Skocz do zawartości

Instalacja grzewcza


Recommended Posts

Powoli zaczynam wgłębiać się w temat ogrzewania.

Wstępnie zrezygnowałem już z paliwa stałego na rzecz gazu. Co się z tym wiąże muszę wybrać kocioł.

Wstępna selekcja i ma być kondensacyjny 1 funkcyjny z osobnym zasobnikiem.

W projekcie domu mam projekt instalacji c.o. i założony jest tam kocioł Viessman vitodens 100W 19 kW. Z racji tego, że bierze się to co samemu sprawdziło się to miałem do czynienia z Termetem i taką markę wstępnie chcę wybrać tylko zastanawiam się co będzie lepsze: ECOCONDENS CRYSTAL II czy ECOCONDENS GOLD PLUS. Jakie jest wasze zdanie?

 

Kolejna sprawa; projekt przewiduje instalacje mieszaną czyli grzejniki + podpodłogówka i taką też chcę wykonać.

W projekcie odnośnie samej instalacji są takie zapisy:

 

Założono kocioł Viessman vitodens 100W 19 kW i zasobnik 160 litrów

Grzejniki mają być wyposażone w zawory termostatyczne.

Ogrzewanie podpodłogowe na zakończeniu każdej spirali może mieć zastosowane ograniczniki temperatury powrotu np Danfoss.

Wkładki zaworowe na króćcach rozdzielacza zasilające pętle ogrzewania podłogowego można wyposażyć w głowice termostatyczne z czujnikiem wyniesionym do pomieszczeń.

Ze schematu wynika, że na każdym piętrze ma być po jednym rozdzialaczu do którego podłączone są zarówno grzejniki jak i podpodłogówka.

Ma prawo to dobrze funkcjonować?

 

Ewentualnie jak to wykonać aby dobrze działało z kotłem Termet - jak wyżej ?

Link do komentarza

Nie znam się, ale napiszę...

 

Zrezygnowałeś z  paliwa stałego, to przemyśl jeszcze raz i zrezygnuj z mieszanej instalacji - będą same korzyści... prostrza instalacja, mniejsze temperatury czynnika grzejącego...

Link do komentarza
35 minut temu, przemty napisał:

w schowku pod schodami raczej podłogówka ich nie zastąpi...

 

A co Ty w schowku masz jakiś areszt domowy? W chłodzie lepiej się kruszeje...

 

Łóżko na nóżkach i podłogówka da radę... w razie czego dasz wentylatorek, cyrkulujący powietrze w sypialni :icon_mrgreen:

 

A te 19 kW to nie za dużo? :icon_confused:

Link do komentarza

Wszystko jest fajnie w okresie grzewczym czyli w zimie bo wówczas nie czuć bezwładności podłogówki gdyz grzejesz "cały czas".
Ja mam obawy, że na wiosnę i w jesieni gdzie są czasem duże skoki temperatury dzień-noc sama podpodłogówka nie sprawdzi się właśnie przez jej bezwładność.

Link do komentarza
2 minuty temu, uroboros napisał:

A co Ty w schowku masz jakiś areszt domowy? W chłodzie lepiej się kruszeje..

 

Tam ma być pralnia + schowek podręczny a la spiżarka

 

2 minuty temu, uroboros napisał:

A te 19 kW to nie za dużo?

 

Tak założono w projekcie domu, ie analizowałem jeszcze dokładnie tego.

Może ze względu na zasobnik 160 l. bo projektowane obciążenie cieplne budynku wynosi 6,8 kW

2 minuty temu, uroboros napisał:

Jakoś użytkownicy podłogówek nie mają takich obaw...

 

Nie mam styczności z kimś, kto ma samą podłogówkę więc nie ma kto mi rozwiać wątpliwości

Link do komentarza
49 minut temu, przemty napisał:

NIe do końca jestem przekonany co do rezygnacji z grzejników, wydaje mi się, że w np w sypialni czy w schowsku pod schodami raczej podłogówka ich nie zastąpi...

Ja w calej sypialni dałem podlogowke.

Na calym piętrze mam jeden grzejnik tj. drabinke w łazience.

 

Gdybym miał jak wywalić grzejniki z parteru już by ich nie było.

Link do komentarza
1 minutę temu, przemty napisał:

Tam ma być pralnia + schowek podręczny a la spiżarka

To nie wydaje mi się konieczne dodatkowe grzanie tego pomieszczenia... Pewnie będzie tam (ze względu na pralkę i wprawdzie nieduże, ale jakieśtam zawilgocenie powietrza) kratka wentylacyjna i cyrkulacja powietrza w budynku wprowadzi tam ciepło.

 

Może nie doczytałem w Twoich innych tematach - jak wentylować będziesz budynek - grawitacyjnie, czy mechanicznie?

2 minuty temu, MrTomo napisał:

Gdybym miał jak wywalić grzejniki

A dlaczego NIE MOŻESZ?:icon_rolleyes:

Link do komentarza

No OK, a jak jest podpodłogówka to jakie materiały można dać na podłogę a jakich nie wolno ?

 

No i kolejna sprawa, bo nieraz jak coś czytam o podpodłogówke to nieraz jest opinia, żę trzeba sprawdzić czy strop jest w stanie udźwignąć to itd. Można tak dowolnie na piętrze dawać podpodłogówkę na całej powierzchni?

2 minuty temu, uroboros napisał:

Może nie doczytałem w Twoich innych tematach - jak wentylować będziesz budynek - grawitacyjnie, czy mechanicznie?

Grawitacyjnie

Link do komentarza
6 minut temu, przemty napisał:

jakie materiały można dać na podłogę a jakich nie wolno ?

Cóż, widać, że niezbyt dokładnie czytujesz foruma, pisało się o tym w paru tematach... :zalamka:

 

A masz jeszcze jeden temat do zastanowienia - lepiej (ekonomiczniej, bardziej komfortowo) będzie wentylować mechanicznie z odzyskiem ciepła... chyba nie jest jeszcze za późno...

Link do komentarza
2 minuty temu, uroboros napisał:

Cóż, widać, że niezbyt dokładnie czytujesz foruma, pisało się o tym w paru tematach...

 

Przez grzeczność nie zaprzeczę ;)

A tak na poważnie, różne fora i strony czyta człowiek więc być może akurat tego nie czytałem na forum.

 

Odnośnie samej wentylacji mechanicznej to wiem, że jest to lepsze rozwiązanie ale po prostu nie chcę takiej wentylacji.

A dlaczego to pomińmy ten temat bo dojdziemy zaraz do tematu, że zamiast gazu lepiej pompę ciepła ;)
 

Link do komentarza
21 minut temu, przemty napisał:

trzeba sprawdzić czy strop jest w stanie udźwignąć to itd. Można tak dowolnie na piętrze dawać podpodłogówkę na całej powierzchni?

Oczywiście strop musi udźwignąć.

Dlatego ja zrobiłem lżejszą wylewkę, tj. anhydrytową.

27 minut temu, uroboros napisał:

A dlaczego NIE MOŻESZ

Mogę, ale mnie na taką ruinę póki co nie stać

Link do komentarza
31 minut temu, przemty napisał:

OK, a jak jest podpodłogówka to jakie materiały można dać na podłogę a jakich nie wolno ?

Nie musisz wszedzie dawać płytek, jesli o to ci chodzi. Ja płytki daję tylko w łazience. Polecą pewnie panele, może ale to m o ż e jakaś wykładzina, ale niechętnie

Link do komentarza
1 minutę temu, bajbaga napisał:

Można zastosować wiele rozwiązań np. suchy jastrych.

 

No ale skąd wiadomo czy strop uźwignie instalację czy nie?

Mam npmonolit 16 cm więc może udźwignąć czy nie?

2 minuty temu, MrTomo napisał:

Polecą pewnie panele, może ale to m o ż e jakaś wykładzina, ale niechętnie

i nie wpłynie to negatywnie na promieniowanie ciepła od podłogi ?

Link do komentarza
40 minut temu, przemty napisał:

Można tak dowolnie na piętrze dawać podpodłogówkę na całej powierzchni?

 

2 godziny temu, przemty napisał:

projekt przewiduje instalacje mieszaną czyli grzejniki + podpodłogówka

:icon_mrgreen:

Link do komentarza
9 minut temu, przemty napisał:

i nie wpłynie to negatywnie na promieniowanie ciepła od podłogi ?

Nie

14 minut temu, przemty napisał:

Mam npmonolit 16 cm więc może udźwignąć czy nie?

Kawał stropu. Zawsze warto zapytać projektanta. Ja mając taki strop, robiłbym bez obaw.

Kwestia ew. Rozpiętości pomieszczeń.

 

Swoją drogą polecam anhydryt

Link do komentarza
3 minuty temu, przemty napisał:

Każde rozwiązanie ma swój urok ;)

To zrób wszędzie podłogówkę, i powieś gdzieś parę grzejników, bez podłączenia do układu grzewczego, tylko w celach dekoracyjnych :icon_mrgreen:

Będziesz miał swój urok...

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Mam trzy takie regały i bardzo je sobie chwalę. Owszem, przy składaniu pierwszego popełniłem błąd, wierząc bezkrytycznie w instrukcje sprzedawcy i nie zaginałem "języczków" wsuwanych w wycięcia kątowników, no i regał mi się rozsypał już pod koniec montowania. Ale gdy wszystkie zagiąłem (łatwe to nie jest, ale da się). regał jest lekki i nie do zdarcia. Nośność jednej półki to 125 kg, więc w warunkach domowych spokojnie wystarcza do niemal wszystkiego. Nawet w garażu.   Regałów niczym nie mocuję do ścian. Nie ma potrzeby. Oczywiście, jeśli stoją na wyrównanym i pewnym podłożu.  Da się je kupić w cenie poniżej 80,00 PLN, więc uważam, że naprawdę warto.   PS. To się nie chwieje, zapewniam!
    • Komentarz dodany przez agata: czy ktos wie czy kostka z brukbet jest warta uwagi? przymierzamy sie w koncu do zakupu
    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...