Skocz do zawartości

Jaka pompe i co do niej


Recommended Posts

Napisano

Witajcie

Jestem po wywiercie studni. Dom na 3 osoby sam parter :)
Glebokosc okolo 46 m do lustra, odleglosc od domu okolo 6-7 m. Waz ba byc 4 calowy do wody.

Pytanie i prosba:

1. Jaka pompe wybrac? 240v / 400v? Jakiej mocy? Jesli mozna jakies konkretne propozycje.
2. Jaki hydrofor wybrac, chyba ze pompe taka ktora hydroforu nie bedzie potrzebowala czy to bedzie mialo sens?
3. Co dodatkowego wkalkulowac w koszty inwestycji - filtry, uzdatniacze - tylko niezbedne urzadzenia.

Wiadomo zalezy mi na instalacji niezbyt drogiej i w pozniejszym terminie taniej w eksploatacji.

Pozdrawiam i dzieki za pomoc

Napisano

Zanim się o coś zapyta warto przynajmniej zapoznać się z podstawowymi zasadami funkcjonowania instalacji wodociągowej zasilanej z własnej studni, bo postawione pytania świadczą od braku minimum wiedzy na ten temat. 

Napisano

Mi pompę dobierała firma, która wierciła studnię, więc w tym temacie nie pomogę.

Nasz hydrofor ma 150l pojemności - jest nas 6 sztuk (w tym 5 bab :D), do tego zbiornik na ciepłą wodę 300l (kupiliśmy go z myślą o solarach), dom z poddaszem użytkowym. Wydaje mi się, że zamontowanie hydroforu zwiększy żywotność pompy - nie będzie się włączać przy każdym użyciu wody.

Co do filtrów i uzdatniania to musisz zacząć od zbadania wody. Nalać wody do czystego naczynia i zanieść do badania. Bez tego nie będziesz wiedział, czy i co jest Ci potrzebne.

My mamy odżelaziacz z automatyczną głowicą (wodę mamy zażelazioną i zamanganioną) i zmiękczacz. Wielkość i rodzaj tych urządzeń powinna dobrać firma, która się takimi rzeczami zajmuje.

 

Napisano

Te 46 m to faktycznie głębokość do lustra wody, czy całkowita głębokość odwiertu? Przyjmuję pierwszy, mniej korzystny wariant, choć to wyjątkowo głęboko.

Zbiornik hydroforowy jest niezbędny. Lepiej żeby był dość duży, przynajmniej 100 l, wtedy pompa będzie się włączać rzadziej, a za to na dłużej. Dla jej żywotności to korzystne.

Przy takiej głębokości do lustra, wszystkie pompy samozasysające odpadają. Pompa musi być opuszczona do studni, połączona rurą ze zbiornikiem hydroforowym w budynku. Wtedy nie ma problemu z wysokością podnoszenia, a pompy w domu nie słychać.

Nie wiadomo jaka jest wydajność studni, wiec nie ma co przesadzać z wydajnością pompy (przepływem). Wystarczy nawet 20 litrów na minutę przy tej wysokości podnoszenia. 4 cale to raczej średnica rury umieszczonej w studni. Pompa powinna mieć w takim razie średnicę nieco mniejszą. Typowy wymiar to 3,5 cala (3,5"). Do budynku rura PE 32 lub 40 mm. W zupełności wystarczy pompa jednofazowa. Uwzględniając głębokość na jakiej jest lustro wody oraz opory w rurach, zakładałbym wysokość podnoszenia 55-60 m. Charakterystykę można odczytać z wykresu. Takiego jak choćby tu:

http://www.dostudni.pl/sc-2-12-230-v,id1079.html

Z wykresu odczytujemy, że  dla wysokości podnoszenia 55-60 m wydajność pompy mieści się w granicach 25-35 l/min. I takich parametrów potrzebujemy. Kupowanie pompy o większej wydajności nie ma sensu, bo będzie pracować w bardzo krótkich cyklach. Zaś przy małej wydajności studni zbyt duży przepływ będzie problemem. Może być, oczywiście, pompa zupełnie innej firmy, ale o zbliżonych parametrach. Pompa, zbiornik i osprzęt to razem ok. 1000 zł.

Całość do zamontowania, ma się rozumieć, przez fachowca.

Napisano

Sławomir: jakbym byl hyraulikiem / specjalista albo posiadal wiedze o studniach itp to po co byloby mi forum? Nie chce i nie potrzebuje takiej wiedzy bo do niczego poza jednym razem nie bedzie mi ona potrzebna. Mam inny fach i w zupelnosci mi wystarcza. Wiec kom twoj zupelnie zbedny, nic nie wnoszacy do rozmowy i tematu.

 

Budujemy Dom - porady i Baru

Wode oddam do badania oczywiscie zaraz po instalacji zabudowy i pompy, na razie mam zrobiony odwiert wpuszczona rure zabezpieczona i czekam na jej zabudowanie. Warunki atmosferyczne skutecznie przszkodzily w zrobieniu do konca zabudowy.

Poczatkowo odwiert zatrzymal sie na okolo 35 metrach po oczyszczeniu i pozosotawieniu nastepnego dnia okazalo sie ze lustro jest zbyt male albo wody niewiele i wywiert poglebiono do 46 metra i tam jest lutro. Wiec nie wiem dokladnie czy lustro jest na 35 czy 46 metrze :). Sam odwiert robiony mysle niewielkim kosztem bo zaplacilem ok 2000 zl.

Moje pytanie albo temat, moze i wyjatkowo lamerski i banalny, jest po to aby specjalisci, ktorzy beda mi to konczyc zabudowywac i zaopatrywac w urzadzenia, na wyrost (jak to bywa np przy instalacji i zakupie pieca) nie kazali kupic urzadzen, ktore beda nieefektywnie pracowaly. Wplynie to wtedy na trwalosc i jakosc samej instalacji.

Podsumowujac:
Hydrofor przy moim opisie w zupelnosci wystarczy mi okolo 100 litrow?
Pompa 230v z wydajnoscia rzedu 30-50 l/min (docelowo uwzgledniajac glebokosc lustra) 3,5 calowa. Moglbym prosic o pewne sprawdzone pompy, ktore bylyby odpowiednie? Chyba ze ta z linku jest ok.
Reszte oczywiscie zdam sie na fachowcow ale nie szkodzi poznac opinie fachowcow i uzytkownikow z forum. 

Dziekuje za informacje i pomoc.

Napisano

Podsumowanie prawidłowe :) Większe zbiorniki hydroforowe są wygodniejsze w eksploatacji (pompa rzadziej się włącza). Jeżeli miejsca jest dość, brałbym 150 l. Pompa o podanych poprzednio parametrach w zupełności wystarczy. Odradzałbym takie o znacznie większej wydajności, bo będą się włączały na chwilę i zaraz wyłączały, co jest szkodliwe dla ich trwałości.

  • 3 miesiące temu...
Napisano

Polecam ściśle współpracować z firmę która zajmowała się również studnią głębinową oraz doradzi w kwestii wyboru konkretnego modelu pompy, tak aby była ona przede wszystkim wydajna. Akurat w tej kwestii możemy pomóc, właśnie tym się zajmujemy.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Teraz sobie powiększyłem i widzę, że UD sięgają do ścianki kolankowej. Murłaty w ogóle bym do tego nie mieszał. Zjedź ile się da ostatnim profilem, albo przyłóż łatę do tych profili i sprawdź jak to wyjdzie ze ścianką kolankową. Za wysoko dałeś te profile, wystarczyło dać 5cm niżej i wszystko by się fajnie zamknęło. Jak się zejdzie tak, żeby dało się to szpachlą przykryć to nic według mnie nie trzeba kombinować. Ale widzę że wystają śruby ze ścianki, co z nimi? Bo jak cokolwiek chcesz dawać na tą ściankę to już się płyty nie zejdą. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Widziałem te sposoby montażu, że ścianę też do dołu zabudowuje się GK i wtedy też ścianę można dodatkowo w ramach stelażu ocieplić wełną.   Jednakże nie. Ta końcówka ścian (mało ich tam jest) ma iść na tynk bez GK. Nie chcę już na ścianach GK.   Mógłbym zacząć z tym ostatnim wieszakiem jeszcze niżej. Jednakże zastanawiając się doszedłem do wniosku, że tam na samym dole (przy murłcie) i tak musi być jakiś dodatkowy profil.   Chyba jednak ja się tam z tym profilem narożnikowym jakoś złapał. Znaczy się musiałbym się nakombinować. Myślę tam usztywniłbym z tyłu za tym profilem elastycznym (wstrzyknął pianę PUR), a ten profil elastyczny łapał co powiedzmy te 40 cm na długie wkręty do murłatu. Gdybym zachował kąt i linię to powinno być chyba ok?   Zmierzyłem i od ostatniego wieszaka do końca płyty mam 35 cm. Sporo.   To co podałeś z tą listwą elastyczną to pewnie jedna opcja. Widziałem jednak w sieci na zdjęciach, że czasem są zdjęcia jak ktoś na dole montażu daje gęściej dwa wieszaki i profile. Zastanawia mnie czy tutaj gdybym dał dodatkowo jeszcze jeden wieszak na samym dole - wtedy wyszłoby, że od tego najniższego wieszaka/profilu do ściany byłoby 15 cm to już tyle płyta GK mogłaby wisieć? Czy nadal 15 cm to i tak nie za bardzo?   Bo może lepiej nie kombinować i zrobić tam zwyczajnie jeszcze jeden wieszak i profil i odległość 15 cm będzie akceptowalna?        
    • Fugi epoksydowe np. Mapei Kerapoxy, Litokol Starlike mają doskonałą przyczepność do ceramiki, nawet na powierzchniach z minimalnymi pozostałościami silikonu, jeśli są dobrze oczyszczone, odtłuszczone. Są wodoszczelne, odporne na pleśń i chemikalia, co czyni je idealnym wyborem do prysznica. Tworzą trwałą, twardą spoinę, która wystarczy na kilka lat.   Materiały na bazie cementu na stare tłuste fugi po silikonie nie przywrzą dobrze, zwłaszcza przy braku hydroizolacji, to bardzo ryzykowne.   Najlepiej położyć jak najcieńszy płaski brodzik "na wierzch" na te płytki, wcześniej zalane hydroizolacją.   Geberit Nemea ma 3,5 cm  to najcieńszy, elegancki model z odpływem liniowym tworzy płaską, jednolitą powierzchnię prysznica. Jest trwały, higieniczny, niewielki uskok podłogi. Jeśli budżet jest ograniczony, to  Schedpol Slight Line – tańszy, ale równie solidny.  
    • A  Smart wibratory sterowane zdalnie i inne tego typu akcesoria?  
    • Komentarz dodany przez Tadek: Tak, obowiązek, kaucję pobiorą już za miesiąc, znowu my dopłacamy do śmieci. Ile osób nie odda tego gdzie trzeba, gdzie to trzymać na pólkach, zabierać jadąc na zakupy, zastanów się! A wynosząc inne śmieci i tak wychodzę więc jeden pojemnik więcej, mi nie przeszkadzał. "A ktoś KAŻE Ci kupować coś w butelce? " Co? Jesteś chyba ograniczony umysłowo,
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...