Skocz do zawartości

proszę o poradę co do ogrzewania gazowego


Recommended Posts

Napisano

Witam.

Jestem na etapie ogrzewania w domu jednorodzinnym. Instalcja jest już wykona tzn. rury, podłogówka, skrzynki rozdzielacze do podłogówki. Mój hydlaulik wraz z serwisantem wybrali dla mnie taki zestaw:

Elterm sprzęgło-kolektor 1 szt 

Elterm Grupa pompowa z zaworem zwrotnym VRG 132 z pompą elektroniczną  2 szt   

Elterm siłownik Ara do współpracy z zaworem VRG - 2 szt

Vaillant Pakiet VC 206 + vih 150 + mm 700/4 + czujnik zasobnika  + grupa podł. zasobnika + weście do szachtu 

4x2m rura 80 (rura kominowa)

nasada szachtu 80 

vr 70 moduł mieszacza

vr 91 dodatkowe sterowanie 

vr 10 3 szt czujniki do sprzęgła i dwóch mieszaczy 

 

Łącznie wyszło 15 409 zł brutto.

 

Ten zestaw ma pracować w domu jednorodzinnym w woj. małopolskim,

-powierzchnia domu 127.4m2 + 67m2 piwnice,

-ocieplenie zewnętrzne sciany styropian 15cm i piwnice styrodur

-ocieplenie poddasza wełna mineralna skosy 25cm sufity 35cm i strych 25cm

-wentylacja grawitacyjna

-grzejniki aluminiowe prawdopodobnie ferroli na parterze i poddaszu a w piwnicy grzejnki panelowe + podłogówka w pralni

-połogówka na parterze wiatrołap, korytarz, wc, kuchnia, jadalnia, pom. gospodarcze.

-podłogówka na poddaszu tylko w łazence

-w salonie grzejnik panelowy z zimną płytą kłos

 

Mój dylemat polega na tym, że spotkałem się z paroma złymi komentarzami od znajomych którzy ogólnie twierdzą, że za dużo tego wszystkiego tzn. że nie potrzebne są takie żeczy jak  sprzęgła czujki pogodowe i sterowniki bo jak twierdzą, że to wszystko wiąże się z częstymi awariami i większymi rachunkami za gaz bo jak to jednen z nich stwierdził "zawieje troche wiatr i piec cągnie dużo więcej gazu nie potrzebnie.

 

Dodam jeszcze, że zależy mi na jak najmniejszych rachunkach za gaz i na jak najmniejszej awaryjnosci tego systemu.

 

Proszę o pomoc i z góry dziękuję za odpowiedzi.

Napisano

diabeł tkwi w szczegółach....gdyby była wszędzie tylko podłogówka, to pewnie nie byłoby konieczności komplikowania instalacji. W przypadku instalacji mieszanej, jak chcesz mieć inną temperaturę na grzejnikach niż na podłogówce, to już pewne rzeczy trzeba...niestety. Teraz trochę późno na takie pytania, skoro instalacja juz zrobiona

A na słowa znajomych też bierz poprawkę bo "zawieje trochę wiatr....." to nawet nie wiem jak skomentować....

  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Dnia 10/9/2017 o 22:03, pawelirl25 napisał:

Mój dylemat polega na tym, że spotkałem się z paroma złymi komentarzami od znajomych którzy ogólnie twierdzą, że za dużo tego wszystkiego tzn. że nie potrzebne są takie żeczy jak  sprzęgła czujki pogodowe i sterowniki bo jak twierdzą, że to wszystko wiąże się z częstymi awariami i większymi rachunkami za gaz bo jak to jednen z nich stwierdził "zawieje troche wiatr i piec cągnie dużo więcej gazu nie potrzebnie.

 

Dodam jeszcze, że zależy mi na jak najmniejszych rachunkach za gaz i na jak najmniejszej awaryjnosci tego systemu.

 

Proszę o pomoc i z góry dziękuję za odpowiedzi.

 

Witam, 

W każdym przypadku zastosowanie regulatora pogodowego zwiększy komfort obsługi kotła oraz oszczędności (nawet do 30%) w zużyciu samego gazu. Jest to bardzo korzystne rozwiązanie pozwalające na obniżenie rachunków za ogrzewanie. Również awaryjność układu z rozbudowaną automatyką wcale nie jest na wyższym poziomie w porównaniu do podstawowego rozwiązania. 

Pozdrawiam, 
________________________________ 
Konsultant marki Junkers 
 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Właśnie chodzi o to, że jest cieplejszy, ale też nieznacznie. ~1-2*C... Nie wiem czy nie w granicach bledu pomiarowego.
    • Z wiedzy... fizyka płynów się kłania...   2,5 - 3 m to minimum...   @animus pięknie zarysował problem wentylacji grawitacyjnej 
    • 2.   Sander Standard Alu (płyta z folią aluminiową): W tym systemie rura grzewcza leży w styropianowym rowku, a na całej powierzchni płyty znajduje się cienka warstwa laminowanej folii aluminiowej. Folia ma za zadanie rozprowadzić ciepło z rury na boki, aby ogrzać powierzchnię między rurami. Jej skuteczność jest jednak ograniczona przez jej grubość – jest bardzo cienka. Działa, ale transfer ciepła z rury do płyty i na jej powierzchnię nie jest idealny.   System z radiatorami (płytami aluminiowymi): W tym rozwiązaniu w rowkach styropianu umieszcza się specjalnie wyprofilowane, znacznie grubsze (ok. 0,5 mm) płyty aluminiowe. Rura jest w nie wciśnięta, co zapewnia niemal idealny, maksymalny styk na dużym fragmencie jej obwodu. Taka płyta działa jak radiator – bardzo skutecznie "wysysa" ciepło z rury i rozprowadza je na swojej dużej powierzchni. Taki system jest w stanie przekazać do wylewki i podłogi trochę więcej ciepła przy tej samej temperaturze zasilania. Jest to rozwiązanie po prostu wydajniejsze.     Trudny temat, chyba nieopłacalne i prawdopodobnie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.   Nie powinien Pan traktować zakupu płyt Sandera jako błędu. To jest standardowy, popularny system, który w ocieplonym budynku sprawdza się dobrze. W Pana przypadku jego niższa (w porównaniu do radiatorów) efektywność jest po prostu brutalnie obnażana przez ogromne zapotrzebowanie budynku na ciepło.   Patrząc na przedstawiony problem z perspektywy ekonomicznej, optymalna strategia działania wydaje się jasna.   Należy zakończyć montaż ogrzewania podłogowego w oparciu o zakupiony system płyt Sander, a w następnej kolejności potraktować priorytetowo termomodernizację budynku. .   Takie podejście przynosi podwójną korzyść: po pierwsze, unika Pan strat finansowych, wykorzystując posiadany materiał. Po drugie, inwestycja w termomodernizację szybko się zwróci dzięki znacznemu ograniczeniu strat ciepła.      
    • 1.   Różnica temperatur (delta T) na poziomie 3°C na belkach rozdzielacza. W teorii, dla ogrzewania podłogowego za optymalną uznaje się deltę w przedziale 5-8°C. Pana wynik jest poniżej tego zakresu i wbrew pozorom, w tej konkretnej sytuacji, nie świadczy to dobrze o pracy instalacji.   Niska różnica temperatur między zasilaniem a powrotem oznacza, że woda przepływająca przez pętlę grzewczą nie zdążyła oddać wystarczająco dużo ciepła do podłogi. Woda wraca na rozdzielacz prawie tak samo ciepła, jak z niego wypłynęła. Może to wynikać z dwóch głównych przyczyn, zbyt szybkiego przepływu czynnika grzewczego oraz podłoga nie była w stanie "odebrać" więcej ciepła.   W Pana przypadku najprawdopodobniej mamy do czynienia z połączeniem obu tych czynników.   System grzewczy "próbuje" wtłoczyć więcej ciepła w podłogę (stąd wysoka temperatura zasilania), ale ta, z powodu dużych strat, nie jest w stanie go zakumulować. Woda krąży więc w obiegu, oddając tylko niewielką część swojej energii, a reszta wraca do kotła.   Proszę spróbować delikatnie zmniejszyć przepływ na rotametrze dla tej  pętli. Należy to robić stopniowo, np. o 0,2-0,4 l/min i odczekać kilka godzin na stabilizację systemu. Celem jest sprawdzenie, czy delta T wzrośnie (np. do 5-7°C). Jeśli tak, oznaczać to będzie, że woda ma więcej czasu na oddanie ciepła. Proszę jednak pamiętać, że w warunkach dużych strat ciepła efektem może być niewielki spadek temperatury.   1.5-metrowy odcinek do pokoju jest cieplejszy, to jest normalne. Na tak krótkim odcinku strata ciepła z  rury PEX jest minimalna. Dopiero na dużej powierzchni w pokoju następuje właściwa wymiana ciepła.   Zasadą, której należy się trzymać, jest utrzymywanie optymalnej różnicy temperatur (ΔT) w przedziale 5-8°C. Jeśli pomieszczenie wciąż pozostaje niedogrzane, jest to jednoznaczny sygnał, że wydajność systemu podłogowego jest zbyt niska, by pokryć straty ciepła generowane przez budynek. W tej sytuacji niezbędne jest przeprowadzenie termomodernizacji (izolacja ścian, wymiana okien), która ograniczy ucieczkę ciepła i sprawi, że istniejący system podłogowy bez problemu poradzi sobie z ogrzaniem budynku.       
    • Przepisy narzucają minimalny przekrój kanału (np. 196 cm², co odpowiada kanałowi 14x14 cm). Nie można więc po prostu zbudować węższego kanału, wentylacyjnego, równoważąc przepływ średnicą.    Poprzez częściowe przymknięcie (zastosowanie dławika) w kanale o zbyt silnym ciągu, zwiększylibyśmy opór w tym kanale. Skutkowałoby to zmniejszeniem ilości przepływającego powietrza i teoretycznie pozwoliłoby na zrównanie jego wydajności z kanałami słabszymi murowanymi.   Mimo że teoria brzmi sensownie, w praktyce stosowanie dławików do  regulacji wentylacji grawitacyjnej jest zdecydowanie odradzane i uznawane za błąd w sztuce budowlanej.   Kluczem jest projektowanie zrównoważonego systemu, a nie dokładanie jednego bardziej sprawnego przewodu wentylacyjnego.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...