Skocz do zawartości

COP - obliczenie


Ana93

Recommended Posts

Witam.

Mam problem ponownie z obliczeniem COP. Tym razem muszę stworzyć wykres COP od czasu, jak współczynnik zmienia się w czasie nagrzewania wody ( nagrzewanie wody trwa 4h 30 min) w zbiorniku pompy. Ponoć z upływem czasu COP ma rosnąć i mi rośnie, ale przy osiągnięciu wymaganej temperatury wody COP mam na poziomie 7, gdzie powinno być około 2,5. Wykres ma być co 20 minut. 

 

Dziękuję za pomoc

Link do komentarza

Wsp. COP będzie się zmieniał bo wzrost temperatury wody w zbiorniku będzie powodował zwiększenie różnicy temperatury pomiędzy źródłem dolnym i górnym. Jednak jakie będą jego konkretne wartości nie sposób powiedzieć nie mając danych na temat mocy grzewczej i mocy elektrycznej pobieranej przez pompę.

PS. Oczywiście miało by zwiększenie różnicy temperatury, gdy temperatura wody w zbiorniku rośnie.

Edytowano przez Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
52 minuty temu, Ana93 napisał:

Witam.

Mam problem ponownie z obliczeniem COP. Tym razem muszę stworzyć wykres COP od czasu, jak współczynnik zmienia się w czasie nagrzewania wody ( nagrzewanie wody trwa 4h 30 min) w zbiorniku pompy. Ponoć z upływem czasu COP ma rosnąć i mi rośnie, ale przy osiągnięciu wymaganej temperatury wody COP mam na poziomie 7, gdzie powinno być około 2,5. Wykres ma być co 20 minut. 

 

Dziękuję za pomoc

diabeł jak zwykle tkwi w szczegółach

rosnąć? - będzie raczej maleć, tak jak napisano wyżej, bo będzie mniejsza temperatuda pomiędzy DZ i GZ, ale....inaczej wygląda to w on/off a inaczej w inwerterach....I jeszcze pewnie od softu jaki wrzucił konkretny producent...np. jakiś tam model startuje z mocą maksymalną, a później w miarę wzrostu temperatury GZ zmniejsza "obroty" i schodzi z mocą w dół (minimum jest bodajże w okolicy 25-30% nominalnej), bo wtedy jest większy COP. I to dlatego dlatego przyjmuje się, że inwertery maja sprawność nawet 30-35% wyższą od on/offa, bo one pracują na bardziej optymalnych parametrach.

3 minuty temu, Ana93 napisał:

Wszystkie dane mam w excelu. Są to zapisy co minute zużycia energii elektrycznej oraz temperatury wody. Z moich obliczeń wynika, że COP w czasie maleje... wraz z nagrzewaniem się wody COP co pół godziny spada. Czy to jest możliwe? Pompa ciepła powietrze-woda.

tak, w on/offach sprawnośc spada w trakcie grzania

zerknij na to (taka grafika poglądowa)

32.jpg

 

 

 

Edytowano przez aaaa (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
8 minut temu, aaaa napisał:

diabeł jak zwykle tkwi w szczegółach

rosnąć? - będzie raczej maleć, tak jak napisano wyżej, bo będzie mniejsza temperatuda pomiędzy DZ i GZ, ale....inaczej wygląda to w on/off a inaczej w inwerterach....I jeszcze pewnie od softu jaki wrzucił konkretny producent...np. jakiś tam model startuje z mocą maksymalną, a później w miarę wzrostu temperatury GZ zmniejsza "obroty" i schodzi z mocą w dół (minimum jest bodajże w okolicy 25-30% nominalnej), bo wtedy jest większy COP. I to dlatego dlatego przyjmuje się, że inwertery maja sprawność nawet 30-35% wyższą od on/offa, bo one pracują na bardziej optymalnych parametrach.

tak, w on/offach sprawnośc spada w trakcie grzania

zerknij na to (taka grafika poglądowa)

32.jpg

 

 

 

Bardzo dziękuję za odpowiedź. Widzę po tym wykresie, że jest to identyczna sytuacja jak wyszła z moich obliczeń. Na początku w pierwszych 30 minutach sprawność pompy wyniosła ponad 9! Gdzie w danych technicznych pompa ma wpisaną sprawność 2,5. Jednak po 4,5h nagrzewania sprawność spadła do 2,59. Rozumiem, że takie wyniki które mi wyszły mogą być poprawne?

Link do komentarza

jak najbardziej...bo jak ten wykres trochę rozszerzymy - tak że zmieści się temperatura zewnętrzna (nie wiem jaką teraz masz u siebie) i temperatura która na początku była w zasobniku, to powinno się mniej więcej zgadzać....mniej więcej - bo wykres jest ze strony producenta on/offów, tak jak pisałem inwertery w zależności od posiadanego softu i indywidualnych nastaw PC(!)  mogą się zachowywać trochę inaczej...napisz może więcej szczegółów...jaka temperatura na zewnątrz, jaka temperatura na początku w zasobniku, jaka na końcu grzania, jakiej mocy PC, jaka pojemność zasobnika itd :)

Link do komentarza

Tak wysoki COP na początku jest i tak mało realny. W przypadku pomp inwerterowych z dobrym sterowaniem sprawa mocno się komplikuje, bo pompa będzie w dynamiczny sposób zmieniać swoje parametry pracy, żeby utrzyma jak najmniejszą różnicę temperatury pomiędzy źródłem dolnym i górnym.

Link do komentarza

I proszę nie zapominac, że sprawność wpisana do katalogu, to sprawność dla konkretnego parametru np 7/55 lub 2/55 itp

nie da się tego porównać z tymi obliczeniami, bo parametry twojego grzania są inne od tych katalogowych

6 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Tak wysoki COP na początku jest i tak mało realny. W przypadku pomp inwerterowych z dobrym sterowaniem sprawa mocno się komplikuje, bo pompa będzie w dynamiczny sposób zmieniać swoje parametry pracy, żeby utrzyma jak najmniejszą różnicę temperatury pomiędzy źródłem dolnym i górnym.

to zależy w dużej mierze od nastaw (pisałem o tym wcześniej) Szczególnie, jak PC wie, że okienko do grzania CWU się skończy (np. grzanie w taniej taryfie) to wtedy będzie grzać z większą mocą, żeby zdążyć nagrzać do właściwej temperatury. Ale jak nie ma żadnych "okienek" i ograniczeń czasowych (bo np. grzejemy non stop w taryfie całodobowej), to od razu może zacząć grzać z mocą minimalną i wtedy wysoki COP jest jak najbardziej realny (czy aż tak wysoki jak tutaj podany to nie wiem)

Edytowano przez aaaa (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
2 minuty temu, aaaa napisał:

jak najbardziej...bo jak ten wykres trochę rozszerzymy - tak że zmieści się temperatura zewnętrzna (nie wiem jaką teraz masz u siebie) i temperatura która na początku była w zasobniku, to powinno się mniej więcej zgadzać....mniej więcej - bo wykres jest ze strony producenta on/offów, tak jak pisałem inwertery w zależności od posiadanego softu i indywidualnych nastaw PC(!)  mogą się zachowywać trochę inaczej...napisz może więcej szczegółów...jaka temperatura na zewnątrz, jaka temperatura na początku w zasobniku, jaka na końcu grzania, jakiej mocy PC, jaka pojemność zasobnika itd :)

Temperatura otoczenia cały czas 24 st.C. Pompa była umiejscowiona na hali, pomiary miały miejsce latem.

Temperatura wody na początku w zasobniku to 22,2 st.C, na końcu grzania 49,5 st.C.

Pompa ciepła ma moc całkowitą 3,88 kW, średnią 1,88 kW

Pojemność zbiornika (rzeczywista czyli po odjęciu wężownicy) 199 litry

Czas nagrzewania wody 4h 30 min

Zużyta energia elektryczna do nagrzewu wody to 2,44 kW, wytworzona energia cieplna 6,32 kWh - w sumie COP całego procesu nagrzewania wyszło około 2,50 

2 minuty temu, bajbaga napisał:

Dochodzi do tego zbiornik/zasobnik.

Podczas braku poboru wody, zbiornik ma warstwowy rozkład temperatur.

Kluczowe (dla tej sytuacji) jest umiejscowienie termometru.

Termometry były cztery, ale dane do obliczeń COP brałam z jednego, który wykazywał najwyższe wartości temperatur i był umiejscowiony gdzie wymiennik ciepła- wężownica.

15 minut temu, aaaa napisał:

I proszę nie zapominac, że sprawność wpisana do katalogu, to sprawność dla konkretnego parametru np 7/55 lub 2/55 itp

nie da się tego porównać z tymi obliczeniami, bo parametry twojego grzania są inne od tych katalogowych

to zależy w dużej mierze od nastaw (pisałem o tym wcześniej) Szczególnie, jak PC wie, że okienko do grzania CWU się skończy (np. grzanie w taniej taryfie) to wtedy będzie grzać z większą mocą, żeby zdążyć nagrzać do właściwej temperatury. Ale jak nie ma żadnych "okienek" i ograniczeń czasowych (bo np. grzejemy non stop w taryfie całodobowej), to od razu może zacząć grzać z mocą minimalną i wtedy wysoki COP jest jak najbardziej realny (czy aż tak wysoki jak tutaj podany to nie wiem)

Przez pierwsze 3 minuty pompa grzała z mocą 2 W, w czwartej minucie 140 W, a dopiero w piątej i w kolejnych wykorzystywała ok. 400 W. Myślę, że stąd ten wysoki współczynnik w pierwszych 30 minutach. 

Wklejam wycinek danych image.png.25974e3e1c4a986bc49ecfb1dcbfd5ed.png

Link do komentarza

Pytałem o szczegóły, bo ten czas grzania wydał mi się strasznie długi

Moja gruntowa PC (on/off) nominalnie 7,6kw (dla 0/35) grzeje zasobnik dwupłaszczowy 300/150 do temperatury 46-48C latem to około 15-20m....tylko że temperatura mojego DZ o tej porze roku roku to nawet 15C jest...

Pod koniec sezonu grzewczego, gdy temperatura DZ spadnie do +3C to grzeje nawet ponad pół godziny...ale też zimą grzeje do trochę wyższej temperatury

Link do komentarza
2 minuty temu, bajbaga napisał:

stąd ten nienaturalny COP.

Więc z którego miejsca w zbiorniku najlepiej brać wartości temperaturowe? Mam jeszcze dane z miejsca poboru c.w.u. czyli u góry zbiornika, z miejsca pomiędzy wężownicą, a punktem poboru c.w.u. oraz z miejsca napływu zimnej wody uzupełniającej.

Link do komentarza
49 minut temu, aaaa napisał:

Pytałem o szczegóły, bo ten czas grzania wydał mi się strasznie długi

Moja gruntowa PC (on/off) nominalnie 7,6kw (dla 0/35) grzeje zasobnik dwupłaszczowy 300/150 do temperatury 46-48C latem to około 15-20m....tylko że temperatura mojego DZ o tej porze roku roku to nawet 15C jest...

Pod koniec sezonu grzewczego, gdy temperatura DZ spadnie do +3C to grzeje nawet ponad pół godziny...ale też zimą grzeje do trochę wyższej temperatury

Moje badania robione były na powietrznej pompie ciepła do pogrzewu c.w.u.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To moja instalacja wydaje mi się ze to typ zamknięty choć kompletnie na tym się nie znam. Kocioł na węgiel znika chcę przejść na zasilenie lpg z Gaspolu i pytam o kotły bo dostałem 2 opcje -kocioł gazowy firmy Termet: Gold Plus II 20 + Termet SG Plus 120 + regulator Termet ST-292 v3 + czujnik temp. zewn -VIESSMANN Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów zasobnik na ciepłą wodę oczywiście mogę wybrać co innego stąd mój post by poznać opinie większej ilości osób. zasobnik wody ACV SMART 210 litrów wymiennik stal nierdzewna to moj pomysł wydaje mi się ze jest całkiem oki ale co do kotłów to brak pomysłu.  
    • A jaka ta "podłoga' jest teraz? Z czego zrobiona?
    • Jak nie planujesz izolacji od ziemi, czyli jak masz ściany piwnicy nieocieplone, to w miarę wyrównywnujesz powierzchnię, kładziesz folie budowlaną, wywijasz ją na wysokość docelowej wylewki, kładziesz rurki takie najlepiej pół cala dzieląc całą powierzchnię np na 3 części lub na 4. Pozimujujesz je za pomocą kupek z betonu. Po zastygnięciu wylewasz beton B20 lub B25, rozprowadzasz łatą i gotowe. Pracę możesz podzielić na te części, które są odgrodzone rurkami, będzie Ci łatwiej zaciągać. Potem w zależności od temperatury i wilgotności, a to trzeba organoleptycznie ocenić, zacierasz pacą sttropianową. Przy niskiej wilgotność w granicach 40-50% można to już zacierać po 4-5 godzinach, przy wyższej odpowiednio dłużej, czyli po 6-7 godzinach. Kałdziesz najlepiej płytę styropianową tak, żeby można było na niej stanąć i dostać się do całej powierzchni. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Po rozejrzeniu sie w temacie, bylo oczywiste, ze tylko frezowy .     Ulatwianie sobie pracy jest bardzo bliskie memu sercu. Nie lubie sie przemeczac . Oczywiscie, nie potrzebuje RR w postaci Makity z filmiku, znalazlam cos takiego: marka Tokachi ale to tylko tak z japonska wyglada.         @animus   Dzieki za troske o moje bezpieczenstwo w czasie pracy z rozdrabniaczem . Jesli chodzi o pilarke, to chyba to nie bedzie akumulatorowa. Zreszta, w tej chwili pilniejszym zakupem jest rozdrabniarka, bo zapasy drewna do kozy powinny wystarczyc do lata.    
    • Oczywiście wiem, że "wylewka zrób to sam" to temat wałkowany 100 razy, a tutoriali jest dwa razy tyle, natomiast moje pytanie jest nieco inne. Chciałbym wyrównać sobie podłogę w piwnicy własnymi siłami. zależy mi na tym aby materiał, którego użyję, był możliwie idiotoodporny. Nie wiem czy zwykły cement taki jest, czy też 21 wiek uraczył nas czymś jeszcze łatwiejszym w użyciu. Nie zależy mi szczególnie na tym aby podłoga nie miała pęknięć (tych estetycznych) ani żeby był to idealny poziom. Ważniejsze jest żeby było równe aniżeli idealnie poziome.    Dobrym przykładem jak ja widzę te różnice jest moje pytanie jakiś czas temu a propos tego jak poradzić sobie z montażem haka w suficie, który był z pełnej cegły, która lubiła się kruszyć. Można było albo - wkładać drewniane listewki rozporowe, papier toaletowy, ślinę i zaklęcia jak to robili nasi dziadowie przez stulecia i być oldskulowym lub - wlać kotwę chemiczną i powiesić na tym słonia   pomyślałem, że może z wylewką cementową vs (tu wstaw coś innego) jest podobnie
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...