Skocz do zawartości

Oczko wodne - jaki filtr zastosować?


Recommended Posts

Napisano
Opis filtra grawitacyjnego to kompletna bzdura.Tak samo jak to że lampa UVC ma być zawsze montowana przed filtrem.
  • 2 miesiące temu...
Gość Robert
Napisano
Elfir - Ty nie wiesz jak działa lampa UVC a chcesz dawać rady jak ją budować? Glony po przepłnięciu przez lampe żyją jeszcze około tygodnia!!! Wstyd, przestań kopiować te błędne informacje i poczytaj troche na temat.
Napisano

 

Napisałam gdzie jest największy sens ją montować. To, że niektórzy lubią robić rzeczy bezsensowne, to nie mój interes.

 

A co do lampy UV - dlaczego glony miałyby żyć jeszcze tydzień? Od czego by zamierały? I dlaczego akurat tydzień a nie np. 3 dni czy 14 dni? 

Przecież to sterylizator. Działa natychmiast na żywą tkankę niszcząc jej kwasy nukleinowe. Oczywiście, z racji tego, że woda pochłania promieniowanie UV, nie wszystkie komórki glonów opływające lampę zostają zabite za pierwszym przepływem.

 

Z resztą temat umiejscowienia lampy UV omawiany był już na forum "oczko wodne.net" przez praktyków, jak ktoś będzie zainteresowany to sobie zajrzy.

 

 

Gość Robert
Napisano
Elfir wypowiadasz się na tematy których nie do końca rozumiesz. Zalecając budowe lampy UV przed filtrem, aby ten wyłapał martwe glony potwierdza ten fakt. UV promienie uszkadzają strukture genetyczną glonów i te nie mogą się rozmnażać, żają jednak dalej i te będą przepływały nawet jeszcze do kilkaset razy przez lampe aż padną ze starości. Martwe glony, wielkości kilku mikronów, nawet jak dostaną się do filtra to prawdopodobnie nie będą wychwytane. Jest jeszcze wiele innych ważnych argumentów za zabudowaniem lampy na końcu filtra, ale to jest trochę pisania. Błędny opis filtra grawitacyjnego w artykule powyżej plus Twoje złe rady co do budowy lampy wprowadzają zamieszanie. Alexa jest tego przykładem, pisząc że ma filtr grawitacyjny. Lawina ruszyła... Alexa- jak Twoja beczka stoi na brzegu, to nie może być fiftr grawitacyjny. W grawitacji filtr nie wystaje ponad powierzchnie wody.
Napisano

Doprawdy argumenty ad personam w dyskusji o filtrach są

Dnia 2.12.2017 o 21:24, Gość Robert napisał:

Elfir wypowiadasz się na tematy których nie do końca rozumiesz. Zalecając budowe lampy UV przed filtrem, aby ten wyłapał martwe glony potwierdza ten fakt. UV promienie uszkadzają strukture genetyczną glonów i te nie mogą się rozmnażać, żają jednak dalej i te będą przepływały nawet jeszcze do kilkaset razy przez lampe aż padną ze starości. Martwe glony, wielkości kilku mikronów, nawet jak dostaną się do filtra to prawdopodobnie nie będą wychwytane. Jest jeszcze wiele innych ważnych argumentów za zabudowaniem lampy na końcu filtra, ale to jest trochę pisania. Błędny opis filtra grawitacyjnego w artykule powyżej plus Twoje złe rady co do budowy lampy wprowadzają zamieszanie. Alexa jest tego przykładem, pisząc że ma filtr grawitacyjny. Lawina ruszyła... Alexa- jak Twoja beczka stoi na brzegu, to nie może być fiftr grawitacyjny. W grawitacji filtr nie wystaje ponad powierzchnie wody.

Wskaż miejsce, konkretny cytat, w którym napisałam jakieś słowo o BUDOWIE lampy UV.

Napisałam o miejscu montażu.

 

Uszkodzenie nici nukleinowych zabija komórkę - wie o tym każdy, kto miał w szkole biologię i wie jak produkowana jest energia w mitochondriach. 

Gdyby to działało jak opisujesz, lampa UV nie mogłaby być być sterylizatorem w dziedzinach innych niż oczka wodne.

 

Gość Robert
Napisano
Elfir - dobrze wiesz że chodzi o miejsce zabudowania a nie o budowe lampyUV. Gdyby tak było jak sądzisz, że lampa zabija natychmiast glony a filtr je wyłapuje to dlaczego z filtra nie wypływa czysta woda? Gdybyś miała lampe UV to byś wiedziała że od momentu jej załączenia do zaobserwowania wyraźnej poprawy mija kilka dni. Dlatego wcześniej napisaąem około tygodnia. Twierdzisz dalej że największy sens ma zabudowanie tej lampy przed filtrem, to powiedz jeszcze jaki sens ma budowanie części biologicznej w filtrze skoro wszystkie pożyteczne bakterie które płyną z wodą i mogły by się tam osiedlić i pracować są zniszczone przez lampe jeszcze zamim tam dotrą? Po co kupować mocne drogie pompy wodne i płacić dużo za prąd skoro lampa zamontowana przed filtrem i tak znacznie ograniczy przepływ wody a co za tym idzie wydajność całego filtra? Lampa UV działa optymalnie i skutecznie tylko w czystej wodzie. W brudnej (przed filtrem) szybko się zanieczyszcza,spada jej efektywność i musi być częściej rozbierana i czyszczona. Z czasem staje się nieszczelna, uszczelki się psują a części plastikowe i akrylowe pękają. Tego wszystkiego idzie uniknąć montując lampe zawsze na końcu systemu filtracyjnego. Wiem o czym pisze bo już od kilkudziesięciu lat stosuje takie lampy przy moich stawach.
Napisano

Gdybyś przeczytał, co napisałam o wpływie wody na przenikalność promieniowania UV, wiedziałbyś dlaczego musi minąć trochę czasu do pełnego wyklarowania się wody.

 

Zasiedlenie filtra robi się zaraz po uruchomieniu oczka (i to zwykle gotowymi starterami bakteryjnymi), kiedy woda jest kryształ i nie ma sensu stosować lampy. Lampe włącza się dopiero po pewnym czasie. I w większości przypadków (chyba, że ktoś ma przerybiony/przenawożony staw) nie musi pracować ciągle.

 

Spowolnienie przepływu - jak zamontujesz lampę na wylocie to ci przepływu nie spowalnia? Trochę to sprzeczne z fizyką. Spowalnia i akurat w przypadku filtrów grawitacyjnych jest to najlepiej widoczne. 

Jak komuś zależy na dużym, szybkim przepływie wody przez filtr to lampę montuje osobno, zasilaną osobną pompą. 

 

 

Z resztą dyskusje takie były prowadzone już wiele razy:

http://forum.oczkowodne.net/viewtopic.php?t=5943&postdays=0&postorder=asc&start=15&sid=36302b86255295ac48fd896262b7efe8

http://oczkowodne.net/technika/lampyuv.php

W gotowych zestawach filtrów też najczęściej lampy montuje się przed wlotem. Przykład od OASE:

set-de-filtres-pontec-42752-avec-destruc

 

Masz swój pomysł na oczko wodne, ale nie znaczy, że to jedyne słuszne rozwiązanie. 

Więc nie zarzucaj komuś nieznajomości tematu.

 

Gość Robert
Napisano
Opis filtra grawitacyjnego to kompletna bzdura.Tak samo jak to że lampa UVC ma być zawsze montowana przed filtrem. To była moja piersza wypowiedź i to jest w 100% prawda! Mam jeszcze jeden argument. Chętnie pokaże zdjęcia mojego stawu, filtra grawitacyjnego, gdzie jest zamontowana lampa UV i jak wygląda woda. To wszystko funkcjonowało u mnie wiele lat wcześniej niż powstało forum o którym piszesz. Pokaż zdjęcia Twojego systemu filtracyjnego z lampą zamontowaną przed filtrem i w tedy porównamy u kogo to lepiej wygląda. Dalsza dyskusja z tobą nie ma sensu.
Napisano

Tiiiiaaaa.

"Spowolnienie" przepływu będzie dokładnie takie samo - bez względu na miejsce instalacji lampy UC-C, przed czy za filtrem - przynajmniej tak twierdzi fizyka, a ściślej mechanika płynów.

 

W profesjonalnie wykonanych systemach wentylacyjnych i filtracyjnych, zawsze filtr mechaniczny jest przed filtrami (np. biologicznym czy chemicznym) oraz filtrem (sterylizacją) lampą bakteriobójczą UV-C.

 

Dlaczego lampa UV-C jest "ostatnia" w szeregu ?

Ano dlatego, że po wylocie mamy prawie w 100% czyste powietrze lub wodę.

 

Jeśli lampa jest przed innymi filtrami (zwłaszcza przed filtrem mechanicznym), to z filtra mechanicznego mogą "wydostawać się" bakterie, które rozwinęły się na filtrze mechanicznym.

 

Oczywiście w oczkach wodnych nie zależy nam tak bardzo na "sterylności" wody wypływającej z filtrów - przeto nie ma większego znaczenia, czy lampa jest przed, czy za innymi filtrami.

Napisano
20 godzin temu, Gość Robert napisał:

Opis filtra grawitacyjnego to kompletna bzdura.Tak samo jak to że lampa UVC ma być zawsze montowana przed filtrem. To była moja piersza wypowiedź i to jest w 100% prawda! Mam jeszcze jeden argument. Chętnie pokaże zdjęcia mojego stawu, filtra grawitacyjnego, gdzie jest zamontowana lampa UV i jak wygląda woda. To wszystko funkcjonowało u mnie wiele lat wcześniej niż powstało forum o którym piszesz. Pokaż zdjęcia Twojego systemu filtracyjnego z lampą zamontowaną przed filtrem i w tedy porównamy u kogo to lepiej wygląda. Dalsza dyskusja z tobą nie ma sensu.

Proszę pokaż mi gdzie napisałam cokolwiek o budowie filtra grawitacyjnego oraz gdzie napisałam, że lampa UV MUSI być przed filtrem. 

Odniosłeś się w swojej drugiej wypowiedzi nie do artykułu tylko bezpośrednio do mnie zarzucając mi ignorancję.

 

Mam maleńki zbiorniczek (bo i mały ogród) bez jakiejkolwiek filtracji (ale bez ryb) z kryształową wodą i bez komarów. Nie pełni funkcji dekoracyjnej ale jest spiżarką i miejscem namaczania korzeni. To, że da się tak u mnie, nie znaczy, że uda się wszystkim i w każdym miejscu.

 

 

****

bajbaga - w oczkach wodnych namnażanie się bakterii na filtrze jest objawem jak najbardziej pożądanym. 

Gość Robert
Napisano
Tiiiiaaaa. W praktyce są stosowane różne metody. Konkretnie u mie za dużym filtrem grawitacyjnym mam komore z 3 pompami wodnymi i 3 wylotami. UV lampa jest podłączona do jednej pompy. Dzięki dwóm innym pompom i wyjściom mogę w zależności od potrzeb przepuszczać przez cały filtr dwa do trzech razy więcej wody niż przepływa przez lampe UVC. Gdybym miał lampe zamontowaną przed filtrem to nie mógłbym używać tych dwóch innych pomp wodnych. To właśnie tylko dlatego że lampa jest za filtem mogę przepuszczać przez filtr praktycznie tyle wody ile chce, dużo więcej niż przepływa przez lampe. Czyli różnica jest i to wielka.! Nie zgodzę się też z tym że w oczku nie zależy nam na sterylności wody. Gdyby np. twoje drogocenne koi zachorowały na jedną z batkeryjnych chorób ryb, dowiedziałbyś się dlaczego.
  • 3 tygodnie temu...
Gość Robert
Napisano

Elfir - Znalazłem coś ciekawego dla Ciebie. Mocna lampa UVC 55 Watt, aby zniszczyć całkowicie komórke glonu musi ją naświetlać 19,88 sekundy!!! Aby uszkodzić łańcóch DNA, tak aby komórki nie mogły się rozmnażać (o czym wcześniej pisałem) wystarczy tylko ułamek sekundy. Przetłumaczenie tego artykułu nie powinno być dla Ciebie problemem.

 

link dla Elfir https://www.teichhandel-24.de/Teich-Wasser-Vorklaerer-UVC-Geraet-Vorklaergeraet-55-Watt

  • 2 miesiące temu...
Gość Oczko spec
Napisano
To bez różnicy gdzie montuje się lampę te nowe filtry mają diody UV a na wylocie,ważne żeby rybom nie szkodziło pozatym te lampy sterylizują wodę i ze zdrowych bakterii ja stosuję taki biały preparat naturalne bakterie biologiczne koszt ok60 zł na sezon efekt czysta woda do dna eliminacja glonów szczególnie nitkowatych w które ryby się wplątują eliminacja spora mułu na dnie mocny filtr i lampa 24h myślę że zeżre prądu za więcej płn do tego się zatyka obudowa lampy też mułem obrazka i nie spełnia swojej funkcji ważne jest też ph wody ale powinno samo się stabilizować po pewnym czasie
Gość Oczko znawca
Napisano
Niewiem czy wiecie eliminacja niektórych glonów obumarcie i osad mogą stać się pożywką dla innego rodzaju glonów wbrew opinii nie wszystkim przeszkadza napowietrzanie wody ale co ciekawe w moim oczku napowietrzanym cały sezon w filtrze gąbkowym zalęgły się dżudzownice i zjadają muł. Stosuję napowietrzacz hailea aco to mocna jednostka sprężarka elektomagnetyczna pali niecałe 20watt i pcha bąble 1.20m pod wodę podpowiem jak dobrze na mrozy to wykonać
Gość Oczko spec
Napisano
A ja nie polecam lamp UV mają krótką żywotność są dość drogie i sporo ciągną a ich odpowiednik na ledach to raczej pic marketingowy lepiej zrobić bezobsługowy filtr biologiczny bierze się koszyk drobny żwirek obsadza roślinami no.tataraki wrzuca na lince prawie na dno zależnie ok.1.20 daje pompke u dołu żwiru najlepiej na gąbkę wysokoprzepuszczalną o grubych porach żeby się nie zatykała i filtr zasysa muł i brudy a roślinki to jedzą i rosną w górę pompka na dnie nie zamarźnie więc cyrkulacja działa nawet zimą rybki się nie poduszą pod taflą lodu, ja akurat stosuję napęd na powietrze jako filtr który daje z rurki ok.250l\h ale można równie dobrze dać zwykłą pompkę np.900l\h większej nie widzę sensu 1.koszt energii 2.zbyt mocna podniesie muł do góry zamiast skutecznie go zasysać pozdrawiam fanów przyrody i własnych wynalazków bo producenci czasem za wiadro z gąbką warte 30zł liczą 300zł a konstrukcja ta sama. Ps. Nie wpuszczajcie cienkich wężyków bezpośrednio do wody od napowietrzacza lód je ściska brak tlenu i kompresor się przegrzeje ja stosuję wąż 12czy 16mm do wody pitnej na to twardy wąż ogrodowy a. Na wylocie zacisk z takim urządzonkiem żeby w razie braku prądu woda się nie cofała do węża zmniejsza trochę ciśnienie ale daje gwarancję bezpieczeństwa

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Mam duży problem a mianowicie muszę wypełnić otwór w suficie o głębokości ok 25-20 cm kotwą chemiczną najszczelniej jak się da. Aplikacja może odbyć się od dołu do góry...inaczej sie nie da. Dzióbek do aplikacji ma dlugość 10-15 cm  czyli zostanie pusta przestrzeń 10-15 cm .Jak to zrobić wg Was, żeby wcisnąć tę masę najdalej jak się da, najlepiej do samego końca pod górę. Myślałem, żeby jakimś kołkiem tam to wcinąć ale możnaby jakoś ten "dzióbek " przedłużyć ....? To taka nietypowa sytuacja, co radzicie ?Jakies pomysły ?    Drugie pytanie - czy znacie jakaś kotwę chemiczną dedykowaną do sufitów , dachów ? właśnie z dłuższym "dzióbkiem" do aplikacji? Czy wystarczy zwykła z marketu budowlanego? Aczkolwiek patrzyłem tam to bieda straszna  o doradztwie nie wspominam, bo co jeden sprzedawca to lepsze "porady" daje ...
    • Rozumiem że się niecierpliwisz, ale mnożenie tematów nie ma sensu. Ten pierwszy został zauważony przez tych którzy są na forum w weekendy, ale pewnie nikt nie czuje się na siłach, aby odpowiedzieć. Ja też Ci nie podpowiem, bo znam się na ogrzewaniu podłogowym elektrycznym, a prąd - jak wiadomo - płynie równo dobrze zarówno z górki jak i pod górkę, więc analogii z wodą tu nie ma.  Pewnie dopiero w poniedziałek pojawią się specjaliści.
    • Hej, Obecnie jestem na etapie elektryki w budynku (SSZ + wod-kan gotowy). Na przełomie lipca/sierpnia zaplanowane mamy tynki i rekuperacje. W sierpniu chcemy się zająć podłogówką. Nasuwa nam się kilka technicznych pytań, może któryś z kolegów koleżanek byłby w stanie podpowiedzieć. Kilka kwestii na temat budynku poniżej. - Dom na płycie z poddaszem użytkowym - Na parterze gotowa podłoga na wysokości 24 cm - w pomieszczeniach mieszkalnych panale winylowe, a w łazience, kotłowni i kuchni płytki - Na poddaszu gotowa podłoga na wysokości 19 cm - w pomieszczeniach mieszkalnych panale winylowe, a w łazience płytki - Podłogówka we wszystkich pomieszczeniach - Wylewka anhydrytowa 5cm   Moje pytania: 1) Sporządziłem małą tabelkę z grubościami styropianu jakie chciałbym zastosować. Czy grubość jaką zostawiłem na wykończenie podłogi jest wystarczająca? Czy grubości styropianu można dobrać jakoś optymalniej? 2) Z racji tego, że w niektórych pomieszczeniach będą panele, a w niektórych płytki, grubość styropianu będzie się różnić między nimi. W jaki sposób prowadzi się rurki od ogrzewania podłogowego pomiędzy takimi pomieszczeniami, bo podejrzewam, że trzeba uniknąć spadków itp. Czy rurki do tych pomieszczeń prowadzi się w warstwie styropianu?   3) Czy biorąc pod uwagę punkt 2, na etapie podłogówki muszę wykonać jakąś dodatkową przerwę dylatacyjną między tymi pomieszczeniami? Czy tym zajmują się już posadzkarze?   4) W jaki sposób ułożyć styropian przy klatce schodowej na poddaszu? Czy zakończyć układanie w jakiejś odległości od krawędzi schodka/krawędzi klatki? Tak aby umożliwić lepsze zakotwiczenie barierek?   Z góry dziękuje za odpowiedzi i pozdrawiam 
    • Hej, Obecnie jestem na etapie elektryki w budynku (SSZ + wod-kan gotowy). Na przełomie lipca/sierpnia zaplanowane mamy tynki i rekuperacje. W sierpniu chcemy się zająć podłogówką. Nasuwa nam się kilka technicznych pytań, może któryś z kolegów koleżanek byłby w stanie podpowiedzieć. Kilka kwestii na temat budynku poniżej. - Dom na płycie z poddaszem użytkowym - Na parterze gotowa podłoga na wysokości 24 cm - w pomieszczeniach mieszkalnych panale winylowe, a w łazience, kotłowni i kuchni płytki - Na poddaszu gotowa podłoga na wysokości 19 cm - w pomieszczeniach mieszkalnych panale winylowe, a w łazience płytki - Podłogówka we wszystkich pomieszczeniach - Wylewka anhydrytowa 5cm   Moje pytania: 1) Sporządziłem małą tabelkę z grubościami styropianu jakie chciałbym zastosować. Czy grubość jaką zostawiłem na wykończenie podłogi jest wystarczająca? Czy grubości styropianu można dobrać jakoś optymalniej?   2) Z racji tego, że w niektórych pomieszczeniach będą panele, a w niektórych płytki, grubość styropianu będzie się różnić między nimi. W jaki sposób prowadzi się rurki od ogrzewania podłogowego pomiędzy takimi pomieszczeniami, bo podejrzewam, że trzeba uniknąć spadków itp. Czy rurki do tych pomieszczeń prowadzi się w warstwie styropianu?   3) Czy biorąc pod uwagę punkt 2, na etapie podłogówki muszę wykonać jakąś dodatkową przerwę dylatacyjną między tymi pomieszczeniami? Czy tym zajmują się już posadzkarze?   4) W jaki sposób ułożyć styropian przy klatce schodowej na poddaszu? Czy zakończyć układanie w jakiejś odległości od krawędzi schodka/krawędzi klatki? Tak aby umożliwić lepsze zakotwiczenie barierek?   Z góry dziękuje za odpowiedzi i pozdrawiam    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...