Skocz do zawartości

Ogrzewanie podłogowe - ustawienia pomoc


Recommended Posts

Dzień dobry,

Zwracam się z uprzejmą prośbą o pomoc w wyregulowaniu ogrzewania podłogowego. 

Parter 85m2, góra 50m2. Parter 6 pętli, góra 5 pętli. 2 takie same rozdzielacze, pętla łazienkowa połączona z grzejnikiem łazienkowym. 

 

Hydraulik wstępnie coś tam poregulował. W listopadzie kocioł chodził bez żadnego sterowania, temp. wody zasilającej 30 stopni. Temperatura parter 19, góra 21-22. Spalanie 10m3/dobę. Pierwszy sezon grzania, stan deweloperski. 

 

A więc po kolei.

Piec De dietrich MCR Home 20/24.

Dołożyłem regulator pokojowy De dietrich SMART TC https://dedietrich.pl/produkty/wyposazenie/termostaty-pokojowe/smart-tc/

 

Od stycznia pokręciłem rotametrami/poklikałem coś na pompie i obecnie mam na sterowniku ustawione 16 stopni i spala 5-6m3/dobę. (temp. zewnątrz 0-3 stopnie)
 

Rozdzielacz wygląda tak:
6ae6112c13a73704.jpg

Pompa Wilo 25/6-43/SCU Para  : https://www.centralne.co/pompa-wilo-256-43scu-para-elektroniczna-id-7327
Zawór mieszający esbe: niestety nie znam modelu, posiada pokrętło z regulacją 1-6. 

Pompa wilo posiada takie ustawienia:

c02078f5439211dd.jpg
Stała różnica ciśnień
281cdc67aac26babgen.jpg

Zmienna różnica ciśnień
b61f9fc78f645b54.jpg

Stałą prędkość obrotowa:
af6c253460075f4bgen.jpg

Ponadto na piecu mam:
f20aeab529d2bf82.jpg
Czy 1 i 2 powinna być ustawiona na ON ? 

Krzywa grzewcza z instrukcji pieca / Fabrycznie ustawiona jest na 1.5 - brak możliwości zmiany z poziomu pieca (potrzeba specjalne urządzenie)
bc0bf95d6286ba08.jpg

Generalnie od jakich ustawień bazowych zacząć aby jak najlepiej to działało.
1. Kręciłem rotametrami oraz tymi białymi na dolnej belce i poustawiałem przepływy na 1,5l/m, a w łazience ok. 2-2,5l/m. Długości pętli są mi nieznane. Czy wystarczy kręcić tylko rotametrami czy można tymi na dole też ? 
2. Wydaje mi się, że temp zasilania na górnej belce jest wyższa na parterze niż na piętrze. np. na piecu ustawie temp zasilania 30 st, to przy grzaniu na parterze woda w górnej belce ma 30-33 st, a na piętrze 25 st albo mniej.
3. Jak ustawić pompę, nie mam pojęcia który tryb i bieg wybrać.
4. Zawór esbe obecnie na parterze jest całkiem odkręcony (otwarty) a na piętrze w połowie zamknięty (skala od 1-6) - czy tak ma zostać ?
5. Wydaję mi się, że instalacja jest odpowietrzona. Żadnych niepokojących szumów nie słychać.
6. Czujnika temp. zewnętrznej puki co nie instaluje bo fabryczna krzywa grzewcza jest za wysoka / przy 0st na zewnątrz = temp. zasilania 50 st.

Jak przyjdzie mi coś jeszcze do głowy to napiszę.
Za wszelkie rady i sugestie dziękuje.

Pozdrawiam
Krzysztof

 

Edytowano przez skaarj555 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Regulację instalacji grzewczej przeprowadza się na podstawie dokumentacji, projektu lub przynajmniej znajomości działania poszczególnych jej elementów. Kręcenie np. rotametrami zmienia przepływ w poszczególnych pętlach, tylko trzeba wiedzieć co chce się przez to uzyskać. Z reguły optymalną pracę ogrzewania zapewniają nastawy fabryczne, a ewentualne modyfikacje wymagają przeanalizowania funkcjonowania całej instalacji. Podstawowe możliwości  regulacyjne np. kotła zawiera  instrukcja jego obsługi, ale dokładniejsze informacje zawarte są w dokumentacji przeznaczonej dla autoryzowanego serwisu. 

Link do komentarza

Chciałbym wiedzieć w jakim trybie powinna chodzić pompa. Tak samo czemu służy regulacja zaworu mieszającego (tzn skala od 1-6 co oznacza, bo w instrukcjach nie jest to opisane).

Oraz przełącznik na piecu:

1 Max temp grzania, OFF - 80 stopni, ON - 45 stopni

2 Max moc czy moc kotła 50%

Wiem tyle, że zmieniając przepływy w pętlach reguluje ciepło w danym pomieszczeniu. Ale nie wiem jak poustawiać całą resztę.

Link do komentarza

 

Jeśli widzisz jaką mas temp. na belce, to "pokrętłem" ustaw tak esbe aby na wyjściu miał około 28-30st.C

Z czego jest wykonana płyta grzejna? 

Jeśli masz panele, to bezpieczniej ustawić niższą temp. około 28stC.

Popatrz na dokumentację paneli.

 

Pompkę masz elektroniczną, więc ona sama dostosowuje prędkość/wyskość podnoszenia natomiast ją się konfiguruje.

Powinno dać się też włączyć/wyłączyć automat.

To już musisz w instrukcji doczytać jak ją skonfigurować.

 

Dnia 11.02.2019 o 13:57, skaarj555 napisał:

Czy 1 i 2 powinna być ustawiona na ON ? 

1 - na pewno.

2 - to już pewnie zależy od temp. zewnętrznej?
Z punktu widzenia ekonomii ogrzewania spróbowałbym włączyć. 

 

j.w. przestudiować instrukcję

 

Rotametry jak masz przestawione możesz ustawi na początkowe wartości wg. instrukcji do nich dołączonej a następnie próbować korygować przepływy.

Zaworami dolnymi bym nie kręcił. Ja mam odkręcone na full.

Link do komentarza

Dzieki to juz cos wiem odnosnie zaworu esbe. Wczoraj zmienilem na kotle max moc na 50%, zobacze co to da. Odnosnie pompy to nie da sie wylaczyc automatu, sa 3 tryby pracy do wyboru, stala roznica cisnien, zmienna roznica cisnien oraz stala predkosc obrotowa. Kazdy tryb ma 3 biegi. Obecnie pompa chodzi na stalej roznicy cisnien oraz 1 bieg. Wlasnie nie wiem, ktory tryb pracy wybrac. W instrukcji jest opis ale niewiele mi to mowi.
Stan deweloperski a wiec gole sciany podlogi, brak drzwi itd.

 
W jaki sposob obnizyc temp na pietrze ? Obecnie mam ustawione na dole 17 stopni (regulator na dole), ale tak grzeje, ze na pietrze jest 20,5 st. Czy zmniejszyc przeplywy rotametrami, czy przydlawic petle dolnymi pokretlami czy przykrecic zawor esbe ? Chcialbym w miare wyrownac temp. na obudwu poziomach.

Edytowano przez skaarj555 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Ciepło zawsze będzie migrować do góry..

Gdzie masz sypialnię?

Spróbowałbym regulator przenieść w inne miejsce (np. do sypialni na górę?)

2 godziny temu, skaarj555 napisał:

Obecnie pompa chodzi na stalej roznicy cisnien

To jest tryb dobry dla podłogówki.

Tryb 1 czy 2 - musisz doświadczalnie sprawdzić.

 

2 godziny temu, skaarj555 napisał:

stala predkosc obrotowa

Ten tryb przyda ci się do ewentualnego odpowietrzenia obiegu, wtedy wrzucasz III bieg

Link do komentarza

Sypialnie na górze, przeniesienie nie bardzo chodzi w grę bo regulator jest przewodowy (tzn na potrzeby testu mogę dorwać dłuższy kabel i przenieść na górę ale docelowo chcę mieć sterownik w salonie na dole.) Spróbuję przydławić pętle na górze i zobaczę jak będzie. Puki co remontuje i mam czas na eksperymenty ale chce już na przyszłą zimę wiedzieć jak się za to zabrać. A może skręcić bardziej zawór esbe ?

Czy zwiększając przepływ wody w pętlach np. z 1,5 na 3, zwiększy mi się temperatura w pomieszczeniu czy pomieszczenie szybciej osiągnie zadaną temperaturę ?

Edytowano przez skaarj555 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
23 godziny temu, skaarj555 napisał:

W jaki sposob obnizyc temp na pietrze ? Obecnie mam ustawione na dole 17 stopni (regulator na dole), ale tak grzeje, ze na pietrze jest 20,5 st. Czy zmniejszyc przeplywy rotametrami, czy przydlawic petle dolnymi pokretlami czy przykrecic zawor esbe ? Chcialbym w miare wyrownac temp. na obudwu poziomach.

No dobrze.

Na regulatorze masz 17stC ustawione.

A jaka jest temperatura na dole i gdzie sprawdzasz temperaturę na górze?

 

Link do komentarza

Mam 3 rozne termometry. Gładząc ściany co jakiś czas przenoszę termometr w różne pomieszczenia. Najczęściej jest to salon, termometr leży na wiaderkach na wysokości 1m. Czasami przeniosę go do łazienki, albo do pokoju na parapet. Na górze, z reguły na parapecie leży termometr. Wchodząc po schodach, już w połowie wysokości czuć, że jest cieplej. 
Temperatura na dole 17, na górze około 20,5 st.
Podczas pierwszego uruchomienia pieca listopad/grudzień, piec chodził bez sterownika/regulatora. Temperatura wody zasilającej 30/35 stopni, temp na dole 19,5 na gorze 22-23,5. 
 

Edytowano przez skaarj555 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Regulacja temperatury nie będzie prosta.

Moim zdaniem:

Po pierwsze podłoga ma zakumulowane ciepło, które nawet jak wyłączysz regulatorem pompkę będzie oddawane jeszcze jakiś czas.

Po drugie przy Twoim układzie pętli, zostanie Ci tylko przydławienie oraz ustawienie niższej temp. na esbe na piętrze.

Być może nawet wyłączenie jednej pętli(?). Będziesz eksperymentował.

Po trzecie - regulacji powinieneś dokonywać jak już się wprowadzisz, umeblujesz, zamkniesz drzwiami, położysz panele, terakotę czy wykładzinę etc.

 

Czy teraz grzejesz przez cały czas czy tylko okresowo?

Acha - co odcinasz tym regulatorem? Pompę na górze?

Przy dłuższym grzaniu temperatura powinna dążyć do wyrównania.

Link do komentarza

Teraz grzeje cały czas, tzn. na regulatorze pokojowym mam nastawione 17 stopni i taka temperatura utrzymuje się na dole. Pomp nie da się wyłączyć, wyłączają się w momencie jak kocioł przestaje grzać. Tak mi wynika z moich obserwacji, mogę się mylić.
Na ile maksymalnie mogę skręcić zawór esbe. Co się dzieje gdy skręcę na max ten zawór?  W instrukcji podana jest jedynie regulacja od 1-6 bez opisu. Albo inaczej, jaka minimalna temp wody może być w górnej belce, czy raczej to już eksperymentalnie ?
 

Link do komentarza

Nie zrozumieliśmy się ale to nic.

Czassmi piszę zbyt dużymi skrótami

Myślałem o sterowaniu za pomocą prostego włącz/wyłącz zasilania pompy

 

Sprobuj odlaczyc fizycznie pompe gornego rozdzielacza gdy osiagniesz 21st C na gorze a regulator na dole podkrec do 21st i zobacz czy dół nadgoni temp. W stosunku do góry

Ale to nie bedzie szybki proces.

 

Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Myślę, że na chwilę obecną zaprzestane na testach, pogoda z dnia na dzień poprawia się. Uzyskałem sporo przydatnych informacji od Ciebie, o działaniu zaworu, regulacji, ustawieniach za co bardzo dziękuję. Poczekam z ustawieniami na następną zimę i wówczas powrócę do regulacji ogrzewania już tylko na piętrze, czy to zmniejszając przepływy, skręcenie zaworu esbe czy tak jak mówisz odłączenia pompy na górze. 

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ta sprawa nie jest tak do końca ściśle określona w przepisach. Trzeba też uwzględnić pewną praktykę, która się wytworzyła.   Przede wszystkim zawsze wymagane jest sporządzenie opinii geotechnicznej. Mamy na to konkretny przepis, który zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz.U. 2012 poz. 463)   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną   W przypadku domów jednorodzinnych najczęściej sporządza ją projektant budynku lub projektant dokonujący adaptacji projektu gotowego. Z zastrzeżeniem, że najczęściej stosuje się tu coś co można nazwać najniższym poziomem wymagań. Wynika to ze specyfiki domów jednorodzinnych, czyli zwykle obiektów zaliczanych do tzw. pierwszej kategorii geotechnicznej. Mówiąc w ogromnym skrócie, są one niewielkie i o prostej konstrukcji, posadowione na gruntach nośnych, jednorodnych i przy poziomie wód gruntowych poniżej poziomu posadowienia (proste warunki gruntowe). Teraz pojawia się pytanie na jakiej podstawie w takich sytuacji projektant ma określić kategorię geotechniczną konkretnego obiektu (domu)? W cytowanym powyżej rozporządzeniu zakres wymaganej dokumentacji różnicuje się przede wszystkim ze względu na kategorię obiektu budowlanego. Zgodnie z zasadą, że im trudniejsze warunki gruntowe i/lub bardziej skomplikowany obiekt, tym i wymagany zakres dokumentacji jest większy. Znajdziemy tam ogólny zapis:   § 4. 4 Kategorię geotechniczną całego obiektu budowlanego lub jego poszczególnych części określa projektant obiektu budowlanego na podstawie badań geotechnicznych gruntu, których zakres uzgadnia z wykonawcą specjalistycznych robót geotechnicznych.   Swoiste doprecyzowanie stanowi tu kolejny przepis:   § 6. 2. Dla obiektów budowlanych pierwszej kategorii geotechnicznej zakres badań geotechnicznych może być ograniczony do wierceń i sondowań oraz określenia rodzaju gruntu na podstawie analizy makroskopowej. Wartości parametrów geotechnicznych można określać przy wykorzystaniu lokalnych zależności korelacyjnych.   Najwyraźniej jednak powyższy zapis należy traktować jako zalecenie, nie zaś „sztywny” wymóg. Tym bardziej, że w przypadku obiektów zaliczanych do pierwszej kategorii geotechnicznej nie ma wymogu przedstawienia dokumentacji z przedstawionych badań. Wróćmy tu do § 7. 1., który należałoby interpretować wraz z kolejnymi punktami:   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną. 2. W przypadku obiektów budowlanych drugiej i trzeciej kategorii geotechnicznej opracowuje się dodatkowo dokumentację badań podłoża gruntowego i projekt geotechniczny. 3. W przypadku obiektów budowlanych trzeciej kategorii geotechnicznej oraz w złożonych warunkach gruntowych drugiej kategorii wykonuje się dodatkowo dokumentację geologiczno-inżynierską, zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981).   W związku z tym wytworzyła się praktyka, w której projektant zawsze sporządza opinie geotechniczna, lecz w przypadku pierwszej kategorii geotechnicznej nikt nie wymaga od niego przedstawienia w tej opinii dokładnych danych na temat gruntu. Danych wziętych chociażby z opisu i interpretacji odwiertów. Projektant przecież i tak bierze za to wszystko odpowiedzialność, a ostatecznie kieruje się swoją wiedzą i doświadczeniem. To całkiem rozsądne, bo w praktyce w takich prostych przypadkach rozbudowane badania nie są do niczego potrzebne. Trzeba zachować umiar, rozsądek i pewną proporcję nakładów i korzyści. Ponadto projektant jest często w stanie sporo wywnioskować już po takich robotach jak zrobienie wykopów pod szambo, przyłącze wodociągowe czy wiercenie studni.  
    • Dlatego sugeruję najpierw użycie farby separacyjnej.
    • Witam,  z początkiem października złożyłem wniosek o wydanie warunków zabudowy na dom jednorodzinny z garażem w bryle budynku. Dostałem informację z gminy, że decyzja zostanie wydana do 31.03.2025 (ze względu na dużą ilość wniosków spowodowanych zbliżającymi się zmianami). Zastanawiam się teraz jakie mam opcje aby w przyszłości móc postawić jednak też garaż wolnostojący/ budynek gospodarczy. Wolałbym poczekać teraz na tą decyzję która ma zostać wydana do końca marca. Czy później mogę zmienić warunki zabudowy, tak aby postawić garaż wolnostojący? jeżeli tak to za pomocą jakiego wniosku? i czy jeżeli zmiana warunków zabudowy nastąpi po 1 stycznia 2026 to czy warunki z automatu będą miały tylko 5 lat ważności? i jeszcze pytanie ile trwa sama zmiana warunków zabudowy (w internecie jest napisane miesiąc, ale aktualnie na warunki zabudowy w mojej gminy trzeba czekać 5 miesięcy, a teoretycznie mają na to 3 miesiące). Z góry dziękuję za informację :) 
    • Budowa, która powinna zakończyć się co najmniej 3 miesiące temu wciąż nie została skończona. Szef firmy budowlanej ciągle powtarza "nie nasza wina, skaczemy z budowy na budowę, są opóźnienia".   Jesteśmy w trakcie robót dachowych, które przez firmę budowlaną stale są przekładane. Do stanu surowego zamkniętego brakuje nam tylko/aż dachu. Ostatnio zaczął padać śnieg, a nocami słupki rtęci wskazują ujemną temperaturę. Czy może mieć to jakiś zły wpływ na więźbę dachową?
    • Komentarz dodany przez PornKup: Jestem przerażony. Oszuści podkładają papiery pod oczyszczalnie które nie istnieją i z problemem zostaje użytkownik który jest bogu ducha winny. nie dajcie się ludzie nabrać - trzeba żądać papierów i dopiero podejmować decyzje zakupu. modernizacja szamb to tylko wymiana na prawdziwe urzadzenie
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...