania spotykany na budowach, lecz wymagania techniczne. To według nich wykonawca zobowiązany jest budować dom!
W przypadku pytającego, zwracam uwagę na konieczność zatrudnienia kierownika budowy, który na bieżąco podpowie i dopilnuje, aby wszystko było zgodnie ze sztuką budowlaną. Doprawdy zdumiewające jest, jakim brakiem wyobraźni dysponuje wielu budujących i porywających się "z motyką na księżyc" - tylko by zaoszczędzić kilka tysięcy na kierownika budowy! Poprawki potem kosztują wielokroć więcej!
Jak członek rodziny zachoruje, to do lekarza. Jak dom trzeba budować, to sam dam radę. Dom chory też potrzebuje lekarza. Co znaczą oszczędności kilku tys. zł w kosztach budowy? Zaledwie 0,01 % albo mniej! Czas przemyśleć swoje podejście Szanowni inwestorzy!

Pozdrawiam,
Jerzy Zembrowski
Napisano
Cytat

Panie Jbz większość ław osadzanych na dobrym gruncie jest lana bezpośrednio w ziemie jak pan sadzi czemu szerokość wykonanej lawy to zazwyczaj 60 cm bo taka jest szerokość łyżki w koparko ładowarce
pęknięcia wyznaczające pręty zbrojeniowe są wynikiem zbyt cienkiej otuliny jednak ze względu konstrukcyjnego nie ma sie czym martwic gdyż górne perty zbrojenia pełnia tylko funkcje usztywniających jedynie dolne pręty pracują na rozciąganie i przy nich wymagana jest dostateczna otulina myślę ze w pana przypadku około 2,5 cm
lawę na zimę wypada czymś przykryć np matami słomianymi aby nie dopuścić do przemarznięcia gruntu pod fundamentem taki grunt ma wzruszona strukturę co zaowocuje jego wzmożonym osiadaniem a w rezultacie praca budynku i wiążącymi sie z tym konsekwecjami


Witam!!!
To,że większość ław jest lana w ziemię bez deskowań wynika z błędnych opowieści "fachowców", którzy opieraja swoją wiedzę, że:' wybudowałem już trzy takie domy i jeszcze stoją".No tak, tylko jak długo?
Ja natomiast wiem jedno.
Do dwóch elementów podczas budowy trzeba się baardzo starannie przyłożyć. - Fundamenty i dach. I tu naprawdę nie warto żałować pieniędzy i szukać oszczędności bo może się to kiedyś zemścić. Z resztą elementów możemy już gdybać i wybierać co chcemy natomiast fundamenty i dach powinno się zrobić ZGODNIE ZE SZTUKĄ BUDOWLANĄ.
Popieram Pana Jerzego Z.
Napisano
Cytat

Faktycznie tak jest - budowanie na "jakoś to będzie". Tylko kto ma czas na studiowanie zasad Sztuki Budowlanej?



Kto ma czas na studiowanie????????
Na pewno nie inwestor czyli my.
Od tego jest kierownik budowy, który musi posiadać uprawnienia budowlane-więc posiada wiedzę na ten temat, poza tym nadzorując taką budowę podpisuje się pod tym,że inwestycja jest prowadzona z PN i sztuką budowlaną.
icon_cool.gif
Napisano
Nasz kierownik budowy pojawił sie zaledwie kilka razy na budowie - nie był zbyt zainteresowany tym co sie tam dzieje.
Ciągle tylko pytał , czy wpłaciliśmy na jego konto....
Sami dużo się nauczyliśmy, ale popełniliśmy błędy, których kierownik nie zauważył - bo było mu wszystko jedno - on tylko chciał pieniądze. Ale skoro się pod tym podpisał, to w razie jakichś problemów z budynkiem to on za to odpowie.
Napisano
Cytat

Jeszcze jeden ktoś do płacenia mu pieniędzy. A jeśli nawet się go zatrudni to jak weryfikować jego pracę?


Człowieku - to nie "jeszcze jeden do płacenia pieniędzy" tylko wymóg prawny-prowadząc budowę MUSISZ mieć kogoś takiego. A czy będzie "aktywnym kierownikiem" a nie tylko marionetką na papierze zależy od Twojej upierdliwości i warunków terminowego płacenia - płacisz tylko za skończone elementy domu.
Co do weryfikacji pracy kierownika - no to już indywidualna sprawa, ja miałem to szczęscie, że mam porządnego kierownika a i "ekipa", która mi budowała dom sama wiedziała co i jak ma robić i zrobiła to bezbłędnie.No ale nie każdy ma takie szczęście.
  • 2 tygodnie temu...
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Co do weryfikacji pracy kierownika - no to już indywidualna sprawa, ja miałem to szczęscie, że mam porządnego kierownika a i "ekipa", która mi budowała dom sama wiedziała co i jak ma robić i zrobiła to bezbłędnie.No ale nie każdy ma takie szczęście.



To naprawdę szczęście. Wszyscy raczej dzielą się złymi doświadzczeniami.
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Witam

2 tygodnie temu ekipa wykopała mi fundament. Wykonała zbrojenie oraz zostało wszystko zalane betonem z "gruszki".
Miałem w planie jeszcze przed zimą wymurowanie ściany fundamentowej, ale pogoda nie pozwoliła.
Pytanie moje dotyczy kwesti zabezpieczenia fundamentów przed zimą - mrozem. Czy jest taka potrzeba, czy też nie?
Przykrywać to? przysypać piaskiem na zimę? lub też inne rozwiązanie?
W dwóch miejscach na drugi dzień po wylaniu fundamentu już w trakcie schnięcia betonu pojawiły bardzo niewielkie mikropęknięcia na powierzchni tworzące dokładnie wzór pętów zbrojenowych. Majster powiedział, że to nic takiego.
Czy jest to niebezpieczne, czy jak to się mówi: ten typ tak ma?
Jak się ma wchodząca w te malusieńkie szczelinki woda i potem mróz, który teraz zagości, aż do wiosny?


Położyłam styropian,na to folię i cienko ziemi.Na wiosnę jedno szarpnięcie za folię zwaliło glebę ,styropian poszedł w mur i po kłopocie.
Napisano
Cytat

Położyłam styropian,na to folię i cienko ziemi.Na wiosnę jedno szarpnięcie za folię zwaliło glebę ,styropian poszedł w mur i po kłopocie.



Ten sam styropian z gleby? Nic nie zawilgło?
  • 10 miesiące temu...
Napisano
Witam,

My zalaliśmy ławy fundamentów jednego dnia - 2 dni później już zaczął mocno padać śnieg, ale zarówno wykonawca jak i kierownik budowy powiedzieli, że wszystko jest w porządku - wierzchnia warstwa śniegu może przykryć beton i zabezpieczyć go. Sama woda także nie ma wpływu. Najważniejsze są pierwsze godziny ścinania się - wtedy nie powinno być mrozów.

pozdr
mm

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
    • Duża różnica między temperaturą zasilania a temperaturą podłogi oraz niska temperatura w pokoju, mimo stosunkowo ciepłej posadzki, wynikają z kilku powiązanych ze sobą czynników. Kluczową rolę odgrywa tu brak ocieplenia budynku, co w połączeniu ze specyfiką ogrzewania podłogowego prowadzi do opisywanych przez Pana zjawisk.    Brak izolacji termicznej domu.   W takim budynku ciepło ucieka na zewnątrz w znacznie większym stopniu niż w budynkach ocieplonych. Straty ciepła mogą sięgać nawet 20-25% przez same ściany zewnętrzne oraz 10-15% przez podłogi i fundamenty.   W Pana przypadku oznacza to, że ciepło dostarczane przez wodę w rurach ogrzewania podłogowego, zamiast efektywnie ogrzewać jastrych (wylewkę), a następnie pomieszczenie, jest w pewnej mierze "tracone" i przenika przez niezaizolowane ściany zewnętrzne. System grzewczy musi więc pracować ze znacznie wyższą mocą (wyższa temperatura zasilania), aby skompensować te straty. To właśnie ta "walka" instalacji z ciągłą ucieczką ciepła jest głównym powodem, dla którego mimo wody o temperaturze 45°C, podłoga nagrzewa się tylko nieznacznie.     Fakt, że podłoga staje się zimniejsza w miarę zbliżania się do ściany zewnętrznej, mimo że tam również dociera woda z zasilania, wynika z dwóch powodów: Intensywne oddawanie ciepła: Nieocieplona ściana zewnętrzna działa jak duży "odbiornik" zimna, co powoduje bardzo szybkie wychładzanie się fragmentu podłogi znajdującego się w jej pobliżu.   Spadek temperatury wody: Woda w rurze, płynąc w kierunku ściany zewnętrznej, oddaje ciepło do jastrychu. Gdy zawraca i płynie z powrotem, jest już znacznie chłodniejsza, co dodatkowo potęguje efekt chłodniejszej podłogi w dalszej części pętli.   W pomieszczeniach ze strefami o zwiększonych stratach ciepła, jak przy ścianach zewnętrznych, często stosuje się układ ślimakowy lub zagęszcza się rury, aby zapewnić bardziej równomierny rozkład temperatury.   Ogrzewanie podłogowe charakteryzuje się dużą bezwładnością cieplną, co oznacza, że nagrzewa się i stygnie powoli. W dobrze zaizolowanym budynku wylewka po nagrzaniu długo utrzymuje ciepło. W Pana przypadku proces ten jest szybszy. Zanim wylewka zdąży się w pełni nagrzać i zakumulować wystarczającą ilość energii, znaczną jej część traci do otoczenia (przez ściany i grunt). Można to porównać do próby napełnienia dziurawego wiadra – mimo ciągłego dolewania wody, jej poziom nie podnosi się znacząco.   Podłoga nie nadąża się zagrzać, ponieważ ciepło, które otrzymuje od instalacji, jest niemal natychmiast "wysysane" przez nieocieplone przegrody budynku. Duża różnica między temperaturą wody a podłogi oraz niska temperatura w pokoju to bezpośredni skutek ogromnych strat ciepła, charakterystycznych dla starych, nieocieplonych domów.   Aby zapewnić samo odpowietrzenie się instalacji, przepływ powinien być większy niż 0,7 l/min. Maksymalny przepływ: Zazwyczaj nie zaleca się, aby przepływ w rurach (np. PEX 16, 17, 18 mm) był większy niż 2,5 l/min, aby nie przekroczyć dopuszczalnej straty ciśnienia (ok. 20 kPa) w pętli.     Dopiero po przeprowadzeniu termomodernizacji budynku (ocieplenie ścian, fundamentów, ewentualna wymiana okien) będzie Pan mógł w pełni docenić efektywność i komfort ogrzewania podłogowego, które będzie mogło pracować przy znacznie niższej temperaturze zasilania oraz będzie można zmniejszyć  przepływ czynnika grzejnego ustawiony teraz na 2.5l.
    • Dziękuję za obszerne wyjaśnienia, jednak nie to było moim pytaniem. Gdyby temperatura podłogi była wyższa, to zapewne przestawiłbym zawór VTA, tak aby bardziej mieszał wode z powrotu. Rozumiem także, że temperatura podłogi, to nie to samo co temperatura wody. Dziwi mnie natomiast aż tak duża różnica pomiędzy nimi oraz fakt, że temperatura w pokoju wynosi zaledwie 20*C przy temperaturze podłogi wynoszącej 28*C.   Jak wcześniej na zasileniu miałem 30*C, to powierzchnia podłogi wynosiła jakieś 24-25*C. Teraz spadł śnieg, pojawiły się temperatury w okolicach 0*C to i kocioł zaczął mocniej grzać. Na zasileniu jest wyższa temperatura, bo zawór VTA mam w pełni otwarty (ustawiony na 45*C), ale temperatura podłogi nie podniosła się jakoś znacząco w porównaniu do temperatury wody. Rurę mam poprowadzoną tak, że wchodzi od rozdzielacza z korytarza do pokoju, następnie wzdłuż przez cały pokój do ściany zewnętrznej i stamtąd wraca meandrem w stronę wejścia. Przy wejściu do pokoju i w miejscu w którym rura przechodzi przez ścianę mam najwyższą temperaturę podłogi. Im bliżej ściany zewnętrznej tym podłoga jest zimniejsza, mimo, że jest bliżej początku (zasilenia). Możliwe więc, że ta podłoga nie nadąża się zagrzać, bo to co uda jej się zakumulować, to musi oddać do otoczenia? Czy stąd może wynikać tak niska temperatura jastrychu mimo dużo wyższej temperatury zasilenia? Dom nie jest ocieplony (pochodzi z lat 70), jestem w trakcie remontu.   Generalnie wątpliwości mam sporo, ale nie chce poruszać wielu kwestii na raz.
    • Dla zapewnienia komfortu i zdrowia użytkowników temperatura powierzchni podłogi nie powinna być zbyt wysoka. Przegrzana podłoga może prowadzić do dyskomfortu, problemów z krążeniem, a także do uszkodzenia materiałów wykończeniowych.      Temperatura podłogi to nie to samo co temperatura wody zasilającej instalację. Aby uzyskać zalecaną temperaturę posadzki, woda w rurach musi mieć wyższą temperaturę. Zazwyczaj mieści się ona w przedziale 30°C–45°C. Maksymalna temperatura wody zasilającej nie powinna przekraczać 55°C.   Pokoje mieszkalne, sypialnie, kuchnie i korytarze: W tych pomieszczeniach maksymalna temperatura powierzchni podłogi nie powinna przekraczać 28°C. Za optymalną wartość, zapewniającą przyjemne odczucie ciepła, uznaje się temperaturę w przedziale 22-26°C.   Łazienki i pomieszczenia sanitarne: Ze względu na specyfikę tych pomieszczeń, gdzie często przebywamy boso, dopuszczalna jest wyższa temperatura podłogi, sięgająca maksymalnie 32-34°C. Pozwala to na uzyskanie wyższego komfortu cieplnego, który w łazienkach powinien oscylować wokół 24°C.   Strefy brzegowe: W miejscach o zwiększonych stratach ciepła, takich jak obszary przy oknach i ścianach zewnętrznych, dopuszcza się lokalne podniesienie temperatury podłogi do 34°C.
    • Witam Chcialbym zasięgnąć porady na temat ocieplenia podlogi w piwnicy. Piwnica jest sucha i nie ma w niej grzyba. Dlatego pytanie odnosi się jak to zrobić by nie zepsuć tego. Planuje ocieplić wełną mineralna lub drewnianą. Ale chodzi konkretnie co dać pod spód. Czy jeżeli dam folie nie będzie się pocić pomiędzy folia a betonem. Lub jeżeli nie dam foli będzie się pocić wełna.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...