Skocz do zawartości

Przyłącze kablowe licznik-dom


Jedeus

Recommended Posts

Witam,

Proszę o pomoc w rozwiązaniu następującego problemu. Kupiłem działkę, na której stoi budynek gospodarczy. Jest on oddalony od TL postawionej przez ZE o ok. 150 m. Nim zacznę budowę nowego domu chcę podłączyć istniejący budynek do sieci. W tym celu złożyłem wniosek do ZE z zapotrzebowaniem na sieć 3-fazową o mocy 18 kW. Przyłącze ziemne chciałem wykonać we własnym zakresie ale niestety nie wiem jaki kabel zastosować. Na jednej ze stron (https://elektrykadlakazdego.pl/spadek-napiecia/) znalazłem wzór do obliczania przekroju przewodu. Trochę się przeraziłem gdy okazało się że aby przesłać taką moc na odległość 150 m trzeba użyć kabla 4x60. W internecie znalazłem promocję na kabel 4x50 Cu. Cena została obniżona ze 100 do ok. 75 zł za metr. Po wyliczeniu daje to ponad 11 tys. zł. za sam kabel !! Czy obliczenia są prawidłowe? Czy można użyć kabla Al? Jaki kabel zastosować?

Będę wdzięczny za wszelką pomoc.

Pozdrawiam

Link do komentarza
2 godziny temu, Jedeus napisał:

Witam,

Proszę o pomoc w rozwiązaniu następującego problemu. Kupiłem działkę, na której stoi budynek gospodarczy. Jest on oddalony od TL postawionej przez ZE o ok. 150 m. Nim zacznę budowę nowego domu chcę podłączyć istniejący budynek do sieci. W tym celu złożyłem wniosek do ZE z zapotrzebowaniem na sieć 3-fazową o mocy 18 kW. Przyłącze ziemne chciałem wykonać we własnym zakresie ale niestety nie wiem jaki kabel zastosować. Na jednej ze stron (https://elektrykadlakazdego.pl/spadek-napiecia/) znalazłem wzór do obliczania przekroju przewodu. Trochę się przeraziłem gdy okazało się że aby przesłać taką moc na odległość 150 m trzeba użyć kabla 4x60. W internecie znalazłem promocję na kabel 4x50 Cu. Cena została obniżona ze 100 do ok. 75 zł za metr. Po wyliczeniu daje to ponad 11 tys. zł. za sam kabel !! Czy obliczenia są prawidłowe? Czy można użyć kabla Al? Jaki kabel zastosować?

Będę wdzięczny za wszelką pomoc.

Pozdrawiam

Witamy na Forum kolegę nowicjusza od sieci kablowych

no to po kolei :

1/najpierw potrzebne są informacje z ZE dot. Warunków przyłączenia i informacji tam zawartych (a w tym typ sieci ) , o które zawnioskowałeś - czy już je masz ?

2/ idąc dalej - czy ZE postawi Ci  skrzynkę ZK (złącze kablowe) przy ogrodzeniu tej działki . Jeśli tak to rozumiem, że od ZK masz do owego budynku gosp. 150m - czy TAK ?

3/ czy koniecznie chcesz ten bud. gosp.  przyłączać do ZK ? bo nie napisałeś w jakiej odległości od ZK będziesz budował dom, bo można postawić tymczasową RB (Rozdzielnicę budowlaną ) i przyłączyć ją do ZK bliżej budowy domu

4/ jeśli zaś koniecznie chcesz przyłączyć bud. gosp. do ZK w odległości ok 150m to na pewno kablem ziemnym 4xAL nie CU i wg mnie wystarczy 4x 35mm2 AL (cena ok 10 zł za mb) , na którym będzie spadek napięcia ok 2,5% (na końcu linii będzie ok 224V przy obciążeniu każdej z faz 6kW).

Poniżej link do obliczeń :

http://calcoolator.pl/spadek_napiecia_z_pradu_jednofazowy_trojfazowy.html

 

Ale trzeba też pamiętać o zrobieniu lokalnego uziemienia przy bud. gosp, oraz pomiarach IPZ (impedancji pętli zwarcia )

 

Podobny problem był przerabiany niedawno  tutaj :

https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3434939-30.html

 

Pozdr

Wojtek

 

PS

zakładam, że masz tam sieć typu TN

Edytowano przez wojciech_pi (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Z pewnością nie jest to zajęcie dla amatora - co najwyżej samemu można wykopać rów pod kabel. Obecność skrzynki przyłączeniowej nie oznacza że można samodzielnie podłączyć się do prądu Aby zawrzeć umowę o o dostarczenie energii elektr. konieczne jest wykonanie instalacji odbiorczej - może to być np, tymczasowa rozdzielnica budowlana lub docelowe WLZ W obu przypadkach potrzebny jest protokół odbioru instalacji (oświadczenie uprawnionego elektryka).

Link do komentarza

Witam,

Dziękuję serdecznie za informacje.

W odpowiedzi na pytania Wojtka:

Ad. 1 - Tak, mam warunki przyłączeniowe (m.in. linia 3-fazowa o mocy przyłączeniowej 18kW). Jeżeli potrzebne są dodatkowe informacje to podam je z umowy z ZE.

Ad. 2 - Tablica licznikowa będzie umieszczona przy słupie transformatorowym. Od tego miejsca do mojego budynku jest ok. 150 m. Główną tablicę do której będzie dochodził kabel z TL chcę postawić w obecnym budynku gospodarczym. Chcę budowę rozpocząć za jakiś czas a teraz móc korzystać z prądu.

Ad. 3 - Dom chcę budować obok istniejącego budynku i z niego zrobić przyłącze już po wybudowaniu.

Przesyłam poglądową mapkę  z naniesionym budynkiem gospodarczym, TL postawioną przez ZE i słupem transformatorowym. Od TL do budynku jest prywatna droga o dł. ok. 150 m.

Rozumiem, że pomiary IPZ musi wykonać fachowiec ale czy wykonanie uziemienia mogę zrobić sam?

Pozdrawiam

Działka.jpg

Link do komentarza

Witam,

Ad 1 - Tak,

Ad. 2 - Nowy budynek będzie na działce oznaczonej na mapce jako 92/33 w bezpośredniej bliskości. Chcę z istniejącego budynku zrobić w przyszłości garaż.

Ad. 3 - Nie wiem co to jest Typ sieci. Nie mogę znaleźć na umowie. Czy mogę prosić o dodatkowe wskazówki?

Pozdrawiam

Link do komentarza

Witam,

Zacznę od końca. Jestem współwłaścicielem drogi więc odpada załatwianie formalności z pozwoleniem na położenie kabla.

Znalazłem w warunkach typ sieci. ... 10. Jako system dodatkowej ochrony od porażeń przyjąć samoczynne wyłączanie zasilania w czasie określonym w obowiązujących normach. Układ pracy sieci zasilającej 0,4 kV: TN-C. ... To chyba to ;-)

Pozdrawiam

Andrzej

Link do komentarza
4 godziny temu, Jedeus napisał:

Witam,

Zacznę od końca. Jestem współwłaścicielem drogi więc odpada załatwianie formalności z pozwoleniem na położenie kabla.

Znalazłem w warunkach typ sieci. ... 10. Jako system dodatkowej ochrony od porażeń przyjąć samoczynne wyłączanie zasilania w czasie określonym w obowiązujących normach. Układ pracy sieci zasilającej 0,4 kV: TN-C. ... To chyba to ;-)

Pozdrawiam

Andrzej

Tak więc wracając do postu #2 :

4/ jeśli zaś koniecznie chcesz przyłączyć bud. gosp. do ZK w odległości ok 150m to na pewno kablem ziemnym 4xAL nie CU i wg mnie wystarczy 4x 35mm2 AL (cena ok 10 zł za mb) , na którym będzie spadek napięcia ok 2,5% (na końcu linii będzie ok 224V przy obciążeniu każdej z faz 6kW).

Poniżej link do obliczeń :

http://calcoolator.pl/spadek_napiecia_z_pradu_jednofazowy_trojfazowy.html

Ale trzeba też pamiętać o zrobieniu lokalnego uziemienia przy bud. gosp,"

 

W ZK masz TN-C , z niej wychodzisz kablem 4-żyłowym 3xL+PEN (niebieski)

Niemniej warto jeszcze przemyśleć kabel YAKY 3x50mm2 (aluminiowy), chociaż przy istniejącej tendencji odbiorników w kierunku ECO może nie ma sensu, decyzja należy do Ciebie , bo nie wiemy jaki sprzęt AGD i inne odbiorniki  zamierzasz docelowo w nowym domu używać.

 

Dla porządku dodam , że  po dojściu kablem do bud. gosp. trzeba zrobić w RG (rozdzielnica główna) , podział PEN na PE i N, oraz uziemić lokalnie listwę PE, aby było docelowo TN-C-S

 

Pozdr

W

 

Link do komentarza
13 godzin temu, Jedeus napisał:

Jestem współwłaścicielem drogi więc odpada załatwianie formalności z pozwoleniem na położenie kabla.

Zgodę muszą wyrazić wszyscy współwłaściciele.

Często jest tak, że nawet w przypadku odpowiednich zapisach w umowie o współwłasności, może być wymagana zgoda wszystkich.

Link do komentarza

Witam,

Dziękuję za wszystkie uwagi. Oczywiście, przed położeniem kabla zdobędę zgodę wszystkich właścicieli. Mam jeszcze pytanie co do przewodnika użytego w kablu. Od kilku osób, do których zwróciłem się po poradę usłyszałem, że jako materiał kabla należy używać Cu. W żadnym wypadku Al. Tutaj widzę, że preferowane jest Al. Według projektu, który mam z ZE do wykonania przyłącza trafo-TL użyty zostanie kabel YAKXs 4x120 mm2. Czy ze względu na to kabel od licznika do budynku powinien też być Al? I jeszcze jedno pytanie. Czy mogę wykonać uziom przy budynku gospodarczym (RG)? Jeżeli tak to co należy zrobić i jakiego materiału użyć? Wiem, że do uziomu wykorzystuje się ocynkowaną bednarkę ale na tym moje wiadomości się kończą ;-)

Jestem świadom, że i tak później elektryk z uprawnieniami będzie musiał zrobić odbiór, ale idzie wiosna i chcę jak najwięcej zrobić we własnym zakresie.

 

PS.

Najbardziej prądożerne urządzenia, które przewiduję na wyposażenie domu to kuchenka elektryczna i pompa ciepła.

Pozdrawiam

Andrzej

Edytowano przez Jedeus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
4 godziny temu, Jedeus napisał:

 Mam jeszcze pytanie co do przewodnika użytego w kablu. Od kilku osób, do których zwróciłem się po poradę usłyszałem, że jako materiał kabla należy używać Cu. W żadnym wypadku Al. Tutaj widzę, że preferowane jest Al. Według projektu, który mam z ZE do wykonania przyłącza trafo-TL użyty zostanie kabel YAKXs 4x120 mm2. Czy ze względu na to kabel od licznika do budynku powinien też być Al? I jeszcze jedno pytanie. Czy mogę wykonać uziom przy budynku gospodarczym (RG)? Jeżeli tak to co należy zrobić i jakiego materiału użyć? Wiem, że do uziomu wykorzystuje się ocynkowaną bednarkę ale na tym moje wiadomości się kończą ;-)

Jestem świadom, że i tak później elektryk z uprawnieniami będzie musiał zrobić odbiór, ale idzie wiosna i chcę jak najwięcej zrobić we własnym zakresie.

 

PS.

Najbardziej prądożerne urządzenia, które przewiduję na wyposażenie domu to kuchenka elektryczna i pompa ciepła.

Pozdrawiam

Andrzej

1/ A te osoby wypowiadające się nt kabli ziemnych to elektrycy ?  A może mówili o przewodach instalacji wew. ?

2/ Od licznika do bud. możesz dać CU YKY 4x25mm kw (36zł/mb) albo AL YAKY 4x35mm kw (9 zł/mb) -  ceny chyba mówią za siebie

3/ Co do uziomu - podaj co napisane w Warunkach przyłączenia

4/ A ta pompa ciepła to jaka ?  a gdzie pralka, zmywarka, piekarnik , mikrofala, czajnik ... ?

 

Pozdr

Wojciech

Link do komentarza
18 godzin temu, wojciech_pi napisał:

 

Niemniej warto jeszcze przemyśleć kabel YAKY 3x50mm2 (aluminiowy),

W żadnym wypadku.

6 godzin temu, Jedeus napisał:

 Od kilku osób, do których zwróciłem się po poradę usłyszałem, że jako materiał kabla należy używać Cu. W żadnym wypadku Al. Tutaj widzę, że preferowane jest Al. Według projektu, który mam z ZE do wykonania przyłącza trafo-TL użyty zostanie kabel YAKXs 4x120 mm2. Czy ze względu na to kabel od licznika do budynku powinien też być Al? 

Wybij se z głowy to Cu. Niemal cała energetyka pracuje na kablach aluminiowych, a u Ciebie będzie trefny cy cuś? Sam zresztą widzisz, kabel YAKXs to kabel aluminiowy. Miedzianego sam nie położysz, bo nie udźwigniesz, poza tym zapłacisz jak za zboże. Bez sensu i bez rozumu.

Cytat

 

I jeszcze jedno pytanie. Czy mogę wykonać uziom przy budynku gospodarczym (RG)? Jeżeli tak to co należy zrobić i jakiego materiału użyć? Wiem, że do uziomu wykorzystuje się ocynkowaną bednarkę ale na tym moje wiadomości się kończą ;-)

Jestem świadom, że i tak później elektryk z uprawnieniami będzie musiał zrobić odbiór, ale idzie wiosna i chcę jak najwięcej zrobić we własnym zakresie.

 

 

Najlepszy uziom to uziom fundamentowy

https://budujemydom.pl/stan-surowy/fundamenty-i-piwnice/a/21605-instalacje-elektryczna-nalezy-zaczac-od-uziomu-fundamentowego

 

A jeśli wolisz drożej i gorzej (widzę że masz takie skłonności, chociażby z kablem Cu) to możesz położyć otok

https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/23314-rodzaje-uziomow-uziom-otokowy-uziomy-pionowe

 

Przyjemnej lektury.

2 godziny temu, wojciech_pi napisał:

 

2/ Od licznika do bud. możesz dać CU YKY 4x25mm kw (36zł/mb) albo AL YAKY 4x35mm kw (9 zł/mb) -  ceny chyba mówią za siebie

A ten Cu 4 x 25 mm to będzie ciężarówką przywodził i dźwigiem wkładał do wykopu?

Link do komentarza
18 minut temu, retrofood napisał:

W żadnym wypadku.

Wybij se z głowy to Cu. Niemal cała energetyka pracuje na kablach aluminiowych, a u Ciebie będzie trefny cy cuś? Sam zresztą widzisz, kabel YAKXs to kabel aluminiowy. Miedzianego sam nie położysz, bo nie udźwigniesz, poza tym zapłacisz jak za zboże. Bez sensu i bez rozumu.

 

Najlepszy uziom to uziom fundamentowy

https://budujemydom.pl/stan-surowy/fundamenty-i-piwnice/a/21605-instalacje-elektryczna-nalezy-zaczac-od-uziomu-fundamentowego

 

A jeśli wolisz drożej i gorzej (widzę że masz takie skłonności, chociażby z kablem Cu) to możesz położyć otok

https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/23314-rodzaje-uziomow-uziom-otokowy-uziomy-pionowe

 

Przyjemnej lektury.

A ten Cu 4 x 25 mm to będzie ciężarówką przywodził i dźwigiem wkładał do wykopu?

A przepraszam za literówkę/cyfrówkę   3x50mm kw AL - miałem na myśli 4x50

Ale to też wg mnie przesada, chociaż na 35mm kw będzie miał spadek napięcia ok 2%, tylko do końca nie wiemy jakie będzie jego obciążenie, a w "Warunkach przył. " ma 18kW

Co do układania, to wiadomo , że do bagażnika nie wrzuci ani Cu ani AL , ale to chyba problem elektryka, przywiozą z hurtowni na bębnie i niech sobie rozwija, a inwestor co najwyżej może wykopać rowek na 70-80 cm i tyle

Pozdr

Wojciech

Link do komentarza
17 minut temu, wojciech_pi napisał:

A przepraszam za literówkę/cyfrówkę   3x50mm kw AL - miałem na myśli 4x50

Ale to też wg mnie przesada, chociaż na 35mm kw będzie miał spadek napięcia ok 2%, tylko do końca nie wiemy jakie będzie jego obciążenie, a w "Warunkach przył. " ma 18kW

Przekrojów nie liczyłem, ale tu się raczej nie oszczędza zbytnio. Ja na wsi jestem na na końcu linii i dalej już nikogo nie będzie, co było oczywiste, bo następny budynek jest zasilany z innego trafo. I tylko do mnie doprowadzili 4 x 95 mm kw. Do poprzedniego domu jest jeszcze 4 x 120 mm kw, łączenie jest przy poprzednim słupie.

Link do komentarza
1 minutę temu, retrofood napisał:

A tak ze 30, może 35 metrów. Ale pomyłka, z mojego słupa jest zasilany jeszcze sąsiad naprzeciwko. Czyli 2 odbiorców.

A myślałem, że np 500m , a tu piszesz 35m - to zamiast spadków napięcia masz chyba wzrosty :yahoo:

Ja ciągnąłem ze wsi 400m kablem AL 4x50 mm kw , też  do 2 domków . Ale jak kobita wchodziła pod prysznic i załączał się przepływowy 18kW to światło przygasało , a sąsiadka się śmiała , że nie musi nawet z domu wychodzić i wie żeśmy  właśnie przyjechali , bo u niej  też przygasają żarówki

Pozdr

W

Link do komentarza

Witam,

Serdecznie dziękuję za wszelkie uwagi.

Co do urządzeń elektrycznych, które będą w domu pracować to oczywiście ich lista nie kończy się na pompie i kuchence. Ale to przyszłość. Obecnie najważniejsze co mnie czeka to doprowadzenie "fazy" do budynku gospodarczego i podłączenie do licznika. Żeby to zrobić potrzebny jest uziom. Stąd pytanie o jego wykonanie. W przypadku nowego domu będę pamiętał o uziomie fundamentowym. W sprawie zapotrzebowania na moc zasięgałem opinii znajomych, którzy niedawno postawili dom. W ich przypadku okazywało się, że zapotrzebowanie na 12 kW było zbyt małe. Ze względu na to we wniosku napisałem zapotrzebowanie na 18 kW. Przy liczniku będzie wtedy bezpiecznik 32 A. W efekcie moc, którą będę mógł pociągnąć z sieci to 22 kW. Czy mając na względzie ewentualne zwiększone zapotrzebowanie nie lepiej położyć kabel 4x50 mm2 niż 4x35 mm2? Różnica w cenie jest niewielka.

W związku z uziomem w warunkach przyłączenia mam następujący zapis:

"...

6. Wymagania w zakresie budowy instalacji odbiorcy:

6.1. Urządzenia zainstalowane w projektowanym obiekcie zasilić zapomiarowaną linią zasilającą nN. Wykonać instalacje odbiorcze w zakresie potrzeb odbiorcy. Rozdzielenie punktu PEN na PE i N wykonać po stronie instalacji Odbiorcy. Wykonanie uziemienia punktu rozdziału stanowi integralną część instalacji Odbiorcy.

..."

To chyba o to chodzi.

Co do osób, z którymi rozmawiałem o rodzaju przewodnika w kablu (Cu czy Al) to niektórzy z nich byli pracownikami ZE. Stąd moje pytanie dotyczące tego tematu.

Pozdrawiam

Andrzej

 

Link do komentarza

Witaj kolego "Jedeus"

taka mała sugestia - pisz w punktach , bo łatwiej będzie odpowiadać .

 

Ad1/ - Uziom

W " Warunkach przył." z ZE masz obowiązek  wykonać w RG (Rozdzielnica Główna) w bud. gosp. rozdział PEN (niebieski ) na PE (żóto-ziel) i N (nieb) . Złącze PE trzeba połączyć z uziomem zrobionym jak najbliżej budynku gosp.

Tu pytanie - czy w ZE podał wymaganą wartość rezystancji tego uziomu ?

Możesz go zrobić na różne sposoby : uziom szpilkowy pionowy  lub  bednarka długości np 25-50m wrzucona w ten sam wykop ,którym będziesz doprowadzał kabel .

Niemniej są to propozycje nie do końca weryfikowalne na tym etapie , bo nie wiemy jaką masz tam rezystywność gruntu (glina, czy piasek) , a to da się pomierzyć przed wykonaniem , ale trzeba zawezwać elektryka pomiarowca z odpowiednim sprzętem, coby nie wpuścić się w zbędne koszty (ceny szpilek i bednarek znajdziesz w necie).

Ad 2/ - Moc

Jak masz gwarantowane 18kW  to tego się trzymaj i nie licz na to że "pociągniesz "  22kW. Dobór zabezpieczeń z ZK jest w gestii ZE i nic nam do tego .

Ad 3/ Kabel

Jak już sam dojrzałeś do kabla AL , a nie CU mimo opinii doradców nawet elektryków ( zapomnij o nich), to na pewno 4x35mm kw  wystarczy w kontekście mojej  wypowiedzi  nt ECO, ale na pewno będzie lepiej dać 4x50mm kw , bo od bud . gosp. do docelowego domu dojdzie jeszcze ok 30-35m

 

Pozdr

Wojciech

Link do komentarza

Witam,

Dziękuję za uwagi.

Ad. 1 

Przejrzałem papiery otrzymane z ZE ale nie ma w nich informacji o rezystancji uziomu. Grunt na działce jest piaszczysty. Poszukam elektryka z urządzeniami do pomiaru.

Ad. 2

W dokumentach z ZE jest podane zabezpieczenie na linii i stąd moje wyliczenie co do mocy maksymalnej.

Ad. 3

Tak. Dojdzie jeszcze ok. 30 m kabla do domu. Czyli najlepszym rozwiązaniem będzie 4x50 mm2 Al.

Pozdrawiam

Andrzej

Link do komentarza
14 godzin temu, Jedeus napisał:

  Czy mając na względzie ewentualne zwiększone zapotrzebowanie nie lepiej położyć kabel 4x50 mm2 niż 4x35 mm2? Różnica w cenie jest niewielka.

Większy przekrój możesz dać zawsze.

12 godzin temu, wojciech_pi napisał:

 Tu pytanie - czy w ZE podał wymaganą wartość rezystancji tego uziomu ? 

Nie ma prawa tego robić, gdyż wartość rezystancji jest normowana jedynie dla ochrony odgromowej. Dla celów ochrony przeciwporażeniowej normy nic o wartości nie mówią.

Link do komentarza
6 godzin temu, retrofood napisał:

Większy przekrój możesz dać zawsze.

Nie ma prawa tego robić, gdyż wartość rezystancji jest normowana jedynie dla ochrony odgromowej. Dla celów ochrony przeciwporażeniowej normy nic o wartości nie mówią.

Wiem , że nie mają ale w łódzkiem PGE podaje <30 Om.

A jak będzie chciał wstawić ochronniki to powinien zejść na <10 Om

 

Link do komentarza
2 minuty temu, wojciech_pi napisał:

Wiem , że nie mają ale w łódzkiem PGE podaje <30 Om.

A jak będzie chciał wstawić ochronniki to powinien zejść na <10 Om

Łódzki PGE może się pocałować w tyrdek-myrdek, warunek <30 omów nie ma żadnej podstawy prawnej, za wyjątkiem przekonania "leśnych dziadków" w PGE.

oraz w SEP.

Link do komentarza
10 godzin temu, Jedeus napisał:

Ad. 1 

Grunt na działce jest piaszczysty. Poszukam elektryka z urządzeniami do pomiaru.

Ad. 2

W dokumentach z ZE jest podane zabezpieczenie na linii i stąd moje wyliczenie co do mocy maksymalnej.

Ad. 3

Tak. Dojdzie jeszcze ok. 30 m kabla do domu. Czyli najlepszym rozwiązaniem będzie 4x50 mm2 Al.

 

Ad ad1/

Skoro masz piach to kup bednarkę np 50m i wrzuć ją w ten sam wykop obok kabla (od strony bud. gosp) . Wykorzystasz ją do uziomu w RG budynku gosp.

A jak zbudujesz docelowy dom i tak musisz zrobić uziemienie fundamentowe , a jak nie wyjdzie za dobrze , masz jeszcze ową bednarkę na wsparcie , zamiast bawić się w jakieś dodatkowe uziomy szpilkowe przy nowym budynku.

Elektryk do pomiarów - jak najbardziej o ile ma odpowiedni miernik z sondami do pomiarów rezystywności gruntu (a to kosztowne zabawki)

 

Ad ad2/

to jakie tam zabezpieczenie w ZK podali ?

 

Ad ad3/

Tak, najlepiej daj 4x 50 mm2 AL , co zresztą potwierdził kolega " retrofood" - a to w końcu "GURU" w tej branży.

Z mapki wynika , że masz parę zakrętów na drodze kabla - więc dopilnuj by  nie zaginali Ci tego kabla pod kątem prostym i zrobili zgodnie ze sztuką : wykop 80cm/10cm piach/ kabel/10cm piach/folia niebieska/ ziemia

 

PS

Napisz jeszcze czy docelowy dom to : parterowy, piętrowy z piwnicą , bo to może być istotne dla instalacji odgromowej i uziemienia .

Od razu uczulam na dopilnowanie wykonawców od fundamentów , bo zwykle pieprzą te uziomy , a potem Ty będziesz miał problem.

Ale do kwestii uziomu fundamentowego pewnie niebawem dojdziemy - a to odrębna bajka .

 

Pozdr

Wojciech  

 

 

Link do komentarza

Ad. 1

Czy bednarka do uziomu musi mieć jakieś określone wymiary (przekrój)? Wiem, że ma być w jakiś specjalny sposób cynkowana (płomieniowo?).

Ad.2 

Zabezpieczenie określone na linii przez ZE to 32 A.

Ad. 3

OK, użyję 4x50 mm2. Czy można kabel położyć w rurarzu na głębokości 80 cm? Chcemy z sąsiadem (działka 92/36) położyć kable w jednym wykopie i jeżeli się uda to w jednej rurce.

 

Docelowo dom będzie drewniany i parterowy. Planuję zamiast tradycyjnych fundamentów użyć płyty fundamentowej.

Pozdrawiam

Andrzej

Link do komentarza
12 minut temu, Jedeus napisał:

Ad. 1

Czy bednarka do uziomu musi mieć jakieś określone wymiary (przekrój)? Wiem, że ma być w jakiś specjalny sposób cynkowana (płomieniowo?).

Ad.2 

Zabezpieczenie określone na linii przez ZE to 32 A.

Ad. 3

OK, użyję 4x50 mm2. Czy można kabel położyć w rurarzu na głębokości 80 cm? Chcemy z sąsiadem (działka 92/36) położyć kable w jednym wykopie i jeżeli się uda to w jednej rurce.

 

Docelowo dom będzie drewniany i parterowy. Planuję zamiast tradycyjnych fundamentów użyć płyty fundamentowej.

Pozdrawiam

Andrzej

Ad ad1/

bez przesady z tą bednarką , wystarczy ocynkowana 25mm x3 mm (ok 200 zł za 50 mb)

 

Ad ad 2/

aby zachować selektywność to masz w RG  główne zab. 25A

 

Ad ad3/

Przy układaniu kabli ziemnych w zasadzie żadnych ruraży się nie stosuje, a tym bardziej typu "peszel" , w których będzie stała woda .

Kabel ziemny ma odpowiednie parametry izolacji i nie ma  żadnych innych potrzeb w tym względzie.

Ale przy poprzecznych przejściach pod dojazdami na pewno nie zaszkodzi  wprowadzić go w rurę osłonową typu HDPE.

 

Możecie w jednym wykopie położyć oba kable obok siebie . Sąsiad ma trochę bliżej więc może dać 4x 35mm2 AL, ale też niech wrzuci bednarkę do siebie .

 

PS

Skoro to ma być dom drewniany na płycie fundamentowej , to mogę Ci dużo doradzić, bo  w zeszłym roku zbudowałem  mały domek rekreacyjny drewniany ( 35 m kw ) na płycie fundamentowej (dla syna) . A było przy tym prawie tyle samo problemów

z papierami, mapami, warunkami zabudowy  i  przyłączy itd - to niemal  jak przy budowie domu na PNB (pozwolenie na budowę )

Ale 20 lat temu zbudowałem z góralami  drewniany dom 150 m2  całoroczny i  przez ten okres eksploatacji doznałem wielu doświadczeń i obserwacji , którymi mogę się podzielić  jeśli zechcesz ?

 

Ale aby nie ciągnąć Cie za język, podaj podstawowe parametry tego domku (pow. zabudowy , kubatura, technologia wykonania,  jakiś projekt, rzuty)  i namiar na producenta wykonawcę  - to pogadamy  

 

Pozdr

Wojciech

 

 

Link do komentarza
1 godzinę temu, Jedeus napisał:

Ad. 1

Czy bednarka do uziomu musi mieć jakieś określone wymiary (przekrój)? Wiem, że ma być w jakiś specjalny sposób cynkowana (płomieniowo?).

Ad.2 

Zabezpieczenie określone na linii przez ZE to 32 A.

Ad. 3

OK, użyję 4x50 mm2. Czy można kabel położyć w rurarzu na głębokości 80 cm? Chcemy z sąsiadem (działka 92/36) położyć kable w jednym wykopie i jeżeli się uda to w jednej rurce.

 

Docelowo dom będzie drewniany i parterowy. Planuję zamiast tradycyjnych fundamentów użyć płyty fundamentowej.

Pozdrawiam

Andrzej

Ad. 1. Dałem Ci linki do artykułów, gdzie wszystko jest napisane, czytałeś?

Ad. 3. Na jaką cholerę w jakimś rurarzu? I po co aż 80 cm? Lubisz kopać rowy? W tekście z linku jest podany sposób układania kabla i rysunki. Zabezpiecza się go rurami tylko w określonych miejscach, jakichś przejść pod drogą czy ścieżką, skrzyżowań z wodociągami, gazociągami itp.

I nie zapominaj, że trasa kabla ma być zinwentaryzowana przez geodetę! To się musi potem znaleźć na mapach.

 

59 minut temu, wojciech_pi napisał:

Ad ad1/

bez przesady z tą bednarką , wystarczy ocynkowana 25mm x3 mm (ok 200 zł za 50 mb)

 

Ad ad 2/

aby zachować selektywność to masz w RG  główne zab. 25A

 

Ad ad3/

Przy układaniu kabli ziemnych w zasadzie żadnych ruraży się nie stosuje, a tym bardziej typu "peszel" , w których będzie stała woda .

Kabel ziemny ma odpowiednie parametry izolacji i nie ma  żadnych innych potrzeb w tym względzie.

Ale przy poprzecznych przejściach pod dojazdami na pewno nie zaszkodzi  wprowadzić go w rurę osłonową typu HDPE.

 

Możecie w jednym wykopie położyć oba kable obok siebie . Sąsiad ma trochę bliżej więc może dać 4x 35mm2 AL, ale też niech wrzuci bednarkę do siebie .

 

PS

Skoro to ma być dom drewniany na płycie fundamentowej , to mogę Ci dużo doradzić, bo  w zeszłym roku zbudowałem  mały domek rekreacyjny drewniany ( 35 m kw ) na płycie fundamentowej (dla syna) . A było przy tym prawie tyle samo problemów

z papierami, mapami, warunkami zabudowy  i  przyłączy itd - to niemal  jak przy budowie domu na PNB (pozwolenie na budowę )

Ale 20 lat temu zbudowałem z góralami  drewniany dom 150 m2  całoroczny i  przez ten okres eksploatacji doznałem wielu doświadczeń i obserwacji , którymi mogę się podzielić  jeśli zechcesz ?

 

Ale aby nie ciągnąć Cie za język, podaj podstawowe parametry tego domku (pow. zabudowy , kubatura, technologia wykonania,  jakiś projekt, rzuty)  i namiar na producenta wykonawcę  - to pogadamy  

 

Pozdr

Wojciech

 

 

Ad. 1. Proponowałbym jednak 30 x 3 jako przekroj minimalny.

Ad. 2. Selektywności nie będzie tak czy inaczej, jest to martwy zapis w prawie i od wielu lat nikt się tym nie przejmuje.

Ad. 3. Rura (odcinek) przy poprzecznych przejściach bywa, że musi być stalowa. Zależy od tego co ma być na gorze, chodzi o rodzaj i wielkość obciążeń.

Ad. 4. Oczywiście, mogą być 2 kable w wykopie, ale nie zapominajcie o folii nad kablami, tak jak na rysunku.

 

PS. W płycie fundamentowej też się da wykonać uziom fundamentowy, ale proponowałbym do tego wynająć kumatego elektryka. Malo kto zna technologię wykonywania, szczególnie przy stosowaniu różnych typów izolacji przeciwwilgociowej, a bez tego pewnie się nie obejdzie.

Link do komentarza
31 minut temu, retrofood napisał:

Ad. 1. Proponowałbym jednak 30 x 3 jako przekroj minimalny.

Ad. 2. Selektywności nie będzie tak czy inaczej, jest to martwy zapis w prawie i od wielu lat nikt się tym nie przejmuje.

 

Kolego "retrofood"

Ad ad1/

może nawet dać 40x4,  tylko po co kasę ma wrzucać w wykop do uziomu bud. gosp. ?

Ad ad 2/

a jak przyjdzie mu pomiarowiec do odbioru instalacji , to wpisze w protokół "brak selektywności " - i po co mu to ?

 

Pozdr

Link do komentarza
6 minut temu, wojciech_pi napisał:

Kolego "retrofood"

Ad ad1/

może nawet dać 40x4,  tylko po co kasę ma wrzucać w wykop do uziomu bud. gosp. ?

Ad ad 2/

a jak przyjdzie mu pomiarowiec do odbioru instalacji , to wpisze w protokół "brak selektywności " - i po co mu to ?

 

Pozdr

1. Nie chce mi się już szukać normy.

2. Pomiarowiec doskonale wie, że ani 25 A, ani nawet gdyby wcisnąć tam 6A to selektywności nie będzie. Mam tylko wrażenie, iż pod pojęciem "selektywność" rozumiemy inne zjawiska.

Dla mnie selektywność oznacza, ze obszar działania dwóch zabezpieczeń nie ma części wspólnej. Niestety, wyłączniki nadmiarowo - prądowe tego na pewno nie zapewniają, co wynika z ich budowy.

Oczywiście, są zabezpieczenia selektywne, ale one kosztują! A że powinien je instalować ZE, czyli dostawca energii, to już inna bajka. Nie ma go jak do tego zmusić.

 

Tutaj jest garść informacji o zabezpieczeniach nadmiarowo - prądowych.

https://budujemydom.pl/instalacje/instalacje-elektryczne/a/23926-wylacznik-instalacyjny-nadmiarowo-pradowy-zasada-dzialania-i-cel-stosowania

Link do komentarza

Witam,

Serdeczne dzięki za wszelkie uwagi i pomoc.

Ad. postu Kolegi Wojciecha.

Długo szukaliśmy z żoną właściwego projektu i wiele razy je zmienialiśmy, ale w końcu (tak mi się wydaje) znaleźliśmy ten właściwy. Chcemy przerobić projekt domu murowanego Złotlinek na technologię drewnianą. Adres projektu: https://www.kbprojekt.pl/1656/zlotlinek. Dom ma być z bala gr. 18-22 cm z ociepleniem wewnętrznym. Na podanej stronie są wszystkie parametry. Wkrótce będziemy załatwiać sprawę kupna z biurem i poszukamy lokalnego architekta, który dostosuje projekt do technologii drewnianej. Nie wiem jeszcze ile to może u niego (architekta) kosztować. Mam nadzieję, że będzie taniej niż w biurze - biuro projektowe zaśpiewało za przeróbkę coś ok. 4000 zł.

Chętnie skorzystam z doświadczeń Kolegi. Jeżeli dom całoroczny budowali górale to pewnie z bala okrągłego. Ja preferuję bal prostokątny. Wydaje mi się, że jest bardziej funkcjonalny.

Ad. postu Kolegi retrofood.

Przepraszam, moja wina. nie doczytałem artykułów do końca. Faktycznie, są tam podane minimalne wymiary uziomu.

Dzięki za wyjaśnienie stosowania rur przy kładzeniu kabla. Byłem przekonany, że jej użycie zwiększa żywotność kabla.

 

Zacznę rozglądać się za kumatym elektrykiem. Wynika z tego, że lepiej zrobić raz ale dobrze.

Dziękuję i pozdrawiam

Link do komentarza
2 godziny temu, Jedeus napisał:

Chcemy przerobić projekt domu murowanego Złotlinek na technologię drewnianą. Adres projektu: https://www.kbprojekt.pl/1656/zlotlinek.

 

Dom ma być z bala gr. 18-22 cm z ociepleniem wewnętrznym. Na podanej stronie są wszystkie parametry.

 

Wkrótce będziemy załatwiać sprawę kupna z biurem i poszukamy lokalnego architekta, który dostosuje projekt do technologii drewnianej. Nie wiem jeszcze ile to może u niego (architekta) kosztować. Mam nadzieję, że będzie taniej niż w biurze - biuro projektowe zaśpiewało za przeróbkę coś ok. 4000 zł.

 

Chętnie skorzystam z doświadczeń Kolegi. Jeżeli dom całoroczny budowali górale to pewnie z bala okrągłego. Ja preferuję bal prostokątny. Wydaje mi się, że jest bardziej funkcjonalny.

 

Przepraszam, moja wina. nie doczytałem artykułów do końca. Faktycznie, są tam podane minimalne wymiary uziomu.

Dzięki za wyjaśnienie stosowania rur przy kładzeniu kabla. Byłem przekonany, że jej użycie zwiększa żywotność kabla.

 

Witaj

Ad 1/

popatrzyłem na ten projekt, jest taki jaki jest skoro go zaakceptowaliście to OK.

Ale radził bym okna w pokojach na dale przesuną na bok od łóżek, no i brakuje okna w kuchni i na piętrze 

Ad 2/

skoro ma być z bala/płaza , to trzeba już teraz zadbać o odpowiedni materiał , najlepiej ze ściętych świerków poprzedniej zimy - czy o tym pomyślałeś ?

(już nie wspomnę o drzewie księżycowym - jako ciekawostka do poczytania )

Ad 3/

czy ów architekt ma pojęcie o budowie domów z bali/płaza i do czego jest Wam potrzebny za 4k ?

Może warto wybrać się na Podhale i tamtejsi fachowcy zrobią adaptację do wersji drewnianej.

I najlepiej niech to oni wykonają , bo na nizinach nie ma firm , które to zrobią dobrze .

A mogą tylko spieprzyć i zmarnować materiał , gdzie nawet pionu i poziomu nie ma  - jak na fotkach poniżej na przykład.

 

WP_20160312_14_29_54_Pro.thumb.jpg.224754dbf3ad902a3875b413ab1dde2f.jpgWP_20160312_14_30_03_Pro.thumb.jpg.3fbbc511e8951073201b74935d226055.jpgWP_20160312_14_30_07_Pro.thumb.jpg.75934a5da0402fa6fd839274512b238f.jpg

 

 

Ad 4/

Moi górale z Białki Tatrzańskiej budowali  w technologii szkieletowej z wysezonowanego materiału, a adaptację zrobili niemalże na kolanie .

Zbudowali w 3 miesiące od stanu zerowego 

Jak chcesz to Ci wyślę parę fotek

 

Wracając ma Podhale - tam tak budują :

WP_20140123_017.thumb.jpg.bb9c91031e4695efe960fcef8bed6b66.jpgWP_20140123_020.thumb.jpg.84cc8d541eb976269c4333aabfd61992.jpgWP_20170223_14_27_19_Pro.thumb.jpg.54fc4cb7ced0c6a32ca651d763b07102.jpg

 

Rzućcie też okiem na oferty:

www.jarmat.pl

www.drewnex.biz

https://drewnolandia.pl

 

Ad 5/

to co tam napisali w WP odnośnie uziemienia ?

 

Ponieważ kwestie przyłącza kablowego mamy już wyjaśnioną   na tym etapie , to proponuję  złożyć nowy wątek dot. budowy domu drewnianego w odpowiednim dziale, coby inni mogli na niego trafić i coś dodać od siebie 

 

Pozdr

Wojciech

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

popartzy

Link do komentarza

Aby nie być gołosłownym , poniżej parę fotek mojego domu na wsi , wybudowanego przez górali  21 lat temu (fotki z 10.2017).

A jak wypatrzysz gdzieś gwoździe lub wkręty - to szacunekWP_20171016_19_48_10_Pro.thumb.jpg.4cb73d5cce74580a1ef23c0f831882a9.jpgWP_20171016_19_49_05_Pro.thumb.jpg.778cf52feebe92556df63d964475ee99.jpg

WP_20171016_19_59_36_Pro.thumb.jpg.eb2255a65f6a06a491d29b47c75eef6e.jpgWP_20171016_19_51_17_Pro.thumb.jpg.f44a0cfe44d10ee36c1777886515ea5e.jpgWP_20171016_19_52_59_Pro.thumb.jpg.59e4b65641f8cd076b8bdad53197b242.jpgWP_20171017_05_03_33_Pro.thumb.jpg.1dea001577e6884996b6a74ed086598b.jpgWP_20171017_10_36_46_Pro.thumb.jpg.0751f02a94569229f8bed1d92a600585.jpgWP_20171017_10_37_37_Pro.thumb.jpg.4faed4e1bc8d1ff03b8ed98dad4c5ba2.jpgWP_20171017_10_38_22_Pro.thumb.jpg.f404ec70b7d5e357f776bf31788985c7.jpgWP_20171017_10_39_20_Pro.thumb.jpg.89825fe0beefd305b0bace84de573c6a.jpg

 

PS

Całą dok. fot. od początku budowy do jej końca mam na dysku.

Jeśli  to cię interesuje mogę wysłać na PW

 

Pozdr

Wojciech

 

 

 

 

 

WP_20171016_19_49_51_Pro.jpg

WP_20171016_19_50_59_Pro.jpg

Link do komentarza

Witam,

Serdecznie dziękuję za wszystkie informacje. Jestem pełen uznania dla Waszej wiedzy. Na obecnym etapie zasób przekazanej wiedzy jest wystarczający. Wiem co i jak mam robić. W tej kwestii wątek jest do zamknięcia.

Ad. Wojciech_pi

Mój adres pocztowy jedeus(małpa)gmail,com. Będę wdzięczny za podesłanie zdjęć i wszelkie informacje o domu.

Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję za pomoc.

Dobrze wiedzieć, że można na Was liczyć.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Nie widać żeby siadał. Przynajmniej patrzę po chudziaku że jest na tym samym poziomie
    • Duży błąd. Moja zona przez lata prowadziła tematy remontów w spółdzielni i mówi, że w takiej sytuacji winniście wszyscy iść na zebranie najpierw osiedlowe, a później Walne i wyrzucić zarząd na zbity pysk. U nas w mieście miałbyś o zrobione za darmo.   Przede wszystkim balkon najczęściej traktowany jest jako element elewacji, a więc część wspólna, dlatego niezależnie od własności mieszkania, zarządza nim ten, kto zajmuje się elementami wspólnymi. A to o czym Ty piszesz, to są bardzo rzadkie przypadki i raczej nie w spółdzielniach a w wyjątkowych wspólnotach. Dlatego pytałem o zarządzającego budynkiem. W spółdzielni to niemożliwe.
    • Przyjrzyj się jak mają zrobione to zabezpieczenie, porozmawiaj z właścicielami balkonu...   Rozmawiaj w spółdzielni... może planują jakieś remonty i może to uwzględnią w swoich planach...   Balkon - o ile nie jest to inaczej w akcie notarialnym sformułowane - jest własnością spółdzielni i ona powinna wadę usunąć...   Nie bardzo wiem dlaczego nie ma na tych balkonach okapników blaszanych zamontowanych pod wylewką na balkonie... A na Twoim balkonie, za balustradą widać obróbkę blaszaną?   Wszystkie  balkony, które remontowałem u nas, mają obróbkę blaszaną i co najwyżej była potrzeba wymiany blachy, co wiązało się z ingerencją w płytę balkonową, dodatkowym doszczelnianiem, nową - albo fragmentem nowej wylewki i ponownym układaniem płytek na podłodze balkonu... Tym powinna zająć się firma, zatrudniona przez spółdzielnię, albo inny wykonawca, który wystawi fakturę, a spółdzielnia rozliczy tę fakturę... W moim przypadku spółdzielnia miała jakieś ryczałty, zwracane mieszkańcom...   O ile Spółdzielnia nie będzie chciała z jakichś tam powodów zadziałać, i jak będziesz już tam na własną rękę coś kombinował - po zakomunikowaniu tego zarządcy budynku - możesz zamontować (lub to zlecić) kapinos - pas blachy wzdłuż krawędzi "sufitu" balkonu, wystający na zewnątrz balkonu, z małym spadkiem i doszczelniony od zewnątrz silikonem dekarskim...  Do tego potrzebna będzie dość długa drabina, z której dostaniesz się na wysokość balkonu na drugim piętrze... albo zwyżka - tak byłoby najbezpieczniej...  
    • Spółdzielnia mieszkaniowa, podejrzewam że będą mieli gdzieś, u mnie w bloku większość balkonów tak wygląda że są łuszczenia na sufitach , to samo na osiedlu, raczej mieszkańcy sami ogarniają we własnym zakresie 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...