Skocz do zawartości

Elewacja / styropian / puszki elektroinstalacyjne czy wystające kable


Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Witam.

 

W tym roku zlecam wykonanie elewacji (styropian grafitowy 15 / 20 mm). W kilku miejscach na elewacji chcę wypuścić kable na kamery IP (skrętka komputerowa), czujniki (skrętka komputerowa), w dwóch miejscach również gniazdo 230V (kabel 3x2,5).

 

I teraz pytanie - wystające kable czy płytkie puszki do styropianu?

 

Puszki są o tyle fajne, że nie muszę robić wszystkiego od razu. Chowam kabel do puszki, zakrywam deklem.

Po za tym, przy kamerach IP gdzieś muszę schować przyłączkę RJ45 i zasilanie - nie zabezpieczone wisieć na powietrzu / deszczu nie może, poza tym będzie brzydko wyglądać, więc wydaje mi się, że puszki przy kamerach jak najbardziej obowiązkowe. 

 

Pytanie, czy owe puszki (jeśli zrobię ich sporo) nie będą nazbyt rzucały się w oczy. Tynk na styropian - biały baranek (gładka struktura).

 

Większość puszek będzie wymagała delikatnego zakrycia deklem, więc wydaje mi się, że wklejenie puszki na klej do styropianu powinno wystarczyć. 

Dwa miejsca to gniazda 230V wodoszczelne (natynkowe, czy wpuszczane w styropian)? Domyślam się, że tu wklejenie puszki na styropian nie wystarczy?

Z uwagi na to, że puszki to wybrania w styropianie rozważam styropian 20 cm zamiast 15 cm. Z resztą na elewacji jest trochę kabli do schowania. 

Wykonawca stwierdził, że nie będzie kuł ścian, by nie naruszać ścian / nie obciążać budynku i schowa przewody w styropianie. Wydaje mi się więc, że warto użyć styropianu 20mm.

 

Niestety spowoduje to (okna osadzone w połowie długości wnętrze / zewnątrz), że otwory okienne będą bardzo głębokie (20 cm styropianu + 15 cm ściany). Mam nadzieję, ze jednak będzie to jakoś w miarę przyzwoicie (albo da się jakoś zniwelować ten efekt). W każdym razie (z uwagi na kable i puszki) wydaje mi się, że lepiej pójść w stronę 20 cm zamiast 15 cm (zwłaszcza, że różnica w cenie styropianu 15-20 cm to jakieś 10%).

Będę bardzo wdzięczny za wszystkie uwagi i podpowiedzi... zanim położę elewację :-)

Edytowano przez mesmariusz (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • dzięki wielkie za ta rozpiskę co gdzie idzie, dam znać jak poszło
    • W puszkach B i C zamontujesz wyłączniki schodowe. Mają one 1 styk wspólny i 2 styki przełączalne. I w puszce B tę żyłę fazową idącą od puszki A podłączysz do styku wspólnego wyłącznika. Natomiast do styków przełączalnych podłączasz dwie żyły przewodu idącego do puszki C. Tam jest przewód  4-ro żyłowy, więc dwa kolory dowolne, byle nie zielono-żółty!!!  Natomiast w puszce C na styki przełączalne wyłącznika schodowego dajesz te żyły, które idą od wyłącznika z puszki B, natomiast do styku wspólnego podłączasz przewód fazowy idący do lampy III.  Pozostają do podłączenia pozostałe 2 żyły przewodu ód lampy III, znaczy neutralna i ochronna Możesz je poprowadzić od A poprzez puszkę C. Czyli wykorzystując 2 żyły przewodu 4-ro żyłowego z A do C. Zielono-żółtą jako ochronna. a szarą zamienić na niebieską. 2 żyły z tego przewodu (czarna i brązowa) pozostaną niewykorzystane. I ten drugi przewód 3 żyłowy pomiędzy A i B niewykorzystany cały.    Drugi wariant to pomiędzy stykami przełączalnymi wyłączników B i C prowadzimy żyły czarną i brązową, a pozostałe 2 żyły (szara i zielono-żółta) wykorzystujemy jako N i PE poprowadzone do lampy III. Wtedy przewód 4-żyłowy pomiędzy A i C będzie cały niewykorzystany.     Pytaj jeśli coś niejasne.
    • Nie mam, ewentualnie jak pojadę do ojca do domu, to wtedy przetniemy. Chyba, że złamię młotkiem. Ale to prawda, jeśli odetnę kilka pasków i będzie wyraźna struktura to znaczy, że to nie pleśń rośnie we wzorek, tylko to po prostu struktura kamienia.  Myślę, że tak będzie, bo mieszkanie poza tym nie sprawia wrażenia "wilgotnego". 
    • Szlifierką kątową - efekt będzie zapewne taki sam, jak to co widać na zdjęciach.
    • Więc tak, z oświetleniem górnym chyba nie będziesz miał problemu. Przewód czterożyłowy wystarcza na dwa obwody, na lampę I i lampę II. Żyła szara jest najbardziej zbliżona do niebieskiej, ale dobrze jest oznaczyć ją trwale jako niebieską. Najlepiej na końce w puszkach zakładać rurkę termokurczliwą niebieską. Czyli w puszce A łączysz niebieski z zasilania wraz z niebieskim (szarym) idącym do lampy I, a tam łączysz też niebieski (szary) do lampy II. Przewód fazowy z zasilania łączysz na styk wspólny wyłącznika dwuklawiszowego, A na styki klawiszy dajesz na jeden - przewód czarny idący do lampy I a przewód brązowy na styk 2 klawisza. Przy czym do lampy I podłączasz przewód czarny, a brązowy łączysz do żyły brązowej przewodu między lampami i przedłużasz zasilanie do lampy II. Żyły zielono-żółte łączysz wszędzie ze sobą i nie używasz do żadnych innych celów. Jeśli lampy posiadają styk ochronny, to przewód zielono-żółty podłącza się do niego. jeśli nie posiadają to przewód zielono-żółty pozostawia się pod lampą nie podłączony do niczego. Ale ma tam być!!! Czyli żyła czarna (czwarta żyła) przewodu pomiędzy lampami pozostaje wolna, nie jest podłączona nigdzie.   Z kolei obwód oświetlenia nad łóżkiem będzie zasilany z puszki A. Wykorzystasz do tego jeden z przewodów 3-żyłowych do puszki B. Żyły należy połączyć do tych samych kolorów jakie ma przewód z zasilania.  Reszta za parę minut, bo mnie już wołają do zacierania betonu.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...