Skocz do zawartości

Zejście zewnętrzne piwnicy


Recommended Posts

Napisano

Właśnie przygotowuje się do zrobienia zejścia zewnętrznego piwnicy. Myślę nad zrobieniem obmurówki "C" na płycie, chociaż kierownik zaproponował ławę w kształcie L. Ale jakoś wydaje mi się że płyta była by szybciej i pewniej.

Ale mam problem - wykop pod zejście był zrobiony później i koparkowy na początku zaczął kopać głębiej na równi z ławami (czyli na jakieś 35-40 cm), dopiero jak uświadomiłem sobie że płyta nie musi być taka wysoka jak fundament i wtedy kazałem mu kopać płycej do ok 20 cm. No i teraz nie wiem czym wypełnić te głębsze miejsca, bo jeśli gliną to glina mi się nie zagęści, a podsypka zagęszczająca, przepuszcza wodę, więc wtedy będę musiał zrobić dreny wokół zejścia. A w przypadku płyty lanej na glinę chronię budynek przed wodą w tym miejscu.

No chyba że najpierw wylać chudziaka, ale byłby on bardzo nierówny, w jednym miejscu bardzo cienki, w innym na 20 cm. Ponadto wokół ław piwnicy jest podsypka piaskowa, dobrze przepuszcająca wodę. Wylanie na niej płyty spowoduje migrację wody pod płytę. Czy może wybrać w tym miejscu podsypkę i zalać betonem, zrobić taką przegrodę?

Tak wygląda wykop:

 

0a82eec9f3ccd5b0gen.jpg

 

I widok z drugiej strony:

ff36f21245c9e759gen.jpg

Napisano

Może mi ktoś pomóc w wykonaniu zbrojenia pod płyte tego zejścia?

Płyta będzie mieć wymiary ok 6x1,4m, grubość 20cm. Kratownica 12x12. I czy pod obmurówkę gdzie będzie większa masa mam dać jakieś wzmocnienia, np. w formie belek ze strzemionami? Jakie by miały mieć wymiary skoro bloczek ma 24 szerokości? Schody jeszcze nie wiem czy będą wylewane zbrojone czy może zrobione z kostki w późniejszym czasie. Ale rozumiem że w miejscu gdzie one się opierają też powinienem wzmocnić płytę? Taką samą belką jak wokół?

W narożnikach przy miejscu lączenia ze ścianą piwnicy (ze styropianem właściwie) będą startery pod słupy żelbetowe.

 

8a76b6a8c57d4afagen.jpg

 

25a6df677f5805fagen.jpg

 

 

Napisano

1.

42 minuty temu, dedert napisał:

Może mi ktoś pomóc w wykonaniu zbrojenia pod płyte tego zejścia?

Tak - w projekcie powininny być rysunki i wytyczne. A jak zmieniasz konstrukcję - tu uzgadniaj to z konstruktorem projektu.

Poza tym zrobiłbym to całe z żelbetu.

Nie tylko masz tam obciążenia na fundament, ale przy 6m długości ciany jest tam też duży napór ziemi.

Nie wiem, po co te słupy zelbetowe?

Napisano (edytowany)

W projekcie nie było nawet rysunku zbrojenia stropu, a miałby się znajdować rysunek płyty pod wejście? :) Nie ma, a jest tylko poglądowy rysunek ławy pod zejście w kształcie L o grubości 25 cm i to wszystko. A skoro nie było to robione za jednym zamachem podczas wylewania ław domu, bo kierownik powiedział że zejście zrobi się osobno to teraz trzeba to zdylatować, zrobić samonośne.  No i ja bym zrobił płytę i obmurówkę w "C" bo będzie wtedy mi łatwiej zrobić odwodnienie dookoła, jakoś nie widzę tego gdybym miał usypywać kamienie nad drenażem gdy mam otwartą przestrzeń na schody. A czemu wieniec i słupy? Bo tak widziałem tutaj na filmiku Łukasza Budowlańca i wydaje mi się to solidne, ktoś mu zresztą to sam doradził. Wieniec spina chyba bloczki:

 

b1f55871330585dcgen.jpg

 

Słupy wylewane łączą się z klejem na styropianie, rozumiem że na sam styropian nie jest poprawnie?

 

58a778126c815653gen.jpg

4340413ae5e46cd7gen.jpg

 

Na płycie oczywiście będzie później wylany jeszcze chudziak i wmontowana kratka połączona z dreenażem. Chudziak pewnie o grubości 10 cm bo w piwnicy posadzka ze styropianem będzie mieć grubość 12 cm więc żeby woda nie leciała do środka to wydaje mi się że w zejściu powinno być niżej. Kratka była by połączona z drenażem za pomocą trójnika, ale jak widziałem trójniki pod drenaże 100mm (bo rozumiem że drenaże robi sie głównie ze 100mm rury?) to wyglądają na duże i nie wiem czy się to zmieści. No ale zobaczymy:

 

0340aeddf3419860gen.jpg

 

8ebca5a721ed0474gen.jpg

 

No chyba że takie, zajmują mniej miejsca:

c55763467def0f2cgen.jpg

 

 

Odnośnie tego podparcia pod schody to teraz myślę że skoro będę wylewał jeszcze chudziak na płycie, (w którym schowam kratkę spływową) to cokół na schody powinien być chyba wyciągnięty na równi z chudziakiem inaczej schody będą spoczywać na cienkim chudziaku? Czyli wyprowadzić z kratownicy startery pod cokół i wylać go w późniejszym etapie?

e4a2e207a54421c9gen.jpg

 

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)
Napisano

Chociaż teraz myślę że schody może zrobię z kostki więc pod nimi będzie usypany żwir z chudziakiem więc będą całą masą opierać się na płycie. W związku z czym czy podparcie schodów będzie potrzebne? 

Nie chce czekać na projekt płyty od mojego kierownika bo czas goni i chciałbym to zrobić sam, czy mógłby ktoś zerknąć czy tak może być? Przyjąłem odstęp zbrojeń od gruntu i ogólnie otulinę na 5 cm.

Wymiar płyty 595x145cm. W miejscach obmurówki belki zbrojone z 4x12mm, kratownica 12cm.

b6ad12fc423544e0gen.jpg

2766389aac805116gen.jpg

Napisano (edytowany)

Tak jak się obawiałem, są duże nierówności w miejscu zejścia. W najgłębszym miejscu jest aż 40 cm, a w drugim końcu płyta leżała by na glinie. Zbiłem sobie taką łatę żeby sprawdzić różnice głębokości:

 

5d510495a8971a72gen.jpg

 

c8d6d99b03723585gen.jpg

 

f57fb5d3a522e135gen.jpg

 

Myślę by wykorzystać tutaj gruz i zalać to wstępnie chudziakiem i dobrze zawibrować (mam swój prywatny wibrator). Tylko chciałem dać pod ławę folię a z gruzem to będzie raczej niemożliwe. Czy pod gruz rozsypać jakiś suchy beton, czy może poprostu rozsypać gruz, ułożyć zbrojenie, zalać z gruchy i zawibrować?

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)
Napisano

Teraz patrząc na to wszystko pomyślałem o tym że przecież mam grunt wysadzinowy czyli żywą. plastyczną glinę i płyta w 1/3 będzie narażóna na warunki atmosferyczne bo strefa przemarzania będzie miała miejsce. Czy w takim wypadku chudziaka lać na 10 cm?

Bo pozostała część będzie zasłonięta i będą na niej schody więc jakby chronią przed mrozem:

66520fe9acce6384gen.jpg

  • 1 miesiąc temu...
Napisano (edytowany)

Ok, zejście już zrobione, bloczki pomurowane i wylany wieniec ze słupami.

703a88e482d764f2gen.jpg

 

666320676dcdd80cgen.jpg

 

Sam sobie szalowałem i zbroiłem (a robiłem to pierwszy raz). No i popełniłem jeden ważny błąd. Nie przypuszczałem takiego ciśnienia betonu (a lane było B25 z wiaderka przez ok 4h). Szalunki słupów miałem ścisnąć śrubami ale z braku czasu podparłem deskami o wykop no i w jednym słupie doszło do wylania betonu poza szalunek, podczas wibracji buławą. Ratowałem jak mogłem ale takiej masy juz nie dociśnie nic więc podpierałem czym mogłem. Było tego tyle jak widać na zdjęciu.

 

985b530cc388f54cgen.jpg

 

Oczywiście brałem pod uwagę że przez to pojawić się może jakaś pustka w rdzeniu, skoro gdzieś się wylewa to gdzieś tego ubywa i nie myliłem się. Po rozszalowaniu wygląda to tak. Pustka jest na głębokości ok 10-12 cm może. 

 

 

 

2472d7f885e24e25gen.jpg

 

f9d36de35d2541aagen.jpg

 

Nie wiem czy jest się czym martwić bo ten słup chyba nie przenosi jakichś kolosalnych obciążeń, prawda? Ma służyć tylko jako łącznik mur-XPS, ale sami oceńcie.

Przy okazji, cała płyta jest samonośna, słupy nie związane z XPSem (zrobiłem dyaltację z cienkiej szarej pianki xps), pomiędzy nimi a ławą jest trochę papy, trochę masy KMB. Czy w takim przypadku zaizolować styk "słup-ściana z xps" masą kmb na siatce, czy jakimś inną elastyczną taśmą? Całą obmurówkę mam zamiar posmarować cienko masą KMB jaka mi została. Wiem że to jest na dworze i nie ma co się "spuszczać", ale jak mam czas wole to zrobić dokładnie.

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)
  • 2 miesiące temu...
Napisano

Czy mając mur oporowy zejścia posmarowany masą KMB dodatkowo okładać to folią kubełkową? Jeśli tak jak to zrobić? Wiercić otwory pod skręty i wkręcać bezpośrednio czy może na kokach rozporowych uszczelnionych masą KMB? Mocując folie na wkręty cy kołki przerywam jakoby izolację z masy KMB

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Cześć, Tło: Kupiłem miesiąc temu mieszkanie z 2008-go roku. To co dziś zauważyłem, to niepokojące czarne/szare kropki w szczelinach w ściankach kamiennych. Te ścianki są dekoracyjne, nie wiem co to za materiał - jakiś kamień. Jedna ze ścian to ściana zewnętrzna budynku (tzn. nie ma sąsiada już od tej strony). Druga ściana to ścianka działowa. Moje obawy dotyczą - czy to nie wilgoć? Co to może być? W mieszkaniu ogólnie nie czuć ani wilgoci ani innego podejrzanego zapachu. Nie widzę też nigdzie śladów wilgoci (na moje oko i mój nos). Natomiast może te kropki to ślady kleju? Nadmienię - te kropki są tylko w pomiędzy niektórymi "kafelkami" kamienia, ale jeśli są to tylko pomiędzy (na brzegach).  
    • 🏡 Twoja wizja. Nasza realizacja.   Masz projekt lub dopiero planujesz budowę domu? Zajmujemy się kompleksową organizacją budowy domów jednorodzinnych – od pierwszego telefonu po stan deweloperski. Jesteśmy generalnym wykonawcą – współpracujemy ze sprawdzonymi podwykonawcami, ale cały proces trzymamy w ryzach i kontakt z Tobą prowadzimy od początku do końca.   Budujemy w standardzie: ✔️ SSO – stan surowy otwarty ✔️ SSZ – stan surowy zamknięty ✔️ stan deweloperski   Technologie, w których pracujemy: 🔹 murowana 🔹 szkieletowa drewniana 🔹 CLT (Cross Laminated Timber)   📍 Działamy na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Realizujemy maksymalnie kilka budów rocznie – nie idziemy w masówkę, tylko stawiamy na dopilnowanie każdej inwestycji.   📞 Zadzwoń: 698 200 139 📧 Napisz: sprzedaz@rewelacyjnydom.pl 🌐 www.rewelacyjnydom.pl   ✅ Bezpłatna wycena Twojej budowy – w 48 godzin! Napisz lub zadzwoń – wszystko zaczyna się od rozmowy. Zobaczmy, czy do siebie pasujemy.
    • W sypialni zrobiłem sufit napinany, to teraz chciałbym wyprowadzić sufit w salonie, ale czymś innym.   Wygląda to tak, malowane 5 razy najtańszym Decoralem akrylowym 60zł/5L. Podłoże to tynk, bez gładzi.   Czym można to pomalować aby było ładnie? Farba strukturalna, czy może jakaś premium ultra matowa wystarczy?   Potrzebuję inspiracji. Może ktoś ma jakiś pomysł, np. kasetony, tapeta, fornir kamienny itp. Lubię niestandardowe rozwiązania.
    • Chciałabym serdecznie polecić firmę Hydraulik Jacek na terenie Łodzi, z której usług ostatnio korzystałam. Profesjonalne podejście, szybka realizacja i rozsądne ceny. Jacek zna się na rzeczy, naprawiał u mnie instalację wodną oraz montował nowy zestaw łazienkowy. Wszystko działa bez zarzutu, a prace zostały wykonane czysto i terminowo. Kontakt: 508 669 031 https://g.co/kgs/5T2GKHs
    • trochę się zeszło z innymi tematami ale w końcu ogarnąłem ten temat, załączam fotki jak to wyszło. Póki co cegiełki wiszą, TV tez. Po prawej stronie dałem gruby profil drzwiowy stojący na podłodze. dodatkowo na całości dałem płytę OSB 15mm. Od góry tez jest wszystko zamocowane do desek w suficie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...