Skocz do zawartości

Okap z wyciągiem - czy warto?


Recommended Posts

Witam forumowiczów.

 

Wykańczam mieszkanie, które ma przewidziane zamontowanie okapu z wyciągiem. W kuchni znajduje się kratka z wentylatorem oraz rura wyciągowa pod klimatyzację (z zabezpieczeniem). Moja wątpliwość dotyczy faktu, że odległość od planowanego okapu do kanału wyciągu będzie wynosić ok. 5m (w tym załamania), przez co jedna z osób doradziła mi zamontowanie zwykłego okapu z filtrem. Czy miała rację? Jeśli tak, to w jaki sposób zabezpieczyć ten kanał od okapu (rura wystaje ze ściany) - uciać rurę i zaślepić/włożyć kratkę?

Chcę to zrobić poprawnie, a może przede wszystkim zdrowo dla mnie i rodziny.

 

Od kuchenki (K) do kanału jest 1.5m (1ściana) + 2.5-3m (2ściana)

 

image.png.5a5491c2cd15a739986d5b77cd5258b8.png

Edytowano przez konradN (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Mieszkanie w bloku, praktycznie nówka od dewelopera. Skoro umieścił 2 kanały wentylacyjne co widać nawet na tym planie (oznaczone strzałkami) to znaczy, że przewidywał że użytkownik się do tej instalacji podłączy. Tym bardziej skoro jeden z tych kanałów ma zabezpieczenie przed cofaniem i wystaje ze ściany, a drugi jest zbudowany wentylatorem.

Link do komentarza
17 minut temu, uroboros napisał:

Skoro umieścił 2 kanały, to powinieneś dowiedzieć się do czego one służą.W opisie lokalu powinien deweloper coś napisać... a jeśli nie napisał, to popytaj...

Tak jak pisałem powyżej. W lokalu to wyjście jest pod okap i ma w sobie klapkę zabezpieczającą przed cofaniem powietrza (do której musi być stały dostęp). Zastanawiam się czy przy takiej odległości i 2 załamaniach ma to sens (niektóre osoby mi odradzały)?

Jeśli odległość to nie jest przeszkoda to jak w prosty sposób zapewnić dostęp do kanału wentylacyjnego (konserwacja klapki) i z jakich materiałów skozystać?

Link do komentarza

Kuchenka chyba nie jest przyspawana do podłogi i można ją odpowiednio przestawić - oczywiście pozostaje kwestia pożądanej aranżacji wnętrza.  Wyciąg nadkuchenny jest jak najbardziej wskazany, a efektywność jego pracy zależy od parametrów wentylatora i nawet przy długim odprowadzeniu będzie to lepsze niż pochłaniacz. Pozostaje jeszcze kwestia zapewnienia dostatecznego nawiewu - w przeciwnym razie wyciąg będzie tylko "mielił" powietrze. 

PS Klapka równie dobrze może być w wyciągu - typowe wyposażenie.

Link do komentarza

 

7 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Kuchenka chyba nie jest przyspawana do podłogi i można ją odpowiednio przestawić - oczywiście pozostaje kwestia pożądanej aranżacji wnętrza.  Wyciąg nadkuchenny jest jak najbardziej wskazany, a efektywność jego pracy zależy od parametrów wentylatora i nawet przy długim odprowadzeniu będzie to lepsze niż pochłaniacz. Pozostaje jeszcze kwestia zapewnienia dostatecznego nawiewu - w przeciwnym razie wyciąg będzie tylko "mielił" powietrze. 

PS Klapka równie dobrze może być w wyciągu - typowe wyposażenie.

Dziękuję za odpowiedź. No tutaj będzie to o tyle trudne, że niestety ale przyłącza wodne są już tam, gdzie zlew na planie, a gniazdo siłowe tam gdzie kuchenka. Takiej przeróbki kuchni nie planowałem.

Klapka zabezpieczająca przed zwrotem znajduje się już w kanale wentylacyjnym, więc nie ma sensu stosować jej w wyciągu. Natomiast jestem zobligowany do zapewnienia łatwego dostępu do tego kanału. 

 

Myślałem o połączeniu tego zwykłymi rurami PVC (okrągłymi lub płaskimi), tylko teraz myślę jak zapewnić łatwy dostęp do kanału. Teoretycznie kolanko PVC powinno dać się łatwo wyciągnąć, ale czy od takiego ruszania i zdejmowania wkładania, ta konstrukcja ma szanse być stabilna?

Link do komentarza
40 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

wyciąg będzie tylko "mielił" powietrze. 

Nie będzie mielił, tylko odtłuszczał na siatce, filtrował na filtrze węglowym i oczyszczone powietrze zawracał do wnętrza kuchni.

 

Opór powietrza w odprowadzaniu do kratki wentylacyjnej można zmniejszyć przez zastosowanie zamiast kolanka 90 stopni - dwóch kolanek po 45 stopni...

Link do komentarza
3 minuty temu, uroboros napisał:

Nie będzie mielił, tylko odtłuszczał na siatce, filtrował na filtrze węglowym i oczyszczone powietrze zawracał do wnętrza kuchni.

 

Opór powietrza w odprowadzaniu do kratki wentylacyjnej można zmniejszyć przez zastosowanie zamiast kolanka 90 stopni - dwóch kolanek po 45 stopni...

No tutaj to będzie trudne. Najsensowniej byłoby rurę od okapu poprowadzić pionowo przez szafkę, a potem wychodzi że będę aż 3 kolanka (nad okapem, w rogu, przy wylocie).

Czytając różne inne wypowiedzi zastanawiam się czy to na pewno ma sens?

Plus jeśli jednak zdecydowałbym się na pochłaniacz to co zrobić z tym nieużywanym kanałem?

Link do komentarza
23 minuty temu, konradN napisał:

wychodzi że będę aż 3 kolanka

Będzie zamiast trzech kolanek 90 - sześć takich po 45 stopni... po dwa na każdy zakręt. Dwa nad okapem, dwa w rogu i dwa przy wylocie...

 

1 godzinę temu, konradN napisał:

gniazdo siłowe tam gdzie kuchenka

Właściwie jak nie będziesz miał płyty gazowej tylko (zapewne) indukcyjną, to nie do końca będzie potrzebny wyciąg do kratki wentylacyjnej, bo najwięcej "smrodu" i tłuszczu powstaje przy spalaniu gazu! Więc rzeczywiście  zrób tylko okap z cyrkulacją wewnętrzną.

Link do komentarza
15 minut temu, uroboros napisał:

Będzie zamiast trzech kolanek 90 - sześć takich po 45 stopni... po dwa na każdy zakręt. Dwa nad okapem, dwa w rogu i dwa przy wylocie...

 

Właściwie jak nie będziesz miał płyty gazowej tylko (zapewne) indukcyjną, to nie do końca będzie potrzebny wyciąg do kratki wentylacyjnej, bo najwięcej "smrodu" i tłuszczu powstaje przy spalaniu gazu! Więc rzeczywiście  zrób tylko okap z cyrkulacją wewnętrzną.

Okej. Jeśli zdecydowałbym się w takim razie na pochłaniacz to co zrobić z tym pustym kanałem. Mogę uciąć przy ścianie i wstawić kratkę?

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Nasze zalecenia dotyczące montażu blachy trapezowej TP-26 SUPER: MONTAŻ - Konstukcja wsporcza z łat drewnianych 40×50 mm, 40×60 mm, 32×100 mm montowanych w maksymalnym rozstawie 350 mm mierzonym od tych samych krawędzi. - Należy sprawdzić i jeżeli to konieczne przeprowadzić jej niwelację zapewniającą kąty proste na połaci oraz jej równą płaszczyznę. - W części okapowej rekomendowane jest użycie pasa nadrynnowego zaciągowego jako elementu nośnego do montażu arkuszy. Arkusze należy przygotować, wykonując w ich części startowej tzw. zaciąg, element zaczepowy o pas. - Mocowanie arkuszy w górę fali w rozstawie wkrętów maksymalnie co 700 mm, za pomocą wkrętów samowiercących typu TORX 4,8 x 60 mm w kolorze pokrycia. Należy zwrócić uwagę na siłę dokręcenia wkrętów, powinna zapewnić odpowiednie przyleganie arkusza do podkonstrukcji bez wgniecenia górnej części fali. Należy odpowiednio wyregulować siłę dokręcenia wkrętów używając do tego np. sprzęgła wkrętarki. - Zaleca się wykonanie wlotowej szczeliny wentylacyjnej okapu o przekroju min. 200 cm2 /1mb oraz w celu jej zabezpieczenia przed owadami i gryzoniami wykonanie specjalnej obróbki z blachy perforowanej. - Zalecana wylotowa szczelina wentylacyjna powinna mieć przekrój czterokrotnie mniejszy od wlotowej, licząc na jedną stronę połaci ( 50 cm2 /1mb). Zapewnia ją pozostawienie 60 mm szczeliny pomiędzy arkuszami przeciwległych połaci w kalenicy oraz obustronny montaż listwy podkalenicowej, w której specjalnie zaprojektowania perforacja zapewnia optymalny przepływ powietrza, chroniąc kalenicę przed wdmuchiwaniem wody opadowej i śniegu. Listwa podkalenicowa do TP26 SUPER jest także elementem nośnym do montażu obróbki kalenicy np. PROSTA PLUS. CIĘCIE - Do cięcia blach należy używać nożyc elektrycznych z głowicą rotującą. Po zakończeniu montażu bezwzględnie oczyścić powierzchnię z opiłków, wkrętów itp. W przypadku uszkodzenia powierzchni należy jak najszybciej wykonać niezbędny (punktowy) retusz, przy zastosowaniu lakieru odpowiedniego z oryginalnym kolorem blach. - W przypadku użycia szlifierki kątowej do cięcia blach powlekanych lub innych materiałów będących w zasięgu powstającego na skutek cięcia strumienia gorących opiłków, następuje utrata gwarancji. Reklamacje nie będą uwzględniane. __________________________ Blacha trapezowa TP-26 SUPER https://pruszynski.com.pl/produkt/blachy-trapezowe/blacha-trapezowa-na-dach/tp26super-blacha-trapezowa-na-dach/
    • Przy kolejnych porządkach tak zrobię, ale mimo to i tak stoi już parę lat. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Komentarz dodany przez Henryk: Jedyny na rynku legalny zestaw do przeróbki szamba. Warunek - trzeba mieć szczelne szambo. Procedura tak jak przy oczyszczalni. Montaż - 1 dzień. W końcu nie śmierdzi, a oczyszczone ścieki wykorzystuje do nawadniania iglaków...
    • To konieczność. Też próbowałem tylko wsuwać, ale wtedy nawet jak się człowiek oprze przypadkowo ręką o taki regał, to się mogą wysunąć. I półki wtedy lecą. Chociaż zaginanie nie jest łatwe. Najlepiej najpierw pod języczek wsuwać ostrze noża i lekko go ugiąć tak, aby później móc złapać koniec małymi kleszczykami i zagiąć już co najmniej o kąt prosty, a najlepiej jeszcze bardziej. Wtedy całość się trzyma, można regał przesuwać, przenosić i nic się nie dzieje.
    • Cenna uwaga, bo ja tych blach nie pozaginałem. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...