Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Plaski

Problem z podłączeniem wentylatora łazienkowego

Recommended Posts

Witam serdecznie,

 

Mam wentylator łazienkowy Gorenje BVX150SHS - z timerem oraz higrometrem i mam go już serdecznie dosyć. 

Problem stanowi właściwe podłączenie do gniazdka/włącznika światła.

 

Kontakt jest 2klawiszowy, jeden na oświetlenie drugi wiadomo na wentylator. Wydawałoby się, że podłączenie to bajka, lecz tak nie jest mimo że jest zrobione wszystko jak w instrucji (wg mnie). Otóż do istniejącej puszki ze światłem dołożyłem 4żyły (2brązowe - L, niebieski -N i zielony) i wypuściłem w łazience gdzie ma być wentylator. Podłączenie w puszce i w wentylatorze :
L - przed włącznikiem   ---> do L w wiatraku

L* - za włącznikiem   ---> do LT w wiatraku

N - normalnie zkostkowałem z niebieskimi   ---> do N w wiatraku

    zielony jest nie podłączony do niczego

 

Niby działa, ale nie tak jak trzeba. Wentylator się włącza na minutę (tak ustawione) i wyłącza, jak się zatrzyma to znów się włącza na minutę i tak w kółko. Ale klawisz włącznika jest wyłączony (na dół). Z kolei jak klawisz włącznika jest w poz włączonej to po minucie ustaje i nie włącza się dopóki nie klikne klawiszem. Więc klawisze ze światłem i wentylatorem są na opak, w sensie nie mogą być w tej samej pozycji tylko tak jak na zdjęciu poniżej.

Bardzo proszę o fachową poradę, bo mi już ręce opadają. 

schemat.jpg

instrukcja wiatrak.JPG

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
55 minut temu, Plaski napisał:

Witam serdecznie,

 

Mam wentylator łazienkowy Gorenje BVX150SHS - z timerem oraz higrometrem i mam go już serdecznie dosyć. 

Problem stanowi właściwe podłączenie do gniazdka/włącznika światła.

Poczytaj sobie ten temat, masz opisane jak podłączyć aby działało.

 

  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
16 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Radzę rozrysować to co zostało już połączone i porównać ze schematami fabrycznymi. Wentylator w takiej konfiguracji wymaga z reguły doprowadzenia stałego zasilania (poza wyłącznikiem) czyli co najmniej 3  przewodów (bez PE)

No i jest stałe zasilanie oraz 3 przewody (L , N , L* czyli LT) A nawiet więcej - mam 4 żyły do wykorzystania....
L jest podłączone przed włącznikiem, ale do gniazda włącznika (jest tam cały czas napięcie)
L* jest podłączone za włącznikiem, tez do gniazda włącznika lecz tam gdzie pstrykasz żeby zgasić lub włączyć światło/wentylator. Tylko cały problem polega na tym, że jak jest wyłączony pstryczek (nie ma napięcia) to włącza się i wyłącza po minucie tak w kółko. Z kolei jak jest włączony pstryczek to się wyłączy po minucie i nie ma jak go włączyć z powrotem.

 

16 godzin temu, mhtyl napisał:

Poczytaj sobie ten temat, masz opisane jak podłączyć aby działało.

 

No właśnie ten temat jest mi bardzo dobrze znany i wielokrotnie czytany. 
Tylko nie potrafię tego przełożyć na moją sytuację. 

 

Any Ideas?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
8 godzin temu, Plaski napisał:

No i jest stałe zasilanie oraz 3 przewody (L , N , L* czyli LT) A nawiet więcej - mam 4 żyły do wykorzystania....
L jest podłączone przed włącznikiem, ale do gniazda włącznika (jest tam cały czas napięcie)
L* jest podłączone za włącznikiem, tez do gniazda włącznika lecz tam gdzie pstrykasz żeby zgasić lub włączyć światło/wentylator. Tylko cały problem polega na tym, że jak jest wyłączony pstryczek (nie ma napięcia) to włącza się i wyłącza po minucie tak w kółko. Z kolei jak jest włączony pstryczek to się wyłączy po minucie i nie ma jak go włączyć z powrotem.

Temat jest jak najbardziej aktualny.

Masz po prostu źle podłączone.

Do tego wentylatora nie musisz posiadać wyłącznika, a jeżeli już go masz to on musi być cały czas w pozycji "ON". Po to ten wentylator ma czujnik aby włączał sie sam po przekroczeniu ustawionej wartości wilgotności w pomieszczeniu. Musisz po prostu dobrze wyregulować czułość jak i czas/zwłokę ile ma jeszcze pracować wentylator po spadku wilgotności.

Osobiście poleciłbym Ci wentylator z czujnikiem na światło, bo wtedy gdy zapalisz światło w łazience wentylator sie uruchomi, natomiast gdy sie załatwisz to wilgotnościomierz nie zadziała i nic nie będzie wywiewać, natomiast gdybyś miał na czujnik światła to wtedy wentylator wywieje nieprzyjemne zapachy.

 

 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

No nie muszę mieć włącznika, ale chce. Po to aby właśnie

podczas korzystania z toalety sobie go włączyć 

brać prysznic i niech sam się włączy

I np robić pranie i nie mieć go wlaczonego

 

chyba tak powinien działać ten wentylator z tymi czujkami tajmerami i wgl :)

 

A wentylator działa i w pozycji ON i w pozycji OFF w tym sęk . Mówisz ze złe podłączone, to powiedz proszę jak mam to prawidłowo zrobić ? 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli ma czujnik wilgotności to jaki sens jest aby go włączać kiedy sie chce? Po jest jest czujnik aby sam sie załączał.

Pod zacisk L powinien być podłączony przewód fazowy, pod zacisk N przewód neutralny tzw "zero" a pod zacisk T przewód fazowy, timer jest tylko po to aby jak pisałem wyżej wentylator gdy wilgotność spadnie do żądanej jeszcze pracował taki czas jaki ustawisz np 3 min.

Aby działał jak wentylator to musisz pod zacisk L podłączyć przewód fazowy a pod N neutralny, pod T nic nie podłączasz, na przewodzie N musiałaby być przerwa czy wyłącznik.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Po to włączać kiedy chce, aby tak jak wspominałeś korzystając z toalety chciałbym go włączyć aby wyleciały zapachy. Sam napisałeś ze nie włączy się podczas korzystania z toalety :)

 

Timer jest chyba po to aby wyłączył się po kilku minutach od pstryknięcia klawiszem(wyjściu z toalety) aby popracował chwile. A nie żeby jeszcze pracował jak wilgotność już się wynormuje, bo na grzyba ma jeszcze chodzić skoro cała wilgoć już została wyssana. Gdzie sens i logika. 

 

Poza tym nawet jakbym chciał żeby działał tylko jako wywietrznik, to tak się nie da. Podpięty jedynie pod L i N nie włącza się w ogóle... 

 

A mam podpięte tak jak mówisz L N i LT za przełącznikiem. I działa jak działa, na OFF włącza się i wyłącza i tak w kółko bez końca, a na ON wyłączy się po chwili(tak jak ust na timerze) czyli działa na opak. Klawisze są na krzyż względem światła i wentylatora, tak jak na zdjęciu. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, Plaski napisał:

Po to włączać kiedy chce, aby tak jak wspominałeś korzystając z toalety chciałbym go włączyć aby wyleciały zapachy. Sam napisałeś ze nie włączy się podczas korzystania z toalety :)

Jeżeli np wentylator ma czujnik światła to po włączeniu światła w łazience wentylator włącza sie sam, po zgaszeniu światła wentylator chodzi tak długo jak ustawiona jest zwłoka.

Jeżeli masz wentylator z higrometrem to analogicznie do wentylatora z czujnikiem światła powinien działać tak samo z ta różnica że uruchamiać powinna go podwyższona wilgoć.

3 godziny temu, Plaski napisał:

mam podpięte tak jak mówisz L N i LT za przełącznikiem. I działa jak działa, na OFF włącza się i wyłącza i tak w kółko bez końca, a na ON wyłączy się po chwili(tak jak ust na timerze) czyli działa na opak. Klawisze są na krzyż względem światła i wentylatora, tak jak na zdjęciu.

Wiesz co, takim działaniem to zapędzisz siebie i Nas w kozi róg :) 

Proponuje abyś wziął ten wentylator na stół, przedłużacz, trzy przewody, wyłącznik i wszystko zmontował na stole na tzw krótko, bo coś mi się wydaje że masz pomieszane przewody i pomimo że dobrze podpinasz to nie do końca jest dobrze.

Podepnij tak jak pisałem wyżej w pierwszym wariancie do zacisku L przewód fazowy na nim daj wyłącznik a na zacisk N przewód neutralny i zrób próbę jak działa. W drugim wariancie podłącz pod zacisk L przewód fazowy, pod zacisk N przewód neutralny i pod zacisk T przewód fazowy na którym zamontujesz wyłącznik i sprawdź jak działa przy tym musiałbyś wyregulować potencjometrem timer jak i higrometr. Po takim podłączeniu wentylator musi działać prawidłowo.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

 

Dnia 6.06.2019 o 15:50, Plaski napisał:

wentylator łazienkowy Gorenje BVX150SHS - z timerem oraz higrometrem i mam go już serdecznie dosyć. 

TO WŁASNIE MIESZA.

Podłącz jak na drugim schemacie (środkowy w pierwszym rzędzie).

Trymer wilgotności ustaw na 100% o trymer czasowy na minimum.

 

Ten układ pracuje automatycznie.

Jeśli wilgotność jest mniejsza niż zadana, wentylator może nie zaskoczyć nawet jeśli dasz napięcie wyłącznikiem ściennym, może taktować bo otrzymuje błędne/sprzeczne informacje z czujników (wilgotności i czasowego).

 

Z drugiej strony może też działać także wtedy, kiedy jest wyłączony przełącznik na ścianie.

 

Dla sprawdzenia - podłącz tak jak w pierwszym schemacie, czyli L za przełącznikiem, bez "kabla" T. Wentylator powinien pracować normalnie, czyli wł - pracuje, wył. przerywa pracę.

Jak wszystko gra, spróbuj podłączyć tak jak w drugim schemacie - zwróć uwagę na oznaczenia.

Pokombinuj z trymerami - ustaw tak aby wilgotność była nie mniejsza jak 45%.

 

Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ja skupiłbym się aby ten wentylator włączać/wyłączać manualnie. Zdając się na uruchamianie automatyczne czyli zawierzając czujnikowi wilgotnosci w wentylatorze uważam że działanie będzie bardzo wątpliwe.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Panowie wszystko podpinam dobrze, tak jak mówicie. A wszystkie testy robię na „otwartym sercu” prawie jak na stole z przedłużaczem :)

Przewody nie są pomieszane, bo sam je dokładałem (świeżo co oddany budynek i wszystko jest transparentne:P). 

 

W opcji tylko ON/OFF jednak działa. Tyle ze w sumie to zależy mi na tym timerze, już kij z tym higrometrem. 

Wszystkie testy przeprowadzam na 100% wilgotności i na 1 min żeby nie czekać długo. 

Moze ten czujnik jest zrąbany? Ze cały czas się włącza. Da się to ustrojstwo wyłączyć? 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Plaski napisał:

 

W opcji tylko ON/OFF jednak działa. Tyle ze w sumie to zależy mi na tym timerze, już kij z tym higrometrem. 

Wszystkie testy przeprowadzam na 100% wilgotności i na 1 min żeby nie czekać długo. 

Moze ten czujnik jest zrąbany? Ze cały czas się włącza. Da się to ustrojstwo wyłączyć? 

Timer z tego co wiem to jest tylko po to aby po wyłączeniu wentylator pracował z pewna zwłoką czyli 1 min, 2 min czy 20 min a to ustawia sie potencjometrem, ale timer powinien działać tylko  gdy jest podłączony czujnik wilgotności, czyli powinny być podłączone dwa przewody fazowy do wentylatora, jeden pod zacisk L a drugi fazowy na którym jest wyłącznik pod zacisk T i przy takim podłączeniu powinien działać timer.

Weź dwa głębokie oddechy, otwórz browarka i na spokojnie podejdź do zagadnienia, na pewno sie uda :) 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry. Posiadamy w ofercie blachodachówkę płaską IRYD. Swoim nowatorskim kształtem doskonale wpisuje się w nowoczesną i przemysłową zabudowę. Prosta i szybka w montażu. Ekonomiczna, do koniecznego minimum ograniczona ilość odpadów. Produkowana jest w trzech rodzajach powłok zabezpieczających: PURMAX 40um, PURLAK 50um, PURMAT 50um. PURMAX to połączenie dwóch warstw poliestru+poliuretanu. Występuje ona w czterech kolorach: cegła, brąz, czerń oraz ciemny grafit i jest to połączenie 25 µm powłoki poliestrowej na 15 µm warstwie poliuretanu. Na taki rodzaj powłoki udzielana jest 20-letnia gwarancja producenta. PURLAK i PURMAT to powłoki poliuretanowe z grubą 50-mikronową warstwą lakieru poliuretanowego, co chroni pokrycie nie tylko przed korozją ale również przed szkodliwym działaniem promieniowania UV. Występuje w 6 kolorach - PURLAK i 7 kolorach PURMAT. Udzielana jest 30-letnia gwarancja na te powłoki. Tutaj więcej o powłokach: https://pruszynski.com.pl/powloki-ochronne.php    
    • Zastosowanie odpowiedniej warstwy styropianu w żadnym wypadku nie spowoduje zawilgocenia ściany. Z kolei przyklejanie bardzo cienkiej warstwy jest trudne w realizacji, dość pracochłonne  i przynosi małe korzyści z tytułu poprawy cieplnej ścian zewnętrznych. Jeżeli inwestor życzy sobie elewację bez dodatkowego ocieplenia wówczas  elewację można zrobić poprzez wyrównanie podłoża, następnie wykonanie warstwy zbrojonej (siatka zatopiona w warstwie kleju) następnie gruntowanie gruntem sczepnym, który poprawia  przyczepność tynku do podłoża i separuje ewentualne wzajemne oddziaływanie mineralnych podłoży na warstwę tynku. Drugi sposób może okazać się  bardziej racjonalny, ponieważ wykonując prace związane z elewacją, niewielkim nakładem finansowym można poprawić izolacyjność ścian zewnętrznych, co w perspektywie dalszej eksploatacji powinno przynieść korzyści z tytułu mniejszego zużycia energii na potrzeby grzewcze. W sytuacji kiedy już jesteśmy zdecydowani na zwiększenie ochrony cieplnej, najbardziej adekwatnym materiałem jaki powinien zostać użyty do ocieplenia jest styropian grafitowy Termo Organika z linii TERMONIUM, który ma znacznie lepsze właściwości izolacyjne niż zwykły biały styropian przy takiej samej grubości. W przypadku budynków docieplanych grubość stosowanej izolacji zazwyczaj jest kompromisem wynikającym z pewnych ograniczeń architektonicznych (zamontowane okna, obrys dachu, itp.) Na koniec warto podkreślić fakt, iż osiągniecie najwyższych jakościowo standardów będzie możliwe przy zastosowaniu kompletnego systemu, gdzie wszystkie składniki pochodzą od jednego producenta, co daje gwarancję kompatybilności danego rozwiązania i w połączeniu z odpowiednim wykonawstwem będą stanowić o trwałości elewacji.
    • Jak bardzo nietypowe są te otwory? jeśli można wiedzieć... I z grubsza gdzie są te otwory... tzn. w jakiej okolicy...
    • Pytanko do eksperta w sprawie domu, który został wybudowany w 2000r. Ma ściany trójwarstwowe od wewnątrz: beton belit 24cm, styropian miękki 8 cm, beton belit 12cm. W domu jest sucho i ciepło zimą a przyjemnie chłodno latem. W największe upały temperatura nie przekracza 22 stopni. Teraz przyszła planowana jest na zrobienie elewacji. Ekspert/wykonawca twierdzi, że należy dać jeszcze styropian, choćby cienki ale koniecznie pod tynk elewacyjny. Natomiast inny mędrzec:) uważa, że styropian wpłynie na zawilgocenie ścian. Kto ma rację?
    • Przeglądam oferty i zainteresowała mnie blachodachówka płaska. Co możecie polecić, jaka kolorystyka, gwarancja. Może jakieś zdjęcia z realizacji dałoby radę załączyć?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...