Skocz do zawartości

Ogrzewanie podłogowe - ustawienia pomoc


Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Dzień dobry,

Zwracam się z uprzejmą prośbą o pomoc w wyregulowaniu ogrzewania podłogowego. 

Parter 85m2, góra 50m2. Parter 6 pętli, góra 5 pętli. 2 takie same rozdzielacze, pętla łazienkowa połączona z grzejnikiem łazienkowym. 

 

Hydraulik wstępnie coś tam poregulował. W listopadzie kocioł chodził bez żadnego sterowania, temp. wody zasilającej 30 stopni. Temperatura parter 19, góra 21-22. Spalanie 10m3/dobę. Pierwszy sezon grzania, stan deweloperski. 

 

A więc po kolei.

Piec De dietrich MCR Home 20/24.

Dołożyłem regulator pokojowy De dietrich SMART TC https://dedietrich.pl/produkty/wyposazenie/termostaty-pokojowe/smart-tc/

 

Od stycznia pokręciłem rotametrami/poklikałem coś na pompie i obecnie mam na sterowniku ustawione 16 stopni i spala 5-6m3/dobę. (temp. zewnątrz 0-3 stopnie)
 

Rozdzielacz wygląda tak:
6ae6112c13a73704.jpg

Pompa Wilo 25/6-43/SCU Para  : https://www.centralne.co/pompa-wilo-256-43scu-para-elektroniczna-id-7327
Zawór mieszający esbe: niestety nie znam modelu, posiada pokrętło z regulacją 1-6. 

Pompa wilo posiada takie ustawienia:

c02078f5439211dd.jpg
Stała różnica ciśnień
281cdc67aac26babgen.jpg

Zmienna różnica ciśnień
b61f9fc78f645b54.jpg

Stałą prędkość obrotowa:
af6c253460075f4bgen.jpg

Ponadto na piecu mam:
f20aeab529d2bf82.jpg
Czy 1 i 2 powinna być ustawiona na ON ? 

Krzywa grzewcza z instrukcji pieca / Fabrycznie ustawiona jest na 1.5 - brak możliwości zmiany z poziomu pieca (potrzeba specjalne urządzenie)
bc0bf95d6286ba08.jpg

Generalnie od jakich ustawień bazowych zacząć aby jak najlepiej to działało.
1. Kręciłem rotametrami oraz tymi białymi na dolnej belce i poustawiałem przepływy na 1,5l/m, a w łazience ok. 2-2,5l/m. Długości pętli są mi nieznane. Czy wystarczy kręcić tylko rotametrami czy można tymi na dole też ? 
2. Wydaje mi się, że temp zasilania na górnej belce jest wyższa na parterze niż na piętrze. np. na piecu ustawie temp zasilania 30 st, to przy grzaniu na parterze woda w górnej belce ma 30-33 st, a na piętrze 25 st albo mniej.
3. Jak ustawić pompę, nie mam pojęcia który tryb i bieg wybrać.
4. Zawór esbe obecnie na parterze jest całkiem odkręcony (otwarty) a na piętrze w połowie zamknięty (skala od 1-6) - czy tak ma zostać ?
5. Wydaję mi się, że instalacja jest odpowietrzona. Żadnych niepokojących szumów nie słychać.
6. Czujnika temp. zewnętrznej puki co nie instaluje bo fabryczna krzywa grzewcza jest za wysoka / przy 0st na zewnątrz = temp. zasilania 50 st.

Jak przyjdzie mi coś jeszcze do głowy to napiszę.
Za wszelkie rady i sugestie dziękuje.

Pozdrawiam
Krzysztof

 

Edytowano przez skaarj555 (zobacz historię edycji)
Napisano

Regulację instalacji grzewczej przeprowadza się na podstawie dokumentacji, projektu lub przynajmniej znajomości działania poszczególnych jej elementów. Kręcenie np. rotametrami zmienia przepływ w poszczególnych pętlach, tylko trzeba wiedzieć co chce się przez to uzyskać. Z reguły optymalną pracę ogrzewania zapewniają nastawy fabryczne, a ewentualne modyfikacje wymagają przeanalizowania funkcjonowania całej instalacji. Podstawowe możliwości  regulacyjne np. kotła zawiera  instrukcja jego obsługi, ale dokładniejsze informacje zawarte są w dokumentacji przeznaczonej dla autoryzowanego serwisu. 

Napisano

Chciałbym wiedzieć w jakim trybie powinna chodzić pompa. Tak samo czemu służy regulacja zaworu mieszającego (tzn skala od 1-6 co oznacza, bo w instrukcjach nie jest to opisane).

Oraz przełącznik na piecu:

1 Max temp grzania, OFF - 80 stopni, ON - 45 stopni

2 Max moc czy moc kotła 50%

Wiem tyle, że zmieniając przepływy w pętlach reguluje ciepło w danym pomieszczeniu. Ale nie wiem jak poustawiać całą resztę.

Napisano

 

Jeśli widzisz jaką mas temp. na belce, to "pokrętłem" ustaw tak esbe aby na wyjściu miał około 28-30st.C

Z czego jest wykonana płyta grzejna? 

Jeśli masz panele, to bezpieczniej ustawić niższą temp. około 28stC.

Popatrz na dokumentację paneli.

 

Pompkę masz elektroniczną, więc ona sama dostosowuje prędkość/wyskość podnoszenia natomiast ją się konfiguruje.

Powinno dać się też włączyć/wyłączyć automat.

To już musisz w instrukcji doczytać jak ją skonfigurować.

 

Dnia 11.02.2019 o 13:57, skaarj555 napisał:

Czy 1 i 2 powinna być ustawiona na ON ? 

1 - na pewno.

2 - to już pewnie zależy od temp. zewnętrznej?
Z punktu widzenia ekonomii ogrzewania spróbowałbym włączyć. 

 

j.w. przestudiować instrukcję

 

Rotametry jak masz przestawione możesz ustawi na początkowe wartości wg. instrukcji do nich dołączonej a następnie próbować korygować przepływy.

Zaworami dolnymi bym nie kręcił. Ja mam odkręcone na full.

Napisano (edytowany)

Dzieki to juz cos wiem odnosnie zaworu esbe. Wczoraj zmienilem na kotle max moc na 50%, zobacze co to da. Odnosnie pompy to nie da sie wylaczyc automatu, sa 3 tryby pracy do wyboru, stala roznica cisnien, zmienna roznica cisnien oraz stala predkosc obrotowa. Kazdy tryb ma 3 biegi. Obecnie pompa chodzi na stalej roznicy cisnien oraz 1 bieg. Wlasnie nie wiem, ktory tryb pracy wybrac. W instrukcji jest opis ale niewiele mi to mowi.
Stan deweloperski a wiec gole sciany podlogi, brak drzwi itd.

 
W jaki sposob obnizyc temp na pietrze ? Obecnie mam ustawione na dole 17 stopni (regulator na dole), ale tak grzeje, ze na pietrze jest 20,5 st. Czy zmniejszyc przeplywy rotametrami, czy przydlawic petle dolnymi pokretlami czy przykrecic zawor esbe ? Chcialbym w miare wyrownac temp. na obudwu poziomach.

Edytowano przez skaarj555 (zobacz historię edycji)
Napisano

Ciepło zawsze będzie migrować do góry..

Gdzie masz sypialnię?

Spróbowałbym regulator przenieść w inne miejsce (np. do sypialni na górę?)

2 godziny temu, skaarj555 napisał:

Obecnie pompa chodzi na stalej roznicy cisnien

To jest tryb dobry dla podłogówki.

Tryb 1 czy 2 - musisz doświadczalnie sprawdzić.

 

2 godziny temu, skaarj555 napisał:

stala predkosc obrotowa

Ten tryb przyda ci się do ewentualnego odpowietrzenia obiegu, wtedy wrzucasz III bieg

Napisano (edytowany)

Sypialnie na górze, przeniesienie nie bardzo chodzi w grę bo regulator jest przewodowy (tzn na potrzeby testu mogę dorwać dłuższy kabel i przenieść na górę ale docelowo chcę mieć sterownik w salonie na dole.) Spróbuję przydławić pętle na górze i zobaczę jak będzie. Puki co remontuje i mam czas na eksperymenty ale chce już na przyszłą zimę wiedzieć jak się za to zabrać. A może skręcić bardziej zawór esbe ?

Czy zwiększając przepływ wody w pętlach np. z 1,5 na 3, zwiększy mi się temperatura w pomieszczeniu czy pomieszczenie szybciej osiągnie zadaną temperaturę ?

Edytowano przez skaarj555 (zobacz historię edycji)
Napisano
23 godziny temu, skaarj555 napisał:

W jaki sposob obnizyc temp na pietrze ? Obecnie mam ustawione na dole 17 stopni (regulator na dole), ale tak grzeje, ze na pietrze jest 20,5 st. Czy zmniejszyc przeplywy rotametrami, czy przydlawic petle dolnymi pokretlami czy przykrecic zawor esbe ? Chcialbym w miare wyrownac temp. na obudwu poziomach.

No dobrze.

Na regulatorze masz 17stC ustawione.

A jaka jest temperatura na dole i gdzie sprawdzasz temperaturę na górze?

 

Napisano (edytowany)

Mam 3 rozne termometry. Gładząc ściany co jakiś czas przenoszę termometr w różne pomieszczenia. Najczęściej jest to salon, termometr leży na wiaderkach na wysokości 1m. Czasami przeniosę go do łazienki, albo do pokoju na parapet. Na górze, z reguły na parapecie leży termometr. Wchodząc po schodach, już w połowie wysokości czuć, że jest cieplej. 
Temperatura na dole 17, na górze około 20,5 st.
Podczas pierwszego uruchomienia pieca listopad/grudzień, piec chodził bez sterownika/regulatora. Temperatura wody zasilającej 30/35 stopni, temp na dole 19,5 na gorze 22-23,5. 
 

Edytowano przez skaarj555 (zobacz historię edycji)
Napisano

Regulacja temperatury nie będzie prosta.

Moim zdaniem:

Po pierwsze podłoga ma zakumulowane ciepło, które nawet jak wyłączysz regulatorem pompkę będzie oddawane jeszcze jakiś czas.

Po drugie przy Twoim układzie pętli, zostanie Ci tylko przydławienie oraz ustawienie niższej temp. na esbe na piętrze.

Być może nawet wyłączenie jednej pętli(?). Będziesz eksperymentował.

Po trzecie - regulacji powinieneś dokonywać jak już się wprowadzisz, umeblujesz, zamkniesz drzwiami, położysz panele, terakotę czy wykładzinę etc.

 

Czy teraz grzejesz przez cały czas czy tylko okresowo?

Acha - co odcinasz tym regulatorem? Pompę na górze?

Przy dłuższym grzaniu temperatura powinna dążyć do wyrównania.

Napisano

Teraz grzeje cały czas, tzn. na regulatorze pokojowym mam nastawione 17 stopni i taka temperatura utrzymuje się na dole. Pomp nie da się wyłączyć, wyłączają się w momencie jak kocioł przestaje grzać. Tak mi wynika z moich obserwacji, mogę się mylić.
Na ile maksymalnie mogę skręcić zawór esbe. Co się dzieje gdy skręcę na max ten zawór?  W instrukcji podana jest jedynie regulacja od 1-6 bez opisu. Albo inaczej, jaka minimalna temp wody może być w górnej belce, czy raczej to już eksperymentalnie ?
 

Napisano
20 minut temu, skaarj555 napisał:

na regulatorze pokojowym mam nastawione 17 stopni i taka temperatura utrzymuje się na dole. Pomp nie da się wyłączyć, wyłączają się w momencie jak kocioł przestaje grzać.

To czym steruje ten regulator?

Napisano (edytowany)

Nie zrozumieliśmy się ale to nic.

Czassmi piszę zbyt dużymi skrótami

Myślałem o sterowaniu za pomocą prostego włącz/wyłącz zasilania pompy

 

Sprobuj odlaczyc fizycznie pompe gornego rozdzielacza gdy osiagniesz 21st C na gorze a regulator na dole podkrec do 21st i zobacz czy dół nadgoni temp. W stosunku do góry

Ale to nie bedzie szybki proces.

 

Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Napisano

Myślę, że na chwilę obecną zaprzestane na testach, pogoda z dnia na dzień poprawia się. Uzyskałem sporo przydatnych informacji od Ciebie, o działaniu zaworu, regulacji, ustawieniach za co bardzo dziękuję. Poczekam z ustawieniami na następną zimę i wówczas powrócę do regulacji ogrzewania już tylko na piętrze, czy to zmniejszając przepływy, skręcenie zaworu esbe czy tak jak mówisz odłączenia pompy na górze. 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Według dewelopera - cytat z maila, pod którym podpisał się "Inspektor nadzoru", imienia i nazwiska nie podam, bo mnie jeszcze jakieś RODO dopadnie: "Paragraf (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie),  na który Pan się powołuje, dotyczy wewnętrznego dostępu z min 1 klatki schodowej w przypadku budynku wielorodzinnego posiadającego więcej klatek schodowych. Nie ma tu mowy o drabinie zewnętrznej,  którą sugeruje Pan na przesłanych zdjęciach. W naszym przypadku występują budynki jednorodzinne nie posiadające wydzielonej klatki schodowej ,a jedynie schody wewnętrzne. Dostęp do urządzeń na dachu (kominy) zapewniony jest przez dostawienie drabiny mobilnej umożliwiającej wejście na dach bez konieczności użycia dodatkowych ław kominiarskich z uwagi na płaski dach." Wspomniana drabina mobilna nie jest na wyposażeniu naszego małego osiedla oczywiście. W wiadomości skierowanej do dewelopera zasugerowałem montaż stałej drabiny zewnętrznej, ponieważ dostęp przez wyłaz z jednego segmentu nie będzie dostępem stałym. Wystarczy przecież, że mieszkaniec segmentu z wyłazem wybierze się na podróż dookoła świata, misję, czy inny długotrwały wyjazd służbowy i już mamy kłopot z dostępem. Drabina załatwia sprawę i oczekiwałbym takiego właśnie rozwiązania (przykład na foto - budynek oddany w podobnym terminie ulicę dalej). Nie przekonuje mnie tłumaczenie dewelopera a także ten fragment wiadomości a szczególnie podkreślona jej część końcowa: "W celu rozwiania Pańskich wątpliwości informuję, że budynek wybudowany został zgodnie z projektem oraz obowiązującymi przepisami na 2022 rok, a zatem „papiery” i stan faktyczny są zgodne. Ponadto został odebrany przez Nadzór budowlany i dopuszczony do eksploatacji" bez uwag", a zatem na dzień oddania spełniał wszystkie wymogi dla takiego obiektu. Od tego czasu niektóre przepisy zostały zmienione lub podejście służb i interpretacja wytycznych spowodowane jakimiś wydarzeniami, zmieniły się." "Niektóre przepisy", podejście służb i interpretacja się zmieniła... tak skonstruowane bardzo ogólne zdanie mogę zrozumieć tylko w taki sposób, treść przepisów można interpretować szeroko - w zależności od tego kto jakie ma potrzeby. Dla mnie - laika w przepisach budowlanych - nie ma różnicy między klatką schodową a schodami wewnętrznymi. Jedno i drugie ma taką samą funkcję, a stosowanie wydzielonej klatki schodowej nie ma przecież sensu w szeregowcu. Ma sens w budynkach wysokich (W) i wysokościowych (WW) i nie rozumiem dlaczego "inspektor" wciska tą wydzieloną klatkę schodową do budynku będącego budynkiem niskim (do 12m). Kierując się jego interpretacją wychodzi, że również budynki średniowysokie (czyli do 25m) obsłużyłby drabiną mobilną (która ma być na wyposażeniu każdej firmy kominijarskiej ???). Na koniec wiadomości od dewelopera dostałem tak jakby... ostrzeżenie, żółtą kartkę?: "Proszę również nie podważać decyzji (oświadczenia) jaką wydał Powiatowy Inspektor Nadzoru budowlanego.  Jeżeli ma Pan inne zdanie proszę skierować skargę właśnie do tej jednostki" Przecież nie sugerowałem, że decyzja PINB jest niewłaściwa. Wysłałem po prostu zapytanie po rozmowie i wizycie pracownika firmy kominiarskiej, według którego brak stałego dostępu do dachu jest niezgodny z obowiązującymi przepisami. Dziękuję wszystkim za zainteresowanie tematem i oczywiście jestem otwarty na wszelkie sugestie. Jeżeli racja jest po stronie mieszkańców - nie będziemy odpuszczać tematu, ważne jest jednak, żeby mieć pewność, że warto dalej naciskać dewelopera w kwestii dostępu do dachu.
    • To prawda, zachowanie przy zwarciach pozostaje identyczne pod względem czasu wyzwalania, ale w praktyce  zareaguje "szybszy".
    • Deweloper dokonuje tu dość dziwnej nadinterpretacji przepisów zawartych w warunkach technicznych (WT).  przede wszystkim mamy tam bowiem następujący zapis § 146. 1. Wyloty przewodów kominowych powinny być dostępne do czyszczenia i okresowej kontroli, z uwzględnieniem przepisów § 308. Ten warunek musi być koniecznie spełniony. Przede wszystkim trzeba więc zadać deweloperowi pytanie, w jaki sposób jest on spełniony w tym konkretnym budynku.    Kolejna sprawa to sam § 308. § 308. 1. W budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych należy zapewnić wyjście na dach co najmniej z jednej klatki schodowej, umożliwiające dostęp na dach i do urządzeń technicznych tam zainstalowanych.   2. W budynkach wysokich (W) i wysokościowych (WW) wyjścia, o których mowa w ust. 1, należy zapewnić z każdej klatki schodowej.   3. Jako wyjście z klatki schodowej na dach należy stosować drzwi o szerokości 0,8 m i wysokości co najmniej 1,9 m lub klapy wyłazowe o wymiarze 0,8 x 0,8 m w świetle, do których dostęp powinien odpowiadać warunkom określonym w § 101.    Proszę zwrócić uwagę na konstrukcję tego przepisu. Zaczyna się on od określenia jakich obiektów dotyczy (W budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych). W logiczny sposób wskazano tu liczbę kondygnacji, jako kryterium stosowania przepisu. Kwestia obecności lub braku klatki schodowej jest drugorzędna.  Ewentualnie można powoływać się na jeszcze jeden zapis z WT, jako dopuszczający zastosowanie drabin zewnętrznych.   § 101. 1. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych względami użytkowymi, jako dojście i przejście między różnymi poziomami mogą służyć drabiny lub klamry, trwale zamocowane do konstrukcji.   To jednak już tyko dopuszczenie pewnego rozwiązania w szczególnym przypadku. Pozostaje kwestia oceny, czy jest tu uzasadnione.  Osobiście upierałbym się, że w budynku szeregowym, który ma przynajmniej 2 kondygnacje naziemne (np. parter i poddasze użytkowe) wymagane jest wykonanie wyłazów dachowych w każdym z segmentów, ewentualnie wspólnej przymocowanej na stałe drabiny zewnętrznej. Przecież, jeżeli zrobimy tylko jeden wyłaz, to i dostęp do niego będzie tylko z tego jednego segmentu. To zaś nie zapewnia spełnienia zakładanych funkcji - możliwości czyszczenia kominów i konserwacji dachu każdego segmentu.  Niestety, to wszystko jest jedynie interpretacją. Wiążącą interpretację może dać tylko wyrok sądu.
    • Jednak musiało zadziałać któreś z zabezpieczeń, które obejmowało całą instalację. Najczęściej problemem jest właśnie brak selektywności pomiędzy zabezpieczeń pomiędzy rozdzielnicą domową i zabezpieczeniami przy liczniku. Które z nich zadziała to w większości przypadków loteria.  Ale opis problemu jest dziwny. Wyłącznik różnicowoprądowy musiał jednak zadziałać, skoro potem manipulacje tylko przy nim wystarczyły, żeby przywrócić zasilanie.
    • Powłoka poliuretanowa to obecnie najlepszy stosunek ceny do jakości dla osób, które chcą mieć dach  w prawie niezmienionej postaci "na lata". Pamiętaj, że  robocizna też jest ważna, chyba że sam pokryjesz  ten dach. Dodać trzeba też, że blacha blasze nierówna. Blachodachówka zazwyczaj teraz produkowana jest z blachy stalowej ocynkowanej o grubości niecałe 0,4 mm, a jeszcze parę lat temu  najczęściej spotykanym rozmiarem było 0,55 mm 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...