Skocz do zawartości

Własny projekt wentylacji


Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Witam. Chciałbym poprosić o opinie na temat mojej instalacji. "Zaprojektowałem" ją na systemie Pe-Flex, wentylacja parteru w posadzce na piętrze, wentylacja piętra w stropie podwieszanym. Rekuperator w pomieszczeniu gospodarczym. Chciałem to zrobić tak, aby na dole było trochę więcej powietrza nawiewanego, a na górze wywiewanego, aby klatka schodowa również była wentylowana w kierunku do góry. Jak na rysunku - przewody 75 i czasami 50, anemostaty dałbym 125. Przewody są dość długie, z uwagi na położenie rekuperatora. Grube przewody w ścianie, po drodze skrzynki rozdzielcze dla parteru a na końcu dla piętra. Czerpnia w ścianie pomieszczeni gosp, wyrzutnia w kominie wentylacyjnym. Jaki byście mi polecili rekuperator ze średniej półki? Czy umiejscowienie anemostatu nawiewnego nad kanapą w salonie byłoby ok?

 

 

rekuperacja_parter.thumb.jpg.708b3924220036e817b8c8a3cddac3db.jpgrekuperacja_pietro.jpg

 

Zrzut ekranu 2019-07-03 o 11.52.04.png

Edytowano przez piexa (zobacz historię edycji)
Napisano

Skąd akurat takie wartości wymiany powietrza? Przykładowo, salon ma dużą, zaś spiżarnia tylko 10 m3/h, garderoba tak samo. Kiedy wymagane prawem jest 15m3/h. Do tego garderoba ma nawiew zamiast wyciągu. Powinien tu być wyciąg, żeby powietrze płynęło z innych wnętrz, przez garderobę i na zewnątrz.

Co najważniejsze, jak tu zostaną zrównoważone straty ciśnienia? Tak żeby osiągnąć założony przepływ. Bo długość przewodów jest bardzo zróżnicowana. Wystarczy spojrzeć na plan górnej kondygnacji i znajdujące się tam 3 pokoje.

Napisano

Takie wartości n podstawie wytycznych z rekuperatory.pl i ilości osób zamieszkałych w domu. Nie czytałem rozporządzenia. Jeżeli 10 to za mało to może być 15. Nawiew dodałem po tym jak gdzieś wyczytałem, ze dobrze świeże powietrze przepuścić przez garderobę, wcześniej co widać na schematach nie ma tam nawiewu, jest tylko w pokoju a w łazience połączonej z pokojem jest wywiew i te dwie wartości się równoważą, powietrze płynąc z pokoju do łazienki przewietrzy garderobę. Myślałem o jakiejś kratce w ścianie garderoby które by trochę rozproszyło ten przepływ. Jeżeli chodzi o straty o zrównoważenie ciśnienia to liczę na jakaś podpowiedź, bo raczej nie umieszczę rekuperatora na środku domu, żeby wszędzie było po równo jeśli chodzi o przewody... Może dobrym pomysłem byłoby na piętrze zainstalowanie nad korytarzem skrzynki rozprężnej, z której wychodziłyby mniej więcej równe przewody do trzech pokoi?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
    • Za wtyczkę jest 17.99. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Drogi jak cholera. 10 PLN to góra, którą dałbym za niego. Ale pod względem przekroju żył, przewód jest właściwy. Wtyczka też w porządku. Pytanie dodatkowe, ten piekarnik to przenośny czy część jakiegoś stacjonarnego urządzenia?. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...