Skocz do zawartości

Komórka lokatorska - wykończenie ścian płytami gk


Recommended Posts

Napisano

Cześć Wam,

posiadam komórkę lokatorską umiejscowioną na parterze bloku, w specjalnym pomieszczeniu z komórkami, do którego wchodzi się zaraz po wejściu na klatkę schodową.

Komórka jest "surowa" - ma gołe cegły, widoczny cement. Chciałbym ją w miarę ładnie wykończyć, aby nie było takiego budowlanego brudu/kurzu i aby ogólnie przyjemniej wyglądała i przyjemniej trzymało się w niej jakieś zapasy itp.

Chcę to zrobić na własną rękę i jak najniższym kosztem, to tylko piwniczka. Czy odpowiednim sposobem na wykończenie ścian będzie obłożenie ich zielonymi płytami g-k na klej gipsowy, czy ten sposób jest wykluczony w tego typu pomieszczeniach (ew. wilgoć, "specyficzna" atmosfera pomieszczenia)?

Z góry dziękuję za rady,
Michał

P. S. Czy płyty g-k można kleić po całości do ścian, czy wyłącznie "na placki" (co powoduje puste przestrzenie pod płytą i możliwość uszkodzenia, pęknięć...) ?

Gość mhtyl
Napisano

Oczyść cegły na ile się da z zaprawy i wszelakie zwisające frędzle zaprawy murarskiej. Kup worek lub dwa kleju do płytek i zafuguj  na równo fugi miedzy cegłami, będzie wyglądało naprawdę odlotowo. Wiesz niektórzy w domu w salonie dla dekoracji takie ściany z cegieł stawiają. To tylko komórka nie ma co wydziwiać.

Napisano (edytowany)

Czy dobrze Cię zrozumiałem, żeby zeskrobać wystające warstwy cementu? A czym, szpachelką?

 

W jaki sposób zafugować cegły klejem do płytek? Już są wypełnione spoiny cementem.

Edytowano przez Raszu (zobacz historię edycji)
Gość mhtyl
Napisano
1 godzinę temu, Raszu napisał:

Czy dobrze Cię zrozumiałem, żeby zeskrobać wystające warstwy cementu? A czym, szpachelką?

 

Szpachelka albo lekko z wyczuciem odkuć młotkiem murarskim.

1 godzinę temu, Raszu napisał:

 

W jaki sposób zafugować cegły klejem do płytek? Już są wypełnione spoiny cementem.

Jeżeli są równo wypełnione zaprawą to nie, ale nie chce mi się wierzyć aby były spoiny wypełnione między cegłami równiutko.

Jeżeli wizualnie wygląda to w miarę to ja bym nic nie ruszał, jedynie mała kosmetyka.

Napisano

Spoiny są dosyć równo zacementowane.

Chodziło mi bardziej o ogólną estetykę i to, by nie mieć poczucia, że to taki kurz, pył, "gnój", wilgoć - by było bardziej "domowo|, żeby bez obaw wkładać tam kurtki zimowe, słoiki z przetworami.

Stąd pomysł z płytami gk.

 

Chyba, że się mylę i gołe cegły są ok?

Czy da się ewentualnie jakoś "obejść" tradycyjne tynkowanie i położyć cokolwiek, jakąś gładź szpachlową?  A jeśli tak, to czy można to zrobić w takiego rodzaju pomieszczeniu - nie jest to piwnica, lecz parter, ale jednak pomieszczenie z komórkami, więc ma "klimat" piwnicy (wilgotność itd.).

 

Byleby mieć stosunkowo gładką powierzchnię i móc ją pomalować najtańszą farbą na biało.

Gość mhtyl
Napisano

Regips zielony (wodoodporny) zdał by egzamin ale to są dodatkowe koszty bo musisz kupić płyty jak również klej i masę szpachlową i zatrudnić kogoś kto Ci to zrobi a to i tak dalej będzie tylko komórka. Jeżeli już to możesz dać na ścianę płyty osb, są też wodoodporne a po przeszlifowaniu (zabieg obowiązkowy jeżeli chcesz malować) płyt możesz spokojnie je pomalować. Zarówno dobrze możesz pomalować tą ścianę z cegły.

Napisano (edytowany)

Dziękuję Ci za odpowiedzi.

1. Czyli zielone gk na klej to - poza kosztami - dobre rozwiązanie do takiego pomieszczenia? i nie będzie problemów z uwagi na wilgotność?

 

2. Płyty OSB się do ścian przykleja, czy przykręca kołkami ? Nie wiem z czego te ściany tak na dobrą sprawę są zbudowane, czy to ma w ogóle jakąkolwiek nośność. Czym je wtedy trzeba przeszlifować?

Nie narobią problemów z brakiem dylatacji?

3. Gołą ścianę z cegly i cementu mogę ot tak przejechać farbą?

Edytowano przez Raszu (zobacz historię edycji)
Napisano

Odpowiedź Henia nie jest do końca prawidłowa .

Komórki lokatorskie z reguły się buduje tak by w dolnej części była ściana pełna, a wyżej co 2 cegłę czy bloczek .

Czasami się tak robi - bo tak się robi.

Czasami tak się robi bo architekt przewidział że ma się powietrze przemieszczać w stronę wywiewu - wentylacji .

zamkniesz , zaburzysz wentylację - ukisisz się Ty i sąsiedzi  , lub i nie .

nie mam pojęcia co "autor" znaczy architekt miał na myśli .

SŁOMIANKA dziury zasłania , a przewiew zostaje

Napisano

Tak jest i nasza komórka zbudowana. Pierwsze trzy, cztery rzędy od góry mają puste spoiny.

Chciałbym ją "otynkować" jedynie do tej wysokości.

Znajomy odradził mi gk, z uwagi na możliwe wyjście grzyba. Doradził posmarować ścianę betonem.

Już sam nie wiem co w końcu.

Gość mhtyl
Napisano

Najpierw piszesz,że ściana cała z cegły, teraz że zbudowana tak jak opisał to MTW, wcześniej pisałeś że spoiny/fugi sa wypełnione, teraz że kilka rzędów maja puste spoiny, chcesz otynkować do jakiej wysokości? do tych pustych spoin?

Jak pisałem, oczyścić z nadmiaru zaprawy i ile się da oczyścić  cegły z resztek zaprawy, wypełnić/wyrównać fugi i tak zostawić albo pomalować jeżeli chcesz farba białą.

Napisano

Ok, przepraszam za zamieszanie - wyjaśniam:

Komórka zbudowana jest z cegieł. Spoiny między tymi cegłami wypełnione są cementem. Nie ma tam kompletnie czego fugować, ew. zebrać nadmiar.

Kilka rzędów od góry (z 3-4) cegły te są położone z lekkim przesunięciem i nie są w ogóle zarobione cementem po bokach - wygląda to na jakiś zabieg zapewniający obieg powietrza.

Chcę "zrobić ładnie" komórkę tylko do wysokości, do której cegły są normalnie zacementowane - tam wyżej nie będę ruszał (raz, że jest to pewnie specjalnie zostawione z dziurami i lepiej nie kombinować; dwa, że to jest i tak bardzo wysoko, nawet wzrokiem się tam nie patrzy).

 

Podsumowując proponowane mi rozwiązania:

1. Płyty OSB - nie za bardzo wiem jak je przytwierdzić (klej, wkręty? czy te pustaki utrzymają wkręty? czy nie zabierze to jakiejś tam paroprzepuszczalności?)

2. Płyty gk zielone - tu jednak opinie w internecie, wśród znajomych są takie, że po prostu może wyskoczyć na nich grzyb. Sam producent zaleca je do wilgotnych pomieszczeń, ale takich, które są wilgotne 10h/dobę, a nie 24/7.

3. Zakleić całe ściany betonem - po prostu wylać beton na całe ściany, jako taki niby tynk. Wydaje się być dobrym pomysłem, ale nie wiem też co wówczas z jakąś paroprzepuszczalnością itd., bo przecież beton z przeznaczenia jest na posadzkę.

4. Pomalować po prostu cegły i spoiny, bez żadnych tynków - wydaje się być rozsądnym rozwiązaniem. O ile tylko cegły złapią farbę i o ile to wystarczy, by zlikwidować taki budowlany kurz i taką surowość, jaka bije od cegieł.

 

Napisano (edytowany)
43 minuty temu, Raszu napisał:

O ile tylko cegły złapią farbę i o ile to wystarczy, by zlikwidować taki budowlany kurz i taką surowość, jaka bije od cegieł.

Cegły złapią farbę np. lakier bezbarwny, ale budowlanego kurzu nie zlikwidujesz.
Inni (lokatorzy) nic nie robią i będzie się przenosił z pozostałych komórek - co najwyżej nieco ograniczysz.

Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Gość mhtyl
Napisano
48 minut temu, Raszu napisał:

Ok, przepraszam za zamieszanie - wyjaśniam:

 

Podsumowując proponowane mi rozwiązania:

1. Płyty OSB - nie za bardzo wiem jak je przytwierdzić (klej, wkręty? czy te pustaki utrzymają wkręty? czy nie zabierze to jakiejś tam paroprzepuszczalności?)

 

 

Ok, po jest forum aby pytać i wyjaśniać:icon_biggrin:

Płyty osb jeżeli byś chciał dać to tylko do wysokości tych szczelin wentylacyjnych. Spokojnie możesz użyć do ich zamocowania kołków szybkiego montażu.

50 minut temu, Raszu napisał:

 

4. Pomalować po prostu cegły i spoiny, bez żadnych tynków - wydaje się być rozsądnym rozwiązaniem. O ile tylko cegły złapią farbę i o ile to wystarczy, by zlikwidować taki budowlany kurz i taką surowość, jaka bije od cegieł.

 

I tak zrób, to jest najbardziej rozsądne rozwiązanie. I nie martw się że będzie wyglądać surowo, niektórzy płaca krocie aby w salonie zafundować sobie taka surowość:icon_biggrin: Powiedziałbym aby zachować surowość i naturalność ściany z cegieł nie malowałbym kolorem tylko jakimś impregnatem lub tylko po prostu zagruntował porządnie gruntem.

Z czego jest posadzka zrobiona w tej komórce? Jeżeli jest to wylewka betonowa to tez proponuję po uprzednim dobrym jej odkurzeniu zagruntować aby wzmocnić ją, żeby się nadmiernie nie wycierała, a najlepiej jakbyś podłogę pomalował farbą do posadzek betonowych.

Napisano
Dnia 30.07.2017 o 13:19, bajbaga napisał:

Cegły złapią farbę np. lakier bezbarwny, ale budowlanego kurzu nie zlikwidujesz.
Inni (lokatorzy) nic nie robią i będzie się przenosił z pozostałych komórek - co najwyżej nieco ograniczysz.

Dobre i chociaż ograniczyć ile się da :).

Dnia 30.07.2017 o 13:30, mhtyl napisał:

Płyty osb jeżeli byś chciał dać to tylko do wysokości tych szczelin wentylacyjnych. Spokojnie możesz użyć do ich zamocowania kołków szybkiego montażu.

I nie wiem czy właśnie tak by nie było najfajniej :). Potem już bym się zastanowił czy je szlifować+malować, czy ładnie wyglądają tak.

Skoro kwestia wentylacji jasna - mogą być do wysokości tych szczelin, to jeszcze 2 kwestie: wilgoć-->grzyb im nie straszne? I czy nie będzie to ogólnie niezdrowe (sklejka ma klej itd. i czuć jednak taki sztuczny zapach) ? Przebywać się tam nie będzie, ale jednak kłaść jakieś weki :D , czy też przechowywać ciuchy zimowe :D

I kwestia kołków. Jeśli tam są jakieś najtańsze pustaki, to czy w ogóle w nich można wiercić i cokolwiek montować. Chyba muszę zapytać dewelopera (?)

A jeśli są to jakieś w miarę przyzwoite pustaki, to chyba jakiś kołek do pustych przestrzeni, bo szybkiego montażu mogą wyskakiwać (?). W mieszkaniu przy listwach podłogowych bardzo słabo trzymają takie właśnie kołki szybkiego montażu (materiał ściany to pustak ceramiczny).

 

Znalezione: "Postautor: Wojciech Nitka » pn 07 lis, 2005

Płyta OSB, ze względu na zawarość formaldehydu, ma ograniczenia w zakresie stosowania w pomieszczeniach wewnętrznych przeznaczonych na pobyt ludzi. Można ją stosować w ilości maksynalnej do 1 metra kwadratowego płyty na 1 metr sześcienny pomieszczenia.
Zatem musisz policzyć ile tej płyty w pomieszczeniu możesz zastosować.

Przy okazji - w najbliższych miesiącach mają wejść ostrzejsze przepisy, które jeszcze bardziej ograniczą stosowanie płyt z zawartością formaldehydu w pomieszczeniach zamkniętych."

Dnia 30.07.2017 o 13:30, mhtyl napisał:

I tak zrób, to jest najbardziej rozsądne rozwiązanie. I nie martw się że będzie wyglądać surowo, niektórzy płaca krocie aby w salonie zafundować sobie taka surowość:icon_biggrin: Powiedziałbym aby zachować surowość i naturalność ściany z cegieł nie malowałbym kolorem tylko jakimś impregnatem lub tylko po prostu zagruntował porządnie gruntem.

Jeśli z OSB sprawa będzie wykluczona, to zrobię tak i już :)

Dnia 30.07.2017 o 13:30, mhtyl napisał:

Z czego jest posadzka zrobiona w tej komórce? Jeżeli jest to wylewka betonowa to tez proponuję po uprzednim dobrym jej odkurzeniu zagruntować aby wzmocnić ją, żeby się nadmiernie nie wycierała, a najlepiej jakbyś podłogę pomalował farbą do posadzek betonowych.

Posadzka jest standardowa, betonowa. Bardziej szczegółowych danych nie znam. Nie mam niestety odkurzacza przemysłowego, aby ją dobrze odkurzyć.

Szczerze mówiąc planowałem ją dobrze pozamiatać, zagruntować i położyć na niej gres, którego pokaźny zapas mi został z mieszkania.

Gość mhtyl
Napisano

Płyty osb kładą w domach pod podłogę, na skosy itd i nie słyszałem aby ktoś się zatruł, więc chyba więcej piszą niż to warte na temat szkodliwości płyt osb.

Można jeszcze przecież zrobić otwory wentylacyjne w tych płytach a w ich miejsce wstawić dla estetyki rozetki wentylacyjne. Co do kołków, to tylko i wyłącznie kwestia podłoża, jest tyle rodzajów kołków na rynku że spokojnie dopierzesz odpowiedni do swoich potrzeb.

Napisano (edytowany)

"Namówiłeś mnie" na to pomalowanie cegieł i spoin.

Podrapię wyciekający cement, poszoruję wszystko szczotką drucianą i pomaluję na biało - nawet na kilka warstw. To chyba będzie optymalne rozwiązanie.

1) Ewentualne ubytki w spoinach, gdybym takowe znalazł, zakleić jakimś klejem do glazury, czy czym, żeby to się trzymało?

2) Gruntować cegły przed malowaniem bądź malować farbą gruntującą? Różne są opinie w internecie. Niektórzy, co mnie dziwi, twierdzą, że to osłabi przyczepność cegieł i słabiej złapią farbę.

 

// Jeśli mogę wtrącić nie do tematu:

 

Planuję położyć w tej komórce płytki na podłodze (gres szkliwiony 8mm), które zostały mi w zapasie.

1. Czy odpowiednim będzie klej elastyczny Ceresit (bodajże CM 16) ?

2. Co najlepiej kupić do cięcia plytek? Wiem, że sporo jest takich tematów w internecie, ale ja chciałbym kupić amatorsko jedno narzędzie, i nie wiem które.

- Gilotyna - ok, łatwa w obsłudze, stosunkowo niedroga, ale chyba nie wytnę nią kąta prostego w płytce, np. żeby położyć ją przy futrynie, tylko płytki po linii?

- Szlifierka kątowa - wydaje się być najbardziej uniwersalna, ale po pierwsze podobno bardzo strzępi płytki, a po drugie zachowując zdrowy rozsądek - nigdy nie miałem jej w rękach i po prostu mogę nie umieć się nią obsłużyć, a jeszcze sobie zrobić krzywdę....

- Wyrzynarka z brzeszczotem do glazury - brzmi ciekawie i bezpiecznie w użyciu, przydałaby się także do zrobienia jakichś półek z płyty OSB/wiórowej, ale czy wyrzynarka i cięcie płytek ma w ogóle sens?

Edytowano przez Raszu (zobacz historię edycji)
Gość mhtyl
Napisano

Zawsze będziesz mógł winę zwalić na mnie jak coś nie wyjdzie, że to ja Cię namówiłem:icon_mrgreen:

Ubytki czy jakieś tam niedociągnięcia spokojnie możesz zakleić klejem do glazury.

Gruntuj, gruntuje się po to aby podłoże było mniej chłonne. Nie używaj żadnej farby gruntującej tylko zwykłym gruntem np Uni Gruntem Atlasa.

Co do gresu polerowanego to gilotyna może mieć problem z ucięciem bo gres jest bardzo twardy. Jedynie to jak masz od kogo przecinarkę do glazury na mokro, przetniesz równo i bez postrzępień krawędzi. Szlifierką kątową nie utniesz z ręki równo. O wyrzynarce zapomnij, to nie to urządzenie do takie zastosowania. Klej nie musi być elastyczny. I nie przejmuj się dokładnością docinania bo to tylko jest schowek/komórka, acz kolwiek nie do przesady:icon_biggrin:

Fugi daj 3 mm, będzie git.

Napisano

Ten gres, który mam w zapasie, cięty był przez wykonawcę w mieszkaniu gilotyną. To być może da radę? Tylko kwestia docinania kątów...

Niestety nie mam od kogo pożyczyć, czy kogoś poprosić o docięcie na mokro.

 

Okej, fugi dam 3 mm - o ile mi to wyjdzie :):):)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Skoro zamiast wylewki będzie płyta systemowa i suchy jastrych to moc grzewcza podłogówki będzie jeszcze niższa, bo tu rurki nie są bezpośrednio otulone wylewką. Czyli będziemy mieli efekt ciepłej podłogi, ale do efektywnego ogrzewania takiej łazienki będzie to o wiele za mało. Naprawdę nie wiem, czy na tak małej powierzchni warto robić podłogówkę wodną zamiast elektrycznej. Wszystko się znacznie bardziej komplikuje. Zużycie prądu nie musi zaś wcale być duże, bo ogrzewanie podłogowe nie musi działać stale. Zasadniczą moc grzewczą i tak powinien tam zapewniać grzejnik.   W łazience zdecydowanie lepiej zastosować płyty cementowo-włóknowe niż gipsowo-włóknowe, bo są znacznie mniej wrażliwe na działanie wilgoci.    Jaki tam jest rodzaj stropu? Być może legary dałoby się usunąć, ułożyć tam izolację cieplną i suchy jastrych z płyt cementowo-włóknowych?
    • u mnie gaz wygrywa - rachunki dużo niższe niż przy indukcji, a gotuję sporo. mam dużą płytę solgaz optimex 4+2 i bardzo sobie chwalę. wygląda nowocześnie, gotuje się na szkle, więc łatwo się czyści, a dzięki technologii bezpłomieniowej gaz zużywa się dużo mniej niż w tradycyjnych palnikach.
    • Bedzie 12-14 cm perlitu wsypane w podloge. Rurki nie beda zalane jastrychem. Plan jest polozyc na  legarach plyty włóknowo-cementowe lub włóknowo-gipsowej dla usztywnienia i  wzmocnienie podloza, nastepnie plyty farmacel 25 lub dfe *jak na zdjeciu* wloknowo-gipsowe powrotne na calej powierzchni zeby weszko mi rurek w spirale co 10 cm. potem hydroizolacja i terakota. jest maly grzejniczek ok 60x60 jedno plytowy. woda do niego trafia goraca, niewiem pewnie ze 60 st.    Bedzie tam brodzik kompozutowy schedpol ktory raczej bedzie izolowal cieplo z podlogowki.    niestety elektryczna mata potrzebuje pradu ktory tani nie jest
    • Dzień dobry, Robię generalny remont na poddaszu 22 letniego domu parterowego o powierzchni poddasza 140mkw po podłodze, dachu wielospadowym ze słupami i dachówką betonową na 390mkw. W związku z tym usunąłem wylewkę i styropian i chce upewnic sie ze nie bede musial kuć nowej. Generalnie mimo braku dykatacji na takiej powierzchni strop wygląda dobrze poza jednym fragmentem jak na zdjęciu. Wydaje mi się, że to jakoś wzmacniano przed pierwszą wylewką? Co to jest? Widzę że i tak pęknięcie poszło i zrobiło się takie U. Czy tam coś trzeba dodatkowo wzmacniać? Niby stoi 20 lat dom, ale będzie podłogówka i 2 cm wyżej wylewki i nowe ścianki GK, meble, płytki zamiast paneli, więc trochę wagi dojdzie. Ponadto zauważyłem że ktoś beztrosko sobie wykuł wzmocnienie stropu i tak zostawił. Teraz mam szanse to jakoś wzmocnić bo prętów nie przeciął a naprężenia tam będą ściskające. Czym to uzupełnić? Gotowa masa naprawcza wymieszana z kamieniami? To jest aż 5cm głębokie. Nie sypie się, trzeba gruntować? Poza tym w narożnikach domu widzę pęknięcia po przekątnej. Chyba mniej niebezpieczne, ale czy na pewno? Szkoda, że nie pomyśleli o dylatacji!
    • Od dołu folia paroizolacyjna bezpośrednio pod płyty g-k, chociaż jeżeli zaraz nad nimi jest OSB to i tak para wodna zbytnio przez nią nie przejdzie. Bardziej mnie zastanawia całość od góry, bo skuteczność wentylacji przestrzeni z wełną będzie bardzo słaba, gdy zostawimy 2 cm poziomej szczeliny pomiędzy wełną i płytą OSB, płyty też rozsuniemy po 2 m. Bezpieczniej byłoby od góry ułożyć deski i pomiędzy nimi zrobić odstępy po 2 cm. Płyty to jest jednak duża ciągłą powierzchnia. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...